جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

رسانه‌ها؛ محکومیت ترکیه در شورای امنیت و…

۱۴۰۱/۰۵/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: محکوم شدن ترکیه در شورای امنیت به علت حمله به شمال عراق، اظهارات دوباره اردوغان درخصوص شمال سوریه، گفتگوی وزرای دفاع ترکیه و آمریکا، تایید ارسال تسلیحات سنگین از آلمان به  اوکراین،  ورود کشتی های ناتو به  استونی، واکنش سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا به اظهارات لاوروف، تاکید رئیس کمیسیون اروپا بر آمادگی کشورهای اروپایی برای توقف کامل واردات گاز از روسیه، کاهش عرضه گاز به اروپا از سوی گازپروم، واکنش ها به اعدام مخالفان در میانمار، موافقت آمریکا با فروش موشک‌های هوا به هوا، به ژاپن، واکنش دوباره چین به دیدار احتمالی پلوسی از تایوان، اولین رزمایش بالگردهای آمریکایی در کره‌جنوبی بعد از ۳ سال، تنش در روابط روسیه و رژیم صهیونیستی، دیدار مقام آمریکایی با نمایندگان طالبان در ازبکستان، واکنش پاکستان به ادعاهای هند درباره منطقه کشمیر، تظاهرات مخالفان همه‌ پرسی قانون اساسی در تونس و عذرخواهی پاپ فرانسیس از بومیان کانادا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله اخیر ترکیه به تفریگاهی در استان دهوک در شمال عراق را محکوم کردند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای بمباران اخیر استان دهوک عراق را که به کشته شدن ۹ غیرنظامی از جمله چند کودک و زخمی شدن شماری دیگر منجر گردید، به شدت محکوم کردند.در این بیانیه آمده است: اعضای شورای امنیت به خانواده‌های قربانیان، دولت عراق و اقلیم کردستان عراق تسلیت می‌گویند و برای مجروحان آرزوی بهبودی کامل دارند.در این بیانیه ضمن حمایت از مقامات عراق برای تحقیقات در این زمینه بار دیگر بر حمایت از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و نیز روند دموکراتیک و پیشرفت و شکوفایی این کشور تاکید شده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه سوریه به لانه‌ای برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است، از روسیه و ایران خواست موضعی شفاف در قبال سوریه اتخاذ کنند.رجب طیب اردوغان در سخنانی در برنامه زنده تلویزیون دولتی ترکیه «تی‌آر‌تی» اظهار داشت که سوریه به لانه‌ای برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و دو کشور روسیه و ایران باید در این خصوص رویکرد و نگرش خود را مشخص کنند.رئیس جمهور ترکیه در ادامه به حملات در دهوک عراق اشاره کرد و گفت که پ.ک.ک. بار دیگر چهره واقعی خود را نشان داده است.رجب طیب اردوغان تصریح کرد: آمریکا با «یگان‌های مدافع خلق کُرد» (YPG) در داخل چاهی که کنده است، خواهد افتاد. شرق فرات اکنون در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد و آمریکا باید آنجا را ترک کند.

آناتولی  ترکیه:  خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه با همتای آمریکایی خود درباره مسائل دفاعی و امنیتی از جمله؛ انتقال غلات از اوکراین و تامین جنگنده‌های اف- 16 گفتگو و رایزنی کرد.وزارت دفاع ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که خلوصی آکار وزیر دفاع کشور و لوید آستین همتای آمریکایی وی تلفنی گفتگو کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد، کی‌یف نخستین محموله از تسلیحات سنگین آلمانی را دریافت کرده است. الکسی رزنیکف اعلام کرد که نخستین محموله از سیستم‌های ضد هوایی جپارد آلمان و همچنین هزاران خشاب مهمات مورد نیاز برای این سیستم‌ها را دریافت کرده است.وی به یک کانال تلویزیونی ملی گفت: ما منتظر محموله ۱۵ عددی از این سیستم ها هستیم و اکنون سه عدد از آنها وارد اوکراین شد. اینها در انبار نیروهای مسلح اوکراین هستند. این سیستم‌های ضد هوایی همراه با ده‌ها هزار خشاب مهمات مرتبط در اختیار ما قرار گرفته‌اند.آلمان پیشتر قول داده بود تا دستکم ۳۰ تانک دفاع هوایی شپارد را در اختیار اوکراین قرار دهد.

اسپوتنیک روسیه: مقر نیروهای دفاعی استونی اعلام کردند: کشتی های گروه دریایی ناتو وارد بندر تالین شدند. سرویس مطبوعاتی ستاد نیروهای دفاعی استونی اعلام کرد: کشتی‌های اولین گروه دریایی دائمی ناتو روز دوشنبه وارد تالین شدند تا حضور این ائتلاف در دریای بالتیک را نشان دهند و همچنین تدارکات را تکمیل کنند و برای کارهای بعدی آماده شوند.یوهان  الیاس سلیاما معاون فرمانده نیروی دریایی استونی، اظهار کرد: اولین گروه دریایی دائمی ناتو برای دومین بار در سال جاری اینجا حضور دارد. این تأییدی بر حضور دائمی ناتو در منطقه ما است.

دویچه وله: سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر گسترش اهداف جغرافیایی جنگ در اوکراین را رد کرده‌اند. لاوروف این هفته اعلام کرده بود که روسیه قصد تصرف مناطق بیشتری در اوکراین را دارد.لاوروف اواسط این هفته گفته بود، روسیه اهداف جغرافیایی خود در اوکراین را گسترش داده و تنها به مناطق دونتسک و لوهانسک بسنده نمی‌کند بلکه مناطق دیگری از اوکراین را نیز جزو اهداف خود قرار داده است.

 خبرگزاری ایرنا: رئیس کمیسیون اروپا گفت، در شرایطی که صادرات گاز روسیه در حال کاهش است، اروپا باید برای توقف کامل واردات گاز از این کشور آماده شود.«اورسولا فون در لاین» گفت: روسیه در حال حاضر به ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا به شکل جزئی گاز عرضه می‌کند یا هیچ صادراتی به آن‌ها ندارد. وی افزود: بنابراین، اروپا باید برای بدترین گزینه یعنی توقف دیر یا زود واردات گاز از روسیه آماده شود. رئیس اتحادیه اروپا از کشورهایی که وابستگی کمی به گاز روسیه دارند خواست در تلاش‌ برای صرفه‌جویی انرژی نیز مشارکت کنند.

یورونیوز:  گازپروم، شرکت غول‌ انرژی روسیه از کاهش مجدد عرضه گاز به اروپا از روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه خبر داد.این تصمیم آنگونه که گازپروم مدعی شده دلایل فنی داشته و با توجه به نیاز موجود برای تعمیر و نگهداری یک توربین گازی اتخاذ شده است. بر این اساس قرار است عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم از دو روز دیگر با کاهشی شدید همراه شود و به ۳۳ میلیون متر مکعب در روز تقلیل یابد.

ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و سازمان ملل اعدام فعالان طرفدار دموکراسی در میانمار را محکوم کردند.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، با شدیدترین لحن اعدام چهار فعال طرفدار دموکراسی و رهبران منتحب مردم توسط حکومت نظامی میانمار را محکوم کرده است.او از ارتش میانمار خواست تا «به آرمان‌های دموکراتیک مردمی که نشان داده‌اند نمی‌خواهند یک روز دیگر هم تحت استبداد حکومت نظامی زندگی کنند، احترام بگذارد.»

خبرگزاری فارس: پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش حدود ۳۰۰ میلیون دلار موشک‌های هوا به هوا، به ژاپن موافقت کرده است. وزارت دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه از موافقت وزارت خارجه این کشور با فروش حدود سیصد میلیون دلار موشک‌های هوا به هوا، به ژاپن خبر داد. در بیانیه پنتاگون آمده است که فروش احتمالی موشک‌های هوا به هوای میان برد پیشرفته (AIM-120C-7/8) به ارزش دقیق ۲۹۳ میلیون دلار به ژاپن تایید شده است.وزارت دفاع آمریکا توضیح داد: «این قرارداد، با حمایت از بزرگترین متحد آمریکا، که عاملی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است، به سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده کمک خواهد کرد».

رادیو چین: جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر سفر احتمالی نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان تاکید کرد که چین بارها موضع جدی خود مبنی بر مخالفت قاطع با دیدار رییس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان را اعلام کرده است. وی اظهار داشت: چین به طور جدی خود را برای واکنش به این رویکرد آماده کرده است. اگر طرف آمریکا به این عملکرد اشتباه اصرار ورزد، چین اقدامات قاطع و قوی برای دفاع از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود در پیش می گیرد و آمریکا باید تمامی عواقب جدی را بپذیرد.

ایران پرس: بالگردهای جنگنده آپاچی ارتش آمریکا مستقر در کره جنوبی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹ میلادی در حال برگزاری مانورهایی با راکت و سلاح با مهمات واقعی هستند. مردم کره جنوبی بارها در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی که باعث ایجاد مشکلات زیادی در این کشور شده‌اند، تظاهرات کرده و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان هستند و چند رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا هم به دلیل اعتراض مردم کره جنوبی لغو شده است. کره شمالی هم  حضور نظامی آمریکا و برگزاری رزمایش در شبه‌جزیره کره را عامل افزایش تنش در منطقه می‌داند و همواره خواهان خروج آمریکا از منطقه و توقف این رزمایش‌ها است.

العالم فارسی: بعد از آنکه وزارت دادگستری روسیه خواستار انحلال سازمان غیرانتفایی “آژانس یهود” در این کشور شده، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کارمندان وزارت خارجه این رژیم دستور داده است در صورت اقدام روسیه به بستن این آژانس، بسته‌ای از تدابیر را آماده کنند. دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای هشدار داد که توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه تأثیر منفی قابل توجهی بر روابط میان طرفین خواهد گذاشت. او همچنین از روسیه خواست به آژانس اجازه ادامه فعالیت بدهد.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر خزانه‌داری و نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان امروز -سه‌شنبه- در ازبکستان با نمایندگان طالبان افغانستان دیدار خواهند کرد. وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «برایان نیلسن» معاون وزیر خزانه‌داری و «توماس ویست» نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان امروز -سه‌شنبه- در ازبکستان با نمایندگان طالبان افغانستان دیدار خواهند کرد.«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان برای شرکت در نشست تاشکند، عازم ازبکستان شده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه پاکستان ادعاهای وزیر دفاع هند مبنی بر تعلق کشمیر به این کشور را تحریک‌آمیز خواند.وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات راجنات سینگ، وزیر دفاع هند مبنی بر اینکه “کشمیر تحت کنترل پاکستان متعلق به هند است” را “تحریک آمیز و کاملا غیر قابل قبول” خواند.وزارت خارجه پاکستان تاکید کرده که وزیر دفاع هند، حقایق تاریخی در مورد مناقشه جامو و کشمیر را تحریف کرده و تهدیدات و ادعاهای بی اساس علیه اسلام‌آباد انجام داده است. از سال 1947 و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون 3 جنگ در سالهای (1947 و 1965 و1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر طی این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

الکوثرفارسی: صدها تونسی در اعتراض به برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور تظاهرات کردند.معترضان در خیابان «حبیب بورقیبه» واقع در مرکز پایتخت شعارهایی مانند «همه پرسی رها کنید»، «حکومت استبدادی را متوقف کنید» و «سعید برو» سر دادند.مخالفان می‌گویند که همه پرسی آخرین بخش از مجموعه اقداماتی است که قیس سعید رئیس جمهور این کشور در جهت تحکیم قدرتش برداشته است.معترضان، تصویب قانون اساسی جدید این کشور را غیرقانونی می‌دانند که باعث کاهش نقش پارلمان و نهادهای نظارتی می‌شود.به نوشته رسانه‌ها، این پیش نویس قانون اساسی جدید تونس اختیارات گسترده‌ای به رئیس جمهور اعطا می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: پاپ فرانسیس از بومیان کانادا عذرخواهی کرد. رهبر مسیحیان کاتولیک گفت: بابت شرارت‌هایی که بسیاری از مسیحیان علیه بومیان مرتکب شدند، عذرخواهی می‌کنم.پاپ فرانسیس روز دوشنبه از یک مدرسه شبانه روزی سابق بومیان در کانادا بازدید می‌کند و ممکن است در آنجا درخواست خود را برای بخشش به خاطر نقش کلیسا در خشونت علیه هزاران کودک بومی به مدت بیش از یک قرن، تجدید کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *