جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading

رسانه‌ها؛ ایران و آرژانتین در جمع اقتصادهای نوظهور جهانی و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها : تایید درخواست رسمی ایران و آرژانتین  برای  عضویت در بریکس ، مذاکرات آمریکا و ونزوئلا درباره امنیت انرژی، ادامه تلاش رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک ائتلاف دفاع هوایی در خاورمیانه برای مقابله با ایران، دیدار مخفیانه فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی و عربستان، سفر رئیس جمهور مصر به عمان، تاکید اردوغان برآغاز عملیات جدید خود در سوریه، تاکید گروه هفت  برادامه تحریم‌های هدفمند علیه روسیه، درخواست زلنسکی  برای کمک تسلیحاتی بیشتر کشورهای گروه هفت به اوکراین، برنامه ناتو برای افزایش گسترده نیروهای واکنش سریع در شرق اروپا، هشدار شدیدالحن روسیه به هرگونه تجاوز به کریمه، اوکراین خواستار نشست اضطراری شورای امنیت، تحریم‌های روسیه ضد کانادا، اظهارات رئیس کمیسیون اروپا  درخصوص تاثیرگذاری تحریم ها بر اقتصاد روسیه، توافق ژاپن و آمریکا برای تعیین سقف بهای نفت روسیه، تاکید چین به نمایندگی از 90 کشور برتامین حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشورها، درخواست چین برای اتخاذ اقدامات قاطعانه درخصوص مسئله فلسطین و آغاز  اولین سفر خارجی پوتین از آغاز جنگ اوکراین، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: مسکو تایید کرد که ایران و آرژانتین قصد دارند عضو بریکس شوند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در تلگرام خود نوشت: آرژانتین و ایران برای پیوستن به بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) درخواست داده اند. زاخارووا افزود: زمانی که کاخ سفید داشت به این فکر می‌کرد که چه چیز دیگری را در جهان خاموش، ممنوع و خراب کند، آرژانتین و ایران درخواست پیوستن به بریکس را دادند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پیشتر اشاره کرد که کشورهای بریکس یکی از ستون فقرات نظم نوظهور جهانی خواهند بود.

خبرگزاری ایرنا: با گذشت حدود چهار ماه از سفر پیشین هیات عالی‌رتبه آمریکایی به ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور از ورود دوباره هیات آمریکایی به کاراکاس به منظور «ادامه» مذاکراتی که از پنج مارس (۱۴ اسفند) آغاز شده است، خبر داد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد: خورخه رودریگز (رئیس پارلمان ونزوئلا) در حال حاضر پذیرای هیاتی از دولت ایالات متحده آمریکا است.برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹، یک هیات بلندپایه اعزامی از سوی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ پنجم مارس (۱۴ اسفند) با نیکلاس مادورو در مقر ریاست جمهوری ونزوئلا (کاخ میرافلورس) دیدار کردند.«جن ساکی» سخنگوی وقت کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی گفت‌وگوهای مستقیم بین واشنگتن و کاراکاس را که بالاترین سطح مذاکرات دوجانبه در سال‌های اخیر بود، تایید کرد.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه تهدیدهای پوشالی خود، از تلاش برای تشکیل یک ائتلاف دفاع هوایی در خاورمیانه برای مقابله با ایران خبر داد. «بنی گانتز» در جمع نمایندگان کنست افزود که در حال تشکیل یک شراکت گسترده با کشورهای بیشتری در خاورمیانه هستیم تا امنیت، ثبات و بالندگی خاورمیانه را تضمین کنیم. این مشارکت شامل دفاع هوایی هم هست.

الکوثرفارسی:  روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد در ماه مارس گذشته جلسه ای محرمانه در شرم الشیخ مصر با مشارکت مسئولینی از ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین عربستان تشکیل شده است. به نوشته این روزنامه در جلسه مذکور به مسئله‌ای پرداخته شد که آنها آن را “تهدید پهپادهای ایرانی” عنوان کردند. منبع مذکور افزود ، دو تن از شرکت کنندگان این جلسه آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی و فیاض بن حامد الرویلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح عربستان بودند.همچنین نمایندگانی از قطر، اردن، مصر، امارات و بحرین در این نشست حضور داشتند .

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور مصر به پادشاهی عمان سفر و پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد. سلطان هیثم بن طارق رسما از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در فرودگاه استقبال کرد.سخنگوی ریاست جمهور مصر هم اعلام کرد، این سفر دو روز به طور خواهد انجامید.قرار است سیسی بعد از عمان به بحرین هم سفر کند. امنیت عربی یکی از موضوعات مورد گفتگوی مقامات دوکشور است .

ایران پرس:  رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که ارتش کشورش به محض تکمیل کمربند امنیتی در عمق 30 کیلومتری شمال سوریه، عملیات نظامی جدید خود در این منطقه از خاک سوریه را آغاز خواهد کرد. دولت سوریه تاکنون بارها به نقض حاکمیت این کشور توسط ترکیه اعتراض کرده است.رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که ترکیه به محض تکمیل کمربند امنیتی در عمق 30 کیلومتری شمال سوریه، عملیات نظامی جدیدی را آغاز خواهد کرد.اردوغان ادامه داد: روز سه شنبه جهت شرکت در اجلاس سران ناتو به اسپانیا خواهیم رفت و هر کاری که در راستای حقوق و منافع کشورمان لازم باشد را انجام خواهیم داد.

خبرگزاری مهر :  سران گروه هفت در بیانیه مشترکی بر لزوم تشدید اقدامات ضد روسیه در ابعاد مختلف تاکید کردند. سران گروه هفت از تلاش برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و محدود کردن این کشور در بازارهای جهانی به بهانه جنگ در اوکراین می‌گویند. در بیانیه مشترک سران گروه هفت، که عصرروز دوشنبه منتشر شد، آمده است: تا هر زمان لازم باشد، به استفاده هدفمند از تحریم‌های هماهنگ ادامه خواهیم داد و در هر مرحله متحد عمل می‌کنیم.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهوری اوکراین طی سخنرانی مجازی در اجلاس سران هفت کشور صنعتی در آلمان، خواستار افزایش کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف شد. ولودیمیر زلنسکی از رهبران کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن خواست کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین از جمله سامانه های دفاع هوایی را افزایش دهند.وی همچنین با بیان اینکه اتخاذ تحریم‌های بیشتر از سوی هفت کشور صنعتی علیه روسیه ضروری است، افزود: کشورهای گروه هفت باید به منظور ایجاد امکان صادرات غلات اوکراین تلاش کنند و کمک‌های مالی به منظور بازسازی اوکراین در اختیار کشور قرار گیرد.

دویچه وله: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد دارد به دلیل حمله روسیه به اوکراین تعداد نیروهای واکنش سریع خود را به ۳۰۰ هزار نفر افزایش دهد و آنها را در وضعیت آماده‌باش بالاتری قرار دهد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این خبر را دیروز در بروکسل اعلام کرد.او از “بزرگترین سازماندهی مجدد دفاع جمعی و بازدارندگی ما از زمان جنگ سرد” سخن گفت. تا کنون نیروهای واکنش سریع ناتو موسوم به NRF حدود ۴۰ هزار سرباز بودند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که هرگونه تلاش برای حمله به کریمه به مثابه”اعلان جنگ” علیه روسیه است. دیمیتری مدودف امروز سه شنبه در مصاحبه‌ با روزنامه روسی “آرگومنتی آی فاکتی” با بیان این مطلب گفت: “اگر یکی از کشورهای عضو ناتو برای حمله به کریمه تلاش کند، به معنای درگیری با این ائتلاف است که منجر به جنگ جهانی سوم می‌شود و یک فاجعه بزرگ است.”وی افزود: حتی بدون سوئد و فنلاند، ناتو به مرزهای ما نزدیک است و ما باید از گسترش آن جلوگیری کنیم.

خبرگزاری فارس: اوکراین خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شد. نماینده اوکراین در سازمان ملل ضمن متهم کردن روسیه به تشدید حملات موشکی به خاک کشورش، مدعی شد که نیروهای روس به زیرساخت‌های غیرنظامی حمله می‌کنند. بعد از ادعای کی‌یف درباره حمله موشکی روسیه به مرکز خریدی در مرکز اوکراین، مقامات این کشور خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شدند.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه روسیه از ممنوعیت ورود 43 شهروند کانادایی از جمله مقامات سیاسی به این کشور خبر داد. در بیانیه این وزارتخانه یادآور شد که کانادا در ماه مه تصمیم به تحریم مدیران ارشد و اعضای خانواده شرکت‌های روسی گرفت.در پاسخ به این موضوع، بیانیه‌ای مبنی بر قرار گرفتن 43 کانادایی در فهرست تحریم‌ها و ممنوعیت «دائم» ورود به روسیه منتشر شد و فهرستی از اسامی مورد نظر منتشر شد.این فهرست شامل برخی وزارتخانه‌ها و مقامات نخست وزیری و نمایندگان حزب حاکم لیبرال و همچنین مقامات فدرال و منطقه‌ای، کارکنان مدارس و دانشگاه‌ها و کارشناسان سیاسی بود.

یورونیوز: اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا معتقد است که اقتصاد روسیه در پی وضع تحریم‌های روزافزون غرب، اگرچه به آهستگی اما مطمئناً رو به زوال است.او در حاشیۀ نشست گروه ۷ گفت: «می‌بینیم که تحریم‌ها بیشتر و بیشتر به اقتصاد روسیه ضربه می‌زنند. اگر به بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور نگاه کنید، می‌بینید که به‌ویژه به دلیل سیاست‌های کنترل بر صادرات، اقتصاد آن اگرچه به آرامی اما بطور قطع رو به زوال است.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر سر طرحی برای تعیین سقف مشخصی برای بهای نفت روسیه به توافق رسیده اند. این طرح بخشی از تلاشها با هدف افزایش فشار بر مسکو است.طی یک دیدار کوتاه در حاشیه نشست سران گروه هفت در آلمان ، رهبران ژاپن و آمریکا همچنین توافق کردند که دو کشور اتحادشان را تقویت کرده و برای ایجاد یک منطقه آزاد و باز اقیانوس‌های هند و آرام با یکدیگر همکاری کنند.

رادیو چین: چین به نمایندگی از بیش از 90 کشور خواستار اهمیت به تامین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شد. چن شو، نماینده دایم چین در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو و سایر سازمان‌های بین‌المللی در سوئیس در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به نمایندگی از بیش از 90 کشور سخنرانی مشترکی انجام داد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست که به تامین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت داده و از طریق همبستگی و همکاری به طور مشترک با همه گیری کرونا مقابله کنند.

خبرگزاری صدا و سیما:  نماینده دائم چین در سازمان ملل با ابراز نگرانی شدید از وخامت اوضاع اراضی فلسطینی، از جامعه جهانی خواست با اتخاذ اقدامات فوری و قاطعانه، مانع منحرف شدن کامل مسئله فلسطین از مسیر خود شود. «ژانگ جون» در کنفرانس شورای امنیت درخصوص اوضاع خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین گفت: مایه نگرانی است که ادامه گسترش شهرک‌های صهیونیست نشین، با تجاوز به اراضی و منابع طبیعی فلسطینی ها، حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت را نابود می‌کند.

العالم فارسی: در اولین سفر خارجی از آغاز جنگ اوکراین، پوتین امروز به تاجیکستان می‌رود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور امروز سه شنبه در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز جنگ اوکراین، به تاجیکستان می‌رود.  پسکوف گفت: قرار است پوتین در این سفر کاری به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با امامعلی رحمان، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کند.رئیس جمهور روسیه پس از تاجیکستان هم به عشق آباد، پایتخت ترکمنستان می‌رود و در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *