جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه‌ها؛ ناآرامی درشهرهای عراق و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تحرکات طرفداران مقتدی صدر و بروز ناآرامی در شهرهای مختلف عراق، گفت وگو ی مقام های دولتی، سران جریان صدر و چارچوب هماهنگی گروه های شیعه، اعتصاب غذای رئیس جریان صدر برای پایان خشونت ها در عراق، درخواست «هادی العامری» برای توقف درگیری‌ها در بغداد، ابراز نگرانی کشورهای خارجی از ناآرامی‌ها در عراق، تعویق مذاکرات ایران و عربستان  درعراق، ابراز نگرانی مکرون در خصوص وضعیت نیروگاه زاپوریژیا، تاکید وزیر خارجه آلمان بر ادامه کمک به اوکراین، تشدید تنش بین کشور‌های اتحادیه اروپا بر سر انرژی، سفر امیرعبداللهیان به مسکو ، نشست  سازمان جهانی صهیونیسم در بازل سوئیس، واکنش آمریکا به آغاز غنی‌سازی توسط سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ در نطنز، ترسیم چشم انداز 2053 ترکیه از سوی اردوغان، تصمیم وزیر دفاع ژاپن برای تقویت توانایی‌های دفاعی کشور، درخواست چین برای پایان دادن به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، طرح حذف دلار بین اعضای اتحادیه اورآسیا و هشدار مایک پامپئو به تکرار 11 سپتامبری دیگر  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: بغداد و برخی دیگر از مناطق عراق از بعد از ظهر دیروز دوشنبه در پی اعلام کنارگیری مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از همه فعالیت‌های سیاسی شاهد ناآرامی است و هواداران جریان صدر در منطقه سبز به برخی ساختمان‌های دولتی حمله کرده‌اند. منابع خبری عراق از افزایش تعداد تلفات در حوادث روز دوشنبه عراق در منطقه سبز بغداد به ۲۰ کشته و ۳۵۰ زخمی خبر دادند و تأکید کردند که اعضای گروه «سرایا السلام»، شاخه نظامی جریان صدر بامداد امروز سه شنبه به سمت منطقه سبز در بغداد اقدام به شلیک آر.پی.جی کردند.

خبرگزاری ایرنا: مذاکراتی میان مقام‌های دولتی، سران چارچوب هماهنگی گروه های شیعه و جریان صدر آغاز شده است. شبکه قطری الجزیره گفت که مذاکرات کنونی برای بررسی حصول توافقی برای برقراری آتش‌بس در منطقه سبز بغداد است.

خبرگزاری مهر:  رئیس فراکسیون جریان صدر در پارلمان عراق از اعتصاب غذای مقتدی صدر رهبر این جریان تا زمان توقف خشونت ها و بکارگیری سلاح در این کشور خبر داد.«حسن العذاری» افزود که مقتدی صدر تا زمان توقف خشونت‌ها و استفاده از سلاح اعتصاب غذا می‌کند.

العالم فارسی: رئیس ائتلاف الفتح با فراخواندن همگان به آرامش، از همه طرف‌ها خواست که استفاده از سلاح‌های گرم و تیراندازی را متوقف کنند. العامری بامداد سه‌شنبه در بیانیه  ای گفت: «ما خواهان آرامش هستیم و از فرزندانم در همه طرف‌ها می‌خواهم که استفاده از سلاح را متوقف کنند، زیرا سلاح راه‌حل نیست و هیچ راه‌حلی بین برادران وجود ندارد، مگر از طریق گفتگو و تفاهم».

خبرگزاری فارس: تعدادی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه، فرانسه، کانادا و همچنین اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از احتمال گسترش آشوب‌های بغداد به سراسر عراق، از طرف‌های درگیر خواست خویشتن‌داری کنند . تداوم درگیری‌های مسلحانه در عراق بین اغتشاشگران حامی جریان صدر و نیروهای امنیتی این کشور، با ابراز نگرانی دولت‌های خارجی همراه شد. وزارت خارجه ترکیه بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای درباره این خشونت‌ها گفت: تحولات بغداد، تهدیدی برای ثبات، وحدت و امنیت عراق است.وزارت امور خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای «از رویدادهای جاری در بغداد و تعدادی از استان‌های عراق عمیقاً» ابراز نگرانی کرد. اتحادیه اروپا هم اعلام کرد: ما از همه طرف‌های عراقی می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند.

الکوثرفارسی: یک رسانه عربی از تعویق  دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد خبر داد و علت آن را بحران سیاسی عراق اعلام کرد. یک مقام وزارت خارجه عراق به روزنامه  العربی الجدید گفت: قرار بود ششمین دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان در اواخر ماه ژوئیه گذشته برگزار شود و بغداد تمهیدات و آمادگی‌های لازم برای برگزاری این مذاکرات را فراهم کرده بود؛ مذاکراتی که قرار بود با حضور مسئولان بلندپایه دو کشور برگزار شود.

تی .آر.تی ترکیه: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت وضعیت پیرامون نیروگاه زاپوریژیا بزرگترین نگرانی مشترک آنها در آینده نزدیک است. مکرون در دیدار ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان با تاکید بر اینکه در این دیدار بر عزم حمایت از اوکراین تمرکز خواهند کرد، از حمایتی که لهستان و مردمش از اوکراین و مردمش نشان می‌دهند ابراز خرسندی کرد.

دویچه وله: آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان قول داد با تسلیحات سنگین از اوکراین حمایت کند. آنالنا بربوک در مصاحبه با روزنامه آلمانی “بیلد آم زونتاگ” گفت اوکراین در تابستان آینده نیز به سلاح‌های سنگین جدید دوستان خود نیاز خواهد داشت. بربوک افزود: تا زمانی که لازم باشد ما از آنها حمایت مالی و نظامی می‌کنیم. وزیر خارجه آلمان نسبت به بحث‌های مربوط به “خستگی از جنگ” در آلمان هشدار داد و گفت همه در حال حاضر عواقب جنگ انرژی پوتین را احساس می‌کنند و تقسیم و شکاف اروپا بخشی از جنگ پوتین است که باید از آن جلوگیری کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: در آستانه زمستان سرد تنش بین کشور‌های اتحادیه اروپا بر سر انرژی رو به افزایش است. براساس گزارش‌ها کشور‌های اروپایی در تلاشند به تنش‌های ناشی از بحران انرژی و تامین گاز مورد نیاز خود در آستانه زمستان رسیدگی کنند. صدراعظم آلمان اتحاد اتحادیه اروپا را برای مقابله با این وضع خواستار شده است. در حال حاضر کشور‌های منطقه اسکاندیناوی از وضع موجود ناخشنود هستند، زیرا شرکت‌های تولید کننده گاز در نروژ از کاهش بهای گاز تولیدی خود خودداری کرده اند. این موضوع سبب شده است دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نتوانند گاز را به طور ارزان تهیه کنند. مدیران اجرایی، شرکت‌های تولید کننده انرژی در کشور‌های فنلاند، دانمارک و نروژ را به ملی گرایی و خودخواهی متهم کرده اند. آن‌ها می‌گویند این مردم نروژ نیستند که از وضع موجود نفع می‌برند بلکه این ولادیمیر پوتین است که از وضع موجود نفع می‌برد.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه روسیه از سفر وزیر خارجه ایران به مسکو  خبر داد و اعلام کرد: امیرعبداللهیان ۳۱ آگوست به مسکو سفر می کند، گفتگو با لاوروف برنامه ریزی شده است.  طرفین در مورد وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران، وضعیت اوکراین، سوریه، قفقاز، افغانستان و … گفتگو خواهند کرد.

یورونیوز: یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد در گردهمایی سازمان جهانی صهیونیسم در بازل سوئیس  گفت: موساد تاکنون بارها علیه برنامه هسته‌ای ایران از جمله در عمق خاک این کشور عملیات کرده است. کوهن افزود: من می‌توانم تضمین کنم که اسرائیل هر کاری را که لازم باشد برای به تاخیر انداختن و جلوگیری از ساخت بمب‌های اتمی که اسرائیل را تهدید می‌کند، انجام خواهد داد. رئیس پیشین موساد همچنین مدعی شد: ایران در تلاش است تا اسرائیل را از جنوب در غزه و از شمال در سوریه و لبنان محاصره کند.

خبرگزاری ایلنا: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص آغاز غنی‌سازی اورانیوم توسط سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ در نطنز، اعلام کرد که واشنگتن همچنان بازگشت دوجانبه به برجام را بهترین گزینه می‌داند.«دانت پاتل» همچنین با بیان این‌که واشنگتن به پیشنهاد اروپا پاسخ داده است، مدعی شد که اکنون به ایران بستگی دارد که به متن ما پاسخ دهد.این مقام آمریکایی با اعلام این‌که کشورش در حال گفت‌وگوهای فشرده با هم‌پیمانان اسرائیلی درباره ایران است، گفت که رژیم صهیونیستی حامی بزرگ‌تری از دولت فعلی آمریکا ندارد.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که مصمم هستند قرن حاضر را به قرن ترکیه تبدیل کنند. رجب طیب اردوغان، در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد 30 آگوست؛ «عید پیروزی» در شهر کوتاهیه گفت: از آنجا که ترکیه سال‌ها پیش تولید و اشتغال‌زایی را انتخاب کرد و مدل اقتصادی خود را تغییر داد، طوفان جهانی را با کم‌ترین آسیب پشت سر خواهد گذاشت. اردوغان  با اشاره به اینکه چشم انداز 2053 را با قدرت منبعث از اهداف 2023 ایجاد می‌کنیم، گفت: مصمم هستیم قرن حاضر را به قرن ترکیه تبدیل کنیم.

ان. اچ.کی ژاپن: هامادا یاسوکازو، وزیر دفاع ژاپن، که در ماه اوت برای دومین بار به این مقام منصوب شد در دیدار با خبرنگاران تاکید کرد که کشورهای نزدیک ژاپن تعداد قابل ملاحظه ای موشک‌ بالستیک دارند که در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌توانند به ژاپن برسند و تهدید بزرگی برای جان و مال مردم باشند.هامادا گفت که این وزارتخانه نه تنها قابلیت کشور برای رهگیری موشک‌ها بلکه ارزیابی هرگونه شیوه ممکن برای اطمینان از اینکه ژاپن کاملا مجهز به حفاظت از جان و زندگی مردم است را تقویت خواهد کرد.

رادیو چین: جانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، در نشست علنی شورای امنیت درباره مسائل سیاسی و انسانی سوریه  سخنرانی کرد و خواستار توقف حضور غیرقانونی و عملیات نظامی غیرقانونی نیروهای خارجی در سوریه و پایان دادن به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور شد.جانگ جون گفت که احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک اصل مهم است که توسط منشور سازمان ملل و به عنوان سنگ بنای روابط بین المللی ایجاد شده است. عملیات نظامی اخیر آمریکا در شرق سوریه، حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرده است و حضور غیرقانونی و عملیات نظامی غیرقانونی نیروهای خارجی در سوریه باید پایان یابد.

ایران پرس: اتحادیه اورآسیا به دنبال گسترش بهره گیری از پول های ملی کشورهای عضو در روابط تجاری بین اعضا است.روسیه موضوع استفاده از ارزهای ملی قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان در مبادلات تجاری به جای دلار آمریکا را در نشست اخیر شورای بین دولتی کشورهای اورآسیایی مطرح کرد. تاکنون ایران، ترکیه، هند، چین، ارمنستان و قرقیزستان اعلام کرده اند، بدون استفاده از دلار معاملات شان با روسیه را انجام می دهند.در این باره «دانیار امانگلدیف» وزیر اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان گفته است: با توجه به تقویت «روبل»، قرقیزستان دلار را از مبادلات اقتصادی خود با روسیه حذف کرده و دلیل ما برای این تصمیم سهولت در معاملات و رها شدن از مشکلات سیستم سوئیف بانکی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مایک پامپئو ، وزیر خارجه سابق آمریکا در یک برنامه‌ رادیویی با بیان اینکه آمریکا مستعد ۱۱ سپتامبر دیگری است، گفت: احتمال اینکه مثل حدود ۲۰ سال گذشته نیویورک مورد حمله قرار بگیریم زیاد است. احتمال اینکه امروز از سوی افغانستان مورد حمله قرار بگیریم نسبت به سال گذشته زیاد شده است. وی در ادامه افزود که ایالات متحده آمریکا توسط خرابکاری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا – خروج آمریکا از افغانستان – تحقیر و سرافکنده شد. مایک پامپئو در دولت ترامپ ابتدا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) بود و سپس به عنوان وزیر خارجه این کشور فعالیت کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *