جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

رویترز: اوکراین ناگهان از توافق دریای سیاه خارج شد

طبق گفته‌های چهار تن از منابع آگاه، روسیه و اوکراین دو ماه بوده که با ترکیه درباره ایمنی حمل‌ونقل دریایی در دریای سیاه مذاکره کرده و به توافق رسیدند اما کی‌یف لحظه آخر ناگهان از این توافق خارج شد.

افزایش قیمت نفت سنگین ایران

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در مارس، برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است.

Loading

رسانه‌ها؛ تایوان و چین روی مدار بحران و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دیدار قانونگذاران آمریکایی با رئیس‌جمهور تایوان در تایپه، واکنش چین به سفر سناتورهای آمریکا به تایوان، تحریم ۷ مقام تایوانی، مانور مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهای پیونگ یانگ و پکن، تاکید چین بر آزادسازی فوری دارایی‌های افغانستان، صدور حکم شش سال زندان برای آنگ سان سوچی در دادگاه میانمار، لغو جشن دو سالگی توافق «آبراهام»، توافق وین در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید، اعلام آمادگی پوتین برای ارائه تسلیحات مدرن به متحدان، پایان حضور نظامی ۹ ساله فرانسه در مالی، درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط جامعه جهانی، درخواست چارچوب هماهنگی شیعی عراق برای برگزاری تظاهرات مردمی، کنترل شهر لاچین از سوی جمهوری آذربایجان، سفر هیات وزارت دفاع ترکیه به واشنگتن برای مذاکره درباره جنگنده‌های اف-16 و هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: یک گروه ازقانونگذاران کنگره از هر دو حزب آمریکا به تایوان رفتند و با رئیس‌جمهور سای اینگ ون دیدار کردند.این هیئت به رهبری سناتور اِد مارکی در تایپه با رئیس‌جمهور سای، جوزف وو وزیر خارجه و اعضای کمیته امور خارجه و دفاع مجلس تایوان دیدار کرد.دفتر ریاست جمهوری تایوان گفت سای از طرف مردم از این هیئت برای سفرشان در این زمان حساس و نشان دادن دوستی خود با تایوان تشکر کرد.سفر این هیئت کمتر از دو هفته پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان انجام می‌شود.

رادیو چین:  وو جیان سخنگوی وزارت دفاع چین اظهار داشت : روز 14 ماه جاری، سفر سناتورهای آمریکا به تایوان آشکارا اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا، حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض کرده، سیگنال اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال کرده و چهره واقعی آمریکا را به‌عنوان اخلالگر و ویرانگر صلح و ثبات تنگه تایوان به‌طور کامل نشان داده است. وی با تاکید ادامه داد: تایوان متعلق به چین است و هیچ گونه دخالت خارجی در موضوع تایوان مجاز نیست.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های محلی گزارش کردند مقام‌های پکن هفت نفر از مقام‌های تایوان را به دلیل حمایت از جدایی‌طلبی تایوان در لیست تحریم قرار دادند.دور جدید تنش‌ها میان تایوان و چین پس از سفر اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علی‌رغم هشدارهای پی در پی و جدی چین بالا گرفت. این هفت نفر علاوه بر «سو تسنگ چانگ» نخست‌وزیر تایوان، «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان» و «یو سی کان» رئیس پارلمان این جزیره هستند که قبلاً چین آن‌ها را تحریم کرده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از انجام یک مانور دفاع موشکی مشترک در هاوایی خبر دادند؛ این سه متحد سطح مانورها را ارتقا دادند که نشان دهنده تمایلشان برای همکاری با یکدیگر در مواجهه با تهدیدات به وجود آمده از سوی چین و کره شمالی است. پنتاگون امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، این مانور ضد موشکی از هشت تا ۱۴ اوت سال جاری میلادی (۱۷ تا ۲۳ مردادماه) همزمان با مانور چند کشوری “اژدهای اقیانوس آرام” برگزار شد.

خبرگزاری صدا و سیما: چین خواستار آزاد شدن فوری دارایی‌های افغانستان شد. نماینده چین در سازمان ملل گفت: بازگشت زودهنگام دارایی‌های مسدود شده افغانستان در خارج از کشور به بازسازی این کشور کمک خواهد کرد. ژانگ جون قبل از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به مطبوعات گفت انگیزه دادن به مردم افغانستان و دولت موقت و همچنین تعامل با دولت موقت افغانستان مهم است.ژانگ گفت هیچ توجیهی برای کسی وجود ندارد تا دارایی‌های متعلق به مردم افغانستان را توقیف کند.

العالم فارسی:  دادگاهی در میانمار – که تحت حکومت نظامی است، آنگ سان سوچی، رهبر معزول این کشور را پس از مجرم شناخته شدن او در چهار پرونده فساد، روز دوشنبه به شش سال زندان محکوم کرد. سوچی، 77 ساله، به سوء استفاده از بودجه بنیاد داوخین کی – سازمانی که او برای ترویج بهداشت و آموزش تأسیس کرد – برای ساخت خانه و اجاره زمین های دولتی با نرخ تخفیفی محکوم شده است. او همه اتهامات را رد کرد و انتظار می رود وکلایش درخواست تجدید نظر کنند.تحلیلگران می گویند اتهامات متعدد علیه او و متحدانش تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به تصرف قدرت توسط ارتش و در عین حال حذف او از سیاست پیش از برگزاری انتخاباتی است که ارتش برای سال آینده وعده داده است.

الکوثرفارسی: کابینه رژیم صهیونیستی چند ماهی است که برای برگزاری جشن دو سالگی عادی سازی روابط با کشورهای عربی تلاش می کند اما منابع آگاه از لغو برگزاری این جشن خبر می دهند. رژیم صهیونیستی قصد داشت در دوازدهم ماه سپتامبر آینده جشنی به مناسبت دو سالگی توافق‌های موسوم به «آبراهام» برگزار و روی آن تبلیغات کند و به همین مناسبت از نمایندگان کشورهای عربی مختلف برای حضور در این جشن دعوت کرده بود. اما پس از آنکه بیشتر نمایندگان کشورهای عربی به این دعوت پاسخ منفی دادند ، رژیم صهیونیستی ناچار به لغو جشن مذکور شد.

خبرگزاری ایرنا: جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را ارائه و اعلام کرده است که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد. بعد از ماه‌ها مذاکرات فشرده در وین و دوحه به نظر می‌رسد که توافق نهایی‌ برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بیش از هر زمان دیگری در دسترس است، مشروط به اینکه ایالات متحده در عمل الزامات پذیرش یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد. ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده است، نظرات خود را منتقل کرده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور روسیه در سخنانی از آمادگی برای ارائه انواع مدرن ترین تسلیحات به متحدان خود در آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا خبر داد. ولادیمیر پوتین در سخنانی اعلام کرد که که مایل است کشورهای شریک خود در آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا را با تجهیزات مدرن مسلح کند.پوتین در رویداد فناوری نظامی نیروهای مسلح-2022 در نزدیکی مسکو گفت: ما آماده‌ایم مدرن‌ترین انواع تسلیحات را به متحدان خود ارائه دهیم. وی همچنین تاکید کرد که روسیه برای روابطی که با کشورهای شریک خود دارد ارزش قائل است.

یورونیوز: آخرین گروه از سربازان فرانسوی خاک مالی را ترک و کنترل پایگاه نظامی «گائو» را به نیروهای‌ محلی واگذار کردند. بدین ترتیب ارتش فرانسه پس از حضوری ۹ ساله به عملیات موسوم به «برخان» (Barkhane) در این کشور آفریقایی خاتمه داد. پیش‌تر و در پی اختلاف کشورهای غربی با دولتمردان مالی که از حدود دو سال پیش و در پی دو کودتای متوالی قدرت را در دست دارند، فرانسه از خروج نیروهایش از این کشور تا پایان تابستان جاری خبر داده بود. خروج نیروهای فرانسوی زودتر از برنامه از پیش اعلام شده و آنهم بدون برگزاری مراسمی خاص شائبه «خروج تلخ توام با شکست» فرانسه را تقویت کرده است. نیروهای ائتلاف نظامی اتحادیه اروپا در مالی موسوم به تاکوبا (Takuba) هم متعاقب تصمیم فرانسه از خروج نیروهای خود از مالی خبر داده بود.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه طالبان، در جشن اولین سالگرد به قدرت‌رسیدن طالبان در این کشور از جامعه جهانی خواست حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند تا به گفته او از تکرار اتفاقات گذشته جلوگیری شود.«امیرخان متقی» مدعی شد که طالبان «دولتی فراگیر را تشکیل داده است که می‌تواند مردم افغانستان را متحد کرده و امنیت و رفاه آن‌ها را تا مین کند».

خبرگزاری مهر : کمیته سازماندهی تظاهرات چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با صدور بیانیه ای تظاهرات مردمی در حمایت از مشروعیت قانون را خواستار شد. در این بیانیه آمده است: شما را به آمادگی کامل برای برگزاری تظاهرات عظیم مردمی که دولت عراقی‌ها را حفظ کرده و خواستار تحقق مطالبات خود برای تسریع در تشکیل دولتی برخوردار از تمام اختیارات جهت حل مشکلاتی همچون گرانی، کم آبی و قطع برق و غیره است دعوت می‌کنیم. این بیانیه افزوده است که زمان و مکان این تظاهرات متعاقباً از سوی کمیته برگزاری مشخص خواهد شد.

آناتولی  ترکیه:  جمهوری آذربایجان برای کنترل شهر لاچین آماده می شود. شهر لاچین آذربایجان براساس توافق سه جانبه در 10 نوامبر 2020 به زودی تحت کنترل دولت این کشور قرار می‌گیرد.لاچین و برخی از روستاهای واقع در مسیر جاده بین خانکندی در قره باغ و ارمنستان، طبق اعلامیه های امضا شده از سوی روسیه- آذربایجان- ارمنستان، تا پایان ماه جاری تحت کنترل دولت باکو قرار خواهند گرفت.الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز 12 آگوست در یک مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور تاکید کرد که هیچ موقعیت و امتیاز خاصی به ارمنیان قره‌باغ اعطا نخواهند شد اما حقوق و امنیت آنها توسط دولت آذربایجان تامین خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: هیات وزارت دفاع ملی ترکیه برای مذاکره در مورد جنگنده‌های اف-16عازم آمریکا شد. وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات متشکل از کارشناسان فنی وزارت دفاع ملی ترکیه به دعوت طرف آمریکایی راهی واشنگتن شده است. وزارت دفاع ملی ترکیه تاکید کرده که تاکنون سه نشست درباره خرید جنگنده‌های جدید اف-16 و نوسازی ناوگان میان ارتش ترکیه با طرف آمریکایی برگزار شده است.

ایران پرس:  اف‌.بی‌.آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا پس از بازرسی از عمارت «دونالد ترامپ» در فلوریدا، در بیانیه‌ای مشترک درباره افزایش تهدیدات علیه مقامات فدرال هشدار دادند.این دو نهاد در بیانیه خود هشدار دادند تهدیدهای احتمالی علیه مقامات اجرایی فدرال پس از یورش اف‌بی‌آی به عمارت مار-آ-لاگو در برخی رسانه های اجتماعی، انجمن های اینترنتی و پلتفرم های اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوها دیده شده و به مقامات محلی، دولتی و قبیله‌ای در سراسر آمریکا هشدار داده که جانب احتیاط را رعایت کنند.همچنین در این بیانیه درباره تهدید به بمب گذاری در مقرهای اف‌بی‌آی و دیگر تهدیدات داخلی با عناوین «جنگ داخلی» و «انقلاب مسلحانه» و در سراسر کشور هشدار داده و تاکید کردند: این تهدیدات ممکن است اهداف، تاکتیک ها و تسلیحات را هدف قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *