جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

افزایش نگرانی ها در آمریکا و اروپا نسبت به پیشروی احتمالی نیروهای مسلح روسیه

نگرانی های فزاینده ای در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به این خاطر وجود دارد که نیروهای مسلح روسیه در هفته های آینده موفقیت های قابل توجهی داشته باشند و از خطوط مقدم جبهه در اوکراین عبور کنند.

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

وزیرخارجه پاکستان: خواستار تنش زدایی فوری در خاورمیانه هستیم

اسلام‌آباد – ایرنا – وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به اقدام نظامی تهران در قبال رژیم صهونیستی، آن را پاسخ جمهوری اسلامی به حمله اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق برشمرد و تاکید کرد اسلام آباد خواستار تنش زدایی فوری در منطقه خاورمیانه است.

Loading

رسانه‌ها؛ احتمال بازگشت جریان صدر به مذاکرات سیاسی و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در قطر، تأکید سران آمریکا و انگلیس بر ادعاها علیه ایران، روسیه و چین، قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران، اعلام مخالفت شیخ عیسی قاسم با شرکت مردم در انتخابات بحرین، مخالفت صدراعظم آلمان با ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین، خالی ماندن پست سفیر آمریکا در روسیه، اعلام آمادگی لبنانی‌ها برای دریافت سوخت ایران و سفر یک هیئت فنی به تهران، اقدام نخست وزیر جدید انگلیس در خارج کردن رقبایش از دولت، موضع معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام، آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما توسط آمریکا، کشف سند تسلیحات هسته‌ای «یک کشور خارجی» در میان مدارک طبقه بندی‌شده ویلای ترامپ، توافق روسیه و چین در مورد پرداخت‌ بهای گاز با یوان و روبل، تشکیل یک ائتلاف جدید سیاسی در عراق و احتمال بازگشت جریان صدر به مذاکرات سیاسی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع رسانه‌ای امروز (چهارشنبه) از افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در قطر خبر دادند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که اتحادیه اروپا دفنر نمایندگی خود را در دوحه افتتاح کرد.طبق این گزارش، این دفتر همزمان با حضور شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا افتتاح شد.میشل در توییتی در این باره نوشت: هر دو طرف از افتتاح نمایندگی اتحادیه اروپا در قطر استقبال می‌کنند و من برای توسعه روابط میان قطر و اتحادیه اروپا در اینجا حضور دارم.دولت قطر و اتحادیه اروپا فوریه در بروکسل توافقنامه‌ای را برای ایجاد نمایندگی اتحادیه اروپا در کشور قطر امضا کردند.

خبرگزاری فارس: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس بامداد چهارشنبه در تماسی تلفنی بر تخاصم با روسیه تأکید و ادعاها درباره ایران را تکرار کردند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن در پیامی توئیتری درباره این تماس نوشت:‌ «تعمیق روابط ویژه کشورهایمان و همکاری تنگاتنگ در زمینه چالش‌های جهانی از جمله تداوم حمایت از اوکراین مقابل تهاجم روسیه را دنبال خواهیم کرد». کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای درباره تماس بایدن و تراس نوشت، دو کشور همکاری نزدیک در زمینه حمایت از اوکراین، مقابله با چالش‌های چین و به ادعای آن‌ها «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی» و تضمین منابع انرژی پایدار و مقرون به صرفه را به بحث گذاشتند. کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

اسپوتنیک روسیه: نخست‌وزیر آلبانی در بیانیه‌ای که در سایت دولت این کشور منتشر شد، گفت: “هیات وزیران تصمیمی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران گرفته که فوراً اجرایی می‌شود”. در این متن آمده است: اطلاعیه رسمی به سفارت ایران ارسال شده مبنی بر اینکه تمامی دیپلمات ها و کارمندان این نمایندگی دیپلماتیک باید ظرف 24 ساعت کشور را ترک کنند.مقامات آلبانی دلیل این تصمیم را حمله سایبری به سیستم های کامپیوتری دولتی عنوان کردند که تیرانا تهران را مسئول آن دانسته است.

خبرگزاری ایرنا: آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در پیامی خطاب به مردم و جوانان بحرینی تاکید کرد که شرکت در انتخابات پارلمانی آتی در این کشور در جهت منافع و خواست ظالمان و مغایر با منافع مردم است. آیت الله شیخ عیسی قاسم در پیام خود گفت که مشارکت ملت بحرین در انتخابات آینده خدمت به ظلم و آسیب و زیان رساندن به خود است. وی مشارکت در انتخابات را “از نظر عقل، دین و رفتار عقلایی مردود و غیرقابل قبول” دانست و افزود: درحال حاضر تلاشها در راستای بی معنی کردن انتخابات و خالی کردن آن از هر گونه محتوی و معنا برای ملت و تبدیل آن به ابزاری برای حاکمیت فردی است. پیش تر آیت الله شیخ عیسی قاسم گفته بود اگر پارلمان آینده قرار است نماینده حکومت بحرین باشد و نه مردم آن، این همه هیاهو و مغالطه انتخاباتی برای چیست؟ مردم را راحت بگذارید.

خبرگزاری مهر : به نقل از اشپیگل، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در جریان ملاقات با نخست وزیر اوکراین در برلین، درخواست ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین را رد کرده است. اشپیگل در گزارش خود نوشت: به‌رغم درخواست دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین، اولاف شولتز از تأمین تسلیحات سنگین برای کی‌یِف خودداری کرده است. در ادامه این گزارش به این موضوع اشاره شده که «باوجود اینکه یکی از شرکت‌های اسلحه‌سازی آلمان برای حمایت از اوکراین اعلام آمادگی کرده است، دولت برلین، ارسال تسلیحات سنگین به کی‌یِف را گزینه روی میز نمی‌پندارد.»

العالم فارسی: پست سفیر آمریکا در روسیه احتمالاً ماه‌ها یا حتی طولانی‌تر به دلیل وضعیت «مسموم» روابط بین واشنگتن و مسکو در پی جنگ اوکراین خالی خواهد ماند. «فارن پالیسی» گزارش داد احتمال دارد پست سفیر آمریکا در روسیه که با پایان ماموریت «جان سالیوان» خالی شده، به دلیل وضعیت فعلی روابط دوجانبه آمریکا و روسیه چند ماه یا حتی بیشتر خالی بماند. به نوشته فارن پالیسی، «چند مقام فعلی و سابق گفتند که حدس می‌زنند پست سفیر آمریکا در روسیه احتمالاً ماه‌ها یا طولانی‌تر تا حدوی به دلیل وضعیت مسموم روابط بین واشنگتن و مسکو در پی جنگ روسیه در اوکراین خالی بماند».

خبرگزاری تسنیم: منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که سازوکار صادرات سوخت جمهوری اسلامی ایران به لبنان فراهم شده است تا بخش عمده‌ای از مشکلات نیروگاه‌های برق را حل کند. منابع مذکور تأکید کردند، «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان، «ولید فیاض» وزیر انرژی این دولت را مأمور کرده است هیئتی فنی را آماده کند و این هیئت به‌زودی برای گفتگو با مقامات ایرانی عازم تهران می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر جدید انگلیس همه وزیران پیشین دولت این کشور را که از رقیب وی حمایت کرده بودند اخراج کرد و حامیان خود را بر سر کار آورد. «لیز تراس» که روز سه شنبه به مقام نخست وزیری انگلیس رسید، بر خلاف توصیه اش در نخستین سخنرانی پس از بدست گرفتن سکان دولت که برای غلبه بر مشکلات این کشور همه را به همبستگی دعوت کرد در نخستین اقدام، همه حامیان ریشی سوناک رقیب اصلی خود را برکنار کرد و هیات دولت را از حامیان خود تشکیل داد.

خبرگزاری ایلنا: «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که اختلاف‌نظرها با ایران بر سر پیش‌نویس پیشنهادی برای احیای برجام همچنان به قوت خود باقی است. وی بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در قبال برجام و زیاده‌خواهی‌های این کشور در مذاکرات، گفت که پاسخ ایران ما را در موقعیت انجام توافق قرار نداد. پاتل همچنین خواستار آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران شد و گفت که به مذاکرات با این کشور برای آزادی این چهار زندانی ادامه می‌دهیم.

آناتولی  ترکیه: پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که ارتش یک موشک بالستیک قاره پیمای «Minuteman III» با قابلیت حمل سلاح اتمی را آزمایش خواهد کرد. وی در ادامه افزود: نیروی هوایی آمریکا صبح روز 7 سپتامبر آزمایش عملیاتی یک موشک بالستیک قاره پیمای غیرمسلح Minuteman III را از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ انجام خواهد داد. رایدر همچنین گفت: این یک آزمایش روتین کاملا برنامه ریزی شده است و در راستای تست‌های قبلی، این پرتاب کارایی و آمادگی سیستم مورد نظر را تایید می‌کند. این فرمانده آمریکایی اظهار داشت که طبق رویه‌های استاندارد، ایالات متحده از قبل به عنوان بخشی از تعهدات پیمان خود، دولت روسیه را از این پرتاب مطلع کرده است.

یورونیوز: روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه اف‌بی‌آی گزارش کرد اسناد مربوط به تسلیحات هسته‌ای یک کشور خارجی، در میان اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده ویلای ترامپ در فلوریدا کشف شده است. به گزارش این روزنامه آمریکایی «سندی درباره نیروهای نظامی یک کشور خارجی، ازجمله قوای هسته‌ای آن» در میان ۱۵ کارتن سند مفقودی کاخ سفید بوده است. واشنگتن پست می‌گوید منابع آگاه به نام این کشور اشاره‌ای نکرده اند. ماموران اف‌بی‌آی ماه گذشته با یورش به مار-آ-لاگو، ویلای شخصی دونالد ترامپ در فلوریدا هزاران سند طبقه‌بندی شده را کشف و ضبط کردند. رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا با وجود درخواست‌های متعدد حاضر به بازگرداندن این اسناد به کاخ سفید نشده بود. یک پرونده کیفری با چندین عنوان اتهامی و ازجمله نقض قانون مجازات جاسوسی علیه ترامپ در جریان است.

تی .آر.تی ترکیه: شرکت انرژی «گازپروم» روسیه طی بیانیه‌ای از دیدار مجازی الکسی میلر، رئیس این شرکت با دای هولیانگ، رئیس شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین خبر داده و اعلام کرد که طرفین در این دیدار موافقت کردند دیگر در پرداخت‌های گازی از یوان و روبل استفاده کنند.براساس این بیانیه، میلر و هولیانگ در این دیدار مجازی برای قرارداد بلدنمدت درباره انتقال گاز از خط لوله «قدرت بیبری» توافقات اضافی امضا کردند. طرفین همچنین توافق کردند تا استفاده از یوان و روبل برای پرداخت گاز انتقالی به چین را آغاز کنند.الکسی میلر در این خصوص تصریح کرد: این مکانیسم جدید یک راه‌حل قابل اعتماد و عملی است که به‌موقع راه‌اندازی شده و به سود دو طرف خواهد بود. معتقدم توافقات را تسهیل خواهد کرد، نمونه‌ای عالی برای سابر شرکت‌ها خواهد بود و به اقتصادهای ما رونق بیشتری خواهد بخشید.

الکوثر فارسی: شش حزب سیاسی عراق اعلام کردند که با ایجاد یک ائتلاف سیاسی جدید، تمام تلاش خود را وقف بازسازی دولت و ایجاد یک فرمول حکمرانی عقلانی جدید می کنند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ائتلاف جدید «تحالف الموقف العراقی» نام دارد و از احزاب  حرکه کفی، حزب الأمه العراقیه، حرکه واثقون، المجلس العراقی الدیمقراطی الموحد، الجبهه الفیلیه و حرکه وعی الوطنیه تشکیل شده است.

خبرگزاری موج: عباس الیاسری، عضو ائتلاف دولت قانون از احتمال بازگشت جریان صدر و رهبر آن، مقتدی صدر، برای آغاز گفت‌وگو با نیروهای سیاسی خبر داد. الیاسری گفت: وقایع اخیر منطقه الخضراء ما را از انسداد سیاسی که ماه‌هاست با آن مواجه بوده‌ایم، خارج کرد. وی با اشاره به اینکه چارچوب هماهنگی محور اصلی در روند سیاسی عراق است، افزود که گفتگوها برای پر کردن شکاف سیاسی موجود، ادامه دارد. الیاسری افزود: امروزه در عراق، گفتگوی اجتماعی برای حفظ صلح مدنی، ضروری تر از گفتگوهای سیاسی است و جریان صدر برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، با گفتگوی اجتماعی موافقت خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *