جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

 رسانه‌ها؛ بحران سیاسی در انگلیس و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادامه بحران سیاسی انگلیس، مخالفت لندن با برگزاری دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند، هشدار رئیس دومای روسیه به آمریکا درباره آلاسکا، واکنش مسکو به تاثیر الحاق سوئد و فنلاند به ناتو در حوزه بالتیک و قطب شمال ، تهدید ارتش بلاروس ضد لهستان، انهدام 2 سامانه موشکی هیمارس در اوکراین، توقف انتقال نفت قزاقستان به اروپا، احتمال قطع صادرات گاز روسیه، نشست وزرای خارجه کشورهای گروه ۲۰ در مورد اوکراین، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، تاکید بلینکن و لاپید بر مقابله واشنگتن و تل‌آویو با ایران، رزمایش غافلگیرانه صهیونیست‌ها و شبیه‌سازی حمله به غزه، تعلیق  فعالیت «آژانس یهود» در روسیه، خیز کشورهای خلیج فارس برای همکاری با سوریه و  هشدار فائو درخصوص گرسنگی  2 میلیارد نفر در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  پس از کناره‌گیری ریشی سوناک، وزیر دارایی و ساجد جاوید، وزیر بهداشت کابینه جانسون دوباره با استعفای برخی اعضای خود مواجه شده است. این موضوع سرنوشت سیاسی بوریس جانسون را به شدت تحت‌الشعاع قرار داد و وی را مجبور به استعفاء کرد . جانسون به دلیل جنجال‌ها و رسوایی‌های متعدد امروز استعفاء کرد. او اخیرا در مورد آزار جنسی توسط یکی از اعضای اصلی گروه محافظه‌کار دولت خود نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.کریس پینچر، از نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا، به آزار جنسی متهم شده بود و جانسون با اینکه از اتهامات پینچر خبر داشته مقام او را ارتقا داده است. جانسون در ابتدا گفته بود که او از چنین اتهاماتی بی‌اطلاع است اما بعدا  اعلام کرد که در این بین اطلاعات را از دست داده و از تصمیم پرسنلی خود پشیمان است.

آناتولی  ترکیه:  دولت انگلستان برگزاری دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند را رد کرد. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان طی نامه‌ای خطاب به نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند اظهار داشت: «با دقت استدلال‌های شما برای انتقال قدرت از پارلمان بریتانیا به پارلمان اسکاتلند جهت برگزاری یک رفراندوم دیگر استقلال را مطالعه کردم. با توجه به چالش‌های بی‌سابقه و داخلی و خارجی ما، قبول ندارم که زمان تکرار پرسشی که مردم اسکاتلند در سال 2014 پاسخ آن را به وضوح دادند، فرارسیده است.​​​​​​​استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند در 28 ژوئن اعلام کرد که می‌خواهند در 19 اکتبر 2023 رفراندوم استقلال برگزار کنند. لازم به ذکر است 55 درصد مردم اسکاتلند در رفراندوم استقلال در سال 2014 به ادامه حضور در پادشاهی متحده بریتانیا رای دادند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس پارلمان روسیه (دوما) روسیه: آمریکا قبل از تصاحب دارایی‌های روسیه به عواقب آن فکر کند و باید به یاد داشته باشد که بخشی از آلاسکا متعلق به روسیه است.”ویاچسلاو ولودین” گفت تمایل آمریکا به تصاحب دارایی‌های روسیه در خارج، مسکو را به این طرف سوق می‌دهد که یادآوری کند چیزی مانند آلاسکا نزد آمریکا دارد که باید آن را بازگرداند.وی افزود: شفافیت نقطه ضعف نیست، زیرا مسکو همیشه پاسخی برای ارائه دارد و آمریکا باید همیشه به یاد داشته باشد که بخشی از اقلیم آلاسکا متعلق به روسیه است.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه روسیه الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را عامل وخامت امنیت در حوزه بالتیک و قطب شمال توصیف کرد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو آن‌ها را تحت نفوذ بیشتر ایالات متحده آمریکا و هدف برنامه‌ریزی نظامی این ائتلاف قرار می دهد.در این بیانیه آمده است: «هرگونه اقدام تهدیدآمیز در سوئد و فنلاند پس از پیوستن آن‌ها به ناتو با واکنش اجتناب‌ناپذیر مسکو مواجه خواهد شد».فنلاند و سوئد ‌پروتکل پیوستن به ناتو را امضا کردند.

خبرگزاری مهر : ستادکل ارتش بلاروس امروز در بیانیه ای اعلام کرد: اگر اقدام تحریک‌ آمیز نظامی علیه ما انجام شود، اولین هدف حملات ما لهستان خواهد بود.در بیانیه صادره از سوی ستادکل ارتش بلاروس در این خصوص آمده است: از آنجایی که تهاجم ترکیبی واشنگتن و بروکسل برای رویارویی مسلحانه با مینسک و مسکو نتیجه‌ای را در بر نداشته است، ممکن است آنها به اقداماتی در این باره روی بیاورند.بیانیه مذکور در این باره اضافه می‌کند: غرب متوجه شده است که روش‌های سنتی تهاجم ترکیبی علیه بلاروس و روسیه به نتایج مطلوبی نمی‌رسد و در این زمینه واشنگتن و بروکسل پنهان نمی‌کنند که حتی در حال آماده سازی خود برای انجام اقداماتی هستند. این در حالیست که ستادکل ارتش بلاروس پیشتر نیز اعلام کرده بود که نیروهای ناتو در حال تشدید استقرار خود نزدیک مرزهای مسکو و مینسک هستند.

 

تی .آر.تی ترکیه: سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور 2 فروند سامانه موشکی هیمارس ساخت آمریکا را در اوکراین منهدم کرده است.ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست مطبوعاتی اعلام کرد: ارتش مسکو 2 فروند سامانه موشکی هیمارس ساخت آمریکا را در اوکراین توسط موشک‌های دقیق پرتاب هوایی منهدم کرده است.کوناشنکوف با بیان اینکه روسیه به حملات علیه «عناصر نظام»ی در اوکراین ادامه می‌دهد، گفت: حدود 100 سرباز و 4 تجهیزات نظامی تیپ 92 مکانیزه نیروهای مسلح اوکراین در خارکیف را هدف قرار دادیم.

اسپوتنیک روسیه:  دادگاهی در روسیه برای فعالیت کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) که نفت قزاقستان را به دریای سیاه می‌ رساند، حکم تعلیق ۳۰ روزه صادر کرد. دادگاهی در روسیه امروز حکم تعلیق ۳۰ روزه فعالیت کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) را صادر کرد؛ این خط لوله، نفت را از قزاقستان از طریق یکی از بزرگترین خطوط لوله جهان به دریای سیاه می‌ رساند. مسائل فنی شناسایی شده توسط ناظر حمایت از مصرف کنندگان روسیه (روس پاتربنادزور) دلیل این توقف عنوان شده است. اما خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت، اپراتور CPC اعلام کرده است که حکم تعلیق فعالیت مربوط به کاغذبازی در مورد نشت نفت است که کنسرسیوم باید آن را رعایت می‌ کرد. CPC، یک درصد نفت جهان را انتقال می دهد. شرکت های شورون و ایکسون آمریکا فعال در این خط لوله مجبور به تبعیت از این حکم هستند.

یورونیوز: اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا بر ضرورت تدوین برنامه‌های اضطراری توسط اتحادیه اروپا برای آمادگی در راستای قطع کامل گاز روسیه در پی جنگ اوکراین تأکید کرد.اگرچه اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌هایی را علیه روسیه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش انرژی اعمال کرده است اما خانم فن درلاین گفت که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه باید برای شوک ناشی از اختلال بیشتر در واردات گاز از روسیه و همچنین قطع کامل آن آماده باشند. او در ادامه گفت که اتحادیه اروپا باید خود را برای بدترین شرایط آماده کند.بحران انرژی در سطح اروپا در پی حمله روسیه به اوکراین، باعث شده است که موضوع تأمین نفت و گاز، به‌خصوص برای زمستان، به یک موضوع جدی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود.

ان. اچ.کی ژاپن: وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ در نشستی در اندونزی در مورد وضعیت اوکراین گفتگو خواهند کرد.این نشست دو روزه که از امروز پنج شنبه در بالی برگزار می‌شود اولین نشست از این نوع از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از جمله شرکت کنندگان در این نشست هستند. دمیترو کولِبا وزیر خارجه اوکراین هم به این نشست گروه ۲۰ دعوت شده است.

رادیو چین: وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تدابیر تحریمی جدید خود علیه نفت ایران را اعلام کرد . در بیانیه فوق آمده است: «شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها را که از شرکت‌های صوری واقع در حوزه خلیج فارس برای تسهیل انتقال و فروش محصولات شرکت‌های ایران استفاده می‌کنند»، تحریم کرده است. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شده است ما از همه اختیارات تحریمی خود برای اجرای تحریم‌های مربوط به فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران استفاده خواهیم کرد.

العالم فارسی: وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی، بر مقابله با تهدیدات مشترک ادعایی از جمله ایران تاکید کردند.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به‌صورت تلفنی با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کرد.طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در تماس با لاپید، بر مقابله با تهدیدات مشترک ادعایی علیه واشنگتن و تل‌آویو، از جمله ایران تاکید کرد.بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا همچنین بر حمایت واشنگتن از راهکار دو دولتی برای حل بحران فلسطین با مذاکره تاکید کرد.

خبرگزاری فارس: ارتش رژیم صهیونیستی در رزمایشی ناگهانی ، حمله زمینی به غزه را شبیه‌سازی کرد. شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ارتش این رژیم رزمایش نظامی غافلگیرانه‌ای با مشارکت هزاران سرباز در «النقب» انجام داده است و جنگ علیه غزه را شبیه‌سازی کرده است. فرماندهی منطقه جنوبی در ارتش رژیم صهیونیستی، رزمایشی در پایگاه نظامی «تسالیم» در النقب برگزار کرد و از نفربرهای پیشرفته تایگر و تانک‌های مرکاوا در آن استفاده شد.فرمانده این رزمایش گفت، رزمایش مذکور به صورت غافلگیرانه برگزار شد و سربازان با عجله برای مانور فراخوانده شدند زیرا جنگ در غزه نیز ممکن است غافلگیرانه و بدون هشدار قبلی باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه فعالیت «آژانس یهود» را تعلیق کرد.روسیه به نهاد مسئول سازمان‌دهی مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی دستور داد تا فورا فعالیت خود را متوقف کند. تصمیم کاخ کرملین برای توقف فعالیت «آژانس یهود» که از اواخر دوره کمونیسم در اتحاد جماهیر شوروی و در روسیه فعالیت داشته، نشان‌دهنده وخامت جدی روابط میان اسرائیل و روسیه بوده و ممکن است تلاش‌های یهودیان برای خروج از روسیه را با مشکل مواجه سازد. وزیر «مهاجرت و جذب» اسرائیل در نامه‌ای به یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی نوشت، این آژانس به او اطلاع داده است که فعالیتش به دستور مستقیم وزارت دادگستری روسیه متوقف شده است.

خبرگزاری ایرنا: پس از ۱۱ سال مقامت مردم دربرابر تروریست های مورد حمایت دولت های غربی و برخی کشورهای عربی اکنون بسیاری از دولت ها فارغ از فشارهای داخلی و خارجی و خسته از ناکامی ها و پذیرش شکست درصدد برقراری روابط با دولت بشار اسد هستند.در همین  ارتباط روز چهارشنبه سفرای بحرین و عمان روز به صورت جداگانه با مقامات بلندپایه مقامات سوری دیدار و درخصوص همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کردند.زهیر خزیم، وزیر حمل و نقل سوریه و  ترکی بن محمود البوسعیدی سفیر سلطان نشین عمان در دمشق دیدار و ارتقای روابط دوجانبه و فعال سازی توافقات مشترک امضا شده میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایران پرس:  سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد در گزارش خود بر لزوم تولید بیشتر مواد غذایی سالم و کاهش قیمت آن در جهان تاکید کرد. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در گزارشی جدید اعلام کرد، حدود 2.3 میلیارد نفر در جهان امنیت غذایی ندارند. بر اساس این گزارش در جمهوری دموکراتیک کنگو دست کم 27 میلیون نفر امنیت غذایی ندارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *