جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش ها به تحولات عراق ناآرام و…

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل درباره ناآرامی‌ها در عراق، بیانیه سفارت آمریکا در بغداد درباره تحولات عراق، درخواست رئیس جمهور عراق  برای گفت‌وگوی ملی، برگزاری  رزمایش چین در نزدیکی تایوان، واکنش ترامپ به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، گفتگوهای ژاپن و آمریکا با محوریت امنیت اقتصادی برای مقابله با چین و روسیه، اذعان بورل به شکست فشار حداکثری علیه ایران، گفت‌وگو تلفنی گانتز و بلینکن درباره ایران، جنجال در اسرائیل در پی افشای یک عملیات محرمانه توسط مشاور نفتالی بنت، افشای قراردادهای محرمانه میان شرکت‌های سعودی و اسرائیلی، عقب‌نشینی اوکراینی ها از منطقه دونتسک، واکنش جدید مدودف به تلاش  فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، قطع ارسال گاز روسیه به لتونی، ساز مخالف مجارستان در تحریم گاز روسیه، دیدار وزیران خارجه چین و افغانستان و عذرخواهی پاپ به خاطر  نسل کشی کودکان سرخ پوست در مدارس کاتولیک کانادا از  مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در واکنش به ناآرامی‌ها در عراق اعلام کرد که با نگرانی اعتراض‌ها در این کشور را دنبال می‌کند. وی با انتشار بیانیه ای با حمایت از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز حمایت از همه طرف ها خواست اقدامات فوری برای کاهش تنش، پرهیز از هرگونه خشونت و تضمین حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز و نهادهای دولتی انجام دهند. طرفداران جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» ظهر روز شنبه با عبور از موانع امنیتی و ورود به منطقه سبز بغداد، مجددا وارد صحن پارلمان عراق شدند.تحرکات طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی سمت نخست وزیری از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم در بیانیه‌ای درباره ورود معترضان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و از ملت خواست تا مانع بروز فتنه جدید در کشور شوند.

خبرگزاری مهر : سفارت آمریکا در بغداد با صدور بیانیه‌ای به تحولات جاری در عراق واکنش نشان داد.در بیانیه سفارت آمریکا در بغداد آمده است: ما ناآرامی‌هایی را که امروز در بغداد رخ داد از نزدیک دنبال می‌کنیم و از گزارشات درباره خشونت‌ها نگرانیم.لازم به ذکر است که عراق وارد طولانی‌ترین دوره انسداد سیاسی پس از انتخابات پارلمانی اخیر شده است و گروه‌های سیاسی عراقی تاکنون موفق به انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید نشده‌اند؛ امری که پس از افزایش قیمت جهانی نفت و به تبع آن، افزایش درآمدهای نفتی عراق انجام اصلاحات اقتصادی و پیشبرد پروژه‌ها و حتی تصویب قانون بودجه سال جاری را با اما و اگر مواجه کرده است.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور عراق جریان‌های سیاسی این کشور را به گفت‌وگوی ملی برای بررسی ریشه‌های بحران در کشور فراخواند. «برهم صالح» در بیانیه‌ای با اشاره به شرایط حساس کشور، همگان را به آرامش، عقلانیت، گفت‌وگو و اولویت دادن به منافع ملی عالی و حمایت از کشور دعوت کرد.صالح بر گفت‌وگوی مطلوب بین جریان‌های سیاسی با هدف بررسی ریشه‌های بحران در کشور در دوره گذشته، پیدا کردن راه‌حل‌های مطلوب برای عبور از این بحران و رساندن کشور به ساحل امن و ثبات تأکید کرد.

العالم فارسی: همزمان با گزارش‌ها درباره سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، ارتش چین نیز در واکنش به این اقدام رزمایش نظامی نزدیک این جزیره برگزار کرد. اداره دولتی امنیت دریایی منطقه پینگتان اعلام کرد ارتش چین از روز شنبه رزمایشی نظامی در استان فوجیان در جنوب شرقی این کشور در مجاورت تنگه تایوان برگزار کرده است.این رزمایش‌ها در آستانه نود و پنجمین سالگرد تأسیس ارتش چین و همچنین سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برگزار می‌شود.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که سفر برنامه‌ریزی شده نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌های این جزیره با سرزمین اصلی چین را تشدید خواهد کرد. به گزارش رویترز، او در این مورد در شبکه اجتماعی Truth Social خود نوشت.این سیاستمدار هشدار داد: “او (پلوسی) فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد.” او پیشنهاد کرد که هدف از سفر پلوسی “دردسر درست کردن و پول درآوردن” است.

ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و آمریکا گفتگوهای امنیت اقتصادی برگزار کردند. هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن و هاگیودا کوایچی، وزیر اقتصاد ژاپن در دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا توافق کردند که از منابع انرژی و توسعه فناوری ها و زیرساخت های اساسی محافظت کنند که ظاهرا این در واکنش به تهدیدها از سوی چین و روسیه بوده است. در بیانیه مشترک آنها اعلام کردند که ژاپن و ایالات متحده برای تقویت زنجیره تأمین نیمه رساناها، که در امنیت اقتصادی کشورها کالاهای کلیدی به شمار می روند، با هم همکاری کنند.

الکوثرفارسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای ضمن تاکید بر اینکه برجام بهترین گزینه است، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را شکست خورده توصیف کرد.جوزپ بورل در مقاله ای برای وبسایت «سرویس اقدام خارجی اروپا» (eeas) نوشت: هدف اروپا همیشه این بوده است که معامله‌ای به نفع همه طرف‌های مذاکره کننده، یعنی به نفع اروپا، به نفع ایران و به نفع جامعه جهانی، منعقد شود. بورل در ادامه  ضمن اذعان به شکست تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران، ادعا کرد که اتحاد اعضای باقی مانده باعث آن (شکست فشار حداکثری) شده است.

خبرگزاری ایلنا:  «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی تماسی تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این تماس تلفنی درباره طیف گسترده‌ای از چالش‌های امنیتی مشترک از جمله آنچه «تهدیدهای ناشی از ایران» نامیده شده است، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از آنکه رسانه‌های عبری زبان جزئیات برملا شدن یک عملیات محرمانه موساد به دست مشاور نخست وزیر سابق اسرائیل را منتشر کردند، جنجال اراضی اشغالی را فراگرفته است. روزنامه هاآرتص جزئیاتی از طرح اتهام توسط دیوید برنیاع، رئیس موساد علیه شیمریت مئیر، مشاور نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل مبنی بر افشای اطلاعاتی پیرامون یک عملیات محرمانه موساد طی دوره نخست وزیری نفتالی بنت منتشر کرد.

خبرگزاری تسنیم: منابع آگاه قراردادهای محرمانه و سری بین شرکت‌های عربستان سعودی و اسرائیلی با هدف تقویت پیوندهای عادی‌سازی تدریجی روابط بین ریاض و تل‌آویو را فاش کردند.این منابع به سعودی‌لیکس اعلام کردند که شرکت‌های سعودی و اسرائیلی اکنون در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری‌های الکترونیکی، تکنیک‌های جاسوسی و تجهیزات نظامی در حال همکاری  هستند.بر اساس گزارش این منابع، برخی قراردادها مستقیماً بین شرکت‌های سعودی و اسرائیلی و برخی دیگر از طریق شرکت‌های واسطه در بحرین و امارات متحده عربی انجام می‌شود.

ایران پرس: “ولودیمیر زلنسکی” رئیس جمهور اوکراین دستور عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از خط مقدم دونتسک در شرق این کشور را صادر کرد.روسیه از  24 فوریه عملیاتی را در اوکراین در راستای  حمایت از جمهوری‌های خودخوانده “دونتسک” و “لوهانسک” آغاز کرده است.مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین روس نشین هستند. این 2 منطقه در سال 2014 در پی کودتای غربگرایان علیه دولت وقت، خودمختاری خود از دولت مرکزی اوکراین را اعلام کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: دمیتری مدودف ، معاون شورای امنیت ملی روسیه در واکنش به تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو گفت: روشن است تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو موجب تقویت امنیت منطقه نخواهد شد، بلکه بر عکس، موجب دشوارتر شدن اوضاع امنیتی برای همه خواهد شد.مدودف گفت: درباره واکنش ما به پیوستن این کشور‌ها به ناتو همانطور که رئیس جمهور ما گفته است واکنش ما متقارن (براساس تصمیم آنها) خواهد بود و آن این است که آن‌ها می‌توانند مسیر‌های متفاوتی را در ائتلاف آنتلانتیک شمالی (ناتو) انتخاب کنند. یا میانه روی را انتخاب کنند یا همانطور که گفته شد در‌ها را باز کنند و اجازه دهند پایگاه‌هایی در خاک آن‌ها تاسیس شود و تسلیحات سنگین مستقر شود. این به خود این کشور‌ها مربوط است و پاسخ ما متقارن (براساس تصمیم آنها) خواهد بود.

آناتولی  ترکیه:  شرکت نفت‌وگاز روسی «گازپروم» با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: ارسال گاز به لتونی را به دلیل عدم رعایت شرایط ارسال گاز طبیعی متوقف کرده‌ایم.این شرکت پیش از این نیز ارسال گاز طبیعی به لهستان، بلغارستان، دانمارک، فنلاند و هلند را به دلیل «عدم پرداخت به روبل» متوقف کرده بود.

یورونیوز: نخست وزیر مجارستان از امضای قرارداد جدیدی با روسیه در ماه‌های آینده خبر داد که به موجب آن نزدیک به یک میلیارد متر مکعب گاز به این کشور تزریق خواهد کرد.ویکتور اوربان در گفتگو با یک شبکه رادیویی در کشورش تصریح کرد که انتظار دارد کشورش تابستان امسال با مسکو بر سر تحویل گاز مکمل و اضافی تا میزان ۷۰۰ میلیون متر مکعب به توافق برسد.وی گفت: ما در حال مذاکره با روس‌ها هستیم. این قرارداد قرار است در طول تابستان امضا شود و پس از آن امنیت انرژی کشور تامین خواهد بود.

رادیو چین:  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت افغانستان در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند دیدار کرد. وانگ یی گفت: از ابتدای سال جاری، ما چهار بار ملاقات داشته ایم که این نشان دهنده دوستی سنتی بین دو ملت است. وانگ یی اظهار داشت که چین مایل است ضمن پیشبرد پیوند طرح “کمربند و جاده” با استراتژی توسعه ملی افغانستان، از گسترش دالان اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان حمایت کند تا از فرصت های توسعه چین بهره مند شود.

تی .آر.تی ترکیه: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان حین بازگشت به رم بعد از سفر یک هفته‌ای خود به کانادا در جمع خبرنگاران اقدامات صورت گرفته در مدارس کلیسای کاتولیک علیه کودکان بومی کانادا را «نسل‌کشی» خواند.پاپ در پاسخ به سوال اینکه چرا در طول سفر به کانادا از کلمه «نسل‌کشی» استفاده نکرده، گفت: بله؛ من از این کلمه استفاده نکردم چون به ذهنم خطور نکرد. اما عذرخواهی کردم و این اقدام را نسل کشی خواندم. در گذشته، کودکان بومی کانادا به اجبار از خانواده‌های‌شان جدا و در مدارس کلیسای کاتولیک اسکان داده می‌شدند. این مدارس از دهه 1840 تا دهه 1990 توسط کلیساها اداره می‌شدند.بر اساس این گزارش، 4200 دانش آموز در این مدارس شبانه‌روزی جان خود را از دست داده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *