جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ تاکید عراق و سوریه بر خروج فوری ترکیه ازمناطق اشغالی و…

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست بغداد  از شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌ ضد ترکیه جهت خروج از خاک عراق، ارتش سوریه آماده مقابله با هر تحرک احتمالی ترکیه، نگرانی دولت آمریکا از سفر احتمالی پلوسی به تایوان، سفر قانونگذاران ژاپنی به تایوان، توافق در اتحادیه اروپا بر سر طرح اضطراری گاز، ادامه ارسال سامانه پدافندی هیمارس آمریکا به اوکراین، بوریس جانسون دبیرکل احتمالی ناتو، اجلاس گروه دی ۸ در بنگلادش، برگزاری کنفرانس «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در تاشکند، سفر بن سلمان به یونان و فرانسه ، هشدار «برنامه جهانی غذا» در مورد تشدید ناامنی غذایی در آمریکای لاتین، انتقاد روسیه از رویکرد اسرائیل در مورد اوکراین، فعالیت سامانه پرداخت روسی «میر»  در ایران، تاکید دوباره مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  بر احیای برجام، تصمیم روسیه برای ترک ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۲۴ و درخواست چین از جامعه بین‌المللی برای توجه به حل و فصل مسئله فلسطین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 الکوثرفارسی:  فواد حسین ، وزیر امور خارجه عراق در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت : مردم عراق از تجاوز اخیر ترکیه خشمگین و عصبانی هستند. وزیر خارجه عراق بامداد روز چهارشنبه  در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل، ضمن درخواست برای صدور قطعنامه‌ای که ترکیه را ملزم به خروج از خاک عراق کند، گفت که از شمال تا جنوب این کشور از تجاوز اخیر ترکیه به شمال عراق خشمگین هستند. «فؤاد حسین» خواستار صدور قطعنامه‌ای شد که ترکیه را ملزم به خارج کردن نیروهای نظامی‌اش از تمام خاک عراق کند و افزود: «دولت عراق تاکید دارد که تلاش خواهد کرد تا سهم مثبتی در حل درگیری‌های منطقه داشته باشد».

خبرگزاری تسنیم:  ارتش سوریه از آمادگی برای رویارویی با حمله احتمالی ترکیه به شمال این کشور خبر داد. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه تاکید کرد که ارتش سوریه در آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی ترکیه به اراضی سوریه به سر می‌برد.یک منبع نظامی بلندپایه  سوریه گفت: با افزایش شدت تنش زایی از سوی ترکیه در خاک سوریه طی دو روز گذشته و حمله ترکیه به مناطق مختلف و شماری از مواضع نیروهای مسلح، تاکید می‌کنیم که ارتش شجاع سوریه آماده مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی ترکیه و تشکیلات تروریستی است.از سوی دیگر، ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن، تنش در شمال سوریه و حملات توپخانه‌ای و هوایی به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و نیروهای دولت سوریه در شمال این کشور را تشدید کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا:  منابع آگاه اعلام کردند که دولت آمریکا تلاش دارد «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان این کشور را مجاب کند که سفر احتمالی وی به تایوان می‌تواند خطرناک باشد.  منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که کاخ سفید امیدوار است بتواند پلوسی را متوجه جدی بودن این سفر کند، اما در عین حال مستقیما از وی نخواهد که از سفر به تایوان صرف‌نظر کند.  بنا به گفته این منابع، دولت آمریکا برنامه‌ای برای ممنوع کردن رسمی این سفر ندارد، اما در حال حاضر طی ملاقات‌هایی با پلوسی و معاونانش بنا دارد او را متوجه خطرهای این مسئله بکند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه تایوان امروز (چهارشنبه) از ورود هیات ژاپنی متشکل از قانونگذاران به ریاست وزرای دفاع سابق این کشور به تایوان خبر داد. ، این هیات ژاپنی به ریاست “شیگرو ایشیبا” و “یاسوکازو هامادا”، وزرای دفاع سابق ژاپن وارد تایوان شده اند و قرار است. اخیرا نیز وزارت دفاع ژاپن در گزارش سالانه خود گفته بود که توکیو بر این باور است که چین ممکن است عملیاتی زمینی را برای کنترل تایوان انجام دهد و این مساله نشان دهنده رشد ظرفیت‌های نظامی چین است.

دویچه وله: صرفه‌جویی الزامی گاز در زمستان، دستور کار عاجل وزیران انرژی اتحادیه اروپا بود و نشست بروکسل بر سر کاهش ۱۵درصدی مصرف با اکثریت آرا به توافق دست یافت. هدف مواجهه بهینه با توقف احتمالی گاز صادراتی روسیه است.طرح اضطراری گاز برای زمستان ۲۰۲۲ که پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا بود، در نشست وزیران انرژی اتحادیه به اکثریت آرای موافق دست یافت. چشم‌انداز این طرح، محدودیت و کاهش ۱۵درصدی مصرف گاز در ماه‌های سرد سال و مدیریت وابستگی به گاز صادراتی روسیه است.دولت‌های اروپایی نگران امنیت انرژی و سیستم‌های گرمایشی کشورهایشان هستند. این بیم وجود دارد که گاز پروم در واکنش به تحریم‌هایی که علیه مسکو وضع شده، عرضه گاز مورد نیاز اروپا را معلق کند.

خبرگزاری مهر : دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد: آمریکا ۳۰ سامانه پدافندی هیمارس به اوکراین می‌دهد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد واشنگتن سامانه‌های پدافندی و ضدموشکی بیشتری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و در ارسال آنها تعلل نخواهد کرد. پنتاگون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین در تماسی تلفنی درباره کمک نظامی به اوکراین از جمله ارسال سامانه‌های پدافندی چندمنظوره «هیمارس» گفت‌وگو و رایزنی کردند.

العالم فارسی: نشریه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد بوریس جانسون نخست وزیر درحال کناره گیری انگلیس؛ دبیرکل ناتو خواهد شد. تارنمای خبری دیلی تلگراف دراین باره نوشت: اوکراین و نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس از ایده احتمالی نامزدی بوریس جانسون برای احراز سمت دبیرکلی ناتو حمایت می کنند.این نشریه انگلیسی افزود: درحالی بوریس جانسون از سوی مقام های ارشد حزب محافظه کار برای احراز مقام دبیرکلی ناتو مورد حمایت قرار گرفته است، که برخی معتقدند، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با این امر مخالفت کرده و نامزدی جانسون را برای احراز این سمت وتو خواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: اجلاس سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به (دی هشت) امسال به میزبانی داکا پایتخت بنگلادش به صورت مجازی برگزار شد. اجلاس سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به (دی هشت) امسال به میزبانی داکا پایتخت بنگلادش به صورت مجازی برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران، مالزی، بنگلادش، مصر، اندونزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه ۸ عضو این سازمان را تشکیل می‌دهند.

آناتولی  ترکیه:  کنفرانس بین‌المللی «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» با حضور هیات طالبان و نمایندگان چندین کشور و سازمان‌های بین‌المللی در پایتخت ازبکستان آغاز شد. کنفرانس بین‌المللی «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در تاشکند، پایتخت ازبکستان به میزبانی ولادیمیر ناروف سرپرست وزارت امور خارجه این کشور و با حضور هیات طالبان و نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، انگلیس، ایران، ایتالیا، اسپانیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، تاجیکستان، چین، نروژ، پاکستان، روسیه، آمریکا، ژاپن، ترکیه در امور افغانستان و نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و نهادهای مالی بین المللی آغاز به کار کرد.

خبرگزاری فارس: ولیعهد سعودی در سفر خود به یونان با نخست وزیر این کشور در آتن دیدار و گفت‌وگو کرد. «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی روز سه شنبه در کاخ مکسیموس در آتن با «کریاکاس میتسوتاکیس»  نخست وزیر یونان دیدار کرد. در این دیدار روابط دوجانبه میان دو کشور و فرصت ها و زمینه های موجود و همچنین راه های توسعه آنها در راستای منافع دو کشور بحث شد.ولیعهد سعودی نیز در این دیدار گفت که قول داده بودم که دست خالی نیایم و الان همکاری میان دو کشور وجود دارد که می‌تواند نه تنها نقطه تحولی برای دو کشور بلکه برای کل منطقه باشد. ولیعهد سعودی سپس عازم پاریس شد .

خبرگزاری ایرنا:  «برنامه جهانی غذا» نسبت به افزایش ناامنی غذایی در آمریکای لاتین به دلیل «دومینوی همه‌گیری کووید-۱۹، بحران اوکراین و تغییرات اقلیمی» هشدار داد.  دفتر محلی برنامه جهانی غذا برای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب اعلام کرد حدود ۱۰ میلیون نفر در ۱۳ کشور این منطقه از ناامنی غذایی شدید رنج می‌برند و در صورت ادامه روند فعلی این تعداد به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.ناامنی غذایی در آمریکای لاتین به دلیل کمبود تولید برخی از محصولات اصلی در مواجهه با هزینه‌های بالای تولید و حمل و نقل و بازار کشاورزی که به دلیل وضعیت اوکراین و تحریم‌های اعمال شده بر محصولات روسیه به ویژه غلات، حبوبات و کود، مختل شده، در وضعیت هشدار قرار گرفته است. 

تی .آر.تی ترکیه: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: متأسفانه در اظهارات ماه‌های اخیر مقامات تل‌آویو در ماه‌های اخیر، لفاظی‌های کاملاً غیرسازنده و مهم‌تر از همه طرفدارانه شنیده‌ایم. زاخارووا با بیان اینکه، روابط روسیه و اسرائیل به خودی خود بدتر نشد، اظهار داشت، متأسفانه در اظهارات ماه‌های اخیر مقامات تل‌آویو در ماه‌های اخیر، لفاظی‌های کاملاً غیرسازنده و مهم‌تر از همه طرفدارانه شنیده‌ایم. این از نظر ما قطعا غیرقابل درک و عجیب است.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر خارجه ایران گفت: سامانه پرداخت MIR به زودی در ایران فعال می شود. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران، اظهار داشت: به زودی کارت “میر” برای روس و ایرانی ها در ایران فعال خواهد شد، حوزه انرژی مى تواند بخشی از رابطه استراتژیک روسیه و ایران باشد. مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به اسپوتنیک گفت: به زودی کارت “میر” در ایران فعال خواهد شد و درباره این امر و انجام آن توافق شده است.

یورونیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران از آماده شدن و ارائه پیش‌نویس مصالحه‌ای برای جلوگیری از وقوع یک «بحران خطرناک» به طرف‌های گفتگو خبر داد.جوزپ بورل با اشاره به ۱۵ ماه «مذاکرات سازنده و فشرده» برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های جهانی با ایران از طرف‌های درگیر در مذاکرات وین خواست متن مصالحه و توافق مهیا شده را بپذیرند تا از پیشرفت شرایط به سمت یک وضعیت بحرانی و غیرقابل کنترل جلوگیری شود.

ان. اچ.کی ژاپن: فضانوردان روسیه و آمریکا برای ساخت و عملیاتی کردن ایستگاه فضایی بین المللی چندین دهه با هم همکاری کرده اند. رئیس آژانس فضایی روسیه روز سه شنبه گفت که روسیه تصمیم دارد از این همکاری خارج شود.روس ها و آمریکایی ها ساخت ایستگاه فضایی بین المللی را در سال ۱۹۹۸ آغاز کردند و سال ها طول کشید تا قطعات آن را نصب کنند. آنها در این زمینه با فضانوردان ژاپنی، کانادایی و آژانس فضایی اروپا همکاری کرده اند.یوری بوریسوف، رئیس آژانس فضایی راس کاسموس روسیه گفت مقام های این کشور قصد دارند در سال ۲۰۲۴ این ایستگاه را ترک کنند و بعد ایستگاه فضایی خود را بسازند.

رادیو چین:  گنگ شوانگ، معاون نماینده دائمی چین درنشست شورای امنیت  سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین هسته اصلی تمام مسائل خاورمیانه است و با صلح و ثبات منطقه ارتباط دارد و نباید به حاشیه برود و فراموش شود. جامعه بین‌المللی باید بدون تأخیر اقدامات عملی را برای بازگرداندن روند حل و فصل هر چه سریعتر مسئله فلسطین به مسیر درست انجام دهد. چین در این زمینه سه پیشنهاد رعایت قوانین بین المللی و اجرای قطعنامه شماره 2334 شورای امنیت، لزوم تحقق امنیت مشترک و پیشبرد «راه حل دو کشور» ارائه کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *