جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

ترامپ از اروپا خواست “بجنبد”!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی Truth Social از اروپا خواست تا “بجنبد” و از آن انتقاد کرد که کمتر از واشنگتن برای کمک به اوکراین هزینه می کند.

اروپا به تاکتیک تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است/فراخوان یکپارچه اتحادیه اروپایی از اسرائیل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد + فیلم

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش تنش درشبه جزیره کره و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: فرمان آماده باش سریع رئیس‌جمهور کره جنوبی به ارتش، تاکید چین برتقویت همکاری راهبردی با روسیه، واکنش پکن به دیدار مقامات ارشد چین و آمریکا، امضای رسمی پروتکل الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، واکنش وزیر خارجه سوئد به حمایت حزب چپ این کشور از پ‌ک‌ک، اظهارات جدید کیسینجر درباره اوکراین، پیشروی نیروهای روسیه به سمت دونتسک، بحران در کابینه انگلیس، دیدار تاریخی اسماعیل هنیه و محمود عباس در الجزایر، اردوغان به دنبال بازگشایی دفتر تجاری رژیم اشغالگر قدس در آنکارا، خیز  چین برای سرمایه گذاری در افغانستان طالبان، دیدار لاپید و مکرون و خوش رقصی  جدید کاخ الیزه، انتقاد وزیرجنگ رژیم صهیونیستی از گسترش فعالیت های دریایی ایران و کاهش ارزش یورو به پایین‌ترین سطح طی ۲۰ ساله گذشته از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی به ارتش این کشور دستور داد به هر گونه اقدام تحریک‌آمیز کره شمالی، «به سرعت و با جدیت» پاسخ بدهد. در شرایطی که تنش‌ها در شبه جزیره کره ادامه دارد، رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی به ارتش این کشور دستوری به منظور پاسخگویی به اقدام احتمالی کره شمالی دستور صادر کرد. منابع رسانه‌ای از کره جنوبی خبر دادند، «یون سوک یول» رئیس‌جمهور این کشور روز چهارشنبه (امروز) فرمانی به ارتش داده و از آنها خواسته است که به هر گونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی به صورت «سریع و با جدیت» پاسخ دهد. دستور رئیس‌جمهور کره جنوبی به ارتش این کشور در شرایطی مطرح شده که نگرانی‌ها درباره احتمال اقدام کره شمالی برای انجام اولین آزمایش اتمی این کشور بعد از پنج سال، افزاشی یافته است.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امورخارجه چین اعلام کرد معاون وزیر امورخارجه چین با سفیر روسیه در پکن دیدار و بر سر مسائل همکاری‌های دوجانبه در آینده ابراز امیدواری کردند. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای از دیدار «ما ژائوشو» معاون وزیر امورخارجه و «آندری دنیسوف» سفیر روسیه در پکن خبر داد. «ما ژائوشو» در سخنانش گفت چین تمایل به تقویت همکاری‌های راهبردی با روسیه و تحکیم همکاری‌ در چارچوب‌های چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد دارد. سفیر روسیه در چین نیز خاطرنشان کرد روسیه به تقویت ارتباطات با چین برای پیشرفت و بهبود روابط دوجانبه خواهد پرداخت. 

رادیو چین: جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین بااشاره به دیدار دیروزلیو هه معاون نخست وزیر چین با جنت یلین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: ما به موضوعات مربوط در اخبار آمریکایی پیرامون انتقاد از رفتار «غیر بازاری» چین در تجارت توجه کرده ایم. گفته های آمریکایی مطابق با واقعیت نیست.جائو لی جیان اظهار داشت: واقعیت های بیش از 40 سال گذشته نشان می دهد که موفقیت اقتصاد چین، موفقیت سیاست اصلاحات و گشایش است. همچنین ترکیبی موثر از نقش مکانیسم بازار و نقش دولت است که تجربه ارزشمندی در توسعه اقتصادی چین است. اصلاحات و درهای باز چین به نفع چین و جهان است که نه تنها توسعه اقتصادی چین را ترویج کرده، بلکه برای رونق اقتصاد جهان سهم مهمی داشته است.

آناتولی  ترکیه:  نمایندگان کشورهای عضو ناتو پروتکل الحاق سوئد و فنلاند به این سازمان را امضا کردند. نمایندگان 30 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» طی مراسمی در بروکسل پروتکل الحاق سوئد و فنلاند به این سازمان را امضا کردند.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی اظهاراتی در این مراسم با بیان اینکه با رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه و امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه در اجلاس مادرید به نقطه مشترکی دست یافته‌اند، گفت: مردم ما امن‌تر خواهند بود.استولتنبرگ امضای پروتکل مذکور را لحظه‌ای تاریخی برای هر دو کشور و هم امنیت مشترک اعضای ناتو دانسته و تصریح کرد که روند تصویب برای سوئد و فنلاند به‌عنوان جدیدترین اعضای ناتو از امروز آغاز شده است.

تی .آر.تی ترکیه:آن لینده وزیر امور خارجه سوئد در یک پست توئیتری به حزب چپ این کشور که اعضای آن پارچه‌ای با نماد سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در «مجمع سیاسی آلمدالن» باز کرده بودند، واکنش نشان داد. لینده در این پیام تاکید کرد: «این غیرقابل قبول است. پ‌ک‌ک گروهی است که در سال 1984 توسط دولت اولاف پالمه به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شد. این گروه با کشتن شمار زیادی افراد بی گناه وجدان‌‌ها را جریحه دار می کند. حزب چپ باید فورا حمایت و تبلیغ گروه تروریستی پ.ک.ک را متوقف کند. مورگان یوهانسون وزیر دادگستری سوئد نیز این پست را بازنشر کرده و به حزب چپ هشدار داد.

خبرگزاری مهر : هنری کیسینجر ادعای نسبت داده شده به وی در مورد اینکه «روسیه باید اراضی که اوکراین آن را قلمرو خود می‌داند، حفظ کند» را تکذیب کرد. وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده در گفت‌وگو با نشریه تایم گفت: روسیه در حال حاضر هنوز ۱۵ درصد از قلمرو پیش از آغاز جنگ اوکراین را اشغال کرده است. این قلمرو باید پیش از وضع شدن آتش‌بسی معنادار، به اوکراین بازگردانده شود. کیسینجر بر این باور است که کریمه و بخشی از دونباس که تحت کنترل نیروهای متحد روسیه (دونتسک و لوهانسک) قرار دارد، باید از معادله کنونی خارج شود زیرا این مناطق فراتر از مناقشه بحران جاری بوده و برای روسیه حائز اهمیت است. وی افزود: نگفتم که قلمرو باید تسلیم شود بلکه صرفاً مقصودم این بود که این مناطق در هر گونه مذاکره باید جایگاهی جداگانه داشته باشد.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروهای روسیه سربازان اوکراین را از شهر شرقی لیسیچانسک بیرون رانده‌اند. اکنون آنها تمرکز خود را بر منطقه دونتسک در جنوب قرار داده‌اند. وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو روز سه‌شنبه گفت که نیروهای آنها تا زمانی که تمام اهداف رئیس جمهور ولادیمیر پوتین محقق شود به مبارزه ادامه خواهند داد.شویگو گفت که روسیه همچنان زندگی صلح‌آمیز در مناطق تحت تصرف خود را تضمین می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از استعفای دو نفر از وزیران کابینه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس خبر دادند. ریشی ساناک وزیر خزانه‌داری انگلیس استعفا کرد. ساناک پس از استعفا گفت که شهروندان حق دارند که شاهد مدیریت درست و شایسته و جدی دولت باشند. این رسانه افزود ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس هم اعلام کرد که استعفایش را تقدیم نخست وزیر این کشور کرده است.رویترز به نقل از رهبر حزب کارگر انگلیس اعلام کرد که بدیهی و آشکار است که دولت(جانسون) فروپاشیده است.

العالم فارسی:  رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رویدادی تاریخی، در الجزایر با یکدیگر دیدار کردند. «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر سه‌شنبه شب دیداری میان «اسماعیل هنیه» رهبر حماس و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان در الجزایر ترتیب داد. این دیدار در حاشیه شرکت هیأت فلسطینی در جشن‌ شصتمین سال استقلال الجزایر از فرانسه در پنج ژوئن ۱۹۶۲ برگزار شد.تلویزیون الجزایر این دیدار را تاریخی خواند اما خبری از جزئیات و محتوای آن نداد.

الکوثرفارسی: رسانه‌های ترکیه از بازگشایی دفتر تجاری رژیم صهیونیستی در آنکارا خبر می‌دهند. آنکارا و تل‌آویو در سال ۲۰۱۸ سفیران یکدیگر را اخراج کردند و رژیم صهیونیستی نیز یک سال بعد از آن (۲۰۱۹) فعالیت‌های نمایندگی اقتصادی خود در ترکیه را کاهش داد. حالا تل‌آویو و آنکارا تلاش دارند تا نمایندگی‌های دپلماتیک خود را به سطح  سفیر ارتقاء دهند. روزنامه زمان ترکیه در همین راستا نوشت: دولت اردوغان [حزب عدالت و توسعه] علی‌رغم سال‌ها تنش، روابط تجاری خود را با رژیم صهیونیستی حفظ کرده ، به طوری که حجم مبادلات تجاری دوطرف در سال ۲۰۲۱ با ۳۰ درصد افزایش به ۷.۷ میلیارد دلار رسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وانگ یو، سفیر چین در افغانستان، همراه غلام غوث ناصری، سرپرست وزارت مبارزه با حوادث طبیعی امارت اسلامی طالبان، در نشستی خبری شرکت و کمک ۸ میلیون دلاری چین به آسیب‌دیدگان زلزله در جنوب شرق افغانستان را اعلام کرد. سفیر چین همچنین اعلام کرد کشورش علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، برنامه‌های بلندمدت برای بازسازی و سرمایه‌گذاری در افغانستان دارد.سفیر چین در افغانستان در این نشست خبری، از تحریم‌های کشورهای جهان علیه طالبان انتقاد کرد و گفت پیامد این تحریم‌ها تاخیر در رساندن کمک‌های بشردوستانه است. او از کشورهای جهان خواست در مورد مسدودسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان تجدیدنظر کنند.

دویچه وله: در کنفرانس مشترک خبری یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران، تحریک‌های حزب‌الله، مناقشه مرزی اسرائیل با لبنان و مسئله فلسطین مطرح شد. یائیر لاپید در اولین سفر خارجی خود راهی پاریس شد. او در کنفرانس خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، مذاکرات هسته‌ای با ایران را یک “بن‌بست دیپلماتیک” خواند که می‌تواند به “مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه” دامن بزند.

یورونیوز: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با یائیر لاپید، نخست وزیر جدید اسرائیل در کاخ الیزه گفت: «ایران همچنان از استفاده از فرصتی که برای دستیابی به یک توافق خوب در اختیارش قرار گرفته امتناع می‌ورزد.» او سپس تاکید کرد: «ما در هماهنگی کامل با هم‌پیمانانمان به تلاش پی‌گیرمان را برای این که ایران را به خودش بیاوریم (از غفلت بیرون بیاوریم) ادامه خواهیم داد.»

اسپوتنیک روسیه: بنی گانتز گفت : حضور نظامی ایران در دریاها افزایش یافته و گسترده تر از یک دهه گذشته شده است. وزیراسرائیلی روز سه شنبه در یک همایش اقتصادی در یونان در سخنانی از گسترش فعالیت های ایران در حوزه دریایی انتقاد کرد. وی افزود: حضور نظامی ایران در دریاها افزایش یافته و گسترده تر از یک دهه گذشته شده است. تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که ایران در چند ماه گذشته 4 فروند ناو به دریای سرخ اعزام کرده است و این گسترده ترین حضور نظامی ایران در دریاها در یک دهه گذشته است.

خبرگزاری صدا و سیما: افزایش نگرانی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باعث شده است ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود طی ۲۰ سال گذشته برسد.چشم انداز رکود اقتصادی در ۱۹ کشور اروپایی که «یورو» را به عنوان مشترک خود برگزیده اند و افزایش نگرانی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باعث شده است ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود طی ۲۰ سال گذشته برسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *