جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

رسانه‌ها؛ تقویت سفر  پلوسی به تایوان و…

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر احتمالی پلوسی به تایوان و واکنش چین، آغاز  رزمایش بزرگ ارتش چین در دریای زرد، واکنش تایوان به  تهدیدهای چین، ادامه پروازهای شناسایی جنگنده های چینی برفراز تایوان، خروج یک کشتی غلات از اوکراین برای نخستین بار از آغاز جنگ، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، بیانیه جدیدآمریکا، فرانسه و انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران، تاکید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر همکاری باایران، درخواست بایدن از روسیه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، نشت آب آلوده به مواد رادیواکتیو ژاپن به دریا، واکنش اردن به بیانیه اسرائیل درباره تسریع در اجرای طرح ایجاد منطقه صنعتی مشترک، رزمایش ۴ روزه آمریکا و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، انتخاب مجدد خالد المشری به عنوان رئیس شورای عالی ریاستی لیبی، ابهام در نتایج انتخابات پارلمانی سنگال، جدال زن آهنین ترکیه با اردوغان و مرگ سرکرده القاعده از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  دو مقام دولتی آمریکاو تایوان اعلام کردند که انتظار می رود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر خود به کشورهای اقیانوس آرام از تایوان نیز دیدار کند. پلوسی در سفر دوره‌ای خود به سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن قرار است یک شب نیز در تایوان توقف کند. در بیانیه‌ای که روز گذشته در سایت رسمی رئیس پارلمان آمریکا در خصوص برنامه دیدارهای پلوسی منتشر شده، به سفر تایوان اشاره‌ای نشده بود.

العالم فارسی:  نماینده چین در سازمان ملل با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، گفت پکن نیز اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام می‌دهد. ژانگ طی نشست خبری در سازمان ملل گفت: «تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک ما است و اصل چین واحد خط قرمز در روابط ما با سایر کشورها است. واشنگتن باید درک کند که تمام عواقب سفر پلوسی به تایوان را متحمل خواهد شد».

خبرگزاری مهر : مقارن با اعلام سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش ارتش چین در دریای زرد از امروز آغاز و به مدت ۲ هفته ادامه خواهد داشت.اداره ایمنی دریانوردی چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ارتش این کشور از امروز دوشنبه رزمایش جدیدی را در شمال دریای زرد آغاز کرده است.بر اساس اعلام این رسانه، رزمایش ارتش آزادی‌ بخش چین از امروز آغاز و به مدت ۱۴ روز در شمال دریای زرد ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایلنا: تایوان اعلام کرد که در برابر تهدیدهای چین از خود دفاع خواهد کرد. وزارت دفاع تایوان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش مصمم است از این منطقه دفاع کند. در این بیانیه آمده است: «ما آماده و قادر هستیم که در صورت بروز تهدید از سوی چین در زمینه سفر احتمالی نانسی پلوسی به این منطقه می‌توانیم از خود دفاع کنیم.»

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، چهار فروند جنگنده J-16 ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند.این وزارتخانه اعلام کرد: جت های جنگنده در بحبوحه جشن های نود و پنجمین سالگرد تاسیس PLA و سفر آسیایی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند که ممکن است طی آن از تایوان بازدید کند.

یورونیوز: برای نخستین بار از آغاز جنگ، یک کشتی حامل غلات اوکراین بندر اودسا را ترک کرد. دولت ترکیه، میانجی میان روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غله از بنادر دریای سیاه روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین کشتی حامل غلات اوکراین بندر اودسا در دریای سیاه را به مقصد طرابلس لبنان ترک کرده است. روسیه، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ناتو از این اقدام استقبال کردند.

الکوثرفارسی: با وجود ادعاهای دولت بایدن درباره آمادگی توافق با ایران ، اما آمریکا هم چنان به اعمال تحریم های جدید علیه ایران ادامه می دهد. در جدید ترین اقدام در این زمینه وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۶ شرکت و یک کشتی را به دلیل ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌ قرار داد. «برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز دوشنبه با اشاره به تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران در بیانیه‌ای نوشت: ایالات متحده به دنبال کردن مسیر دیپلماسی جهت رسیدن به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام ادامه خواهد داد.

خبرگزاری فارس: نمایندگان ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانیه صادر کردند.طبق این گزارش، دو عضو برجام و ایالات متحده که به صورت یکجانبه این توافق هسته‌ای را ترک کرده است،‌ بار دیگر ادعاهای تکراری علیه برنامه هسته‌ای را تکرار کردند و گفتند که موضع آن‌ها این است که جمهوری اسلامی ایران نباید به توانمندی ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.این ادعای تکراری در حالی مدام تکرار می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستند و برنامه‌ هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارند.

دویچه وله: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی خواست با این نهاد همکاری کند تا از “صلح‌آمیز” بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل شود. گروسی که در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای سازمان ملل سخن می‌گفت، تاکید کرد: «شفاف می‌گویم، ما باید دسترسی متناسب به گستره و عمق این معضل هسته‌ای داشته باشیم.»گروسی در ادامه تاکید کرد، آژانس تنها در این صورت قادر است به اطمینان لازم دست یابد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند.

ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌گوید کشورش تعهد خود به کار در جهت رسیدن به «هدف نهایی یعنی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای» را تجدید می‌کند.بایدن قبل از نشست بازنگری پیمان منع گسترس تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بیانیه‌ای صادر کرد. او گفت دولتش آمده است تا در سال ۲۰۰۶ که پیمان «استارت جدید» منقضی می‌شود طرح کلی یک پیمان جدید سلاح‌های هسته‌ای با روسیه را تدوین کند. او از مسکو خواست «صادقانه و صمیمانه» توان خود را برای مذاکره نشان دهد.

رادیو چین: ۷ تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو از یکی از نیروگاه‌های اتمی قدیمی ژاپن به دریا نشت کرد.شرکت «کانسای» گرداننده نیروگاه اتمی «میهاما» ژاپن اعلام کرد،  ۷ تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو متعلق به رآکتور سوم این نیروگاه به دریای ژاپن نشت کرده است.این نیروگاه اتمی با قدمت چهل سال سال گذشته و پس از ده سال تعطیلی شروع به کار کرده بود.نشت این مواد رادیواکتیو در حالی رخ داده که سال گذشته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از دولت ژاپن درخواست کرد از تصمیم برای رهاسازی پساب یک نیروگاه اتمی در اقیانوس آرام برگشته و عذرخواهی کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت سرمایه‌گذاری اردن در اولین واکنش نسبت به بیانیه رژیم صهیونیستی درباره تسریع در اجرای طرح ایجاد منطقه صنعتی مشترک فاش کرد که این طرح به سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد. یکی از مسؤولان وزارت سرمایه‌گذاری این کشور اعلام کرد، “ایده ایجاد منطقه آزاد ویژه به سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد و به شکل طرحی است که بخش خصوصی آن را مدیریت می‌کند”.این منبع مسوؤل اظهار کرد: این طرح تکمیل نشد و از همان زمان شاهد توقف‌هایی در روند تکمیل از جانب اسرائیل بوده است.یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه در سخنرانی پس از جلسه کابینه، تسریع در اجرای طرح ایجاد منطقه صنعتی مشترک با اردن واقع در مرزهای دو طرف را اعلام کرد.اردن و رژیم صهیونیستی سال ۱۹۹۴ توافق صلحی موسوم به “وادی عربه” را امضا کردند.

خبرگزاری ایرنا:  ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که این بخش از نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی “اسرائیل” در یک رویداد تمرینی دو جانبه بر روی برنامه ریزی عملیاتی، مقابله دریایی و دیگر تمرینات بر روی دریا تمرکز می‌کنند. نیروهای دریایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال جاری چند رزمایش مشترک برگزار کرده‌اند و تل آویو همراه با امارات و بحرین در نوامبر گذشته (آبان ۱۴۰۰) در رزمایشی در دریای سرخ که توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا برگزار شد، شرکت کردند.

تی .آر.تی ترکیه: خالد المشری برای پنجمین بار متوالی به‌عنوان رئیس شورای عالی ریاستی لیبی انتخاب شدالمشری در رای‌گیری  با کسب 65 رای موافق از 115 عضو از رقیب خود العجیلی ابوسدیل پیشی گرفته است.خالد المشری در آوریل 2018 برای اولین بار، در سال 2019 دومین، در سال 2020 سومین و در سال 2021 نیز چهارمین بار متوالی به‌عنوان رئیس شورای عالی ریاستی لیبی انتخاب شد.

خبرگزاری صدا و سیما: هر دو جناح رقیب در انتخابات پارلمانی سنگال مدعی پیروزی شدند. حزب رییس جمهور و جناح مخالف در سنگال هر دو روز دوشنبه مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور شدند و این در حالی است که شمارش آرا هنوز ادامه دارد. «خلیفه سال»، یکی از رهبران جناح مخالف در یک کنفرانس خبری گفت: نمی توان انکار کرد که ما در این انتخابات پیروز شده ایم، ما برنده هستیم و اینکه پیروزی را از ما سرقت کنند، نمی‌پذیریم.

خبرگزاری تسنیم: مرال آکشنر رهبر حزب خوب، به یک پدیده سیاسی – اجتماعی تبدیل شده و زیر پای اردوغان و باغچلی را خالی کرده است. دیدارهای او با مردم کوچه و خیابان و مواضع سیاسی اش، هر روز در روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی مورد توجه قرار می گیرد. اکنون کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، مهمترین مخالف اردوغان است و مرال آکشنر نیز نفر دوم جبهه مخالفین است.حزب تحت امر خانم آکشنر عمری 37 کرسی از مجموع 600 کرسی پارلمان ترکیه را در اختیار دارد.

ایران پرس:  جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده را در حمله پهپادی به کابل تایید کرد.جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل ابتلای دوباره به بیماری کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می برد، در سخنانی از کاخ سفید افزود: ایمن الظواهری سرکرده گروه القاعده را که موجب کشته شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود، در افغانستان کشتیم.اَیمن الظواهری دومین و آخرین سرکرده شبکه القاعده که بایدن کشته شدن او را  در جریان حمله پهپادی تایید کرد، در سال ۲۰۱۱ جانشین اسامه بن لادن شده بود.رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه الظواهری  در برنامه ریزی حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت، گفت: برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *