جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

پاریس: شکست هفتم اکتبر تهدیدی دائمی برای موجودیت اسرائیل است

تهران- ایرنا- جیرار آرو دیپلمات ارشد فرانسوی با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف خود در تهاجم وحشیانه ارتش این رژیم به نوار غزه، تاکید کرد: شکست ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تهدیدی دائمی برای موجودیت رژیم صهیونیستی است.

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

تهران- ایرنا- اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ تصویب کمک مالی جدید اروپا به کی یف و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصویب کمک مالی ۹ میلیارد یورویی اروپا به اوکراین، تلاش آمریکا برای اعمال محدودیت بر قیمت نفت روسیه، تاکید مسکو برعدم حذف حق وتو روسیه در شورای امنیت، واکنش آمریکا به قانون حمله پیش دستانه هسته ای کره شمالی، ادامه تنش در روابط صربستان و کوزوو، درخواست بلینکن و استولتنبرگ از ترکیه و یونان برای گفت وگو، تکرار دوباره پیام  اردوغان به یونان، گفت‌وگوی بلینکن و وزرای خارجه تروئیکای اروپا درباره ایران، اظهارات بلینکن درباره پاسخ‌ برجامی ایران، الجزایر میزبان دور جدید گفتگوهای فلسطینی، ارتش اسرائیل در اندیشه برگزاری کنفرانسی باحضور سران ارتش‌های عربی و اسلامی، امضای توافق‌نامه سه جانبه روسیه، آذربایجان و ایران در توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، موافقت اعضای چارچوب اقتصادی اقیانوس های هند و آرام برای شکوفایی با آغاز مذاکرات، وعده پادشاه جدید انگلیس در اولین سخنرانی عمومی و اعلام وضعیت اضطراری در نیویورک از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: اتحادیه اروپا کمک مالی جدید به اوکراین را تصویب کرد. این کمک اتحادیه اروپا، دومین بخش از بسته کمکی است که حداکثر مقدار آن ۹ میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۲ است. ۲۷ وزیر دارایی اتحادیه اروپا  با کمک مالی جدید به اوکراین به مقدار پنج میلیارد یورو موافقت کردند. هدف از این اقدام، کمک به اوکراین برای مقابله با پیامد‌های جنگ است. این کمک که به شکل وام است و کمیسیون اروپا چهارشنبه آن را پیشنهاد کرد، دومین بخش از بسته کمکی است که حداکثر مقدار آن ۹ میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۲ است. اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا ماه مه از این کمک خبر داده بود.

خبرگزاری فارس: وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به ادامه‌داشتن تحریم واردات نفت از روسیه پس از اجرای مکانیسم سقف قیمت، گفت شرکت‌هایی را که نفت روسیه را با قیمت بالا می‌خرند، تحریم می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد شنبه سند راهنمای اجرای مکانیسم محدودیت قیمت نفت روسیه را منتشر کرد.در این سند آمده است: «آمریکا ممکن است افراد و شرکت‌هایی را که نفت روسیه را با قیمت‌های بالاتر از سقف تعیین شده خریداری می‌کنند، تحریم کند». وزارت خزانه‌داری آمریکا در این‌باره گفت: «ما با سایر کشورهای متحد برای تبادل اطلاعات در مورد اعمال محدودیت بر قیمت نفت روسیه همکاری خواهیم کرد».

اسپوتنیک روسیه: دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل گفت که هیچ کس حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را از روسیه سلب نخواهد کرد، چنین مکانیزمی وجود ندارد. دیمیتری پولیانسکی گفت: هیچ کس حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را از روسیه سلب نخواهد کرد، زیرا چنین مکانیزمی وجود ندارد، در صورت اعمال این قانون، اساس این سازمان را از بین می برد. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده آمربکا در سازمان ملل، موضوع اصلاح شورای امنیت را در هفته آینده سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل در پایان سپتامبر مطرح خواهند کرد.

العالم فارسی: کاخ سفید در واکنش به امضای قانون هسته‌ای شدن کره شمالی، گفت آمریکا دیپلماسی با پیونگ‌یانگ را دنبال می کند.کاخ سفید پس از تصویب قانون هسته‌ای شدن رسمی کره شمالی توسط رهبر این کشور اعلام کرد، آمریکا به دنبال از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک با کره شمالی است. «کارین ژان-پی‌یر»، سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران گفت، کره شمالی همچنان به پیش‌قدم شدن‌های مداوم ما پاسخ نداده است.ژان-پی‌یر اظهار داشت: «ما به جستجوی دیپلماسی ادامه می‌دهیم و آماده‌ایم بدون پیش‌شرط نشست داشته باشیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری صربستان پس از دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه گفت، صربستان برای راه‌ حل‌های مبتنی بر سازش و مصالحه آماده است، اما تنها در صورتی که این راهکارها با قانون اساسی و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت همسو باشند. الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان پس از دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه در اینستاگرام خود نوشت، این نشست درباره آینده صربستان بود و «به رسمیت شناختن استقلال کوزووو در کار نیست؛ تسلیم هم در کار نیست! زنده باد صربستان».آمریکا و بیشتر متحدانش استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند، اما صربستان، روسیه، چین، سازمان ملل هنوز کوزوو را کشوری مستقل نمی‌دانند.

خبرگزاری ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کردند که از ترکیه و یونان می‌خواهند اختلاف‌های خود را از طریق گفت وگو حل کنند. بلینکن و استولتنبرگ در نشست شورای آتلانتیک شمالی در مقر ناتو در بروکسل شرکت کردند. بلینکن در نشست خبری مشترکی که بعدا برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره تنش میان ترکیه و یونان، گفت: هر دو کشور متحدان و دوستان حیاتی ایالات متحده هستند. آنها تفاوت‌هایی دارند اما دوست داریم که این اختلاف‌ها از طریق گفت وگو و به شیوه‌ای سازنده حل شود. این اتفاق در گذشته رخ داده است و ما انتظار داریم که آنها دوباره این مشکل را حل کنند.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه در مورد جمله “ممکن است یک شب ناگهانی حمله کنیم” که قبلاً در مورد یونان بیان کرده بود، تأکید کرد، پیامی که می‌خواهد منتقل کند بسیار واضح است . رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه رویکرد اخیر یونان در قبال ترکیه غیرقابل توضیح است، اعلام کرد: “گفتیم که ممکن است یک شب ناگهانی حمله کنیم. آنها این را متوجه شدند.” رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در راه بازگشت از بوسنی و هرزگوین، صربستان و کرواسی در هواپیما، در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر جمله “ممکن است یک شب ناگهانی حمله کنیم” که قبلاً در مورد یونان بیان کرده بود، تأکید کرد، پیامی که می‌خواهد منتقل کند بسیار واضح است.

خبرگزاری ایلنا:  وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه طی دیدار در مقر ناتو در بروکسل درباره ایران گفت‌وگو کردند.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، «کاترین کولونا» همتای فرانسوی، «آنالنا بائربوک» همتای آلمانی و «جیمز کلورلی» همتای انگلیسی وی طی دیدار در مقر ناتو در بروکسل درباره ایران گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در این دیدار درباره آنچه «چالش‌های ناشی از ایران» خوانده شده و تعهد برای مقابله با آن رایزنی شده است. بلینکن همچنین به وزرای خارجه تروئیکای اروپا گزارشی درباره سفر غیرمنتظره خود به اوکراین و دیدارش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری این کشور ارائه کرد.

دویچه وله: وزیر خارجه آمریکا تازه‌ترین پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهادات اروپا برای احیای برجام را گامی به عقب ارزیابی کرد. هم‌زمان رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند رئیس موساد “اطلاعات حساسی” در خصوص ایران به مقامات آمریکایی داده است.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در نشستی خبری با دبیرکل ناتو در بروکسل درباره مذاکرات با ایران گفت: «واشنگتن هنوز امیدوار است که از مسیر یک توافق، برنامه هسته‌ای ایران را کنترل کند اما به دنبال توافق با هر هزینه‌ای نیست.»

خبرگزاری مهر : الجزایر آماده میزبانی دور جدید گفتگوهای گروه‌های فلسطینی می‌شود.این خبر را روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد و گفت که الجزایر آماده میزبانی دور جدید گفتگوهای آشتی ملی بین جنبش‌های فتح و حماس خواهد شد.روزنامه الاخبار در این ارتباط اشاره کرد که الجزایر در سایه اصرار جنبش‌های فتح و حماس به کنار گذاشتن دودستگی و اختلافات داخلی و به منظور مقابله با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت شکست گفتگوهای آشتی ملی، مصمم به پیشبرد این پرونده است.الاخبار تاکید که الجزایر هفته گذشته تماس‌ها با جنبش‌های فتح و حماس به منظور تعیین زمان برگزاری دور جدید گفتگوهای آشتی ملی در این کشور را از سرگرفته است.

خبرگزاری تسنیم: ارتش رژیم صهیونیستی با هدف عادی سازی مناسبات نظامی با کشورهای عربی و اسلامی قصد دارد تا با دعوت از سران ارتش های کشورهای عربی، کنفرانسی بین المللی را در آینده‌ای نزدیک برگزار کند. براساس جزئیات منتشرشده این اجلاس به میزبانی «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در تاریخ 12 تا 15 سپتامبر و با شرکت سران برخی از کشورهای جهان از جمله میهمانانی از کشورهای عربی برگزار خواهد شد.به گفته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، هدف از این اجلاس بحث و تبادل نظر حول تجربیات نظامی و تقویت همکاری‌های بین المللی میان ارتش اسرائیل و کشورهای عربی عنوان شده است.

آناتولی  ترکیه:  سند همکاری سه جانبه روسیه، آذربایجان و ایران در خصوص توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب در باکو به امضا رسید. مقامات روسیه، آذربایجان و ایران در باکو نشستی در مورد استفاده بهینه و توسعه ظرفیت کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب برگزار کردند. در این نشست سند همکاری سه جانبه روسیه، آذربایجان و ایران در خصوص توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب به امضا رسید. کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب در 12 سپتامبر 2000 بر اساس توافق‌نامه‌ای بین روسیه، ایران و هند ایجاد شد.

ان. اچ.کی ژاپن: وزرای بازرگانی ژاپن، آمریکا و ۱۲ کشور دیگر رسما توافق کردند که مذاکرات بر سر یک طرح جدید اقتصادی برای منطقه اقیانوس های هند و آرام را آغاز کنند. آنها روز جمعه در لس آنجلس، اولین گفتگوهای حضوری خود در مورد «چارچوب اقتصادی اقیانوس های هند و آرام برای شکوفایی» یا IPEF را به پایان رساندند.کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، این موضوع را در یک کنفرانس خبری اعلام کردند.آمریکا این چارچوب را با توجه به نفوذ فزاینده چین در منطقه اقیانوس های هند و آرام پیشنهاد کرد.

رادیو چین: چارلز سوم پادشاه جدید انگلیس در اولین سخنرانی عمومی خود گفت، از مرگ مادرش ملکه الیزابت دوم عمیقاً غمگین است و قول می‌دهد که به خدمات مادام‌العمر خود به ملت ادامه دهد. «چارلز» ۷۳ ساله پسر ارشد ملکه انگلیس روز پنجشنبه بلافاصله پس از مرگ مادرش پادشاه انگلیس شد.  وی در سخنان کوتاهی افزود: امروز وعده خدمت مادام‌العمر را به همه می‌دهم.

ایران پرس:  فرماندار نیویورک به دلیل شیوع ویروس فلج اطفال، در سراسر این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد. هیچ درمانی برای فلج اطفال وجود ندارد، اما با واکسن می‌توان از آن پیشگیری کرد. این ویروس که بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد معمولا موجب ضعف و فلج عضلانی و در جدی‌ترین حالت باعث ناتوانی دائمی و مرگ می‌شود.مقامات بهداشتی می‌گویند نمونه‌های ویروس فلج اطفال در فاضلاب شهر نیویورک و چهار شهرستان مجاور مثبت شده که می‌تواند موجب بیماری شود.اگرچه تا کنون تنها یک مورد در این زمینه تایید شده، اما این اولین مورد در نزدیک یک دهه در آمریکا است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *