جدیدترین مطالب

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

 تحولات اوکراین / کی‌یف نقشه B در صورت فقدان کمک آمریکا ندارد

سقوط یک هواپیمای جنگی روسی، امیدواری اوکراین به دریافت سریع کمک‌های آمریکا پس از تصویب کنگره، تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر نیاز فوری کی‌یف به سامانه پدافند هوایی و نگرانی گرجستان از تبدیل شدن به اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

رسانه‌ها؛ سفر بایدن به سرزمین های اشغالی و ادامه لفاظی ضد ایران و…

۱۴۰۱/۰۴/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  اظهارات بایدن درباره واکنش آمریکا به شکست مذاکرات برجام،تاکید آمریکا بر حفظ امنیت تل‌آویو، سخنرانی  سیدحسن نصرالله درواکنش به سفربایدن، نگرانی گانتس از توسعه روابط نظامی حزب الله لبنان و جنبش حماس، رونمایی از سامانه ضد پهپادی در سرزمینهای اشغالی، درخواست «گوترش» برای  قرار گرفتن نام رژیم صهیونیستی در لیست سیاه، بالاگرفتن اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی،رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی و یونان، مخالفت شدید آمریکا با  عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه، تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی با یک میلیون سرباز، تضمین ندادن گاز پروم برای ارسال گاز به اروپا، نگرانی غرب از فروش سلاح‌های ارسالی به اوکراین در بازار سیاه اروپا،تاکید  بورل بر افزایش ذخایر تسلیحاتی اتحادیه اروپا، احتمال سقوط دولت ایتالیا به دنبال تهدید به خروج جنبش ۵ ستاره، تاکید وزیر خارجه چین بر برقراری تعاملات مثبت بین چین و آمریکا و دیدار رهبر نظامی بلند پایه میانمار از روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ اسرائیل گفت: در صورت شکست مذاکرات برای تمدید برجام، ایالات متحده ممکن است از زور علیه ایران به عنوان “آخرین چاره” استفاده کند.رئیس جمهور آمریکا که در اسرائیل بسر می برد ، در پاسخ به سوال خبرنگار صهیونیست درباره امکان استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای گفت: به عنوان آخرین راه حل، بله.وی همچنین تاکید کرد که آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی نگه دارد، حتی اگر این توافق را از مسیر خود خارج کند.

ایران پرس: وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، راه‌های تقویت روابط واشنگتن-تل‌آویو و تعهد آمریکا به امنیت این رژیم را مورد بررسی قرار داد.«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی دیدار و رایزنی کرد.بلینکن در توییتر خود نوشت: «پس از ورود به اورشلیم (قدس اشغالی) به همراه رئیس‌جمهور بایدن، شخصاً به تازگی با یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل دیدار کردم. ما راه‌های تقویت بیشتر روابط دوجانبه حیاتی خود را مورد بحث قرار دادیم».

خبرگزاری ایلنا: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به تل آویو پرداخت و بیان کرد: آمریکای امروز متفاوت از آمریکای سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ است زیرا رئیس‌جمهور فرتوت آمریکا تصویری از آمریکایی است که وارد مرحله پیری شده است. حضور این کشور در عرصه جهانی بسیار کمرنگ شده و آمریکا تورم اقتصادی زیادی دارد و اوضاع اجتماعی و امنیتی آن خوب نیست. رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه آمد تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را برای صادرات مقادیر بیشتری از نفت و گاز قانع کند. دبیرکل حزب‌الله گفت: بایدن به منطقه آمد تا ببیند کشورهای حاشیه خلیج فارس چقدر می‌توانند برای تأمین انرژی اروپا تولید را افزایش دهند. بایدن از زمانی که ریاست جمهوری را به دست گرفت، اعلام کرد که یک صهیونیست است. بایدن گفت که نیاز نیست لزوما برای صهیونیست بودن، یهودی باشی. تمام آنچه نیز او به محض ورود [به فلسطین اشغالی] درباره راهکار دودولتی گفت، تعارفاتی بیش نبودند.

الکوثرفارسی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ترس و نگرانی خود را از “توسعه روابط نظامی حزب الله لبنان و جنبش حماس” ابراز داشت و گفت که «سید حسن نصرالله» “دبیرکل حزب الله و دیگر مسئولان لبنانی همکاری خود با مسئولان حماس را افزایش داده اند.«بنی گانتس» همزمان برای اختلاف افکنی بین اقشار مختلف مردم لبنان و تحریک آفرینی علیه حزب الله با طرح اتهامات واهی علیه سید حسن نصرالله مدعی شد: اظهارات و رفتارهای دبیرکل حزب الله لبنان بستر مناسبی را برای وحشت از لبنان و در معرض خطر قرار دادن ساکنان این کشور ایجاد می کند. به دنبال اعلام خبر گشت زنی اخیر پهپادهای حزب الله در میدان گازی «کاریش»، رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که تل آویو از عملیات پهپادی بیشتر حزب الله هراس دارد.

خبرگزاری فارس: همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی از یک سامانه لیزری ضد پهپادی رونمایی کرد. با ورود «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی، ارتش رژیم موقت صهیونیستی از سلاح جدیدی که یک سامانه لیزری ضد پهپادی موسوم به «شعاع آهنین» است، رونمایی کرد.این سامانه مشتمل بر فنآوری رصد هوایی و هدف قرار دادن اجسام پرنده است و گفته می‌شود که هدف اصلی این سامانه، مقابله با ایران است.

خبرگزاری مهر: دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید درصورتی که رژیم صهیونیستی به اعمال خشونت علیه کودکان فلسطینی ادامه دهد، باید در «لیست سیاه» این نهاد بین‌المللی قرار گیرد.«آنتونیو گوترش» پس از انتشار تازه‌ترین گزارش سازمان ملل با عنوان «کودکان و درگیری نظامی»، با ابراز غافلگیری از مواجهه با شمار کودکان کشته شده توسط ارتش رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که این رژیم در صورت تداوم این شرایط باید در لیست سیاه قرار گیرد.سازمان ملل متحد در این گزارش، ۲ هزار و ۹۴۳ فقره نقض فاحش حقوق یک هزار و ۲۰۸ کودک فلسطینی را در سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری، بیت المقدس و نوار غزه تأیید کرده است. علاوه بر این، نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی ۷۸ کودک فلسطینی را کشته، ۹۸۲ کودک دیگر را نقص عضو و همچنین ۶۳۷ تن را زندانی کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم:  منابع رسانه‌ای عبری زبان از تشدید اختلاف نظرها میان نفتالی بنت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید نخست وزیر موقت و تحریم جلسات کابینه این رژیم توسط بنت خبر می‌دهند. نفتالی بنت  با متهم کردن متحد خود به خیانت مدعی شده است لاپید با تنظیم برخی گزارشات محرمانه و ارسال آن به نهادهای نظارتی ذیربط با خواسته‌های  وی برای اخذ برخی امتیازات مخالفت کرده است.روزنامه اسرائیل هیوم مدعی شد که بنت خواستار آن شده است که با توجه به دوران حضور دوازده ماهه‌اش در جایگاه نخست وزیر از امتیازات اعطایی به نخست وزیران پیشین از جمله خودرو و راننده رایگان و تامین هزینه‌های یک دفتر با دو نفر نیروی انسانی بهره مند باشد.تشدید بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی در حالی است که کابینه حاضر پس از ناکامی در حفظ ائتلاف حاکم، خود را برای برگزاری پنجمین انتخابات متوالی پارلمانی در اول نوامبر 2020 (10 آبان 1401) آماده می‌کند.

تی .آر.تی ترکیه: نیروهای هوایی اسرائیل و یونان رزمایش مشترکی را در حریم هوایی اسرائیل انجام دادند.دفتر رسانه‌ای سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این رزمایش طرفین برای مقابله با سناریوهای مختلف از جمله نبرد هوایی پیشرفته٬ سوخت‌رسانی هوایی، اطلاعات و دانش خود را به اشتراک گذاشتند.همچنین در بیانیه‌ مذکور آمده است: این رزمایش در راستای همکاری‌ها و منافع مشترک اسرائیل و یونان به عنوان فرصتی برای تبادل تجربیات بین نیروهای هوایی دو طرف انجام شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که واشنگتن با عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه بشدت مخالف است.«دانا استرول» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور غرب آسیا بامداد پنجشنبه در «اندیشکده خاورمیانه» با هشدار درباره هرگونه عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه، تاکید کرد: این عملیات]همه پیشرفت‌ها را به خطر می‌اندازد. ما به شدت با هر گونه عملیات ترکیه مخالفیم. داعش از این کارزار سوء استفاده خواهد کرد. استرول در سخنرانی خود که پر بود از هشدار‌های مکرر به ترکیه درباره هرگونه عملیات در شمال شرقی سوریه، اضافه کرد: این عملیات]نیرو‌های آمریکایی را به خطر می‌اندازد، فرصت‌هایی را برای داعش فراهم می‌کند و بحران‌های انسانی را ایجاد می‌سازد.

دویچه وله: وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که حدود یک میلیون نیرو را برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال روسیه در جنوب این کشور گرد هم آورده است. آلکسی رسنیکوف به روزنامه بریتانایی ساندی تایمز گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور به ارتش دستور داده است تا مناطق ساحلی جنوب را با کمک سلاح‌های ارسال شده از غرب بازپس گیرند.این مناطق به ویژه برای اقتصاد اوکراین اهمیت زیادی دارند و زلنسکی در گذشته نیز بارها تاکید کرده که کشورش می‌خواهد آنها را پس بگیرد. به گفته وزیر دفاع اوکراین این کشور ظرف سه ماه تسلحیات قدیمی خود را که متعلق به دوران شوروی سابق بودند، تغییر داده است. هم‌زمان از هزاران غیرنظامی در جنوب اوکراین که در اشغال روسیه است خواسته شده از این منطقه دور شوند. ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر از ساکنان مناطق خرسون و زاپوریژیا خواست، “فورا خانه‌های خود را ترک کنند و در صورت لزوم به سوی شبه جزیره کریمه در دریای سیاه بروند”.

العالم فارسی: شرکت روسی گاز پروم اعلام کرد که تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نمی‌دهد. «گازپروم» چهارشنبه شب اعلام کرد علیرغم تصمیمات اخیر در کانادا مبنی بر بازگرداندن تجهیزات گازی روسیه پس از تعمیر، تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله «نورد استریم -۱» خود نمی‌دهد.دولت کانادا با چشم پوشی از تحریم‌های روسیه به شرکت مهندسی «زیمنس» اجازه داده بود تجهیزات شرکت گازپروم را پس از تعمیر به ایستگاه «پورتووایا» بازگرداند.گاز پروم ابتدای هفته جاری از تعطیلی ۱۰ روزه برای انجام تعمیرات خبر داد. این شرکت در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که هیچ سندی در اختیار ندارد که زیمنس بتواند موتور توربین گازی پورتووایا را از کانادا، محل تعمیر این توربین را خارج کند بنابر این، تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نخواهد داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ناتو و اتحادیه اروپا خواستار ردیابی بهتر تسلیحات ارسالی به اوکراین شدند، زیرا نگران آن هستند که گروه‌های تبهکاری این تسلیحات را به اروپا قاچاق کرده و در بازار سیاه به فروش بگذارند.از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه کشورهای غربی بیش از ۱۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، از راکت‌اندازهای متحرک و خودروهای زرهی گرفته تا اسلحه و مهمات فراوان. تعدادی از اعضای ناتو در حال مذاکره با کی‌یف برای برقراری یک سامانه ردیابی و یا تهیه یک فهرست موجودی با جزئیات دقیق از تسلیحات ارسالی به اوکراین هستند.بانی دنیس جنکینز، معاون کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا گفت، افتادن تسلیحات ارسالی آمریکا به دست افراد “نادرست” از نگرانی‌های عمده غرب است، زیرا وضعیت این کشور چالش‌برانگیز است.

خبرگزاری ایرنا: جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، کشورهای عضو این اتحادیه باید خرید مشترک تسلیحات نظامی را افزایش دهند تا ذخایر تسلیحاتی که در اختیار اوکراین قرار گرفته‌ جایگزین شود. این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا افزود، اتحادیه اروپا به نیروهای مسلح آماده و عملیاتی بیشتری نیاز دارد و این کار مستلزم افزایش هزینه‌های دفاعی از سوی کشورهای عضو این اتحادیه است تا برای مقابله با طیف کاملی از تهدیدها و خطرات کنونی آماده باشد. بورل با این حال استدلال کرد که اتحادیه اروپا باید بودجه خود را به صورت موثرتر هزینه کند.

یورونیوز:  بعد از تهدید جنبش ۵ ستاره ایتالیا مبنی بر خروج از دولت، حالا دولت ائتلافی ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در خطر سقوط کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام قرار گرفته است. چهره‌های ارشد جنبش ۵ ستاره به رهبری جوزپه کونته، نخست‌وزیر سابق روز چهارشنبه برای تصمیم‌گیری درباره ماندن در ائتلاف و ارائه یک سری درخواست‌های سیاسی گرد هم آمدند. قرار است جلسه رای اعتماد به دولت دراگی امروز پنجشنبه صورت گیرد. پس از نشست اعضای این جریان سیاسی پوپولیستی، یک منبع ارشد این گروه به خبرگزاری رویترز گفته که کونته می‌خواهد با گفتگو با دراگی راهی برای مصالحه با نخست وزیر پیدا کند. ایتالیا قرار است در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ انتخابات سراسری برگزار کند اما تنش‌های فزاینده در میان احزاب مختلف حاضر در دولت کنونی موجب شده تا ائتلافی که ماریو دراگی در ۱۸ ماه گذشته آن‌را رهبری کرده بیش از همیشه در خطر سقوط قرار گیرد.

رادیو چین:  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در دبیرخانه اتحادیه آسیای جنوب شرقی (آسه آن) پس از سخنرانی در جمع خبرنگاران بر برقراری تعامل مثبت بین چین و آمریکا تاکید کرد.وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر تلاش آمریکا برای تقویت و گسترش نفوذ خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز گفت که چین همواره درباره مشارکت سایر کشورها در امور آسیا و اقیانوسیه برخورد باز داشته، نکته کلیدی در این است که آیا اقدامات آن ها برای حفظ صلح و ثبات منطقه ای مفید است یا در تلاش برای تشدید تنش ها و رویارویی ها هستند، آیا آن ها برای پیشبرد توسعه منطقه ای مساعد هستند یا می خواهند پیوندها را گسسته و قطع کنند؟ آیا آن ها برای تقویت وحدت و همکاری منطقه ای مساعد هستند، یا قصد دیگری دارند و حتی می خواهند تفرقه ایجاد کنند.

ان. اچ.کی ژاپن: فرمانده ارشد نظامی میانمار در روسیه با مقامات ارشد وزارت دفاع آن کشور ملاقات کرد. وزارت دفاع روسیه تأیید کرد که روسیه و میانمار همکاری های خود در عرصه های فناوری نظامی را عمیق تر خواهند کرد.این دومین باری است که میانمار دیدار ژنرال ارشد مین آنگ هلیانگ، که از زمان کودتای فوریه سال ۲۰۲۱ قدرت را بدست گرفته، از روسیه را اعلام کرده است. در حالی که میانمار در جامعه جهانی منزوی تر می شود، این کشور جنوب شرق آسیا ظاهرا می خواهد نشان دهد که روابط نزدیکی با روسیه دارد.میانمار بسیاری از سلاح های خود را از روسیه دریافت می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *