جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

Loading

رسانه‌ها؛ انضمام جزایر یونانی به خاک ترکیه و…

۱۴۰۱/۰۴/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اعتراض نخست‌وزیر یونان به نقشه جنجالی ترکیه از جزایر یونانی، جدیدترین اقدام خصمانه ترکیه علیه عراق با ساخت یک سد دیگر، اعلام تاریخ معرفی نخست‌وزیر جدید انگلیس ، ادعای کاخ سفید درخصوص ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، اعتراض اوکراین به عقب نشینی کانادا درخصوص تحریم روسیه، گفت‌وگوی پوتین و اردوغان درباره سوریه و اوکراین، فرمان پوتین جهت تسریع اعطای تابعیت روسی به شهروندان اوکراینی، تکرار ادعاهای بی نتیجه مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره برجام، امضای تفاهم نامه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، هشدار چین به کشورهای جنوب شرقی آسیا، واکنش چین به انتخابات سنای ژاپن، گفتگوی لاپید و السیسی درباره انجام تحقیقات درخصوص جنگ 1967،گفت وگوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با شاه اردن درباره گسترش همکاری‌های نظامی، ادامه سیاست دیوارکشی رژیم صهیونیستی، تلاش طالبان و قطر برای امضای توافقنامه امنیتی و نگاهی به آخرین تحولات بحران سریلانکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر یونان از رئیس‌جمهوری ترکیه خواست تا موضع خود را درباره نقشه‌ای جنجالی که دولت باغچلی، سیاستمدار ترک و متحد رجب طیب اردوغان با آن عکس گرفته، روشن کند.دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه اخیرا نقشه‌ای را به نمایش گذاشت که در آن شماری از جزایر یونانی به عنوان خاک ترکیه در نظر گرفته شده بودند. میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خواست تا به طور مشخص اعلام کند که موضع رسمی آنکارا در قبال این جزایر چیست. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «به خوبی به این نقشه بنگرید: کرت، رودس، لسبوس، خیوس و ساموس همگی بخشی از خاک ترکیه شده‌اند.» ترکیه و یونان طی دهه‌های اخیر بر سر موضوعات مختلفی از جمله اکتشاف منابع زیر آب در دریای اژه اختلاف نظر داشتند. این اختلاف‌ها تاکنون سه بار دو کشور را طی نیم قرن اخیر در آستانه رویارویی نظامی قرار داده است .

خبرگزاری مهر : منابع پارلمانی عراقی از عزم ترکیه برای ساخت سدی بزرگ که تاثیر زیادی روی عراق خواهد گذاشت و اجازه رسیدن آب رودخانه دجله به سمت عراق را نمی دهد، پرده برداشتند. «ثائر مخیف الجبوری» رئیس کمیته امور آبی پارلمان عراق درباره قصد ترکیه برای احداث سد بزرگی از سوی ترکیه که الجزیره نام دارد، هشدار داد و آنرا موجب محروم شدن عراق از سهم آبی این کشور دانست و از سکوت دولت این کشور در قبال این موضوع ابراز شگفتی کرد.وی اعلام کرد: سدی که ترکیه قصد احداث آنرا دارد یکی از خطرناک‌ترین سدها به شمار می‌رود که اگر احداث شود یک قطره آب هم از ترکیه به عراق وارد نخواهد شد. این درحالیست که سطح رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند از زمان بهره‌برداری از سد الیسو بسیار کاهش یافته است. ساخت سد ایلیسو، در قالب یک پروژه راهبردی به نام گاپ، (به ترکی استانبولی Guneydogu Anadolu Projesi و به اختصار GAP ) صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس:  کمیته پارلمانی حزب محافظه‌کار اعلام کرد نخست‌وزیر جدید انگلیس در تاریخ پنجم سپتامبر، با اولین رأی‌گیری برای شروع حذف نامزدها در رقابتی شلوغ و غیرقابل پیش‌بینی، معرفی خواهد شد.همزمان با ورود ۱۱ سیاستمدار ارشد حزب محافظه‌کار به انتخابات و رقابت برای تصدی ریاست این حزب، زمان معرفی نخست‌وزیر جدید انگلیس اعلام شد. کمیته پارلمانی حزب محافظه‌کار موسوم به «کمیته ۱۹۲۲»، بامداد سه‌شنبه خبر داد، نخست‌وزیر جدید انگلیس در تاریخ پنجم سپتامبر، با اولین رأی‌گیری برای شروع حذف نامزدها در رقابتی شلوغ و غیرقابل پیش‌بینی، معرفی خواهد شد.روز گذشته بود که «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس با اعلام نامزدی خود برای ریاست حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس، وعده داد از همان روز اول شروع به کار، مالیات‌ها را کاهش می‌دهد.

یورونیوز: کاخ سفید گفت بر این باور است که روسیه به ایران روی آورده است تا از «صدها» هواپیمای بدون سرنشین این کشور از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح برای جنگ اوکراین استفاده کند.جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که مشخص نیست آیا ایران پیش از این پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر. وی با این حال افزود: «ایالات متحده اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران آماده آموزش نیروهای روس در ماه جاری برای استفاده از این پهپادها است.» وی به خبرنگاران گفت: «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران در حال آماده شدن برای انتقال صدها پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح در یک جدول زمان بندی تسریع شده به روسیه است.»

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور اوکراین گفت، در پی اقدام کانادا در بازگرداندن توربین‌ها به آلمان برای خط لوله گازی نورد استریم روسیه، سفیر کانادا در اوکراین احضار شد.  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که در پی اقدام «غیرقابل قبول» کانادا در بازگرداندن توربین‌ها به آلمان برای خط لوله گازی نورد استریم روسیه، سفیر کانادا در اوکراین دوشنبه احضار شد.زلنسکی در پیام روزانه خود در تلگرام اعلام کرد: وزارت امور خارجه ناچار شد به علت استثنای کاملا غیرقابل قبول در رژیم تحریم‌ها علیه روسیه، فرستاده کانادا در کشورمان را احضار کند. مسکو این تصمیم را فقط نشانه‌ای از ضعف تلقی خواهد کرد.به رغم تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و درخواست‌های اوکراین، کانادا در اوایل هفته موافقت کرد توربین‌های مورد نیاز برای سرویس دهی خط لوله گازی نورد استریم یک را به آلمان تحویل دهد.

تی .آر.تی ترکیه: در گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور روسیه و ترکیه ، به موازات وضعیت سوریه، موضوعاتی مانند: جنگ روسیه و اوکراین و ایجاد کریدور امن در دریای سیاه برای صادرات غله مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.اردوغان در این مکالمه تلفنی به اهمیت تمدید مدت انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد و گفت: وقت انجام اقدامات لازمه برای اجرای طرح سازمان ملل متحد با هدف ایجاد کریدور امن در دریای سیاه جهت انتقال غلات به بازار جهان فرا رسیده است.

دویچه وله: پوتین فرمانی را امضا کرد که اعطای تابعیت روسی به همه اوکراینی‌ها را ساده‌تر می‌کند. پیش از این ساکنان شرق اوکراین اجازه داشتند تابعیت روسی دریافت کنند اما طبق این فرمان اعطای سریع تابعیت روسی شامل همه اوکراینی‌ها می‌شود. ولادیمیر پوتین فرمان سال ۲۰۱۹ خود برای دریافت تابعیت روسیه در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را تکمیل کرد. بر اساس فرمان جدیدی که رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه (۱۱ ژوئیه) امضا کرد، از این پس دریافت شناسنامه و گذرنامه روسیه برای همه شهروندان اوکراینی به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود. وزارت کشور روسیه اواسط ماه ژوئن اعلام کرده بود که ظرف سه سال گذشته ۸۰۰ هزار تبعه اوکراینی در منطقه دونباس تابعیت روسی گرفتند.

خبرگزاری ایلنا:  مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار برخی تهدیدهای پوشالی، مدعی شد که ایران در صورت عدم بازگشت به برجام با فشار و انزوا رو‌به‌خواهد شد. «جیک سالیوان» در خصوص این‌که آیا ضرب الاجل مشخصی برای دستیابی به توافق برای بازگشت دوجانبه به برجام وجود دارد یا خیر، گفت که در حال حاضر متن توافقی را روی میز در برابر طرف ایرانی قرار دادیم که مورد حمایت هم‌پیمانان اروپایی ما نیز قرار دارد، اگر ایران آن را نپذیرد، ما در جای خود ننشسته‌ایم.

اسپوتنیک روسیه:  وزارت امور خارجه ازبکستان اعلام کرد ایران در سال جاری به عضویت سازمان همکاری شانگهای در می آید.وزارت امور خارجه ازبکستان در بیانیه ای اعلام کرد: تفاهم نامه تعهدات ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند امضا می شود.ولادیمیر نوروف وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: ایران در سال جاری به عضویت سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می شود و یادداشت تعهد ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای در اجلاس سمرقند امضا خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه چین هشدار داد کشورهای جنوب شرقی آسیا باید مراقب باشند که از آنها به عنوان مهره‌های شطرنج در رقابت‌ قدرت‌ها استفاده نشود.«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین هشدار داد کشورهای جنوب شرقی آسیا باید مراقب باشند که از آنها به عنوان مهره های شطرنج در رقابت قدرت‌ها استفاده نشود.وانگ با اشاره به سازمان کشورهای جنوب شرقی آسیا، آسه آن، اظهار کرد بسیاری از کشورهای منطقه برای جانبداری، تحت فشار هستند. ما باید این منطقه را از محاسبات ژئوپولیتیکی و تله قانون جنگل جدا کرده و هوشیار باشیم که از این کشورها به عنوان مهره های شطرنج در رقابت قدرت‌ها استفاده نشود و از قلدری و زورگویی دور باشند.

رادیو چین: وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین به نتایج رای گیری بیست و ششمین انتخابات سنای ژاپن واکنش نشان داد. وانگ ون بین گفت: چین مایل به همکاری با ژاپن برای ادامه توسعه روابط حسن همجواری و همکاری دوستانه بین دو کشور مطابق با اصول تعیین شده در چهار سند سیاسی بین پکن و توکیو است.وی افزود: به دلایل تاریخی، موضوع بازنگری در قانون اساسی ژاپن بسیار مورد توجه جامعه بین المللی و همسایگان آسیایی آن قرار گرفته است و امیدواریم طرف ژاپنی با جدیت از تاریخ درس گرفته و به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند باشد و با اقدامات عملی اعتماد همسایگان آسیایی و جامعه بین المللی را به دست آورد.

آناتولی  ترکیه:  نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهور مصر طی تماس تلفنی برای انجام تحقیقات کامل در باره زنده زنده سوزاندن سربازان مصری در جریان جنگ 1967 به توافق رسیدند.دفتر ریاست جمهوری مصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین در این مکالمه تلفنی در باره روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.بر این اساس، السیسی و لاپید برای انجام تحقیقات کامل شفاف درباره زنده زنده سوزاندن 20 سرباز مصری توسط اسرائیل در جریان جنگ 1967 به توافق رسیدند.هفته گذشته یوسی ملمان، خبرنگار روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد ارتش اسرائیل 20 سرباز مصری را در جنگ 1967 زنده زنده سوزانده است.

خبرگزاری ایرنا: بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با عبدالله دوم شاه اردن درباره همکاری‌های نظامی تلفنی گفت وگو کرد.گانتس تصریح کرده که در این گفت وگو با شاه اردن درباره اهمیت تقویت روابط و همکاری‌های امنیتی که به نفع هر دو طرف است و به ثبات کل منطقه کمک می‌کند، صحبت کرده است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این گفت وگو همچنین ابراز امیدواری کرده است که روابط میان دو طرف بیش از پیش محکم شود.جزئیات بیشتری از گفت وگوی دو طرف گزارش نشده است. پیش تر نیز «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با شاه اردن درباره سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت وگو کرده بود.

العالم فارسی:  منابع خبری گزارش دادند، ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد تا برای جلوگیری از نفوذ نیروهای حزب الله، شهرک صهیونیستی هم مرز با لبنان را دیوارکشی کند.رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، ارتش اسرائیل تصمیم گرفته برای جلوگیری از نفوذ نیروهای حزب الله، اطراف شهرک صهیونیستی «المطله» (متولا) واقع در مرز با لبنان دیوار مرزی احداث کند.بر اساس گزارش تارنمای سوا فلسطین، ساکنان شهرک صهیونیست‌نشین «المطله» از قصد ارتش رژیم صهیونیستی برای احداث دیوار در اطراف این شهرک خشمگین شدند.«لیور بیز» عضو شورای این شهرک صهیونیستی گفته است که زندگی در محاصره دیوارها، شبیه به زندگی در داخل زندان است. این احساس وحشتناکی است که یک دیوار به ارتفاع ۹ متر در جلوی منزلت قرار داشته باشد.

الکوثرفارسی:  سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت که پس از تحلیل و ارزیابی جزییات این توافقنامه، مقام های طالبان تصمیم خواهند گرفت که این توافقنامه را امضا نمایند یا نه. ملا محمد یعقوب مجاهد پس از بازگشت از قطر گفت: «قطر علاقه مند است که میان وزارتخانه های دفاع افغانستان و قطر یک توافقنامه امنیتی امضا شود که در چارچوب این توافق نامه هر دو کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند و من نیز این را گام خوبی می دانم؛ در باره این توافقنامه مشورت می کنیم و جزییات آن را نیز مطالعه می کنیم.»

ایران پرس:  در پی تشدید اعتراض های ضد دولتی در سریلانکا، سخنگوی نخست وزیر این کشور اعلام کرد رانیل ویکرام سینگه، به رهبران احزاب اعلام کرده زمانی که تمامی طرف‌ها در مورد تشکیل دولت جدید به توافق برسند، استعفا خواهد داد. در همین حال ماهیندا یاپا آبیواردانا، رئیس پارلمان سریلانکا نیز اعلام کرد گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور این کشور ۱۳ ژوئیه استعفا می دهد.در پی تشدید اعتراض های ضد دولتی در سریلانکا، سخنگوی نخست وزیر این کشور اعلام کرد رانیل ویکرام سینگه، به رهبران احزاب اعلام کرده زمانی که تمامی طرف‌ها در مورد تشکیل دولت جدید به توافق برسند، استعفا خواهد داد. رانیل ویکرام سینگه وگوتابایا راجاپاکسه چندین دهه است که به صورت خانوادگی سریلانکا را اداره می کنند و تاکنون اجازه نداده اند کسی خارج از این حلقه بتواند به مقام ارشد سیاسی کشور جهت اداره امور دست یابد اما آنان پس از بزرگترین موج اعتراضات عمومی در سریلانکا آمادگی خود را برای کناره گیری از قدرت اعلام کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *