جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ مخالفت کیسینجر با بازگشت آمریکا به برجام و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار استراتژیست سیاست خارجی آمریکا به بازگشت واشنگتن به برجام، اظهارات فن در لاین درخصوص  چشم انداز اروپایی  شدن اوکراین، ادامه ارسال سامانه دفاع هوایی آمریکا به اوکراین ، تلاش ناتو برای تاسیس پایگاه در آلبانی،خروج روسیه از شماری از توافق‌های شورای اروپا، تاکید سران روسیه و هند بر تقویت مشارکت راهبردی، گشایش «فصل جدیدی» در روابط فرانسه و استرالیا،تاکید شی جین پینگ برعدم تغییر سیاست یک کشور با دو نظام در هنگ کنگ، تنش در روابط اربیل و بغداد و کوچ 3 شرکت نفتی آمریکایی از کردستان عراق، امضای توافق امنیتی بزرگ بین رژیم صهیونیستی و عربستان در جریان سفر بایدن به منطقه،حمله موشکی رژیم اسرائیل به «طرطوس» سوریه، آتش سوزی در یک مرکز نظامی ارتش اسرائیل، ارائه بسته پیشنهاد همکاری جمهوری ترک قبرس شمالی با طرف یونانی‌نشین به سازمان ملل و رکورد تورم در منطقه یورو تحت تاثیر افزایش بهای انرژی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای بازگشتن به توافق هسته‌ای برجام را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است. «هنری کیسینجر»، ۹۹ ساله در مصاحبه با پایگاه اسپکتیتور از توافق هسته‌ای مذاکره‌شده در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» با ایران به عنوان توافقی «ناکافی» و «خطرناک» یاد کرد. او همچنین گفته که از ابتدا مخالف این توافق بوده است. وی گفت: «نظر من این بود که راستی‌آزمایی وعده‌های ایران بسیار دشوار خواهد بود و گفت‌وگوها الگویی ایجاد می‌کرد که طبق آن پیشرفت هسته‌ای ایران احتمالاً کمی کند می‌شد.»

یورونیوز: رئیس کمیسیون اروپا گفت : چشم انداز اروپایی اوکراین روشن است اما تا عضویت در اتحادیه راه زیادی در پیش دارد. وی افزود:  مسیر عضویت هم‌چنان زمان‌بر خواهد بود و نیازمند اقدامات سخت است. رهبران اروپایی هفته گذشته رسما نامزدی اوکراین برای پیوستن را اتحادیه اروپا را تایید کردند. با این حساب روند طولانی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا آغاز می‌شود. خانم فن در لاین در جریان سخنرانی ویدئویی خود برای پارلمان و رییس جمهوری اوکراین با اشاره به پیشرفت‌های این کشور در مقابله با تهاجم روسیه گفت: اوکراین هم اکنون یک چشم‌انداز اروپایی خیلی روشن دارد و حالا نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست، هرچند این راه خیلی طولانی باشد ولی اروپا در کنار اوکراین خواهد بود تا دروازه ورود به اتحادیه برای این کشور باز شود. خانم فن در لاین افزود: البته این مهم نیازمند اصلاحات اساسی و سریع است که البته این در دست خود اوکراینی‌ها است و سخت‌کوشی می‌طلبد.

خبرگزاری مهر :  وزارت دفاع آمریکا با تایید اظهارات اخیر رئیس جمهور این کشور درخصوص ارسال تسلیحات ضدهوایی به اوکراین، اعلام کرد که سامانه های مذکور به علاوه رادارهای پیشرفته در حال ارسال به اوکراین است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که ایالات متحده به عنوان بخشی از آخرین بسته های تسلیحاتی خود برای اوکراین در حال ارسال دو سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوا به نام «نسمس» (NASAMS)، چهار رادار ضد توپخانه دیگر و حدود ۱۵۰ هزار گلوله ۱۵۵ میلی متری مهمات توپخانه به این کشور است. «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا پیشتر در روز پنجشنبه و در اجلاس سران ائتلاف نظامی ناتو در شهر مادرید پایتخت اسپانیا از این کمک تسلیحاتی به ارزش ۸۲۰ میلیون دلار، خبر داده بود.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر آلبانی اعلام کرد، ناتو درحال مذاکره با دولت او برای ایجاد یک پایگاه دریایی در پورتو رومانو، بندری در حال ساخت در سواحل دریای آدریاتیک است. ادی راما جمعه‌شب در کنفرانس خبری گفت، پورتو رومانو که در نزدیکی شهر ساحلی دورس واقع شده و به عنوان بزرگترین بندر آلبانی، دارای یک بخش تجاری و همچنین یک پایگاه نظامی دریایی خواهد بود. وی افزود که این پایگاه با همکاری مشترک ناتو و آلبانی ساخته و تامین مالی خواهد شد. راما در ماه مه اعلام کرده بود که دولت او پیشنهاد داده است که ناتو در پایگاه دریایی پاشالیمان این کشور در ۲۰۰ کیلومتری جنوب تیرانا مستقر شود. آلبانی در سال ۲۰۰۹ به عضویت ناتو درآمد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): میخائیل میشوستین،نخست‌وزیر روسیه حکمی را به امضا رساند که مشارکت کشورش در شماری از توافق‌ها درون چارچوب شورای اروپا را به اتمام می‌رساند. براساس سندی که در وب‌سایت رسمی دولت روسیه منتشر شد، خروج روسیه از “گروه همکاری بین‌المللی شورای اروپا در حوزه مواد مخدر و اعتیار”، “توافق اولیه ۱۹۹۰ شورای اروپا” که “کمیسیون اروپایی دموکراسی از طریق قانون” را ایجاد کرد، یک “توافق اولیه باز در خصوص همکاری برای جلوگیری، حفاظت و سازمان‌دهی در فجایع طبیعی و فناوری مهم”، “توافق اولیه گسترده در خصوص ورزش”، “توافق اولیه گسترده در خصوص کانال‌های فرهنگی” و “نظارت بر آموزش تاریخ در اروپا” از ۱۶ مارس ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود.    

خبرگزاری صدا و سیما: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نارندرا مودی نخست وزیر هند تلفنی درباره گسترش روابط اقتصادی و شراکت راهبردی میان دو کشور گفتگو کردند. کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پوتین و مودی در این تماس تلفنی درباره مسایل مهم و محوری میان دو کشور از جمله ادامه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی میان مسکو و دهلی نو گفتگو کردند. براساس بیانیه کاخ کرملین، پوتین و مودی از افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از جمله عرضه متقابل محصولات کشاورزی ابراز رضایت کردند. پوتین و مودی بر تمایل و خواسته مشترک برای تقویت همه جانبه همکاری و مشارکت متمایز راهبردی میان دو کشور تاکید کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران فرانسه و استرالیا سعی کردند بر اختلافات خود در روابطشان فائق آیند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه در پاریس از آنتونی آلبانیز، نخست وزیر تازه منتخب استرالیا، استقبال کرد. آلبانیز به خبرنگاران گفت که روابط استرالیا با فرانسه مهم است، همچنین اعتماد، احترام و صداقت هم حائز اهمیت است. او افزود این رویکردش نسبت به روابط کشورش با فرانسه است. مکرون هم گفت که او و آلبانیز درباره آینده گفتگو خواهند کرد و نه گذشته. او همچنین گفت که نخست وزیر کنونی استرالیا مسئول تیرگی روابط دوجانبه نیست.

رادیو چین:  شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت سیاست یک کشور با دو نظام در تجربیات سالیان گذشته مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت شده است که آن با منافع کشور، ملت، مناطق ماکائو و هنگ کنگ منطبق است و مورد استقبال مردم هنگ کنگ و ماکائو و شناخت جامعه جهانی قرار گرفته و دلیلی برای تغییر این چنین سیاست خوب وجود ندارد و باید به اجرای آن ادامه دهیم. این مطلب را او در سخنرانی خود در مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد بازگشت هنگ کنگ به میهن و تحلیف دولت ششم منطقه ویژه اداری هنگ کنگ که در محل نمایشگاه هنگ کنگ برگزار شد، عنوان کرد. او گفت: هدف اصلی از اجرای سیاست یک کشور با دو نظام حفظ حاکمیت، امنیت و توسعه کشور و تضمین توسعه و شکوفایی بلندمدت هنگ کنگ و ماکائو است؛ این سیاست را دولت مرکزی برای نفع کشور، هنگ کنگ، ماکائو و مردم هنگ کنگ و ماکائو به اجرا در آورده است.

العالم فارسی: رسانه‌ها گزارش دادند که در پی دستور وزارت نفت عراق، سه شرکت بزرگ نفتی آمریکا از منطقه کردستان عراق خارج شده‌اند و این گام، روابط اربیل و بغداد را تحت‌الشعاع قرار داده است. منابع خبری گزارش دادند در پی اعلام وزارت نفت عراق، سه شرکت بزرگ نفتی آمریکا از منطقه کردستان عراق خارج شده‌اند. وزارت نفت عراق اخیرا با تعیین ضرب‌الاجلی سه ماهه در پیامی به شرکت ملی نفت این کشور به تمام پیماکاران فعال در این کشور هشدار داد که تا پایان زمان اعلام شده قرارداد خود را با منطقه کردستان عراق به اتمام برسانند.

خبرگزاری ایلنا: شبکه کان اسرائیل از یک توافق امنیتی بزرگ بین رژیم صهیونیستی و عربستان در جریان سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه خبر داد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) اعلام کرد که یک توافق امنیتی بزرگ بین اسرائیل و عربستان سعودی در جریان سفر «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه در اواسط ماه جولای اعلام خواهد شد. کانال رسمی کان تصریح کرد: «در هفته‌های آتی، اسرائیل تلاش خواهد کرد تا در سفر بایدن به اسرائیل، یک توافق امنیتی بزرگ با عربستان سعودی تحت نظارت آمریکا انجام دهد». در ادامه این گزارش آمده است:«آمریکا به این دلیل میانجی‌گری می‌کند که اسرائیل هیچ نوع رابطه‌‌ دیپلماتیک‌ یا غیر آن با عربستان سعودی ندارد». شبکه کان همچنین اعلام کرد که قرارداد امنیتی بزرگ شامل فروش سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل به عربستان ‌می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: منبعی در وزارت دفاع سوریه امروز شنبه حمله موشکی رژیم اسرائیل به منطقه «طرطوس» را تأیید کرد و گفت که در این حمله دو نفر زخمی شده‌اند. این منبع گفت که در ساعت 6:30 صبح امروز شنبه، دشمن اسرائیلی حمله هوایی با چند موشک از فراز دریای مدیترانه (غرب طرابلس لبنان) انجام داد و طی آن چند مزرعه را در اطراف شهرک «الحمیدیه» واقع در جنوب طرطوس هدف قرار داد. در این حمله دو نفر، از جمله یک زن زخمی شدند و خسارت‌هایی به شهروندان وارد شد.

اسپوتنیک روسیه:  منابع خبری از وقوع آتش سوزی در یک مرکز نظامی ارتش اسرائیل خبر دادند. منابع محلی فلسطین اعلام کردند که آتش سوزی در پادگان ارتش اسرائیل در نزدیکی شهر “الرام” واقع در شمال اسرائیل رخ داده است. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی فلسطین، این آتش سوزی بامداد امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

آناتولی  ترکیه:  جمهوری ترک قبرس شمالی به سازمان ملل، بسته‌ای حاوی پیشنهادهایی برای همکاری با طرف یونانی نشین ارائه کرد. جمهوری ترک قبرس شمالی به سازمان ملل، بسته‌ای حاوی پیشنهادهایی برای همکاری با طرف یونانی نشین درباره هیدروکربن‌ها، برق، انرژی‌های تجدیدپذیر و آب در چارچوب راه حل دو دولت ارائه کرد.ارسین تاتار، رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی با میروسلاو ینکا، معاون امور سیاسی دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به صلح، ثبات و رفاه جزیره و منطقه خود کمک کنیم، انتظار داریم همه طرف‌های ذیربط، به‌ویژه طرف بخش روم، نسبت به اجرای این پیشنهادهای همکاری، نگرش مثبتی داشته باشند.

دویچه وله:  در کشورهای منطقه یورو میزان تورم به بالاترین حد در بیش از دو دهه گذشته رسید و علت اصلی آن جهش بهای انرژی عنوان می‌شود.  میزان تورم در کشورهای منطقه یورو در ماه ژوئن به ۶/ ۸  درصد رسیده که بالاترین حد از زمان تشکیل این منطقه و جایگزینی یورو با پول‌های ملی در سال ۱۹۹۱ است. علت اصلی این وضعیت، بحران انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی حامل‌های انرژی عنوان می‌شود. اداره آمار منطقه یورو روز جمعه، اول ژوئیه ارزیابی اولیه خود از میزان تورم در ماه گذشته را ارائه کرد که سه دهم درصد از برآوردهای قبلی کارشناسان اقتصادی نیز بیشتر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *