جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

رسانه‌ها؛ رویارویی آمریکا و چین در جبهه تراشه و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  تصویب لایحه ۲۸۰میلیارد دلاری تولید تراشه از سوی بایدن برای مقابله با چین، اقدام چینی ها به پرتاب 16ماهواره دیگر،  پایان  رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان، پیشنهاد جدید پکن به تایوان و  ادامه هشدارهای چین، واکنش تایوان به طرح «یک کشور، دو نظام» چین ، سامانه "تاد" محور اختلافات کنونی دیپلماتیک میان چین و کره‌جنوبی، هشدار تند خواهر رهبر کره شمالی به سئول درباره انتشار ویروس کرونا، هشدار روسیه درباره توجیه استفاده از سلاح هسته ای توسط ناتو، توقف انتقال نفت روسیه از طریق اوکراین به اروپا، از سرگیری صادرات نفت روسیه به مجارستان، آمریکا به دنبال ارسال سلاح بیشتر به کشورهای بالتیک ، آموزش روس‌ها برای استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، تاکید زلنسکی بربازگشت بدون شرط کریمه به اوکراین ، درگیری مزدوران سعودی و اماراتی در جنوب یمن، اتصال جمهوری آذربایجان از طریق ایران به نخجوان و تفتیش منزل ترامپ و احتمال نا آرامی از سوی  راست‌گرایان افراطی در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۸۰ میلیارد دلاری را امضا کرد که هدف آن تقویت صنعت داخلی ساخت تراشه و تحقیقات علمی در این زمینه در میانه رقابت با چین است.دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، سیاست های دولت « دونالد ترامپ» را در قبال چین به منظور فشار به پکن و تحریم ها در پیش گرفته؛ بطوریکه روابط دو کشور همچنان پرتنش دنبال می شود. این لایحه، بودجه مورد نیاز برای تقویت تولید داخلی تراشه های نیمه رسانا را که یک جزء حیاتی برای تقریباً هر دستگاه الکترونیکی  در زمان حال است، تامین می کند.هدف دیگر این لایحه  جلوگیری از بحران های زنجیره تامین کالا در آینده و افزایش رقابت آمریکا با چین در زمینه  تولید این کالاها است.

رادیو چین: چین 16 ماهواره دیگر را با یک موشک پرتاب کرد. چین دیروز از مرکز پرتاب ماهواره واقع در شهر «تای یوان» با یک موشک مدل CZ6، 16 ماهواره دیگر را به فضا پرتاب کرد. ماهواره های پرتاب شده از جمله ماهواره «گائو فِن 03D09» از منظومه ماهواره ای «جی لین-1» و ماهواره «04-08» از منظومه ماهواره ای «یون یائو-1» عمدتا برای سنجش از راه دور و تصویربرداری جو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این نیز چهارصد و سی و دومین پرواز موشک های سری CZ(لانگ مارچ) است.

تی.آر.تی ترکیه: رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان پایان یافت. دولت چین با صدور سندی بر هدف “اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز” بر اساس به رسمیت شناختن تفاوت‌های ایدئولوژیک و اجتماعی بین چین و تایوان تاکید کرد. شی یی، سخنگوی فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رزمایش نظامی در آبها و حریم هوایی اطراف تایوان پایان یافت.وی ابراز داشت: ماموریت‌های این رزمایش با موفقیت انجام و توان رزمی مشترک ارتش به طور موثر مورد آزمایش قرار گرفت.

اسپوتنیک روسیه: پکن به تایوان قول داد، که در زمان اتحاد مجدد با چین، سطح بالایی از خودمختاری را کسب کند. در کتاب سفیدی که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است که اتحاد مجدد سرزمین اصلی چین با تایوان به منافع سایر کشورها از جمله منافع اقتصادی آنها در این جزیره لطمه ای وارد نمی کند و پکن قول می دهد خودمختاری بالای تایوان را حفظ کند و از حقوق و منافع مشروع مردم آن محافظت کند. این سند با عنوان “مسئله تایوان و پرونده اتحاد مجدد چین در عصر جدید” به طور مشترک توسط دفتر امور تایوان شورای دولتی جمهوری خلق چین و دفتر مطبوعاتی شورای دولتی جمهوری خلق چین تهیه و منتشر شد.

یورونیوز:  چین هشدار داد که هیچگونه رفتار «جدایی‌طلبانه» تایوان را نمی‌پذیرد و در صورت لزوم این جزیره را با زور تصرف خواهد کرد. پکن این هشدار دوباره را در حالی مطرح کرده است که ارتش چین در روزهای گذشته رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برگزار کرد.این کشور با «بسیار خطرناک» توصیف کردن سفر خانم پلوسی به تایوان، آن را به شدت محکوم کرد. خانم پلوسی بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه تایوان اعلام کرد مدل «یک کشور، دو نظام» مطرح شده از سوی پکن در ارتباط با این جزیره را قبول ندارد. وزارت خارجه تایوان پنجشنبه (۱۱ اوت) اعلام کرد این جزیره مدل «یک کشور، دو نظام» مطرح شده از سوی پکن در گزارشی که این هفته منتشر کرد را رد می‌کند. «جوآن او» سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس مطبوعاتی در تایپه پایتخت گفت که «فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده آن تصمیم بگیرند».او در ادامه مدعی شد: چین از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد یک وضعیت عادی جدید به منظور ارعاب مردم تایوان استفاده می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت چین می‌گوید که کره‌جنوبی متعهد شده است تا عملیات سیستم دفاع موشکی پیشرفته ایالات متحده مستقر در خاک این کشور را هم علاوه بر اصل موسوم به “سه ممنوعیت” در مورد موضوع تاد، محدود کند. سئول اما چنین نظری ندارد.«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز پس از مذاکرات دیپلمات‌های ارشد این کشورهای همسایه در شهر بندری چینگ‌دائو در شرق چین، این مساله را  مغایر با موضع دولت یون سوک یول محافظه‌کار در این مورد دانست. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز پنجشنبه در پاسخ به درخواست پکن برای عدم استقرار باتری‌های اضافی و محدود ساختن استفاده از باتری‌های موجود در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه دفاع موشکی تاد مستقر در این کشور تنها برای دفاع از خود است.

العالم فارسی: خواهر رهبر کره شمالی با ادعای اینکه شیوع ویروس کرونا در کشورش توسط «دشمنان جنوبی» آغاز شد، هشدار داد به‌دلیل این کار باید مقامات سئول را «ریشه‌کن» کرد. «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی بامداد پنجشنبه درباره انتشار ویروس «کووید-۱۹» در کشورش توسط دولت همسایه جنوبی هشدار داد. خانم کیم که دست راست «کیم جونگ اون» و معاون اداره تبلیغات و اطلاع رسانی کره شمالی محسوب می‌شود، ادعا کرد شیوع ویروس کرونا در این کشور توسط بروشورهای آلوده که توسط «دشمنان در کره جنوبی» ارسال شده بود، آغاز گردید.

خبرگزاری مهر: معاون هیئت روسیه در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی«ان پی تی» درباره توجیه استفاده از سلاح هسته ای توسط کشورهای عضو ناتو هشدار داد.«آندری بلوسوف» معاون هیأت روسیه در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) گفت که می‌توان انتظار داشت که کشورهای عضو ناتو در آینده هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای را توجیه کنند. بنا بر این گزارش، بلوسوف خاطرنشان کرد که سرانجام ناتو از جایگاه یک بلوک سیاسی – نظامی هسته‌ای برخوردار شده و این همان چیزی است که در بیانیه نهایی اجلاس سران ناتو در مادرید به طور مستقیم به آن اشاره شد.

آناتولی  ترکیه:  شرکت خدمات نفتی «ترانس‌نفت» روسیه از توقف انتقال نفت از طریق اوکراین به اروپا خبر داد. شرکت خط لوله نفت روسیه موسوم به «ترانس نفت» طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحویل محموله‌های نفت این کشور، از طریق جریان جنوبی خط لوله دروژبا به مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی را به حالت تعلیق درآورده است. در این بیانیه آمده است که شرکت اوکراین‌ترانزیت‌نفت ارائه خدمات حمل و نقل به ترانس‌نفت را به دلیل عدم انجام پرداخت‌های لازم متوقف کرد. بنابراین از 4 اوت حمل نفت روسیه از طریق اوکراین به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک متوقف شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: صادرات نفت روسیه به مجارستان از سر گرفته می‌شود. شرکت توزیع کننده فراورده‌های نفتی مجارستان، مول با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هزینه‌های یک تراکنش بانکی را که به دلیل تحریم‌ها علیه مسکو و مربوط به حقوق ترانزیت از طریق اوکراین است، متقبل شده است. مول خاطر نشان کرد هزینه‌های ترانزیت را برای استفاده از بخش اوکراینی خط لوله دروژبا در ماه اوت پرداخت می‌کند.در این بیانیه آمده است طبق وعده اوکراینیها، تحویل نفت خام تا چند روز دیگر از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر دفاع آمریکا با ادعای تهدید از سوی روسیه متعهد شد که پنتاگون کمک‌های نظامی بیشتری به کشورهای بالتیک دهد.لوید آستین هنگام سفر به لتونی اعلام کرد که حضور نیروهای آمریکایی در این کشور ادامه خواهد داشت و ایالات متحده نیروهای بیشتری در این کشور حوزه بالتیک مستقر خواهد کرد. او نیاز به تقویت نیروها را با ادعای تهدید از سوی روسیه توجیه کرد. آستین گفت: ما استقرار دوره‌ای نیروهای خود در منطقه را تقویت خواهیم کرد و آموزش‌های نیروهای متحدان بالتیک خود را گسترش خواهیم داد تا موقعیت رزمی خود را در منطقه تقویت کنیم. همچنین می‌توانیم نیروهای اضافی آمریکایی را در منطقه مستقر کنیم.

دویچه وله: مقامات آمریکایی گزارش دادند که برخی از نیروهای روسیه در راستای بخشی از توافق انتقال پهپادهای ایران به این کشور به منظور استفاده در جنگ علیه اوکراین، طی چند هفته گذشته در ایران آموزش دیده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان در گزارش جدیدی از آغاز آموزش نیروهای روسیه برای استفاده از پهپادهای ایرانی خبر داده است. به گزارش این شبکه تلویزیونی، به گفته مقامات آمریکایی، نیروهای روسیه طی چند هفته گذشته در راستای بخشی از توافق انتقال پهپادهای ایران به روسیه، در حال آموزش در ایران بوده‌اند.

ان. اچ.کی ژاپن: رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، قصدش برای پس گرفتن کریمه،‌ که روسیه هشت سال قبل بطور یکجانبه آن را به خود الحاق کرد، را دوباره مورد تأکید قرار داد.زلنسکی در یک پیام ویدیویی آنلاین گفت که کریمه از آن اوکراین بوده و اینکه کشورش هرگز از این شبه جزیره نخواهد گذشت. او گفت که روسیه کریمه را «که همیشه وجود داشته و یکی از بهترین مکانها در اروپا است، به یکی از خطرناکترین مکانها در اروپا» تبدیل کرده است.

الکوثرفارسی: نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن و مزدوران تحت حمایت امارات و وابسته به شورای انتقالی جنوب در استان شبوه یمن درگیر شدند.تنش و درگیری میان شبه‌نظامیان شورای انتقالی که داعیه جدایی از یمن را دارند با نظامیان دولت مستعفی از ابتدای جنگ، پای ثابت بحران یمن بوده و در مراحلی به درگیری‌های خونین و طولانی منجر شده است. ناظران این درگیری‌ها را دعوای قدرت میان عربستان و امارات می‌دانند، به شکلی که شورای انتقالی گوش به فرمان امارات بوده و دولت مستعفی نیز جز اجرای اوامر سعودی‌ها، اختیاری از خود ندارد.

خبرگزاری ایلنا: جیحون بایراموف ، وزیر امور خارجه آذربایجان گفت که سرزمین اصلی آذربایجان از طریق ایران به نخجوان متصل خواهد شد. بایراموف با بیان اینکه آذربایجان یک مسیر جایگزین برای اتصال به نخجوان از طریق رود ارس دارد و ارمنستان را دور می‌زند، گفت: برای این منظور طبق توافق با ایران، باکو هم اکنون ساخت اولین پل بر روی رودخانه ارس را آغاز کرده است. بایراموف ارمنستان را به خاطر آنچه که او آن را «پا پس کشیدن» در انجام مسئولیت‌هایش در رابطه با به اصطلاح «کریدور زنگزور» می‌خواند، سرزنش کرد – طرحی که باکو برای اتصال آذربایجان به نخجوان از طریق ارمنستان پیش می‌برد.

خبرگزاری تسنیم: بازرسی اف‌بی‌آی از عمارت و استراحتگاه دونالد ترامپ در «مار اِ لاگو» خشم طرفداران او و راست‌گرایان در آمریکا را به همراه داشته و آنها با لحنی خشن از ضرورت اعتراض می‌گویند. روزنامه نیویورک‌تایمز در یک گزارش تحلیلی نوشته در 6 سال گذشته طرفداران دونالد ترامپ، هر زمان که مأموران اجرای قانون قصد تحقیق از رئیس‌جمهور سابق را داشته‌اند به شدت به این مأموران تاخته و تلاش کرده‌اند آنها را تضعیف کنند.شماری از حامیان ترامپ و حتی بعضی از چهره‌های طرفدار او در رسانه‌ها و یا نامزدهای حزب جمهوری‌خواه اکنون به زبان خشونت برای ابراز مخالفتشان با اقدام اف‌بی‌آی روی آورده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *