جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان «ییل» آمریکا به خیل حامیان فلسطین پیوستند

تهران- ایرنا- درحالی که اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین در مراکز علمی آمریکا با وجود تعلیق و دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد، دانشجویان «ییل» در همبستگی با دانشجویان دانشگاه «کلمبیا» تظاهرات کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ امضای یادداشت تعهدات عضویت ایران در شانگهای و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: انتقال ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌ مسدود شده افغانستان به یک صندوق در سوئیس، تبریک دیپلمات روس به ایران به‌مناسبت عضویت در سازمان شانگهای، توافق آتش‌بس ارمنستان و جمهوری آذربایجان، صدور کیفرخواست علیه 3 ایرانی در آمریکا به اتهام جرایم رایانه‌ای، تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، تاکید مجدد صدر اعظم آلمان بر لزوم گفت‌و‌گو با روسیه، اعلام آمادگی پنتاگون برای استفاده از سلاح های هسته ای جهت دفاع از ژاپن، صادرات ۴۳ درصدی سلاح آمریکا به خاورمیانه، گفت‎وگوی تلفنی گوترش و پوتین، امضای یادداشت تعهدات عضویت ایران در شانگهای، دعوت امیر قطر از کشورهای عربی خلیج فارس برای گفت و گو با ایران، امضای توافقنامه راه‌آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان، خبرهای ضدونقیض درباره سوءقصد به جان ولادیمیر پوتین و گسترش حمایت های نظامی آمریکا از تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: آمریکا اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان به یک صندوق امانی در سوئیس موسوم به‌ «صندوق افغان» منتقل می‌شوند. بر اساس اعلام مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا یک هیات بین‌المللی متشکل از دو مقام اقتصادی دولت پیشین افغانستان و نمایندگان دولت‌های آمریکا و سوئیس بر این صندوق جدید نظارت خواهند کرد. به این ترتیب دولت طالبان امکان دسترسی به این پول‌ها را نخواهد داشت. وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که صندوق افغان با هدف کمک به اقتصاد فروپاشی‌شده افغانستان ایجاد شده است. وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که بانک مرکزی افغانستان باید نشان دهد که «تخصص، ظرفیت و استقلال لازم» را برای انجام وظایف خود دارد.

خبرگزاری فارس: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بامداد پنجشنبه عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت. اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «به همکاران ایرانی خود تبریک می‌گویم. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، روند تقویت مراکز جدید نفوذ و همکاری بین‌المللی را تسهیل می‌کند». وی با به اشتراک گذاشتن توئیت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره عضویت دائم تهران در سازمان شانگهای، افزود: «جهان در حال تغییر برای بهتر شدن است». پیش از این، امیرعبداللهیان در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «امشب در شهر تاریخی سمرقند یادداشت تعهدات عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری شانگهای را با دبیرکل امضا کردم».

العالم فارسی: منابع محلی بامداد پنجشنبه از توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای توقف درگیری‌های اخیر خبر دادند، یک مقام امنیتی ارمنستان اعلام کرد که ایروان و باکو بر سر آتش‌بس جهت پایان‌دادن به خشونت‌های دو روز اخیر به توافق رسیده‌اند. به نوشته وبگاه ریانووستی، «آرمن گرِگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان در گفتگویی تلویزیونی گفت، با مشارکت جامعه بین‌المللی، امکان دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس حاصل شد. پیش از این، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که اعضای شورای امنیت از جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهند هرچه سریعتر به درگیری‌ها پایان داده و آتش‌بس برقرار کنند.

آناتولی  ترکیه: وزارت دادگستری ایالات متحده امروز کیفرخواستی شکایت علیه 3 شهروند ایرانی به جرم حملات سایبری و اخاذی از شرکت‌های آمریکایی در آمریکا و سایر کشورها در دادگاه فدرال نیوجرسی را منتشر کرد. براساس این گزارش، باند تبهکاری که افراد مذکور به آن وابسته بودند، یک پناهگاه زنان در پنسیلوانیا، یک شرکت توزیع برق در می سی سی پی و یک شهرداری در نیوجرسی را هدف قرار دادند. اگرچه هیچ ادعایی مبنی بر اینکه این افراد به نام دولت ایران کار می کردند یا نه وجود ندارد، اما اشخاص مذکور امروز توسط وزارت بازرگانی آمریکا به دلیل کار در شرکت‌های فناوری اطلاعات وابسته به سپاه پاسداران ایران در لیست تحریم قرار گرفتند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ۱۲۰۶ شهروند روسی و ۱۰۸ شرکت روسی را که پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در ۲۴ فوریه اعمال شده بود، به مدت شش ماه دیگر تمدید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، در این بیانیه که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است: این شورا تصمیم گرفت مدت زمان اقدامات محدودکننده علیه کسانی که مسوول تضعیف یا تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین هستند، به مدت شش ماه دیگر تا ۱۵ مارس ۲۰۲۳ تمدید کند.

خبرگزاری ایلنا: به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان بار دیگر بر اهمیت گفت‌وگو با روسیه تاکید و تصریح کرد که در گفت‌و‌گوهای تلفنی اخیر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه متوجه پایبندی وی به به مواضع خود درباره اوکراین شده است. شولتز در کنفرانس مطبوعاتی با «ایراکلی گاریباشویلی»، نخست‌وزیر گرجستان، گفت که در تماس با پوتین دریافته است که وی درکی از این موضوع ندارد که آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین یک اشتباه استراتژیک بوده است. وی بر لزوم گفت‌و‌گو باروسیه برای متقاعد کردن این کشور جهت خروج نیروهایش از اوکراین تاکید کرد.

اسپوتنیک روسیه:لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع اعلام کرد ایالات متحده قصد دارد با در نظر گرفتن انواع سنتی تسلیحات و قابلیت های هسته ای خود، از ژاپن در برابر تهدیدات احتمالی دفاع کند.به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه پنتاگون آمده است: “آستین بر آمادگی آمریکا برای دفاع از ژاپن با “زرادخانه کامل سلاح‌های سنتی و قابلیت‌های هسته‌ای ما” تأکید کرد.در این دیدار، رئیس پنتاگون اقدامات چین علیه تایوان و در نزدیکی مرزهای ژاپن را مورد بحث قرار داد و آنها را “تهاجمی” و “تحریک آمیز” نامید و همچنین درباره عملیات نظامی در اوکراین صحبت شد.

خبرگزاری صدا و سیما: یک گزارش بین المللی حکایت از آن دارد که در پنج سال گذشته تقریبا نیمی از صادرات سلاح آمریکایی به کشور‌های خاورمیانه بود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به موجب گزارش مرکز پژوهش‌های صلح استکهلم، در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی حدود ۴۳ درصد سلاح آمریکا به کشور‌های خاورمیانه صادر شد. به موجب آمار ارائه شده در این گزارش که تنها بخش‌هایی از آن در توئیتر منتشر شده است، در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی صادرات سلاح از آمریکا در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی ۱۴ درصد رشد داشته است. در سطح جهانی نیز در پنج سال گذشته صادرات سلاح آمریکایی, ۳۹ درصد مجموع صادرات تسلیحات در جهان را تشکیل داد در شرایطی که این رقم در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی ۳۲ درصد بود. با آنکه تعداد کشور‌هایی که در این سال‌ها از آمریکا سلاح وارد کرده اند ۱۰۳ کشوردر مناطق مختلف جهان است، اما حدود ۴۳ درصد مجموع صادرات تسلیحاتی این کشور به کشور‌های خاورمیانه بود.

خبرگزاری تسنیم: سین امیرعبداللهیان در صفحه توئیتر خود نوشت: امشب در شهر تاریخی سمرقند یادداشت تعهدات عضویت دائم ج.ا.ایران نزد سازمان همکاری شانگهای را با دبیرکل امضا کردم. وی افزود: اکنون وارد مرحله جدید همکاری های متنوع اقتصادی، تجاری، ترانزیت، انرژی و … شده ایم. دبیرکل سازمان، پیوستن دائم ایران و امضای سند را تبریک گفت و آن را تحول مهمی خواند.

رادیو چین: روز چهارشنبه 14 سپتامبر، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری اعلام کرد که صبح همان روز به وقت محلی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفنی گفت‎وگو کرده است. وی گفت که در این تماس تلفنی با پوتین درباره تمدید “توافق انتقال غلات دریای سیاه” صحبت کرده و دو طرف بر اهمیت اولویت دادن به تامین نیازهای غذایی کشورهای مختلف در آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین تاکید کرده اند.

خبرگزاری ایرنا: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در گفت وگو با مجله فرانسوی” لوپوئن” که امروز پنجشنبه منتشر می شود، گفت: ایران برای ما کشور مهمی است و سپس کشورهای عربی خلیج فارس را به گفت و گو با ایران توصیه کرد. امیر قطر از سایر کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس که با این کشور خصومت دارند، خواست تا با جمهوری اسلامی ایران به “گفت وگو” بنشینند. وی افزود : ما تمام اعضای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران را به گفت وگو تشویق می کنیم. البته اختلافاتی وجود دارد اما با باید بنشینیم و در مورد این اختلافات به گفت وگوی مستقیم میان خود و ایرانیان بدون دخالت خارجی ها بپردازیم.

تی .آر.تی ترکیه:  توافقنامه همکاری در خصوص پروژه ساخت بخش راه‌آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در خاک قرقیزستان، در شهر سمرقند ازبکستان امضا شد. در بیانیه مرکز مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان آمده است در شهر سمرقند که میزبان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) خواهد بود، قرارداد همکاری در خصوص پروژه ساخت و ساز بخش راه‌آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در داخل قرقیزستان، به امضا رسید. خاطرنشان شد این توافقنامه توسط ارکین بیک اوسویف وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان، الهوم محکاموف وزیر حمل و نقل ازبکستان و هی لیفن رئیس کمیته دولتی توسعه و اصلاحات چین امضا شده است. گفته شد که این توافقنامه تکمیل مطالعات امکان‌سنجی در مسیر تورگارت- آرپا-مکمال-جلال آباد که ساخت راه‌آهن چین- قرقیزستان-ازبکستان، حداکثر تا اول ژوئن 2023 در نظر گرفته است. به لطف پروژه راه‌آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان، دسترسی آسیای مرکزی به بازارهای جنوب شرقی، غرب آسیا و خاورمیانه امکان‌پذیر خواهد شد.

ایران پرس:  کانال تلگرامی سی وی آر که مواضعی ضد دولت روسیه و رئیس جمهور این کشور را اتخاذ می‌کند، در گزارشی ادعا کرد که بمب گذاری علیه رئیس جمهور روسیه انجام شده، هرچند این عملیات ناموفق بوده است. بر اساس آنچه «دیلی استار» گزارش می‌دهد، برخی از محافظان پوتین پس از این رویداد ناپدید شده اند و این مسئله ظن قوی را در مورد احتمال ترور خودرویی که رئیس جمهور روسیه در آن سفر کرده، ایجاد می‌کند. منابع تأیید نشده خاطرنشان کردند که انفجاری قوی از پشت لیموزینی که پوتین در آن حرکت می‌کرد رخ داده است و گمان می‌رود این یک حمله با بمب بوده است. همین منابع تاکید می‌کنند که بلافاصله پس از این اتفاق برخی از محافظان پوتین برکنار و بازداشت شدند.

خبرگزاری مهر: دولت آمریکا در ادامه اقدامات تنش زای خود در شرق آسیا، دامنه حمایت های نظامی خود از تایوان را گسترش می دهد. کمیته روابط خارجی سنا آمریکا به تازگی قانونی را به تصویب رساند که بر مبنای آن به طور قابل توجهی حمایت نظامی ایالات متحده از تایوان را افزایش می یابد. بنا به مفاد قانون مصوب از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا میلیاردها دلار کمک امنیتی دیگر از سوی واشنگتن به تایپه اختصاص می یابد. آمریکا این اقدامات را با به بهانه گسترش حضور نظامی چین در اطراف تایوان صورت می دهد. سناتور «باب منندز» از اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ضمن طرح این ادعا که ایالات متحده به دنبال جنگ یا تشدید تنش با پکن نیست، گفت: ما باید در مورد آنچه با آن روبرو هستیم، آگاهانه رفتار کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *