جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

رسانه‌ها؛ تصویب قانون جدید درکره شمالی برای حمله  هسته ای و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصویب قانون جدید در کره شمالی برای اجرای حملات پیشگیرانه هسته ای، رونمایی از کمک 2 میلیارد دلاری نظامی آمریکا به اروپا، انتقاد مجارستان از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، مرگ ملکه انگلیس و اعلام  پادشاهی چارلز، دیدار رئیس موساد با مقام‌های ارشد آمریکایی درباره ایران، اقدام اسرائیل به ارائه اطلاعات حساس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مقامات آمریکایی ، تحریم های جدید آمریکا ضد ایران، آمریکا بدنبال تاسیس مرکز آزمایش نظامی در عربستان سعودی ، واکنش ایران به بیانیه نشست ۱۵۸ وزرای خارجه اتحادیه عرب، سمرقند میزبان نشست روسای جمهور کشورهای سازمان شانگهای، تاکید وزیران دفاع ژاپن و هند بر همکاری‌های دفاعی بیشتر، امضای قرارداد هسته‌ای میان روسیه و میانمار، ابراز نگرانی کمیسر اقتصاد اروپا از رکود در منطقه یورو، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره در منطقه یورو و انتخاب هنگ کنگ به عنوان  آزادترین جامعه اقتصادی جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: کیم جونگ اون رئیس کره شمالی اعلام کرد هیچ مذاکره ای برای خلع سلاح هسته ای این کشور انجام نخواهد شد. کیم جونگ اون با اشاره به تصویب قانون جدید اجرای حملات پیشگیرانه هسته ای در این کشور گفت اهمیت این قانون جدید آن است که هر نوع معامله بر سر تسلیحات هسته ای ما غیرممکن است.رسانه های رسمی روز جمعه اعلام کردند کره شمالی قانونی را تصویب کرده است اگر نظام فرماندهی و کنترل نیروی هسته ای ملی کره شمالی در معرض خطر حمله قدرت های متخاصم قرار گیرد، حمله هسته ای به صورت خودکار و فوری انجام می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک سفر از پیش اعلام نشده در حالی که دولت بایدن کمک نظامی جدید بزرگی را به ارزش “بیش از ۲ میلیارد دلار برای اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی که توسط روسیه تهدید می‌شوند”، اعلام کرد، وارد کی‌یف شد.بلینکن در دیدار با مقامات ارشد اوکراینی گفت که دولت بایدن کنگره را از قصد خود برای ارائه ۲ میلیارد دلار بودجه نظامی خارجی درازمدت به اوکراین و ۱۸ کشور همسایه آن، از جمله اعضای ناتو و شرکای امنیتی منطقه‌ای، آگاه کرده است.وی گفت: از این بودجه دفاعی حدود ۱ میلیارد دلار از آن به اوکراین و بقیه در میان آلبانی، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، گرجستان، یونان، کوزوو، لتونی، لیتوانی، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی لهستان، رومانی، اسلواکی و اسلوونی تقسیم خواهد شد. بلینکن گفت که جنگ در لحظه کلیدی دیگری است و نیروهای اوکراینی ضد حمله خود را در جنوب این کشور آغاز کردند.

تی .آر.تی ترکیه: نخست‌وزیر مجارستان در انتقاد از سیاست اتحادیه اروپا برای تحریم علیه روسیه گفت، این اقدامات تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. ویکتور اوربان با اشاره به اینکه اگر اتحادیه اروپا سیاست تحریمی خود را تغییر ندهد، ممکن است مشکلات بیشتر شود، افزود: در حال حاضر 11000 تحریم علیه روسیه اعمال شده است، اما جنگ همچنان ادامه دارد و تلاش‌ برای تضعیف روس‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.اوربان تاکید کرد: از سوی دیگر تورم بی رحمانه و کمبود انرژی ناشی از تحریم‌ها می‌تواند اروپا را به زانو درآورد.

خبرگزاری تسنیم: الیزابت دوم ملکه انگلیس در ۹۶ سالگی درگذشت و چارلز فرزندش پادشاه شد.کاخ سلطنتی انگلیس در بیانیه‌ای با تایید مرگ ملکه اعلام کرد الیزابت دوم «در آرامش در کاخ بالمورال» درگذشته است.  طبق اعلام رسانه‌های انگلیس، عزای عمومی در این کشور شروع شده و احتمالا 10 روز به طول خواهد انجامید.به این ترتیب شاهزاده چارلز فرزند ارشد الیزابت پادشاه انگلیس شد و پسر اول او ویلیام ولیعهد این کشور شده است.

 خبرگزاری ایلنا: دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «دیوید بارنیا» رئیس موساد در جریان سفر به آمریکا با مقام‌های ارشد اطلاعاتی و امنیتی این کشور درباره ایران رایزنی کرده است.دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار برخی مواضع ضدایرانی، مدعی شد که بارنیا در جریان این دیدارها تاکید کرده است که اسرائیل در برابر رفتارهای ایرانی آرام نخواهد نشست.

آناتولی  ترکیه: اسرائیل از ارائه مطالب اطلاعاتی حساس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مقامات آمریکایی خبر داد.دفتر مطبوعاتی نخست وزیری اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل «موساد» که به ایالات متحده سفر کرده، مطالب اطلاعاتی حساس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به مقامات آمریکایی ارائه کرده است.بارنیا در این سفر با مقامات مختلف آمریکایی از جمله روسای سیا و اف‌بی‌آی، مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع، رئیس ستاد و مقامات وزارت امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خزانه داری آمریکا محدودیت های ایران را گسترش داد و یک شخص حقیقی و چهار شخص حقوقی را در فهرست تحریم ها قرار داد. برخی از شرکت هایی که تحت محدودیت های ایالات متحده قرار گرفتند، بخش هوافضا را نمایندگی می کنند.وزارت خزانه داری آمریکا دلیل اعمال محدودیت ها را مشخص نمی کند.

خبرگزاری مهر : فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی ایالات متحده در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام اعلام کرد که ارتش آمریکا در حال مطالعه برنامه‌هایی برای توسعه یک مرکز آزمایش نظامی در عربستان سعودی است. سرهنگ دیو ایستبرن، سخنگوی سنتکام در بیانیه‌ای گفت: ایده «مرکز آزمایش شن‌های قرمز» رویکردی نوآورانه برای آموزش و آمادگی بین شرکای خاورمیانه‌ای ما و ایالات متحده است. در حالی که این طرح‌ها هنوز در فاز مفهومی خود هستند، اما در صورت اجرایی شدن به نیروهای آمریکایی و ائتلاف اجازه می‌دهد تا قابلیت همکاری خود را افزایش دهند و به مقابله با طیف گسترده ای از سیستم‌های هوایی بدون سرنشین مبادرت ورزند.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مفاد بیانیه نشست ۱۵۸ وزرای خارجه اتحادیه عرب و کمیته خودخوانده ۴ جانبه در خصوص جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. کنعانی گفت: صدور چنین بیانیه هایی، نشان از فقدان فهم درست برخی کشورهای یادشده نسبت به سیر تحولات منطقه و تجاهل نسبت به واقعیات منطقه غرب آسیا است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران به این کشورها توصیه کرد: به جای تکرار اتهامات تکراری و بی ارزش، به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم ستمدیده فلسطین تمرکز کنند.

خبرگزاری فارس: نشست روسای جمهور عضو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 15 و 16 سپتامبر در شهر «سمرقند» ازبکستان برگزار می‌شود. این نشست نخستین دیدار حضوری روسای جمهور کشورهای سازمان همکاری شانگهای از سال 2019 میلادی و پایان ریاست ازبکستان در این سازمان خواهد بود.روسای جمهور تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان حضور خود در این نشست را تایید کردند. همچنین انتظار می رود، روسای جمهور کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای و سران سازمان های شریک – سازمان ملل متحد، جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا  نیز در این نشست شرکت کنند.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران دفاع ژاپن و هند تاکید کرده‌اند که کشورهایشان برای تقویت همکاری‌های دفاعی دوجانبه با یکدیگر کار خواهند کرد. هامادا یاسوکازو، وزیر دفاع ژاپن و همتای هندی‌اش راجنات سینگ پیش از پیوستن به وزیران خارجه دو کشور برای برگزاری نشست دو بعلاوه دو، در توکیو دیدار کردند. هامادا گفت که امیدوار است همکاری‌های دو جانبه دفاعی برای تحقق منطقه آزاد و باز اقیانوس‌های هند و آرام تقویت شود. سینگ گفت که معتقد است دو کشور برای تضمین صلح، امنیت و ثبات در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام و منطقه اقیانوس هند نقش مهمی خواهند داشت.

ایران پرس: میانمار و روسیه از طریق شرکت هسته‌ای دولتی روسیه روساتوم معاهده‌ای برای توسعه انرژی هسته‌ای در میانمار منعقد کردند. پیش از این اولین یادداشت تفاهم بین روسیه و میانمار در ماه ژوئیه به امضا رسید و پس از آن توافق نامه روز سه شنبه در حاشیه مجمع اقتصادی شرق در ولادیوستوک امضا شد که امروز با حضور آنگ مین هلائینگ رئیس دولت نظامی میانمار نهایی شد. روس اتم در بیانیه‌ای اعلام کرد: این سند گسترش چارچوب حقوقی دوجانبه، اجرای پروژه راکتورهای کوچک مدولار در میانمار و همچنین آموزش پرسنل را امکان‌پذیر می‌کند.دولت میانمار از زمان آغاز تحریم‌های غرب علیه روسیه روابط خود را با مسکو نزدیک‌تر کرده است.

خبرگزاری ایرنا: “پائولو جنتیلونی” کمیسر اقتصاد اروپا گفت: منطقه یورو ممکن است به دلیل قیمت بالای گاز و تورم سریع با رکود اقتصادی روبرو شود. جنتیلونی در پاسخ به این سوال که آیا منطقه یورو در بحبوحه قیمت‌های بی‌سابقه گاز با رکود مواجه خواهد شد به روزنامه  آلمانی اشپیگل گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند این شرایط را رد کند. کمیسر اقتصاد اروپا در ادامه افزود: تورم فعلی باعث آشفتگی در اقتصاد اتحادیه اروپا خواهد شد که در نتیجه زمستان آینده ممکن است به یکی از بدترین زمستان های تاریخ تبدیل شود.

یورونیوز: بانک مرکزی اروپا نرخ بهره پایه را ۷۵ صدم واحد افزایش داد که بالاترین میزان افزایش این نرخ از زمان تولد یورو به عنوان پول واحد اروپایی در سال ۱۹۹۹ به شمار می‌رود.کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا با اعلام تصمیم نهایی شورای حکام ۲۵ نفره این بانک در مورد افزایش نرخ بهره در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو، گفت: «هدف ما در میان مدت، برگرداندن نرخ تورم به ۲ درصد است و برای رسیدن به این هدف از هر نرخی (بهره) که لازم باشد، فراتر خواهیم رفت.» رئیس بانک مرکزی اروپا سپس برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد وقوع رکود اقتصادی در اروپا طی سال ۲۰۲۳ را رد کرد و گفت که مطابق بدترین سناریوی پیشِ‌رو که قطع کامل صدور گاز روسیه به اروپاست، رشد اقتصادی منطقه یورو در سال آینده میلادی حدود ۰.۹ درصد خواهد بود.

رادیو چین: هنگ کنگ بار دیگر آزادترین جامعه اقتصادی جهان نام گرفت. دولت منطقه ویژه هنگ کنگ اعلام کرد که موسسه فریزر کانادا بار دیگر در «گزارش سالانه آزادی اقتصادی جهان 2022» هنگ کنگ را به عنوان آزادترین اقتصاد جهان رتبه بندی کرد.منطقه اداری ویژه هنگ کنگ از آن استقبال کرده و گفت که هنگ کنگ همواره در بهبود محیط بازرگانی، ارتقای کارایی بازار تلاش می ‌کند تا اقتصاد دارای انعطاف و انعطاف پذیری بهتری باشد و از برتری بازار آزاد استفاده کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *