جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

بیانیه ۱۸ کشور به سرکردگی آمریکا علیه ملت فلسطین در غزه

تهران- ایرنا- ۱۸ کشور از جمله انگلیس و فرانسه به سرکردگی آمریکا در بیانیه ای درباره نوار غزه بدون اشاره به جنایات های بیش از شش ماهه ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و بدون درخواست از این رژیم برای توقف جنگ تجاوزگرانه خود، تلاش کردند که مقاومت فلسطین را به طور یکجانبه زیر فشار قرار داده و از تل آویو حمایت سیاسی کنند.

Loading

رسانه‌ها؛ تحلیل چامسکی از هدف جنگ اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۵/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تحلیل مورخ آمریکایی از هدف واقعی ایالات متحده در اوکراین، تنش در روابط روسیه و رومانی، سقوط دولت مونته‌نگرو به دلیل عدم کسب رای اعتماد در پارلمان، هشدار رئیس پلیس سوئیس درخصوص شورش مردم در زمستان، هشدار شهردار لندن نسبت به زمستان سخت برای مردم انگلیس، ترور دختر یکی از چهره‌های معروف نزدیک به پوتین در اطراف مسکو، پایان ۱۲ سال ریاضت اقتصادی یونان تحت نظارت سرسختانه اتحادیه اروپا، تداوم تنش‌های لفظی چین و آمریکا در خصوص تایوان، رزمایش نظامی چند ملیتی نیروی هوایی استرالیا، ماموریت بی‌سابقه آلمان در دو رزمایش نزدیک چین، پرتاب چندین ماهواره دیگر در چین، نشست سران پنج کشور عربی در مصر، خرید نظامی غافلگیرکننده مصر از روسیه، پیشنهاد مذاکره و صلح پاکستان به هند، گسترش همکاری های عربستان و ازبکستان و آخرین اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: نوام چامسکی فیلسوف، مورخ و زبان شناس گفت: آمریکا با حمایت از کی‌یف و ایجاد ائتلافی از کشورهای غربی سعی در تضعیف هر چه بیشتر موقعیت روسیه دارد. چامسکی در مصاحبه با روزنامه مکزیکی ال یونیورسال افزود: واشنگتن می خواهد فرصت حل بحران اوکراین را از طریق دیپلماسی از مسکو بگیرد که می تواند اوضاع را در جهان تا حد زیادی متشنج کند. این فیلسوف یادآور شد که چنین تصمیمی توسط ناتو در جریان نشست سران در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان اتخاذ شد. وی افزود: در این اجلاس، ائتلاف از جمله اروپا موضع رسمی ایالات متحده را اتخاذ کردند که بر اساس آن روسیه باید تضعیف شود تا دیگر نتواند اقداماتی به این بزرگی انجام دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، مسکو به تصمیم رومانی که کارمند سفارت روسیه را “عنصر نامطلوب” نامیده و این دیپلمات را از کشور اخراج کرده، پاسخی درخور می‌دهد.دیروز وزارت خارجه رومانی یکی از کارمندان سفارت روسیه در بخارست را “عنصر نامطلوب” اعلام کرد و به وی دستور داد تا ظرف یک هفته این کشور را ترک کند.ماریا زاخارووا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به طور قطع، ما پاسخی درخور به این اقدام رومانی خواهیم داد. تصمیم بخارست هیچ پایه و اساسی ندارد و بهانه‌ای بیش نیست.سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: این اقدامی تحریک‌آمیز و بر اساس سناریویی است که به صورت گسترده در کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر صورت گرفته است.

یورونیوز: دولت مونته‌نگرو به دلیل عدم کسب رای اعتماد در پارلمان این کشور سقوط کرد. سقوط دولت در پی شکاف موجود بین دولت و پارلمان این کشور بر سر تنظیم روابط با کلیسای قدرتمند ارتدکس صربستان اتفاق افتاد. قانونگذاران تنها چند هفته پس از این که دولت مونته‌نگرو تفاهم‌نامه‌ای را برای تنظیم موقعیت کلیسای صربستان در مونته‌نگرو امضا کرد، با ۵۰ رای موافق در مقابل تنها یک رای مخالف موجب سقوط دولت دریتان آبازوویچ، نخست وزیر، شدند. موقعیت و نفوذ کلیسای ارتدکس صربستان برای بسیاری از مردم مونته‌نگرو حساسیت برانگیز است. این کشور کوچک حوزه بالکان با تنها ۶۲۰ هزار نفر جمعیت در سال ۲۰۰۶ میلادی از صربستان جدا شد.

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس سوئیس هشدار داد که این کشور باید در فصل زمستان خود را برای سناریوی بروز شورش و ناآرامی به دلیل کمبود برق و انرژی آماده کند. «فردی فاسلر» که با روزنامه بلیک صحبت می‌کرد، افزود: «قطعی برق پیامدهای بسیار جدی به همراه خواهد داشت. شرایطی را تصور کنید زمانی که ما دیگر قادر به خارج کردن پول از خودپردازها نبوده و قادر به پرداخت بهای کالای خریداری شده در فروشگاه یا بنزین در پمپ بنزین‌ها نیستیم. گرمکن‌ها دیگر کار نمی‌کنند و خیابان‌ها همگی در تاریکی باشند. در این شرایط امکان دارد که تصور کنیم مردم شورش کنند».پس از شروع حمله روسیه به اوکراین و اعمال چند بسته تحریمی علیه مسکو از سوی اتحادیه اروپا، اوضاع تامین انرژی در این قاره به طور قابل توجهی وخیم شده است.

خبرگزاری ایلنا:  شهردار لندن نسبت به زمستان بدون گرما و غذا برای مردم بریتانیا هشدار داد.«صادق خان» هشدار داد که اگر دولت انگلیس تدابیر لازم را اتخاذ نکند، در زمستان پیش رو میلیون‌ها نفر از مردم این کشور قادر به تامین هزینه‌های گرمایشی و غذا نخواهند بود.خان در حساب کاربری خود در توئیتر آماری از بلومبرگ منتشر کرد مبنی بر اینکه میانگین قبض برق در انگلیس می‌تواند از سطوح تاریخی فراتر رود.

العالم فارسی:  منابع خبری روسیه از ترور «داریا دوگینا» دختر الکساندر دوگین، از چهره‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور «در شرایطی مرموز» خبر دادند.خودروی «داریا دوگینا» دختر «الکساندر دوگین» فیلسوف و دانشمند علوم سیاسی روسیه که از چهره‌های معروف نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به شمار می‌رود، بامداد امروز یکشنبه در یکی از بزرگراه‌های شهر مسکو منفجر شد. دولت انگلیس چندی پیش نام «داریا دوگینا» و چند تن از شخصیت‌ها روس را به دلیل جنگ اوکراین، در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود.

خبرگزاری تسنیم: کشور یونان بعد از ۱۲ سال نظارت‌های سختگیرانه اقتصادی اتحادیه اروپا از امروز بالاخره از قید این محدودیت‌ها خارج شده و می‌تواند سیاست اقتصادی نسبتا مستقل‌تری را در پیش گیرد. میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به همین مناسبت در تلویزیون دولتی گفت: 20 آگوست 2022 یک روز تاریخی برای یونان و همه یونانی ها است. یونان از سال 2010 و تحت فشار طلبکارانش مجبور شد اقدامات ریاضتی سختی را اجرا کند. یونانی ها در این فرآیند حدود 25 درصد از درآمد خود را از دست دادند. از سال 2018، این کشور مدیترانه ای از نظر مالی بیشتر و بیشتر روی پای خود ایستاده است.

ایران پرس: سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اقدامات و دخالت های آمریکا در امور جزیره تایوان را مانند حمایت پکن از استقلال ایالت آلاسکا دانست.«وانگ ونبین» سفر اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان را با حمایت چین از استقلال آلاسکا مقایسه کرد و گفت: پاسخ قاطع چین به تحریکات آمریکا موجه و قانونی است و از درک و حمایت گسترده جامعه بین الملل بهره مند است. این اظهارات نه تنها جدی ترین بلکه شدیدترین هشدار پکن به آمریکا در مورد عواقب حمایت از استقلال طلبی در تایوان است.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروی هوایی استرالیا یک رزمایش نظامی چند ملیتی را در شمال این کشور آغاز کرده است. ۱۷ کشور در این رزمایش شرکت دارند که بیشترین تعداد تا کنون است. ژاپن، کره جنوبی و آلمان نیز برای اولین بار در این رزمایش حضور دارند.دارن گلدی، فرمانده نیروی هوایی استرالیا، در مراسم افتتاح این مانور در شهر داروین از شرکت جت های جنگنده از سراسر جهان در آن استقبال کردو گفت این نشان دهنده دسترسی جهانی نیروی هوایی استرالیا و نیز توان بالقوه برای همکاری با همتایان است.

دویچه وله: آلمان در اقدامی که آن را پیچیده‌ترین عملیات انتقال جنگنده در تاریخ نیروی هوایی خوانده، شش یوروفایتر را عازم استرالیا کرد. مشارکت جنگنده‌های آلمان در دو رزمایش در منطقه اقیانوس هند و آرام، پیامی به چین نیز به شمار می‌رود.جنگنده‌ها به دلیل محدودیت مخزن سوخت، شعاع پرواز به نسبت محدودی دارند و به همین علت اعزام آنها به مقصدهای بسیار دور، چالشی قابل ملاحظه به شمار می‌رود.

رادیو چین: چین با یک فروند موشک حامل «لانگ مارچ-2دی» یک گروه ماهواره سنجش از راه جدید را به فضا پرتاب کرد. چهارمین گروه از ماهواره‌های خانواده «یائوگان-35» از «مرکز پرتاب ماهواره شی چانگ» در استان «سی چوان» واقع در جنوب غربی چین به فضا پرتاب شدند و در مدار برنامه ریزی شده قرار گرفتند.این ماهواره‌ها قرار است برای انجام آزمایش‌های علمی، مطالعه منابع زمین، تخمین برداشت محصولات کشاورزی و کاهش و پیشگیری از بلایای طبیعی به کار گرفته شوند.پرتاب امروز همچنین چهار صد و سی و سومین ماموریت موشک ماهواره‌بر لانگ مارچ محسوب می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: منابع خبری عراقی از نشست سران پنج کشور عربی از جمله نخست وزیر عراق در روز سه شنبه در شهر قاهره پایتخت مصر خبر دادند.کشورهای مصر، امارات، قطر، اردن و عراق روز سه شنبه هفته جاری در شهر قاهره گردهم می آیند. در این نشست مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی مشترک و اوضاع منطقه بررسی خواهد شد.جزئیات بیشتری درباره اهداف و محورهای این نشست منتشر نشده است. منابع آگاه به الفرات نیوز گفتند که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق برای مشارکت در این نشست به مصر سفر خواهد کرد. الکاظمی ماه مارس گذشته نیز در نشستی با سران اردن، مصر و امارات در بندر عقبه اردن شرکت کرده بود.

خبرگزاری مهر : مصر با تحویل ۴ جنگنده سوخو از روسیه آمریکا را غافلگیر کرد.یک مقام بلندپایه مصری که خواست نامش فاش نشود، گفت که قاهره ۴ فروند جنگنده سوخو از روسیه تحویل گرفته است. این مقام بلندپایه با اشاره به تاثیر این اقدام محرمانه در روابط مصر و آمریکا، افزود: اصلی‌ترین عاملی که گرمی روابط قاهره و مسکو را تهدید می‌کند، تحویل گرفتن ۴ فروند جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه توسط مصر است که در روزهای اخیر به صورت محرمانه انجام شده است. این مقام بلندپایه بر اساس این گزارش، روسیه عملاً مصر را به نهایی کردن این توافق که در سفر السیسی به صربستان امضا شده بود ترغیب کرد.

تی .آر.تی ترکیه: نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که خواهان صلح پایدار از طریق مذاکره با هند هستیم، جنگ گزینه‌ای برای دو کشور نیست. شهباز شریف در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه هاروارد در اقامتگاه نخست وزیری در اسلام آباد، اظهار داشت: ما خواهان صلح پایدار از طریق گفتمان با هند بوده و جنگ گزینه‌ای برای هیچ یک از دو کشور نیست. وی در ادامه گفت: صلح بلند مدت در جنوب آسیا در گرو حل مسئله جامو و کشمیر در راستای قطعنامه‌های سازمان ملل و مطالبات مردم کشمیر است.

آناتولی  ترکیه: عربستان سعودی و ازبکستان قراردادهای همکاری به ارزش بیش از 12.5 میلیارد دلار در زمینه‌های مختلف امضا کردند. شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی سفر دو روزه به عربستان سعودی داشت.در این سفر قراردادهای همکاری سرمایه گذاری و تجاری به ارزش بیش از 12.5 میلیارد دلار بین دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، دفاعی، انرژی، گردشگری، فرهنگی، رسانه‌ای و مبارزه با فساد امضا شد.طرفین از همکاری دو کشور از طریق ایجاد کمیته مشترک دولتی و شورای بازرگانی ابراز خرسندی کردند. وی همچنین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در کاخ السلام در جده دیدار کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد اگر ایران برای اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده باشد، ما هم آماده ایم.وی با بیان اینکه آمریکا ارتباط مستمر و ویژه با اتحادیه اروپا دارد افزود: پاسخ ایران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کردیم و در حال بررسی آن هستیم.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت خبر‌ها درباره امتیازدهی جدید ما به ایران برای بازگشت آن به توافق هسته‌ای کاملا بی اساس است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *