جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

هشدار بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس درباره عواقب دیپلماتیک جنگ غزه بر روابط با اسرائیل

لندن– ایرنا– افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس از احزاب سیاسی مختلف، طی نامه‌ای مشترک خطاب به «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه این کشور با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در این باریکه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه تنش در روابط  صربستان و کوزوو و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: شکست مذاکرات سران صربستان و کوزوو، درخواست ناتو برای مداخله جهت  کاهش تنش‌ بین کوزوو و صربستان، تلاش اندونزی برای سازماندهی نشست بایدن- پوتین، هشدار پوتین به شرکت‌های خارجی ناقض تعهدات در قبال روسیه، شرط زلنسکی برای ازسرگیری مذاکرات با روسیه، دیدار اردوغان و زلنسکی با محوریت توافق‌نامه غلات و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، تاکید گوترش بر غیر نظامی شدن  نیروگاه زاپروژیا، استقرار هواپیماهای مجهز به موشک‌های فراصوت در کالینینگراد  روسیه ، مذاکرات تجاری در دستور کار فوری آمریکا و تایوان، رکود اقتصادی منحصربفرد در انتظار اروپا، مصر میزبان رهبران ۵ کشور عربی در شهر جدید المعلمین، تلاش طالبان برای خریداری نفت از روسیه، نشست  طالبان در قندهار، سفر فرمانده سنتکام آمریکا به پاکستان با دستور کار امنیت منطقه و همکاری‌های دفاعی و  مخالفت پاپ فرانسیس با تحقیق درباره رسوایی اخلاقی کلیسای کانادا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد گفت‌وگوی سران صربستان و کوزوو در بروکسل بدون هیچ توافقی به پایان رسید. «جوزف بورل»، گفت: گفت‌گوی سران صربستان و کوزوو در بروکسل با شکست مواجه شد، اما دو طرف توافق کردند که گفت‌وگوها در روزهای آینده ادامه داشته باشد.تنش بین صربستان و کوزوو پس از اجرای قانون جدید کوزوو درباره رفت و آمد وسایل نقلیه با پلاک صربستان و اعمال محدودیت بر آنها تشدید شد.بعد از درخواست سفارت آمریکا، مقامات منطقه کوزوو اعلام کردند قانون ممنوعیت ورود افراد با پلاک‌ها و اسناد صربستانی به کوزوو تا یک ماه دیگر (اول سپتامبر) به تعویق افتاده است. مقامات کوزوو پیش از این اعلام کرده بودند که این قانون از اول ماه آگوست اجرایی می‌شود.کوزوو که عمدتاً آلبانیایی‌ها ساکن آن هستند، در سال ۱۹۹۹ از صربستان جدا شد و در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد.

تی .آر.تی ترکیه: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که ناتو آماده مداخله برای حفظ ثبات است. ینس استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان در مقر ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک، خواستار کاهش تنش‌ موجود بین کوزوو و صربستان شد.استولتنبرگ خاطرنشان کرد که وضعیت میدانی در روزهای اخیر بهبود یافته است و بلگراد و پریشتینا مسئولیت جلوگیری از تشدید تنش‌ را بر عهده دارند. استولتنبرگ ضمن دعوت از طرفین به حفظ خویشتنداری گفت: ناتو به نظارت دقیق بر اوضاع در میدان ادامه می‌دهد. ماموریت نیروهای موسوم به حافظ صلح ناتو بر دستورات صادره از سوی سازمان ملل متحد متمرکز است. اگر ثبات تهدید شود، نیروهای موسوم به حافظ صلح ناتو آماده مداخله هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفیر اندونزی در روسیه گفت، جاکارتا آماده سازماندهی نشستی بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در جزیره بالی است. “خوزه تاوارس” سفیر اندونزی در روسیه همچنین گفت: تمامی فرصت‌ها برای برگزاری چنین نشستی فراهم است. این دیپلمات اندونزیایی افزود: اوکراین هنوز درخواست برگزاری نشستی بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور و ولادیمیر پوتین، همتای روس او را در حاشیه نشست گروه ۲۰ مطرح نکرده است. به گفته این سفیر، اندونزی مایل است تا مشوق برگزاری گفت‌وگو بین مسکو و کی‌یف باشد. البته که اندونزی از پوتین به عنوان یکی از اعضای گروه ۲۰ دعوت کرده اما رئیس جمهوری اوکراین تلاشی برای برقراری تماس نکرده است. به گفته جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی پوتین قرار است ۱۵ و ۱۶ نوامبر در این نشست حاضر شود و همچنین شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین نیز در این نشست حضور می‌یابد.

خبرگزاری صدا و سیما:
رئیس جمهور روسیه ضمن انتقاد از شرکت‌های خارجی به سبب عمل نکردن به تعهدات خود درباره رفتار‌های غیردوستانه آن‌ها و عمل نکردن به تعهدات خود در قبال روسیه هشدار داد. ولادیمیر پوتین تاکید کرد به اقدامات غیردوستانه صادرکنندگان خارجی در برخی بخش‌های اقتصادی واکنش نشان خواهد داد. وی در نشست مربوط به توسعه صنعت کشتی سازی بر ضرورت تلاش برای ارتقای توانمندی‌های داخلی برای تولید فناوری‌ها و قطعات مهم در صنعت ساخت کشتی، تاکید کرد.

 خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور اوکراین با متهم کردن روسیه به تروریستی بودن، شرط مذاکره با مسکو را خروج نظامیان روس از سرزمین‌های اشغال‌شده اوکراین عنوان کرد. «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در ادامه اتهام‌زنی‌های خود علیه روسیه به‌دلیل عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس، این کشور را تروریستی توصیف کرد. زلنسکی شامگاه پنجشنبه طی نشست خبری در «لِویو» به همراه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، مدعی شد: «روسیه به دلیل سیاستش در قبال اوکراین، یک کشور تروریست است».

آناتولی  ترکیه: روسای جمهور ترکیه و اوکراین در شهر لویو درباره توافق‌نامه غلات و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفتگو و تبادل نظر کردند. دفتر ریاست جمهوری اوکراین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در لویو درباره توافق‌نامه غلات و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفتگو و تبادل نظر کردند.زلنسکی در این دیدار از حمایت مستمر اردوغان از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تشکر کرد و گفت که این یک پیام مهم از حمایت کشور قدرتمندی مانند ترکیه است.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروهای روسیه و اوکراین در اطراف زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا دست به تبادل آتش زده‌اند و یکدیگر را به گلوله باران این نیروگاه که منجر به برانگیخته شدن نگرانی‌ها نسبت به روی دادن یک فاجعه بین‌الملی شده است، متهم می‌کنند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به اوکرین سفر کرده است تا از این طریق از هر دو طرف بخواهد از این منطقه خارج شوند. گوترش روز پنج‌شنبه نشستی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه داشت. آنها بر سر چگونگی تضمین امنیت این نیروگاه در استان زاپروژیا بحث و تبادل نظر کردند. گوترش گفت: «این منطقه باید غیرنظامی شود.ما باید واقعیت را بگوییم: هرگونه آسیب احتمالی به زاپروژیا، خودکشی است.»

یورونیوز: روسیه اعلام کرد که همزمان تنش‌های موجود با کشورهای عضو ناتو چند هواپیمای مجهز به موشک‌های فراصوت را به منطقه کالینینگراد اعزام کرده است.کالینینگراد بخشی جدا از خاک روسیه اما متعلق به این کشور است که کنار دریای بالتیک و بین کشورهای لیتوانی و لهستان قرار دارد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای درباره استفاده از هواپیماهای مجهز به موشک‌های فراصوت در کالینینگراد اعلام کرد: «در چهارچوب انجام تدابیر راهبردی بازدارنده جدید سه فروند هواپیمای میگ-۳۱ با موشک‌های فراصوت کینژال به پایگاه هوایی چکالوفسک درکالینینگراد اعزام شدند.»

دویچه وله: دولت ایالات متحده قصد دارد تا اوایل پاییز مذاکرات اولیه تجاری را با تایوان انجام دهد. موضوعات این گفت‌وگوها از پیش تنظیم شده‌اند. احتمال می‌رود با این مذاکرات تیرگی روابط این دو کشور با چین بیشتر شود. دولت‌های تایوان و آمریکا به‌‌رغم وضعیت متشنج در دریای چین جنوبی اعلام کرده‌اند که قصد دارند روابط خود را گسترش دهند. مذاکرات تجاری قرار است به طور رسمی در اوایل پاییز سال جاری در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، تجارت دیجیتال، تنظیم بازار و رفع موانع تجاری آغاز شود. این خبر را دفتر کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده اعلام کرد. این خبر تنها دو هفته پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان منتشر می‌شود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری، سومین مقام عالی سیاسی آمریکاست.

اسپوتنیک روسیه: پاول سامیف، تحلیلگر، مدیر کل آژانس تحلیلی”BusinessDrom” گفت:  بحرانی که بر سر اروپا پیش می آید در تاریخ مشابهی ندارد. شاید از نظر قدرت بتوان آن را با رکود بزرگ در ایالات متحده مقایسه کرد. بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، 60 درصد از کارشناسان معتقدند اقتصاد منطقه یورو احتمالا با رکود مواجه خواهد شد. تعداد آنها از 45 درصد در آخرین نظرسنجی و از 20 درصد پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین افزایش یافته است. سامیف در ادامه افزود: ” بحران پیش رو از این جهت منحصر به فرد است که سه عامل در کنار هم قرار می گیرند. اول از همه، در هر صورت، یک بحران ادواری جهانی باید در حال حاضر رخ می‌داد، که در آستانه سال‌های 2020-2022 انتظار می‌رفت. اما در طول همه‌گیری، همه بازارها مملو از پول بودند، که امکان جلوگیری از بحران را فراهم کرد، اگرچه نسخه چرخه‌ای آن در واقع حتی مورد نیاز است.

خبرگزاری تسنیم: قراراست رهبران ۵ کشور عراق، عربستان، امارات، بحرین و اردن به دعوت رئیس جمهور مصر هفته آینده طی نشستی در شهر تازه تأسیس المعلمین دیدار کنند. منابع خبری گزارش دادند که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر برای افتتاح شهر جدید المعلمین از رهبران و رؤسای کشورهای عراق، عربستان سعودی، امارات، بحرین و اردن دعوت کرده و قرار است دوشنبه هفته آینده به مصر سفر کنند.قرار است نشست شش‌گانه‌ای در این شهر تازه‌تأسیس که گفته می‌شود نسل چهارم شهرهای مدرن است، برگزار شود؛ مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، عبدالله دوم، پادشاه اردن، بن زاید، حاکم امارات و عیسی بن حمد، شاه بحرین در این نشست شرکت می‌کنند.

العالم فارسی: وزیرصنعت طالبان گفت: هیأت‌های فنی افغانستان و روسیه برای جزئیات عقد خریداری مواد نفتی و گاز مایع مذاکرات خود را آغاز کردند. نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت دولت موقت طالبان در سفرش به مسکو با پاویل سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه دیدار و گفتگو کرد. سوروکین در این دیدار گفته است که زمینه‌های مختلف همکاری میان روسیه و افغانستان وجود دارد که یکی از آن‌ها همکاری در بخش مواد نفتی و گاز مایع است. وی افزود: مسکو از بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌های مواد نفتی در جهان به‌شمار می‌رود و می‌تواند حجم زیادی از این مواد را به افغانستان صادر کند.

ایران پرس: نشست دولت طالبان در قندهار در جنوب افغانستان برگزار شد. گفته می‌شود حدود سه هزار نفر از علمای دینی، سیاسیون و اقشار مختلف مردم در آن به همراه هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان شرکت کردند. هدف از برگزاری اجلاس قندهار حمایت از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان اعلام شده است. از دیدگاه محافل سیاسی و اجتماعی در افغانستان برگزاری اجلاس های هزاران نفری از سوی طالبان با عناوین مختلف که اخیرا در کابل و تحت عنوان لویه جرگه علما برگزار شد، بیانگر ادامه بحران مشروعیت طالبان و حاکمیت آن در افغانستان است.اگر چه طالبان ادعا می کند که با بیش از ده کشور روابط رسمی دارد، اما این گروه هنوز نتوانسته نظر مثبت مردم افغانستان را به حاکمیت خود جلب و برای آن کسب مشروعیت کند اما اینکه برگزاری نشست هایی با حضور علمای طرفدار طالبان به کسب مشروعیت و مقبولیت داخلی طالبان در افغانستان کمک می کند یا نه؟ ناظران سیاسی به آن به دیده تردید می نگرند.

خبرگزاری ایرنا: فرمانده نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) در سفر به پاکستان و دیدار با فرمانده ارتش این کشور پیرامون امنیت و ثبات منطقه‌ای نیز روابط نظامی اسلام‌آباد – واشنگتن و همکاری‌های دفاعی و امنیتی رایزنی کرد. سفر غیرمنتظره فرمانده سنتکام به پاکستان درحالی انجام می‌شود که زمزمه‌ها از سفر آتی فرمانده ارتش پاکستان به آمریکا حکایت دارد، بازدیدی که گفته می‌شود پیش تر قرار بود انجام شود. ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ژنرال «مایکل اریک کوریلا» فرمانده سنتکام در راس یک هیات بلندپایه نظامی آمریکا روز پنجشنبه در شهر راولپندی با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.

خبرگزاری ایلنا: «پاپ ‌فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان ‌با تحقیق درباره اتهامات جنسی علیه مقامات کلیساهای کانادا از جمله یک اسقف ارشد مخالفت کرد.دفتر پاپ در واتیکان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی رایزنی‌های مربوطه، پاپ فرانسیس اعلام کرد شواهد کافی برای انجام تحقیقات درباره تعرض جنسی اسقف ‌مارک‌ اولت وجود ندارد».«مارک اولت» اسقف ارشد کانادایی که در سفر اخیر پاپ به این کشور او را همراهی می‌کرد از سوی دستیار خود که در سال ۲۰۰۸ دختری ۲۳ ساله بود به تعرض جنسی متهم شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *