جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

هنیه وارد ترکیه شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در راس هیئتی از رهبری این جنبش وارد ترکیه شد.

Loading

رسانه‌ها؛ جدیدترین موضع گیری وزیر خارجه سعودی درباره ایران و…

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: رای اعتماد پارلمان انگلیس به دولت جانسون، برگزاری شست پنج جانبه غربی - عربی درباره یمن، خروج کامل نیروهای ارمنستان تا شهریور از قره باغ، مخالفت اکثر ملت بحرین، عربستان و امارات با عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تفاهم‌نامه گازی ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه، هشدار پکن نسبت به پیامدهای سفر نانسی پلوسی به تایوان، حمله هوایی آمریکا به مواضع الشباب در سومالی، دیدار رئیس امارات با رئیس جمهور فرانسه، مخالفت مسکو با برگزاری نشست‌های سوریه در ژنو، دو برابر کردن واردات گاز اروپا از آذربایجان، دیدار اردوغان با رهبر انقلاب، تورم هشتاد درصدی در ترکیه و نشست اقتصادی رژیم صهیونیستی و فلسطین پس از ۱۳ سال از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

العالم فارسی: ۳۴۹ نماینده با رای عدم اعتماد به دولت جانسون، نخست‌ وزیر مستعفی انگلیس مخالفت کردند و ۲۳۸ نفر به آن رای مثبت دادند و بدین ترتیب دولت جانسون تا زمان معرفی نخست وزیر جدید به کارش ادامه خواهد داد. حزب کارگر از جانسون که پیشتر گفته بود از قدرت کناره گیری می‌کند، خواسته است تا زمانی که جانشین وی در اوایل سپتامبر توسط حزب محافظه‌کار انتخاب شود فورا با یک رهبر موقت، جایگزین شود.

خبرگزاری ایرنا:نشست پنج جانبه ای با شرکت نمایندگان پنج کشور غربی و عربی درباره اوضاع یمن برگزار شد. این نشست روز دوشنبه با حضور نمایندگانی از عربستان، امارات، انگلیس، آمریکا و سطان نشین عمان با حضور «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به صورت مجازی برگزار شد. ریاست این نشست مجازی برعهده «آماندا میلینگ» وزیر مشاور در امور خاورمیانه انگلیس بود. در این نشست که توسط وزارت خارجه انگلیس برگزار شد، آنچه از آن “حمایت از تلاش ها برای صلح و دستیابی به راه حل فراگیر برای بحران یمن” خوانده شده، بررسی شد. در این نشست نمایندگان دولت نجات ملی یمن حضور نداشتند.

خبرگزاری فارس: مقامات ارمنستان روز سه شنبه گفتند که تمام نیروهای این کشور از منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی که بر سر آن دو جنگ با جمهوری آذربایجان داشتند تا ماه سپتامبر خارج خواهند کرد.  به گزارش وبگاه «العربی» «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان روز سه‌شنبه گفت: «یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان پس از آتش‌بس به ارمنستان بازگشته‌اند، این روند رو به اتمام است و در ماه سپتامبر به پایان می‌رسند.»  بر اساس این قرارداد، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود بود، واگذار کرد و روسیه حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش‌بس شکننده مستقر کرد. شش هفته درگیری بین همسایگان قفقاز در پاییز ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته بر جای گذاشت و با میانجیگری روسیه آتش بس پایان یافت.

خبرگزاری تسنیم: بر اساس جدیدترین نظرسنجی بنیاد مطالعات آمریکایی واشنگتن، بیشتر ملت عربستان، بحرین و امارات با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. این نظرسنجی نشان داد که بیش از 80 درصد بحرینی‌ها مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچنین 75 درصد ملت امارات هرگونه‌ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند و این درحالی است که بیش از 75 درصد از ملت عربستان کاملاً مخالف ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم غاصب اسرائیل هستند.

یورونیوز: شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم‌نامه‌ای به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار امضا کردند. این تفاهم‌نامه روز سه‌شنبه در نشستی ویدیویی با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و ویتالی مارکلوف، قائم مقام مدیرعامل شرکت گازپروم به امضای طرفین رسید. مطابق اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه ۶ میدان نفتی، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، سوآپ گاز و فرآورده نفتی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه از جمله مهم‌ترین محورهای این تفاهم‌نامه است. او این تفاهم‌نامه را جزء بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه‌های امضا شده در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران توصیف کرد.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه چین امروز -سه‌شنبه- اعلام کرد که سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به شدت به حاکمیت و تمامیت ارضی چین لطمه وارد می‌کند و پیامدهای آن متوجه آمریکا خواهد بود. پس از آنکه فایننشال تایمز پیشتر گزارش داد پلوسی قصد دارد در ماه آگوست از تایوان بازدید کند، «ژائو لی جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پکن اقدامات قاطع و  قوی برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد. یکی از اعضای ارشد پارلمان اروپانیز به تایوان بازدید سفر کرده است،‌ با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و کمپین امنیتی چین در هنگ کنگ تاکید کرد که اروپا باید از دموکراسی در این جزیره حمایت کند.

آناتولی  ترکیه:   ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا (AFRICOM) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مواضع گروه تروریستی الشباب در منطقه جوبای سفلی سومالی را هدف قرار داده است. بر اساس این بیانیه، دو تن از اعضای گروه الشباب در این حمله هوایی کشته شدند. گفته شده در این عملیات به غیرنظامیان آسیبی وارد نشده و عملیات دولت سومالی علیه الشباب ادامه خواهد داشت.

رادیو چین: «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات که به پاریس سفر کرده است با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. خبرگزاری امارات (وام) گزارش کرد که بن زاید و ماکرون فرصت‌های توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.بن زاید در این خصوص گفت که فرانسه کشور دوست و متحد استراتژیک امارات است و هدفش از دیدار با ماکرون، تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها، رشد و شکوفایی دو کشور بوده است.وی افزود که هدف از گفت‌وگوهای دو طرف، تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، فنآوری، انرژی و غیره است. رئیس امارات در این سفر با مقامات فرانسه دیدار و در خصوص انرژی، تغییرات آب‌ و هوایی و فنآوری پیشرفته گفت‌وگو خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، ژنو کم‌کم دارد بی‌طرفی خود را برای میزبانی جلسات کمیته قانون اساسی سوریه از دست می‌دهد.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: متاسفانه امروز ما می‌گوییم که پلتفرم ژنو در حال از دست دادن توانایی‌اش در تامین شرایط بی‌طرفی و قابل قبول‌تر به منظور کار بر روی نشست کمیته قانون اساسی سوریه است.وی ادامه داد: آن دسته از کشورها و مکان‌هایی که میزبان مذاکرات اصلی سازمان ملل هستند که می‌تواند نیویورک، ژنو، وین یا رم باشد، اعتبار خود را افزایش می‌دهند. بر اساس قوانین، طرف میزبان بایستی بی‌طرفی کامل خود را تضمین کند و با روی گشاده و باز تمام آنهایی را که می‌خواهند درباره موضوعات مربوطه صحبت کنند، بپذیرد.

تی .آر.تی ترکیه: اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که به منظور دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان در این کشور به سر‌ می‌برد٬ اعلام کرد: امروز توافق‌نامه جدیدی را در زمینه انرژی با مقامات جمهوری آذربایجان امضا خواهیم کرد. اتحادیه اروپا در حال روی‌آوردن به تامین کنندگان قابل اعتمادتر انرژی است. وی تاکید کرد: قصد داریم طی چند سال آینده میزان انتقال گاز از آذربایجان به اتحادیه اروپا که جایگزینی برای گاز روسیه خواهد بود را دو برابر کنیم. آذربایجان شریک بسیار مهمی در تامین امنیت انرژی برای اتحادیه اروپا و سازگاری با اقلیم خواهد بود. قرار است توافقی بین اتحادیه اروپا و آذربایجان برای خرید گاز طبیعی اضافی از این کشور در جریان سفر فون در لاین به باکو حاصل شود. آذربایجان که دارای 1.3 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی است٬ انتقال گاز اضافی این کشور به اتحادیه اورپا نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

خبرگزاری موج: شبکه ماهواره‌ای ” i۲۴news” رژیم صهیونیستی به نقل از عیساوی فریج، وزیر همکاری منطقه‌ای این رژیم و تنها وزیر عرب کابینه فعلی تل‌آویو اعلام کرد که یائیر لاپید (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) به او برای دیداری در چند روز آینده با خالد العسیلی، وزیر اقتصاد فلسطین جهت تعیین تاریخ رسمی برگزاری نشست سران کمیته اقتصادی مشترک (JEC) که از سال ۲۰۰۹ متوقف شده، چراغ سبز نشان داده است. فریج تاکید کرد: این نشست می‌تواند در تقویت اقتصاد فلسطین از طریق ارائه تسهیلاتی در زمینه‌های مختلف از جمله اعطای ویزا به کارگران فلسطینی و دیگر تسهیلات در زمینه تجارت فرامرزی تا دیگر زمینه‌های اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند.

الکوثرفارسی: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، ظهر امروز سه‌شنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. اردوغان که شب گذشته وارد تهران شد، صبح امروز سه‌شنبه در مجموعه فرهنگی سعد آباد تهران مورد استقبال رسمی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران قرار گرفت. قرار است روسای جمهور ایران و ترکیه عصر امروز به منظور ارزیابی و اقدامات دوجانبه برای ارتقای بیشتر روابط دو کشور با یکدیگر دیدار کنند. از دیگر برنامه‌های سفر امروز اردوغان به تهران، شرکت در هفتمین اجلاس سران روند صلح آستانه، با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه است.

خبرگزاری صدا و سیما: به نقل از شبکه تلویزیونی سی جی تی ان، در ترکیه تورم حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است. بهای مواد غذایی و هزینه حمل و نقل دو برابر شده است. خبرنگار این شبکه از آنتالیا گزارش داد، مردم در شهر آنتالیا معمولا برای خرید ارزان‌تر مواد غذایی خود به بازار‌های محلی مراجعه می‌کنند، اما چون تورم سالیانه در ترکیه به بالاترین حد خود در بیست سال اخیر رسیده این موضوع سبب شده است بسیاری از خانواده‌ها نتوانند کالای مورد نیاز خود را تامین کنند. یک شهروند اهل ترکیه گفت: بهای کالا‌ها سه برابر شده است. در برخی موارد حتی بیشتر افزایش یافته است. این موضوع را می‌توان در مواد غذایی و دیگر کالا‌های ضروری مشاهده کرد.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه سعودی به موضع گیری درباره ایران پرداخت و گفت که همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس با ایران گفتگو می‌کنند چون می‌خواهند که اختلافات از راه مذاکره حل شود. فرحان ابراز امیدواری کرد که ایران نیز با استفاده از مشوق‌های ارائه شده که شامل ادغام بهتر در منطقه و همکاری اقتصادی با همسایگان می‌شود و منافع بسیاری برای ملت ایران دارد، از این فرصت استفاده کند. وزیر امور خارجه عربستان ادعا کرد: در دیدار رئیس جمهوری امریکا با ولیعهد عربستان نیز نحوه مواجهه با «تهدید ایران» از موضوعات مورد بحث بوده است. بایدن و بن سلمان گفتگو و فشار برای واداشتن ایران به نشست پشت میز مذاکره را بررسی کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *