جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ خیز آلمان برای مقابله باچین و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آلمان بدنبال حضور نظامی گسترده در اقیانوس هند برای مقابله با نفوذ چین، تاکید برلین بر تداوم تحریم‌ها علیه روسیه ، اتحادیه اروپا در جستجوی راهی برای خروج از بحران انرژی ، امضای قرار داد مجارستان با گازپروم برای خریدگاز طبیعی، توافق اتحادیه اروپا بر سر ایجاد ماموریت آموزش نظامی اوکراین، شرط چین برای از سرگیری مذاکرات با آمریکا، دستور رئیس جمهور تایوان برای «اقدام متقابل» به اعمال تحریک آمیز چین ، شکست مذاکرات تل آویو و دوحه درمورد افتتاح دفتر کنسولگری اسرائیل در پایتخت قطر، رایزنی لاپید با بایدن درباره ایران، ایجاد شبکه‌ای از پهپادهای دریایی توسط آمریکا و متحدانش برای بازدارندگی ایران، خوش‌بینی «محتاطانه» کاخ سفید نسبت به احیای برجام، تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌سازی در بیت‌لحم، توصیه العامری به رهبران گروه‌های سیاسی پس از رخدادهای اخیر عراق، هشدار چین درخصوص  افغانستان و توافق دولت سریلانکا و صندوق بین‌المللی پول برای برون‌رفت این کشور از بحران اقتصادی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : همزمان با تحرکات چین،آلمان می‌گوید حضور نظامی خود را در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام گسترش خواهد داد.وزیر دفاع آلمان اعلام کرده است که این کشور حضور نظامی خود را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام با ارسال ناوهای جنگی بیشتر و حضور در رزمایش‌های نظامی گسترش خواهد داد.این مقام آلمانی تصمیم برای گسترش حضور نظامی در آب‌های اقیانوس هند را افزایش تحرکات نیروهای مسلح چین عنوان کرده است.سال گذشته، برلین اولین کشتی جنگی خود را پس از تقریباً ۲۰ سال به آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی فرستاد و در این ماه، ۱۳ هواپیمای نظامی را به تمرینات مشترک در استرالیا اعزام کرد.

دویچه وله: وزیر خارجه آلمان تأکید کرد که تحریم‌ها علیه روسیه در طول زمستان باقی خواهند ماند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید اعتراضات احتمالی به قیمت بالای انرژی در پاییز و زمستان منجر به لغو تحریم‌ها علیه روسیه نخواهد شد.این سیاستمدار حزب سبزها در میزگردی در پراگ گفت: «ما در کنار اوکراین خواهیم بود و این بدان معناست که تحریم‌ها در زمستان حفظ خواهند شد، حتی اگر برای سیاستمداران بسیار سخت شود.»

آناتولی  ترکیه: کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌دلیل افزایش سریع قیمت انرژی به دنبال راه‌حل‌هایی همچون تغییر عملکرد بازارهای برق هستند.  بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، کاستی‌های استراتژی انرژی اروپا را آشکار کرده است. افزایش قیمت‌ برق و گاز طبیعی در کشورهای اروپایی تمام فعالان بازار به‌ویژه شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده است. قیمت‌ برق در آلمان که معیار اروپا در این زمینه است، در ماه اوت برای اولین بار از 700 یورو در هر مگاوات ساعت فراتر رفت. کمیسیون اتحادیه اروپا به‌دلیل انتقاد برجسته‌ترین اعضای این نهاد از عملکرد بازار برق، این موضوع را در دستور کار قرار داده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر محتمل‌ترین راه‌حل برای این مسئله تغییر عملکرد بازار برق است.

خبرگزاری ایرنا:  مجارستان از امضای قراردادی با گازپروم، شرکت گاز دولتی روسیه برای خرید ۵.۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بیشتر خبر داد. پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان در حاشیه نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا از توافق تازه کشورش با گازپروم خبر و توضیح داد که بر پایه این قرارداد طرف روسی متعهد شده تا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر روزانه حداکثر ۵.۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی بیش از آنچه که در قرارداد بلندمدت دو طرف مشخص شده بود، از طریق صربستان به مجارستان تحویل دهد.توافق مجارستان برای واردات بیشتر گاز از روسیه در شرایطی اعلام شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با آغاز اجرای طرح کمیسیون اتحادیه اروپا برای صرفه‌جویی ۱۵ درصدی مصرف گاز در تلاش برای مقابله با کاهش عرضه گاز روسیه هستند. 

تی .آر.تی ترکیه: وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص آغاز فعالیت‌های مربوط به ایجاد ماموریت آموزش نظامی اوکراین به توافق رسیدند.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان اجلاس غیر رسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در پراگ پایتخت جمهوری چک رئیس ادواری اتحادیه اروپا به سوالات روزنامه‌نگاران پاسخ داد.بورل ضمن اشاره به اینکه کشورهای اتحادیه اروپا برای آموزش ارتش اوکراین فعالیت‌های متعددی به‌عمل می‌آورند به اهمیت پیشبرد هماهنگ این فعالیت‌ها تاکید کرد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این خصوص و انجام فعالیت‌ها برای تعیین عوامل ایجاد ماموریت آموزش نظامی برای اوکراین همسویی دارند.

خبرگزاری فارس: چین شرطش برای از سرگیری مذاکرات با آمریکا را اعلام کرد. دولت چین به آمریکا متذکر شد، شرط از سرگیری مذاکرات با آمریکا بر سر تغییرات آب و هوایی رفع «تاثیر منفی» سفر نانسی پلوسی در اوایل ماه اوت به تایوان است. چین پیشتر به تلافی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ دوم و سوم اوت (11 و 12 مرداد 1401) به تایوان اعلام کرد همکاری های دوجانبه با آمریکا در چند حوزه شامل مذاکرات آب و هوایی و گفتگوهای بین فرماندهان ارشد نظامی را به حال تعلیق در می آورد.وزارت امور خارجه چین در بیانیه مکتوبی که برای خبرگزاری رویترز فرستاده شد نوشت: «طرف آمریکایی باید تاثیر منفی گسیل شدن پلوسی به تایوان را بزداید،  این یک شرط غیر قابل اجتناب برای همکاری چین-آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی است.»

ان. اچ.کی ژاپن: رئیس جمهور تایوان دستور «اقدامهای متقابل» به اعمال تحریک آمیز چین را داد. سای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان، می گوید به مقامهای دفاعی دستور داده تا برای دفاع از حریم هوایی تایوان اقدامهای متقابل لازم و قدرتمند اتخاذ کنند. سای در بازدید از جزایر پنگو در تنگه تایوان گفت چین بعد از اتمام رزمایش بزرگ نظامی خود با یک تاکتیک «منطقه خاکستری» به ارعاب خود ادامه می دهد.او گفت تایوان مناقشه‌ای ایجاد نمی کند و خویشتنداری پیشه خواهد کرد اما این بدان معنی نیست که مقابله نخواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که مذاکرات بین تل آویو و دوحه درمورد افتتاح دفتر کنسولگری اسراییل در قطر شکست خورد. قرار بود که این دفتر کنسولگری رسیدگی به امور اسرائیلی‌های حاضر در مسابقات جام جهانی را برعهده داشته باشد. سایت ای ۲۴ نیوز اسرائیل گزارش داد که قبل از کمتر از سه ماه از شروع مسابقات جام جهانی در قطر، اسرائیل برای تسهیل در حضور هزاران تماشاچی اسراییلی به دوحه تلاش می‌کرد. اسرائیل و قطر روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.این سایت گزارش داد که دو طرف مذاکرات محرمانه‌ای داشتند اما این مذاکرات پیش از تماس تلفنی یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل با محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر از هم فروپاشید که علت این امر این بود که لاپید اصرار داشت که این تماس تلفنی علنی باشد اما قطر به شدت با آن مخالفت کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:  بایدن و لاپید درباره چالش‌های موجود برای امنیت منطقه‌ای و جهانی و از جمله تهدیدات ناشی از ایران با یکدیگر رایزنی کردند.کارین ژان پیر در پاسخ به سئوال یک خبرنگار در رابطه با موضوع ایران و احتمال توافق گفت ما بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی با لاپید داشته‌ایم. رئیس جمهور بایدن امروز صبح با نخست وزیر لاپید تلفنی صحبت کرد. آن‌ها درباره چالش‌های موجود برای امنیت منطقه‌ای و جهانی و از جمله تهدیدات ناشی از ایران و عوامل نیابتی این کشور رایزنی کردند. او همچنین بر روی اجرایی سازی توافق‌های حاصل شده در این سفر تاکید کرد.

اسپوتنیک روسیه:  روزنامه آمریکایی  وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود گزارش داد که ایالات متحده با همکاری اسرائیل، عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای خاورمیانه در حال کار برای ایجاد شبکه‌ای از شناورهای بدون سرنشین برای نظارت دریایی و مهار فعالیت‌های نظامی ایران است. در این گزارش آمده است: نیروی دریایی آمریکا با همکاری اسرائیل، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه در حال کار برای ایجاد شبکه‌ای از پهپادها است تا فعالیت نظامی ایران در منطقه را مهار کند.

یورونیوز: آژانس بین‌‌المللی انرژی گفت ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم در نطنز آغاز کرده است با این حال سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که درباره احیای برجام همه‌چیز می‌تواند در مسیر درست حرکت کند. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده همچنان امیدوار است که برجام احیای و اجرایی شود و به مذاکرات در این زمینه خوش‌بین است. وی افزود: «معتقدیم که اکنون نسبت به هفته‌‌ها و ماه‌های اخیر به توافق نزدیک‌تر هستیم زیرا این موضوع تا حد زیادی به کنار گذاشتن برخی از خواسته‌ها از سوی ایران مربوط است که به توافق ارتباطی نداشتند.»

خبرگزاری ایلنا: مراجع صهیونیستی از تصمیم خود برای توسعه شهرک صهیونیست‌نشین «گیلو» در بیت لحم خبر دادند. وزارت مسکن رژیم صهیونیستی و سازمان اراضی و شرکت‌های پیمانکاری صهیونیستی به یک توافق مشترک در زمینه ساخت هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی در شهرک یهودی گیلو دست یافتند.این اقدام در چارچوب طرح بزرگ توسعه جاده‌ها، زیرساخت‌ها، فضاهای سبز و مناطق تجاری جنوب غرب تونل های ارتباطی قدس با مجتمع شهرک‌نشینی «گوش عتصیون» صورت می‌گیرد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس ائتلاف الفتح از رهبران و گروه‌های سیاسی خواست به احترام اربعین امام حسین (ع) و با هدف اتحاد و جلوگیری از شکاف و تفرقه، سکوت سیاسی و رسانه‌ای در پیش بگیرند. هادی العامری در بیانیه ای گفت که در آستانه زیارت مقدس اربعین، همه سران و نیروهای سیاسی عراق را به مصیبت امام حسین (ع) قسم می دهم که سکوت سیاسی و رسانه ای پیشه کنند و گفتمان معتدلی داشته باشند که عامل اتحاد و نه تفرقه باشد.بیانیه هادی العامری در حالی صورت می گیرد که «محمد صالح العراقی» موسوم به وزیر و سخنگوی مقتدی صدر در شبکه‌های اجتماعی در بیانیه‌ای سراسر دشنام و اهانت از فراخوان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه برای تشکیل جلسه پارلمان انتقاد کرد.

رادیو چین: نماینده دایمی چین در سازمان ملل گفت: اجازه نمی دهیم فاجعه در افغانستان تکرار شود.«جانگ جون» نماینده دایمی چین در سازمان ملل اظهار داشت، شکست ‌های نیروهای خارجی در افغانستان طی 20 سال گذشته بار دیگر تایید کرده است که دخالت نظامی و اجرای سیاست قلدرمآبانه راهی صحیح نیست و الگوی وارداتی و اصلاح دموکراتیک مورد استقبال عموم مردم قرار نمی گیرد و نمی شود فاجعه در افغانستان به تکرار برسد.نماینده دایمی چین در سازمان ملل تصریح کرد: چین همواره بر این مساله تاکید کرده است که خروج نیروی نظامی خارجی اتمام مسوولیت نیست بلکه آغاز اصلاح اشتباهات و عبرت گیریست.

ایران پرس: دولت سریلانکا برای دریافت سه میلیارد دلار وام اضطراری با صندوق بین المللی پول به توافق رسید.به گفته «رانیل ویکرام سینگه» رئیس جمهوری سریلانکا روز پنجشنبه این موضوع رسما اعلام می شود. ویکرام سینگه که پس از یک دوره ناآرامی های گسترده در سریلانکا به عنوان رئیس جمهوری این کشور از سوی پارلمان برگزیده شد، امیدوار است با استفاده از وام صندوق بین المللی پول بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی و تجاری سریلانکا را حل نماید.این موضوع از آن جهت برای شخص وی مهم است که ادامه حضورش در عرصه قدرت، همچنان با مخالفت‌های عمومی روبرو است و معترضان که خواهان استعفای وی از پست نخست وزریری بودند اکنون بر کناره گیری وی از قدرت تاکید دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *