جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ کابوس انرژی برای اروپا و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: قطع کامل صادرات گاز روسیه  به اروپا، نگرانی فرانسه از بحران انرژی و فراخوان به «جدیت» و«همبستگی اروپایی»، خط و نشان تازه روسیه برای گروه هفت، پایان نشست وزرای انرژی گروه ۲۰ بدون انتشار بیانیه‌ای مشترک، تلاش جمهوری آذربایجان برای افزایش دو برابری انتقال گاز به اروپا، موافقت آمریکا با فروش یک میلیارد دلاری تسلیحات به تایوان، درخواست پکن از واشنگتن برای لغو معامله تسلیحاتی جدید با تایوان، هشدار روسیه به آمریکا نسبت به ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین، جلسه محرمانه رابرت مالی با قانونگذاران کنگره درباره مذاکرات ایران، افشای سرمایه گذاری عربستان در شرکت های اسرائیلی، تشدید درگیری‌ها در پایتخت لیبی، ادامه درگیری‌ها میان عناصر تیگرای و ارتش اتیوپی، رونمایی از ناوهواپیمابر بومی هند، ادامه رزمایش "وستوک-2022" روسیه با مشارکت چین و هند، برگزاری رزمایش  مشترک هوایی ترکیه و جمهوری آذربایجان و انسداد شبکه اجتماعی ترامپ در گوگل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: روسیه صادرات گاز به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم به‌طور کامل متوقف کرد. شرکت «گازپروم» اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم» را پس از مشخص شدن نشتی در توربین این خط لوله، به طور کامل متوقف کرده است.این شرکت علت توقف کامل صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم» را مشخص شدن نشتی در این خط لوله به هنگام عملیات «تعمیر و نگهداری» تأسیسات انتقال اعلام کرد. پیشتر شرکت گازپروم اعلام کرده بود که صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم» را برای انجام تعمیرات مورد نیاز از روز پنج‌شنبه ۳۱ اوت به مدت سه روز متوقف می‌کند. اروپایی‌ها که به شدت به گاز روسیه نیاز دارند، کرملین را متهم می‌کنند که از صادرات گاز برای اعمال فشار به دولت‌های اروپایی همزمان با جنگ در اوکراین استفاده می‌کند، موضوعی که مسکو آن را رد می‌کند.

خبرگزاری ایرنا:  بحران انرژی دولت فرانسه را بر آن داشته تا در اقدامی بی‌سابقه، نشست بحرانی را در الیزه و با ریاست رئیس جمهوری این کشور تشکیل دهد؛ نشستی که پایان آن فراخوان به «جدیت» و «همبستگی اروپایی» بود. بحران انرژی و دغدغه تامین گاز و برق برای زمستان پیش رو، این روزها به نخستین نگرانی کشورهای اروپایی تبدیل شده است. همین نگرانی دولت فرانسه را بر آن داشت تا روز گذشته «شورای دفاع» را به شکلی بی‌سابقه با موضوع بحران انرژی در الیزه تشکیل دهد.این نشست در حالی تشکیل شد که فرانسه از گاز روسیه و نیز از بخشی از فعالیت نیروگاه‌های هسته ای خود محروم شده است.

یورونیوز: کرملین در واکنش به توافق وزرای دارایی گروه هفت برای اعمال «فوری» سقف قیمتی بر نفت روسیه، تهدید کرد که فروش نفت را به طرف‌هایی که به محدودیت‌های قیمتی بر منابع انرژی روسیه تن دهند، متوقف می‌کند. وزرای دارایی هفت کشور صنعتی (ایالات متحده، آلمان، فرانسه، بریتانیا، کانادا و ژاپن)، موسوم به گروه هفت (G7)، در پایان نشست مجازی خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که «فورا» سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین و اعمال خواهند کرد و برای تشکیل «ائتلافی فراگیر» در میان کشورهای جهان با هدف محروم کردن روسیه از درآمدهای بادآورده از بخش انرژی تلاش خواهند کرد.

ان. اچ.کی ژاپن:  وزرای انرژی اقتصادهای برتر جهان موسوم به گروه ۲۰ بدون انتشار بیانیه‌ای مشترک در راستای تامین پایدار انرژی، به نشست خود پایان دادند.وزرای یاد شده روز جمعه برای بحث و تبادل نظر درباره امنیت انرژی در بالی اندونزی دیدار کردند. احتمالا اختلافات میان روسیه و غرب مانع از دستیابی آنها به توافق شد.نیشیمورا یاسوتوشی وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن نیز در این نشست حضور داشت. کشورهای غربی به شدت نسبت به استفاده از منابع انرژی به عنوان سلاح انتقاد داشته‌اند که تلویحا به روسیه اشاره دارد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به تلاش‌های این کشور برای افزایش انتقال گاز به اروپا گفت: می‌توانیم این رقم را به دو برابر برسانیم. الهام علی اف اعلام کرد که طرحهایی برای افزایش ظرفیت انتقال گاز خط لوله ترانس- آناتولی (تاناپ) به اروپا دارد که آن را از ظرفیت انتقال 16 میلیارد متر مکعب فعلی به 32 میلیارد متر مکعب افزایش می دهد. علی اف که در نشستی در ایتالیا حضور دارد با بیان اینکه به دنبال افزایش دو برابری انتقال گاز به اروپا هستیم و به موفقیت آن ایمان دارم، گفت: برای این امر باید گامهای مهمی برداریم، تصمیمات سیاسی گرفته شود، اقدامات فنی باید صورت بگیرد و البته سرمایه گذاری صورت بگیرد.خط لوله تاناپ، گاز جمهوری آذربایجان را از مسیر دریای خزر به گرجستان و ترکیه و بعد از آن به یونان و از آنجا از طریق خط لوله تاپ به اروپا می رساند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه آمریکا با فروش بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به تایوان موافقت کرد.آژانس همکاری دفاعی آمریکا که بخشی از پنتاگون است، اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا قرارداد احتمالی 1.1 میلیارد دلاری تسلیحات با تایوان را تایید کرده است. بر اساس اسناد این وزارتخانه، آمریکا با تامین 60 موشک ضد کشتی و تجهیزات مربوطه و موشک های هوا به هوا به تایوان موافقت کرده است. علاوه بر این، دستگاه دیپلماسی ایالات متحده توافق احتمالی با تایوان برای تمدید قرارداد ایستگاه های راداری به مبلغ 665.4 میلیون دلار را تایید کرد. پنتاگون گفت: قرارداد پیشنهادی برای فروش این تسلیحات به تایوان، با حمایت از تلاش‌های (جزیره) برای حفظ قابلیت دفاعی، در خدمت منافع اقتصادی و دفاعی ملی ایالات متحده است.

خبرگزاری ایلنا:  پکن خواستار لغو معامله تسلیحاتی جدید آمریکا با تایوان شد. «لیو بنگیو»، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن تهدید کرد در صورتی که ایالات متحده فروش جدید تسلیحات به تایوان را لغو نکند، پکن اقدامات متقابل انجام دهد.وی گفت: «چین قاطعانه اقدامات متقابل، مشروع و ضروری را با توجه به شرایط اتخاذ خواهد کرد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه به آمریکا نسبت به ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین هشدار داد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به دکترین نظامی این کشور که استفاده از تسلیحات هسته‌ای در صورت تهدید برای موجودیت کشور روسیه را پیش‌بینی می‌کند، اشاره کرد.  ریابکوف گفت: ما بارها به روسیه درباره تبعات اقداماتش در صورت تداوم ارسال سلاح به اوکراین هشدار داده‌ایم. با این کار، عملا آمریکا خود را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌شود آن را به عنوان “یک طرف این درگیری” توصیف کرد. ریابکوف در سخنانی در تلویزیون دولتی روسیه هشدار داد که “شکاف بسیار باریکی که ایالات متحده را از تبدیل شدن به یک طرف درگیری جدا می‌کند، نباید این توهم را برای نیروهای خشمگین ضد روسیه ایجاد کند که در صورت عبور آنها از آن، همه چیز به همین شکل باقی می‌ماند.”

خبرگزاری مهر : جلسه محرمانه رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با قانونگذاران کمیته امور خارجه مجلس سنای آمریکا درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها برگزار شد. جلسه رابرت مالی با قانونگذاران کنگره نیز قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۱۶ شهریور) برگزار شود. این در حالی است که ۵۰ نماینده کنگره آمریکا شامل ۳۴ نماینده حزب دموکرات و ۱۶ نماینده جمهوریخواه در نامه مشترک به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نگرانی خود را از مفاد توافق هسته‌ای برای بازگشت متقابل احتمالی با ایران ابراز کردند.

الکوثرفارسی: داماد رئیس جمهور سابق آمریکا در نشستی از مشارکت صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان در شرکت‌های رژیم صهیونیستی خبر دادو تاکید کرد: سعودی‌ها تصمیم به سرمایه گذاری گرفتند و من واقعا خوشحال هستم . جارد کوشنر، داماد و یکی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز فاش کرد که مقامات عربستان سعودی به او اجازه داده‌اند تا اموال ریاض را در شرکت‌های رژیم صهیونیستی سرمایه گذاری کند.کوشنر گفت: صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان پس از حمایت از شرکت خصوصی وی با سرمایه گذاری حدود ۲ میلیارد دلاری در آن، مانع از سرمایه گذاری این پول در شرکت‌های اسرائیلی نشده است.

العالم فارسی:  درگیری میان نیروهای وابسته به عبدالحمید الدبیبه نخست‌وزیر دولت وحدت ملی و نیروهای وابسته به فتحی باشاغا نخست‌وزیر مکلف، در شهر طرابلس مجدداً بالا گرفت.منابع لیبیایی اعلام کردند که این درگیری عمدتاً در منطقه غوطه ابوساق در طرابلس صورت گرفت و چندین مجروح راهی بیمارستان‌‎های این شهر شده‌اند که بیشتر آنها غیرنظامی هستند.این درگیری‌ها پس از چند روز درگیری خونین بین دو طرف در اوج بحران کشور و افزایش درخواست‌های بین‌المللی برای برگزاری انتخابات در این کشور جهت پایان دادن به تفرقه بین نیروهای لیبیایی رخ داد.مناطق جنوب طرابلس طی چند روز اخیر به‌ویژه از جمعه‌شب هفته گذشته، شاهد درگیری نیروهای وابسته به عبدالحمید الدبیبه نخست‌وزیر دولت وحدت ملی و نیروهای وابسته به فتحی باشاغا نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل دولت این کشور است. باشاغا چند روز پیش اعلام کرده بود که قصد دارد وارد شهر طرابلس شود و به تسلط دولت وحدت ملی به‌ریاست الدبیبه بر پایتخت این کشور خاتمه دهد.

خبرگزاری صدا و سیما:  پس از پنج ماه آتش بس، درگیری میان ارتش اتیوپی و عناصر تیگرای در دو استان اَمهَره و عَفَر در شمال اتیوپی ادامه دارد. درگیری‌های اخیر پس از آن آغاز شد که مقامات ایالت تیگرای از حمله شبانه پهپادی به مکله واقع در این ایالت خبر دادند.ایالت تیگرای یکی از ده ایالت خودمختار اتیوپی است که شش درصد جمعیت ۱۰۰ میلیونی این کشور را در بر می‌گیرد.اصلاحات اخیر «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی که البته از سوی مقامات تیگرای اقدامی علیه این ایالت عنوان شده و تلاش ایالت تیگرای برای استقلال از دولت آدیس آبابا از مهمترین عوامل تنش میان دو طرف عنوان شده است.

خبرگزاری فارس: اولین ناوهواپیمابر هند ساخت داخل این کشور، طی مراسمی با حضور «نارندرا مودی» نخست‌وزیر به آب انداخته شد. منابع رسانه‌‌ای از هند خبر دادند، طی مراسمی با حضور «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور رسما از اولین ناو هواپیمابر بومی هند رونمایی و این ناو به آب انداخته شد. هزینه ساخت این ناو 2.5 میلیارد دلار اعلام شده است. ساختن ناو «ویکرانت» که در زبان هندی به معنای «شجاعت» است، ۱۳ سال طول کشید و قرار است در عرشه آن ۱۶۰۰ خدمه و ۳۰ هواپیما مستقر شوند.

تی .آر.تی ترکیه: رزمایش “وستوک-2022” روسیه با مشارکت چین و هند ادامه دارد و ناوهای جنگی روسیه و چین در چارچوب رزمایش نظامی “وستوک-2022” در کنار هم قرار گرفتند. در رزمایش وستوک-2022 که از روز گذشته در روسیه آغاز شده، سربازان و ناظران نظامی از 14 کشور از جمله روسیه، چین، هند و جمهوری آذربایجان حضور دارند. در این مانور نظامی بیش از 50 هزار سرباز و بیش از 5000 سلاح و تجهیزات نظامی از جمله 140 هواپیما و 60 کشتی جنگی شرکت دارند.

آناتولی  ترکیه:  رزمایش نظامی مشترک نیروهای هوایی ترکیه و جمهوری آذربایجان با عنوان “عقاب تورآز 2022” برگزار خواهد شد. در این رزمایش؛ برنامه ریزی فعالیت‌های مشترک نیروی هوایی دو کشور، بررسی تعامل و هماهنگی رزمی، اجرای عملیات جستجو و نجات و سایر وظایف تمرین خواهد شد. رزمایش مذکور از 5 سپتامبر آغاز می‌شود.

ایران پرس: گوگل شبکه اجتماعی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که «تروث‌سوشال» نام دارد را در گوگل‌پلی مسدود کرده است. بر اساس اعلام گوگل، «تروث‌سوشال» سیاست‌های این شرکت در زمینه ممنوع بودن تهدیدهای فیزیکی و تشویق به خشونت را نقض کرده است.پیشتر، فیسبوک در پی ناآرامی های 6 ژانویه در واشنگتن  و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، به علت نگرانی  از اوج گیری خشونت، دسترسی او را به حساب های فیسبوک و اینستاگرامش به مدت نامعینی مسدود کرد. علاوه بر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و اسنپ‌چت هم تصمیم گرفتند تمامی صفحات رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این شبکه‌های اجتماعی را مسدود کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *