جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش تنش در روابط  چین و تایوان و…

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آغاز رزمایش بی سابقه نظامی چین در اطراف تایوان، تایوان از شش جهت در محاصره چین، واکنش  دبیرکل سازمان ملل به سفر پلوسی به تایوان، احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه چین، موافقت سنای آمریکا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو و واکنش بایدن، بازگشت تنش و ناآرامی به مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، واکنش روسیه و اتحادیه اروپا به تحولات قره باغ ، اعلامیه سران جی-۷ درباره امنیت انرژی و جنگ اوکراین، شرط  اوکراین برای پایان جنگ با روسیه، فراخوان صدر برای «ادامه تحصن و انتخابات زودهنگام» در عراق، واکنش گروههای عراقی به بیانیه مقتدی صدر، پرتاب ماهواره ایرانی توسط روسیه به فضا، تایید گازدهی به سانتریفیوژهای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ، برگزاری نشست وزرای خارجه آ.سه.آن و ادامه تنش‌های ارضی ترکیه با یونان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  دولت چین یک روز پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان یک رزمایش نظامی بی سابقه را در اطراف تایوان آغاز کرد. دولت چین صبح امروز، یک روز پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان، یک رزمایش نظامی بی سابقه را در 6 منطقه پیرامون تایوان آغاز کرد. دولت چین بلافاصله پس از آغاز این رزمایش نظامی در تلویزیون ملی این کشور خبر آن را اعلام و تصریح کرد این رزمایش تا روز یک شنبه ادامه خواهد داشت. این رزمایش شامل پرتاب آتش به سمت آب ها و مناطق اطراف تایوان خواهد بود.در همین حال وزیر دفاع تایوان اعلام کرد شب گذشته و به محض خروج پلوسی از تایوان، هواپیماهای ناشناس بدون سرنشین، به مدت حدود یک ساعت بر فراز تایوان به پرواز در آمدند.  نانسی پلوسی، عصر روز سه شنبه علی رغم اعلام مخالفت و هشدارهای متعدد دولت پکن وارد تایوان شد و عصر روز چهارشنبه این کشور را به مقصد کره جنوبی ترک کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با سفر نانسی پلوسی به تایوان، ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) از آغاز برگزاری رزمایش‌هایی در اطراف جزیره تایوان خبر داده که طی آن از مهمات واقعی استفاده می‌شود. تلویزیون مرکزی چین نشان داد که طی این رزمایش‌ها، جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ (J-۲۰) از روی باندی در فرودگاه بلند و همچنین پرتاب‌کننده‌های راکت و موشک نیز به حالت آماده‌باش درآمدند. ارتش آزادی‌بخش خلق چین همچنین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام کرد که یک سری مانورهای نظامی با گلوله واقعی را هم از چهارم اوت شروع می‌کند که تا هفتم اوت ادامه خواهند داشت. همچنین این مانورها در شش منطقه مختلف که از همه جهات، جزیره تایوان را احاطه می‌کنند، برگزار خواهند شد.

العالم فارسی: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد  به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنش نشان داد. دبیرکل سازمان ملل در واکنش به سفر تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تاکید کرد که سازمان ملل به سیاست «اصل چین واحد» پایبند است. گوترش طی نشست خبری در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره سفر پلوسی به تایوان و هشدارهای پکن، گفت : در رابطه با رویدادهای اخیر، موضع ما بسیار روشن است؛ ما بر اساس قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سیاست چین واحد هدایت می‌شویم و در هر کاری که انجام می‌دهیم بر این اصل هستیم.هواپیمای پلوسی عصر سه‌شنبه به وقت تهران در تایوان فرود آمد و مقام‌های تایوانی استقبال گرمی از را از پلوسی به عمل آوردند. سفر او به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره لود. پلوسی به محض ورود به تایوان در توییتی نوشت: «سفر به تایوان نشان دهنده تعهد من به یک دموکراسی پویاست.»

رادیو چین: چین سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد. شیه فنگ، معاون وزیر امور خارجه چین بنا به دستور، نیکولاس برنز سفیر ایالات متحده در چین را احضار کرد تا مراتب اعتراض شدید چین نسبت به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را اعلام کند.شیه فنگ گفت که پلوسی عمدا اقدام به تحریک و بازی با آتش کرده، اصل چین واحد و سه بیانیه مطبوعاتی مشترک چین و آمریکا را نقض کرده و به طور جدی به پایه سیاسی روابط چین و آمریکا آسیب رسانده و نیز جدا به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین تجاوز کرده است، همچنین، به طور جدی صلح و ثبات تنگه تایوان را تضعیف ساخته و سیگنال اشتباه به نیروهای تجزیه طلب تایوان ارسال کرده است.

خبرگزاری فارس:  سنای آمریکا به بهانه پیامدهای عملیات روسیه در اوکراین، با ۹۵ رأی موافق و فقط ۱ رأی مخالف، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تصویب کرد.  علی‌رغم هشدارهای روسیه درباره گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه با عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی موافقت کردند.بیش از دو سوم سناتورهای آمریکایی طی رأی‌گیری دربره الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، موافقت خود با این مسئله را که مهم‌ترین گسترش این ائتلاف ۳۰ عضوی از دهه ۱۹۹۰ است، اعلام کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور آمریکا گفت، مصوبه سنای آمریکا درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، مهمترین گسترش این ائتلاف ۳۰ عضوی از دهه ۱۹۹۰ در بحبوحه جنگ اوکراین است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت، مصوبه سنای آمریکا درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، مهمترین گسترش این ائتلاف ۳۰ عضوی از دهه ۱۹۹۰ در بحبوحه جنگ اوکراین و نشان دهنده تعهد آمریکا به این ائتلاف است. بایدن در بیانیه‌ای گفت: «این رای تاریخی، نشان دهنده تعهد پایدار و دو حزبی آمریکا به ناتو و تضمین کننده آمادگی ائتلاف ما برای مقابله با چالش‌های امروز و فردا است.»

الکوثرفارسی: مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان دوباره ناآرام شد. در پی درگیری های دیروز (چهارشنبه) میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان، برخی ارتفاعات استراتژیک در مناطق «کلبج» و «لاچین» به کنترل ارتش جمهوری آذربایجان درآمد. پایگاه خبری وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در پی نقض بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی صبح چهارشنبه  از سوی گروههای مسلح غیر قانونی ارمنی در مناطق تحت استقرار موقت صلح بانان روسیه و کشته شدن یک نظامی این کشور، در منطقه «لاچین» و تلاش برای تصرف و ایجاد مواضع جدید در بلندیهای «قیرخ قیز» در اراضی مناطق«کلبجر» و «لاچین» ارتش آذربایجان عملیات پاسخ متقابل را انجام داد.رسانه های جمهوری آذربایجان از کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۱۵ ارمنی در این درگیری خبر دادند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: جمهوری آذربایجان قوانین آتش بس را در نزدیکی ارتفاعات ساریباب نقض کرده است. بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع روسیه درباره فعالیت نیروهای حافظ صلح، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان آتش بس را در منطقه مناقشه قره باغ کوهستانی در منطقه ارتفاعات ساریباب نقض کردند.در این اطلاعیه آمده است: تشدید وضعیت در منطقه مسئولیت گروه وجود دارد و  فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه به همراه نمایندگان دو طرف آذربایجانی و ارمنی در حال انجام اقداماتی برای تثبیت اوضاع هستند.

یورونیوز: اتحادیه اروپا خواستار «توقف فوری درگیری‌ها» بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در قره باغ شد.سخنگوی جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا در بیانیه‌ای گفت: «کاهش تنش، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه‌حل‌های مذاکره ضروری است.» وی ابراز تاسف کرد که این درگیری ها تاکنون چند کشته و زخمی به جا گذاشته است.پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل تاکید کرد: «اتحادیه اروپا مصمم به تلاش برای مرتفع ساختن تنش ها و برقراری پایدار صلح و ثبات در قفقاز جنوبی است.»

خبرگزاری ایرنا:  اعضای ۷ کشور صنعتی جهان (جی هفت) روز پنجشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند :ما تلاش‌های روسیه برای سوء استفاده از صادرات انرژی به عنوان ابزاری برای اهداف ژئوپلیتیکی و جنگ علیه اوکراین را محکوم می‌کنیم. سران G۷  شامل وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا، به علاوه نماینده اتحادیه اروپا، در اقدامی هماهنگ، بیانیه ای در خصوص امنیت انرژی منتشر اعلام کردند،  در محکومیت اقدامات وحشیانه، غیرقابل تحریک و غیرقابل توجیه روسیه ثابت قدم هستیم. ما جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه اوکراین و  تلاش های مستمر روسیه برای ترسیم مجدد مرزها با زور را محکوم می کنیم و به رسمیت نخواهیم شناخت.

خبرگزاری ایلنا:  مقام‌های کی‌یف اعلام کردند که هرگونه توافق صلح با مسکو مشروط به آتش‌بس و خروج نیروهای روس از اوکراین خواهد بود. موضع مقام‌های کی‌یف پس از آن اتخاذ می‌شود که «گرهارد شرودر» صدراعظم پیشین آلمان که از دوستان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به شمار می‌رود، پس از دیدار با وی گفته بود که روسیه خواهان مذاکره برای پایان جنگ است. شرودر همچنین گفته بود که کرملین امکان این‌که طرفین به آرامی و به‌طور تدریجی به آتش‌بس دست یابند را منتفی نمی‌داند.

آناتولی  ترکیه:  رهبر جریان  صدر عراق از هوادارانش خواست تا تحقق مطالباتشان به تحصن در منطقه سبز ادامه دهند. مقتدی صدر در مصاحبه تلویزیونی، از هوادارانش خواست تا تحقق مطالباتشان به تحصن در منطقه سبز بغداد، پایتخت این کشور ادامه دهند.وی، گزینه گفتمان و آشتی با رقبای سیاسی شیعه را نفی و خواستار لغو پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. صدر مدعی شد که نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق قصد کشتن او را دارد، گفت: اگر می‌خواهید فساد را ریشه‌کن کنید، از زنده بودنم استفاده کنید. ای مردم عراق؛ اگر تغییر می‌خواهید، منتظرتان هستم.

خبرگزاری مهر : گروه های عراقی به بیانیه چهارشنبه شب رهبر جریان صدر و درخواست از هوادارانش برای ادامه تحصن واکنش نشان دادند. «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون در پیامی توئیتری نوشت: گفتگوهای جدی که امیدواریم اختلافات از طریق آن حل شود و امور به مسیر صحیح خود بازگردد با بازگشت به قانون اساسی و احترام به مؤسسات قانونی آغاز می‌شود.حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر هم در صفحه توئیتر خود نوشت: من از سخنان مقتدی صدر حمایت می‌کنم چرا که از جوانب متعدد با طرح ما برای حل بحران همسویی دارد.

تی .آر.تی ترکیه: آژانس فضایی فدرال روسیه یک ماهواره ایرانی را در مدار زمین قرار می‌دهد. آژانس فضایی فدرال روسیه ( روس‌کاسموس) اعلام کرد: از پایگاه فضایی بایکونور در کشور قزاقستان در تاریخ 9 اوت، یک ماهواره ایرانی به نام «خیام» را به فضا پرتاب خواهیم کرد. دراین بیانیه آمده است: ماهواره خیام توسط یک فروند راکت سایوز به فضا برده خواهد شد.

دویچه وله: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از راه‌اندازی ماشین‌های پیشرفته سانتریفیوژ ایران خبر داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که جمهوری اسلامی ایران درباره نصب سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیست غنی‌سازی نطنز به آژانس اتمی در وین اطلاع داده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز دوشنبه شب ۱۰ مرداد (اول اوت) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از  تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به ۵۰۰ سانتریفوژ پیشرفته از نوع آی‌آر ۶ خبر داد و گفت این کار “در راستای رسیدن به حداقل میزان غنی سازی ۱۹۰ هزار سو” و دستیابی به “کف نیاز کشور است”.

ان. اچ.کی ژاپن: وزرای خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا در پنوم پن پایتخت کامبوج نشستی را آغاز کرده اند. انتظار می رود این وزیران درباره واکنش های احتمالی به شرایط در میانمار بحث کنند.این نشست اولین نشست حضوری آسه آن طی سه سال گذشته است.در پیشنویس یک بیانیه مشترک که بدست ان اچ کی رسیده آمده است که حاکمان نظامی میانمار توافقنامه ای را با آسه آن امضا کنند که شامل پایان دادن فوری به خشونت ها است. وزرای خارجه ژاپن، آمریکا، چین و روسیه نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.اکنون توجهات بر این متمرکز است که درباره فعالیت های دریایی چین در دریای چین جنوبی و تجاوز روسیه به اوکراین تا چه اندازه در این نشست بحث خواهد شد.

ایران پرس:  «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هرگونه اقدام علیه یونان را «دفاع از خود» تعبیر کرد.خلوصی آکار بار دیگر درخواست آنکارا مبنی بر غیرنظامی کردن جزایر مورد اختلاف در شرق دریای اژه را به دولت یونان مطرح و تهدید کرد که در صورت رعایت نکردن یونان، ترکیه  اقدام پیشگیرانه انجام خواهد داد.این مقام بلندپایه نظامی ترکیه به چگونگی انجام اقدامات پیشگیرانه علیه یونان اشاره نکرد، اما تصریح کرد: استقرار سلاح در جزایر دریای اژه تهدیدی برای ترکیه محسوب می شود و آنکارا اقدام علیه نظامی شدن جزایر را «حق دفاع از خود» تلقی می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *