جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با دخالت در امور داخلی ایران و بدون توجه به سیاست‌های دوگانه خود در قبال مسائل حقوق بشر بخصوص ادامه کشتار در غزه، گزارشی ادعایی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد.

طالبان: سازمان‌های ملل متحد و همکاری‌های اسلامی در بخش بهداشت افغانستان همکاری کنند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت عمومی حکومت سرپرست طالبان امروز (سه‌شنبه) با مسئول دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در افغانستان دیدار کرد و خواستار همکاری این سازمان‌ها در بخش بهداشت کابل شد.

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ساعاتی پیش از تصویب این لایحه که به «لایحه رواندا» مشهور شده است، گفت که انتقال پناهجویانی که خود را با قایق به سواحل این کشور می‌رسانند، بین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر آغاز خواهد شد.

Loading

رسانه‌ها؛ خیز دوباره اسکاتلند برای استقلال و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید رهبر حزب ملی اسکاتلند بر ضرورت برگزاری همه پرسی استقلال، توافق سران ناتو درباره امضای پروتکل الحاق فنلاند و سوئد، موافقت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، هشدار پوتین به ناتو در مورد استقرار تجهیزات در فنلاند و سوئد، همه پرسی در «خرسون» اوکراین برای الحاق به خاک روسیه، استقبال لهستان از توسعه حضور نظامی آمریکا در اروپا، جمع بندی نتایج نشست سران کشورهای حاشیه خزر، واکنش عجیب وزارت خارجه آمریکا به مذاکرات دوحه، انصراف نفتالی بنت  از نامزدی در انتخابات آتی رژیم صهیونیستی، اقدام آمریکا به تحریم  شرکت های چینی به علت همکاری با روسیه، واکنش شدید چین نسبت به بیانیه گروه هفت در مورد تایوان، تعهد رهبران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به همکاری نزدیک‌تر برای مقابله با کره شمالی، نگرانی دبیرکل اتحادیه عرب از بالاگرفتن تنش میان اتیوپی و سودان، درخواست مسکو از آنکارا برای اجتناب از اقدامات تهدیدزا در شمال سوریه و هشدار بانک مرکزی انگلیس درباره تداوم بحران انرژی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان محلی این منطقه بر ضرورت برگزاری همه پرسی برای استقلال از انگلیس تاکید کرد. کم‌تر از ۸ سال از نخستین همه پرسی به منظور استقلال اسکاتلند از انگلیس می‌گذرد. همه پرسی که درآن ۴۵ درصد اسکاتلندی‌ها به استقلال از انگلیس رای دادند و استقلال طلبان با درصد کمی ناکام ماندند، اما می‌گویند اکنون شرایط فرق کرده است و مردم اسکاتلند آگاه‌تر شده اند و اغلب موافق جدایی اند. نیکولا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان محلی این منطقه بر ضرورت برگزاری همه پرسی تاکید کرد و گفت: اسکاتلند نسل هاست که برای مستقل نبودن، هزینه می‌پردازد. دولت انگلیس سیاست‌هایی اعمال می‌کند که ما به آن‌ها رای نداده ایم، اقداماتی صورت می‌دهد که مورد حمایت ما نیست و در اغلب موارد مانع پیشرفت ما می‌شود.دولت انگلیس و نمایندگان حزب حاکم محافظه کار بلافاصله مخالفت خود را با جدایی اسکاتلند از انگلیس اعلام کردند.

آناتولی  ترکیه:  رهبران کشورهای عضو ناتو طرح دعوت از فنلاند و سوئد برای عضویت در این سازمان را تصویب و درباره امضای پروتکل الحاق این دو کشور به توافق رسیدند.بیانیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در مادرید، پایتخت اسپانیا منتشر شد. سران ناتو در این بیانیه موافقت خود با طرح دعوت از فنلاند و سوئد برای عضویت در این سازمان را اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: الحاق فنلاند و سوئد باعث خواهد شد این کشورها امن‌تر، ناتو قدرتمندتر و منطقه یورو-آتلانتیک نیز ایمن‌تر شود.سران ناتو درباره تهدیدات علیه این سازمان اظهار داشتند:‌ فدراسیون روسیه برای امنیت تنفقین، ثبات و صلح منطقه یورو-آتلانتیک جدی‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید است.

تی.آر.تی ترکیه: سوئد و فنلاند در تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که با ترکیه امضا کردند، متعهد شدند که به‌طور کامل با آنکارا در مبارزه با گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک همکاری کرده و از پ.ی.د/ی.پ.گ و فتو حمایت نکنند.رجب طیب اردوغان، سائولی نینیسته، روسای جمهور ترکیه و فنلاند و ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد پس از نشست چهارجانبه با حضور ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مادرید تفاهم‌نامه‌ امضا کردند.سوئد و فنلاند در این تفاهم‌نامه متعهد شدند که به طور کامل با ترکیه در مبارزه با پ‌.ک‌.ک همکاری کرده و از پ.ی.د/ ی.پ.گ و فتو حمایت نکنند.در این تفاهم‌نامه؛ ترکیه، فنلاند و سوئد پای‌بندی خود به اصول و ارزش‌ها در توافق واشنگتن را تایید می‌کنند. فنلاند و سوئد به‌عنوان اعضای بالقوه ناتو از ترکیه در برابر تمام تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور به‌طور کامل حمایت می‌کنند.

رادیو چین:  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داد، اگر ناتو پس از پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف، در این کشورها تجهیزات مستقر کند، روسیه نیز به شکل متقابل پاسخ خواهد داد.پوتین احتمال بروز تنش در روابط مسکو با هلسینکی و استکهلم بر سر پیوستن آن‌ها به ناتو را رد نکرده است.ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه تایید کرد که ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفته است.

خبرگزاری مهر : «خرسون» اوکراین با برگزاری همه‌پرسی به خاک روسیه ملحق می‌شود. معاون اداره نظامی-مدنی استان خرسون در پیامی گفت که روند آماده سازی برگزاری همه پرسی جهت پیوستن این استان به خاک روسیه در حال انجام است.«کریل استرموسوف» معاون اداره نظامی-مدنی استان خرسون اعلام کرد که این منطقه در حال آماده سازی برگزاری یک همه پرسی برای الحاق به خاک روسیه است. وی در این باره در پیامی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد، نوشت: بله، ما برای یک همه پرسی آماده می‌شویم و آن را برگزار خواهیم کرد که طی آن منطقه خرسون تصمیم می‌گیرد که به فدراسیون روسیه بپیوندد. این مسئله به یک موضوع تمام عیار تبدیل خواهد شد.

خبرگزاری فارس:  مقام‌های ارشد لهستان از موضع نظامی جدید دولت آمریکا در توسعه حضور نظامی در قاره اروپا به ویژه لهستان به شدت استقبال کردند. بایدن اوایل روز چهارشنبه در نشست سران ناتو در «مادرید» گفت که ایالات متحده در حال تغییر موضع نیروی خود در اروپا برای مقابله با تهدیدات جدید احتمالی روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین است.«مارسین پرزیداچ» معاون وزیر امور خارجه لهستان نیز در توییتی نوشت: «چیزی که برای خیلی‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید، امروز در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است.ما حضور دائمی ایالات متحده  را در لهستان داریم… این همچنین یک پیام واضح برای مسکو است.» از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه اوکراین را ضمیمه کرد، لهستان افزایش نیروهای ناتو در جناح شرقی ائتلاف غربی را برای تضمین امنیت اروپای مرکزی در مواجهه با قاطعیت فزاینده روسیه ضروری می‌دانست و مدت‌هاست که به دنبال یک پایگاه نظامی دائمی ایالات متحده در خاک خود است.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از برگزاری نشست سران کشورهای حاشیه خزر در عشق آباد گفت: پنج کشور حاشیه خزر به توزیع صلاحیت ها و شایستگی ها و ایجاد همکاری، از جمله در فن آوری های بالا می پردازند.وی خاطرنشان کرد: گفت و گو ها البته نه تنها در خصوص انرژی و لجستیک بلکه در حوزه همکاری های صنعتی نیز بود از جمله در چنین جهاتی که بدون شک منافع مشترک برای همه کشورها وجود دارد، منظورم جهات اصلی فعالیت های اقتصادی ماست.ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، عصر روز(چهارشنبه) به میزبانی عشق آباد پایتخت ترکمنستان آغاز شد.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای مطرح‌شدن درخواست‌های غیرمرتبط با برجام از سوی ایران، گفت که در این مذاکرات پیشرفتی حاصل نشد. بعد از ادعای «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم دوحه، وزارت خارجه آمریکا نیز این ادعا را تکرار کرد.یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید پایان یافتن مذاکرات دوحه، مدعی شد: «همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید شده‌ایم».

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های اسرائیلی از تصمیم نفتالی بنت مبنی بر عدم نامزدی برای انتخابات آتی خبر دادند.«نفتالی بنت» نخست‌وزیر مستعفی رژیم‌صهیونیستی به حزب متبوعش اطلاع داده که در انتخابات آتی نامزد نخواهد شد.شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا در گزارشی که در وبگاهش منتشر شد، اعلام کرد، در حالی که نفتالی بنت خود را برای تسلیم قدرت به یائیر لاپید آماده می‌کند، با اطرافیان خود در رابطه با خروج کامل از صحنه سیاسی یا ادامه بقا در آن به رایزنی پرداخته است.

یورونیوز: آمریکا ۵ شرکت چینی را به اتهام همکاری با ارتش روسیه تحریم کرد . دولت آمریکا پنج شرکت چینی را به اتهام حمایت از پایگاه نظامی و صنعت دفاعی روسیه تحریم کرد. وزارت بازرگانی ایالات متحده با اعلام این مطلب می‌گوید این شرکت‌های چینی به فهرست سیاه تجاری این وزارتخانه افزوده می‌شوند چرا که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را که پس از حمله این کشور به اوکراین وضع شده، زیر پا گذاشته‌اند.وزارت بازرگانی آمریکا همچنین می‌گوید ۳۱ نهاد دیگر از کشورهایی چون امارات، لیتوانی، سنگاپور، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام و خود روسیه را به فهرست سیاه خود افزوده است.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت چین واکنش شدیدی به رهبران گروه هفت نشان داد که در بیانیه اجلاس سران به تایوان اشاره کرده‌اند. رهبران گروه هفت در نشست سران در آلمان در بیانیه‌ای تاکید کردند: «ما بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید می‌کنیم و یک راه حل مسالمت آمیز برای مساله دو سوی این تنگه را خواهانیم.»ما شیائوگوانگ، یک سخنگوی دفتر امور تایوان چین به خبرنگاران گفت که تایوان یک مساله داخلی چین است و هیچ دخالت خارجی در آن تحمل نخواهد شد.او نسبت به آنچه تلاش‌های «بسیار خطرناک» از سوی آمریکا و غرب برای دخالت متحدانشان با استفاده از «کارت تایوان» جهت سرکوب توسعه و یکپارچه کردن چین نامید، اعتراض کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن نسبت به آزمایش‌های موشکی کره شمالی ابراز نگرانی کردند و گفتند که برای مقابله با تهدید پیونگ یانگ همکاری نزدیک‌تری خواهند داشت.جو بایدن، رئیس جمهور ژاپن، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در حاشیه نشست سران ناتو در مادرید دیدار کردند و توافق کردند که پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی نه تنها برای شبه جزیره کره بلکه برای شرق آسیا تهدیدی جدی است.

ایران پرس: دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به تحولات اخیر در مرزهای سودان و اتیوپی که به کشته شدن هشت سودانی منجر شد، ابراز نگرانی کرد.تنش در روابط سودان و اتیوپی به دنبال اختلاف آنها بر سر منطقه بسیار حاصلخیز الفشقا، رخ داده است، همچنین اختلافات آنها بر سر مدیریت پرونده سدالنهضه که اتیوپی در نزدیکی مرز سودان در حال ساختن آن است همچنان باقی است.تنش در میان دو کشور پس از تقویت نظامی در مرزها در سال 2021 تشدید شد، سودان از نوامبر 2020 کنترل خود را بر منطقه الفشقا تمدید کرد و آن را استقرار مجدد نیروهای خود در داخل مرزها اعلام کرد.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه روسیه ترکیه را به خودداری از اقدامات تهدید‌زا در شمال سوریه فرا خواند. «ماریا زاخارووا»،گفت: «مسکو از آنکارا می‌خواهد از اقداماتی که باعث افزایش تهدیدها و تشدید وضعیت موجود در شمال سوریه می شود، خودداری کند». زاخارووا گفت: «از شرکای ترک خود می‌خواهیم که از اقداماتی که می‌تواند منجر به تشدید خطرناک تنش شود، خودداری کنند».

خبرگزاری ایرنا: رئیس بانک مرکزی انگلیس (بانک آو انگلند) هشدار داد بحران انرژی طولانی تر خواهد شد و فشار بیشتری را بر خانواده های انگلیسی وارد خواهد کرد.تارنمای بیزنس استاندارد به نقل  آندروی بِیلی نوشت: اقتصاد انگلیس احتمالا ضعیف تر خواهد شد و این ضعف اقتصادی بیشتر از کشورهای دیگر اقتصادی خواهد بود که به دلیل شوک ناشی از قیمت انرژی است که اقتصادی اروپایی با آن مواجه هستند.بیلی در کنفرانس بانک مرکزی اروپا سینرای پرتغال اظهار داشت: «میراث ساختاری» به جا مانده از کووید در بازار کار و در شرایطی که شرکت ها با فقدان نیروی کار دست وپنجه نرم می کنند، تاثیر شدیدتری در انگلیس گذاشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *