جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ صف آرایی «جی ۷» مقابل  چین و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری اجلاس سران گروه هفت در آلمان، طرح جدید «جی ۷» برای مقابله با «جاده ابریشم جدید» چین، توافق رهبران ژاپن و آلمان درباره پیوند امنیت اروپا و منطقه اقیانوس هند و آرام، انتقاد محافل ژاپنی از تقویت ارتباطات این کشور با ناتو ، نشست سران ناتو در مادرید برای گفتگو درباره بزرگترین استقرار نظامی، نشست چهارجانبه ناتو، ترکیه، سوئد و فنلاند، حضور پوتین در نشست سران دریای خزر در عشق آباد، دیدار پوتین و لوکاشنکو در سن پترزبورگ، افزایش تنش روسیه و لیتوانی بر سر مسئله «کالینینگراد»، استقرار دو کشتی جنگی کانادا در دریای بالتیک، گفت‌وگوی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره گسترش ناتو و صادرات غلات از اوکراین، تاکید ترکیه بر قطعی بودن عملیات نظامی در شمال سوریه، تلاش کنست برای جلوگیری از نخست ‌وزیری دوباره نتانیاهو، نشست محرمانه آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه در مورد ایران، بحرین میزبان نشست کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، واکنش کاخ سفید به پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح، گفتگوی  سران تروئیکای اروپا و آمریکا درباره صادرات نفت ایران و اظهارات دونالد ترامپ درباره زوال آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  اجلاس دوره‌ای سران کشورهای گروه هفت (G7) در ایالت بایرن کشور آلمان آغاز شد. از جمله مهم‌ترین موضوع‌ها در این اجلاس، بحث درباره تعیین سقف برای قیمت جهانی نفت است. یکی از اهداف این طرح، آن است تا روسیه بیش از این از افزایش چشم‌گیر قیمت جهانی نفت سود نبرد؛ چرا که روسیه از درآمدهای نفتی خود برای تامین مالی هزینه‌های مربوط به جنگ در اوکراین استفاده می‌کند. گروه هفت (G7) چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا، دو کشور آمریکای شمالی کانادا و ایالات متحده و کشور آسیایی ژاپن را در بر می‌گیرد.

خبرگزاری تسنیم:کشورهای گروه ۷ با یک برنامه سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری که از طرف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سران این تشکل در آلمان اعلام شد، می‌خواهند با نفوذ فزاینده چین در کشورهای در حال توسعه مقابله کنند. جو بایدن ، رئیس جمهوری ایالات متحده در اجلاس سران این تشکل در آلمان اعلام کرد که این مبلغ باید طی پنج سال آینده برای تامین مالی پروژه های زیرساختی در کشورهای فقیرتر جمع شود.خطوط کلی این برنامه قبلاً در نشست جی 7 در سال 2021 در کورنوال انگلستان تصمیم گیری شده بود. آنچه جدید است، تعهدات مشخصی است که توسط برخی از کشورهای شرکت کننده در مورد مبالغ هدف گذاری شده انجام شده است.اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که تیم اروپا حدود 300 میلیارد یورو برای این کار اختصاص خواهد داد. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هم اعلام کرد که تا سال 2027، 65 میلیارد دلار پول برای این منظور اختصاص خواهد داد.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، توافق کردند که امنیت در اروپا و منطقه اقیانوس های هند و آرام جدایی ناپذیر است.دو رهبر  در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در هتل کاخ المائو در جنوب آلمان، با یکدیگر دیدار کردند.آنها در مورد تغییرات آب و هوایی، انرژی و سایر موضوعاتی که در دستور کار این اجلاس قرار دارند، گفتگو کردند.کیشیدا و شولتس با توجه به تهاجم طولانی مدت روسیه در اوکراین و عدم تمایل چین به انتقاد صریح از روسیه، در این دیدگاه که امنیت در اروپا و اقیانوس های هند و آرام جدایی ناپذیر است، هم نظر بودند.

رادیو چین: محافل مختلف ژاپن معتقدند: تقویت ارتباطات ژاپن با ناتو باعث تشدید تنش در منطقه خواهد شد. بعد از بروز بحران روسیه و اوکراین، ژاپن به طور فعال با آمریکا و ناتو تعامل داشته و در تحریم ها علیه روسیه شرکت کرده و اتحاد ژاپن و آمریکا را تقویت کرده است. یوشیکو کیرا، عضو مجلس سنای ژاپن عنوان کرد: ادامه تحریک گسترش تسلیحات از سوی اتحادهای نظامی مانند ناتو در نهایت منجر به جنگ خواهد شود. موریتا مینورو، مفسر سیاسی ژاپنی نیز اظهار کرد، ژاپن به عنوان یک کشور آسیایی باید برای محافظت از صلح آسیا تلاش کند، اما بر اثر تحریک آمریکا و انگلستان در مسیری کاملا اشتباه قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گزارش‌ها حاکی از آن است که اسپانیا – که میزبان نشست ناتو در هفته جاری است – از شرکای خود خواهد خواست تا به تهدیدات امنیتی جناح جنوبی این اتحاد تمرکز مضاعفی داشته باشند.کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که از هفتم تا نهم تیرماه در مادرید گرد هم می‌آیند، قرار است مفهوم استراتژیک این اتحاد را اصلاح کنند، مفهومی که ترسیم‌کننده وظایف و چالش‌های امنیتی اصلی این اتحاد است اما از سال ۲۰۱۰ تاکنون در آن بازنگری نشده است.خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا از ناتو خواسته است تا به تهدیدات غیرنظامی مانند «استفاده سیاسی از منابع انرژی و مهاجرت غیرقانونی» در آفریقا هم رسیدگی کند.

خبرگزاری فارس:  دفتر ریاست جمهوری ترکیه از نشست چهارجانبه دبیرکل ناتو، رئیس جمهور ترکیه و رهبران سوئد و فنلاند خبر داد. ابراهیم کالین سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوراین کشور روز سه شنبه در یک نشست مشترک با ناتو، سوئد و فنلاند شرکت خواهد کرد. این نشست، قبل از نشست اصلی سران ناتو در روز سه شنبه در مادرید انجام خواهد شد. کالین در مصاحبه با شبکه هابرترک گفت: به درخواست ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، نشستی با حضور مقامات ناتو، سوئد و فنلاند و رئیس جمهور ما در مادرید برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس: منابع خبری گزارش دادند که رئیس جمهور روسیه در اولین سفر خارجی خود از زمان جنگ اوکراین به دو کشور آسیای مرکزی سفر خواهد کرد. منابع روسی از اولین سفر خارجی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور از زمان شروع عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین خبر می‌دهند. تلویزیون روسیه روز یک شنبه گزارش داد که پوتین در اولین سفر خود بعد از شروع جنگ اوکراین قصد دارد در هفته جاری به دو کشور در آسیای مرکزی که از جمهوریهای جدا شده شوروی سابق هستند سفر کند.پوتین در دوشنبه با امام علی رحمان، از متحدان نزدیک خود دیدار می‌کند. سپس با سفر به عشق آباد در نشست سران دریای خزر با حضور سران ایران، قزاقستان و ترکمنستان حضور خواهد یافت.

تی .آر.تی ترکیه: ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه و الکساندر لوکاشکنو رئیس دولت بلاروس در شهر سن پترزبورگ دیدار و مذاکره کردند. پوتین در خصوص امنیت روسیه و بلاروس اعلام کرد: در اروپا 200 مهمات نظامی هسته‌ای متعلق به ایالات متحده آمریکا مستقر است. اکثر این مهمات نظامی نیز بمب هسته‌ای هستند. این 200 مهمات نظامی در شش کشور عضو ناتو مستقر هستند. برای استفاده از این مهمات نظامی 257 هواپیما آماده شده است. این‌ها هواپیماهای متعلق به آمریکا و شش کشور اروپایی عضو ناتو هستند.

خبرگزاری مهر : لیتوانی به هیچ وجه قرار نیست از ممنوعیت اعمال شده بر ترانزیت کالاهای روسی به منطقه «کالینینگراد» کوتاه بیاید و قرار است تصمیم کمیسیون اروپا در این زمینه را وتو کند. لیتوانی در اقدامی تشدیدکننده که می‌تواند منجر به درگیری روسیه و ناتو شود، از موافقت با اعطای هرگونه امتیازی درباره ممنوعیت ترانزیت کالاهای روسی به منطقه «کالینینگراد» خودداری کرد.«گیتاناس ناسدا» رئیس جمهور لیتوانی در این باره گفت: لیتوانی باید کنترل کالاهای حمل شده از طریق خاک خود را حفظ کند و خواهد کرد و هیچ صحبتی درباره هر گونه کریدور و همچنین امتیازاتی به روسیه در پاسخ به تهدیدهای کرملین در کار نیست.لیتوانی همچنین اعلام کرده است که اتحادیه اروپا به طور یکجانبه مسئول اجرای تحریم ها نیست.

خبرگزاری ایرنا: کانادا به دنبال تقویت جبهه شرقی ناتو، یکشنبه شب دو کشتی جنگی در دریای بالتیک و شمال اقیانوس اطلس مستقر کرد.نیروی دریایی کانادا در بیانیه ای اعلام کرد: کشتی‌های کانادایی به عنوان بخشی از اقدامات بازدارنده در اروپای مرکزی و شرقی که در سال 2014 پس از الحاق کریمه مسکو به خاک روسیه آغاز شد، به مدت چهار ماه مستقر خواهند شد.کانادا با پیوستن به متحدان غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اموال بیش از هزار نفر از اتباع و سازمان‌های روسی در داخل کشورش را توقیف کرده است.

آناتولی  ترکیه:  وزیران امور خارجه ترکیه و آمریکا درباره روابط دوجانبه رایزنی کردند. مولود چاووش‌اوغلو و آنتونی بلینکن در این گفتگوی تلفنی علاوه بر روابط دوجانبه درباره گسترش ناتو و صادرات غلات از اوکراین نیز به تبادل نظر پرداختند.

العالم فارسی: ترکیه اعلام کرد : عملیات نظامی در شمال سوریه قطعی است. ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که آنکارا آماده است که عملیات جدید نظامی در شمال سوریه را آغاز کند و هر لحظه امکان شروع این عملیات وجود دارد. کالین افزود: در گذشته دست به عملیات در شمال سوریه زدیم، در آن زمان نیز برای [انجام ندادن] آن زیر فشار قرار داشتیم، اما ما آن عملیات را به خاطر منافع ملی‌مان انجام دادیم.

خبرگزاری صدا و سیما: کمیته امور قانونی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با تصویب «قانون متهم» از احتمال بازگشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به قدرت و تشکیل کابینه، جلوگیری کرده است. بر طبق این قانون تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی به دست اشخاصی که رسماً به ارتکاب جرم متهم شده‌اند جلوگیری شده است و نتانیاهو در حال حاضر در ۳ پرونده فساد متهم شده است. «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» تاکید کرد هدف حزبش جلوگیری از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت است.این در حالی است که حامیان نتانیاهو که اصلی‌ترین رقیب کابینه ائتلافی بنت – لاپید است، این قانون را حمله شخصی به نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دانسته و گفته‌اند برخی قصد دارند قواعد بازی را در آستانه برگزاری انتخابات تغییر دهند.

یورونیوز: آمریکا، اسرائیل و کشورهای عرب منطقه در مورد ایران نشست محرمانه داشتند. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد که ایالات متخده سه ماه پیش جلسه‌ای محرمانه با مشارکت اسرائیل و برخی کشورهای عربی برای بررسی نحوه مقابله با ایران برگزار کرده است. در این جلسه محرمانه که در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد راه‌های مقابله با پیشرفت‌های پهپادی و موشکی ایران بررسی شده است. نمایندگان  اسرائیل، عربستان، قطر، اردن، مصر، امارات عربی متحده و بحرین در این نشست که به ابتکار آمریکا برگزار شد شرکت کردند.

خبرگزاری مهر: در ادامه نشست نقب، بحرین میزبان نشست کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی می شود. بحرین روز دوشنبه میزبان نشست هیئت‌هایی از وزرای خارجه کشورهایی است که سه ماه پیش در اجلاس نقب شرکت کرده و انجمن موسوم به «نقب» را تشکیل دادند.در این ارتباط اعلام شده که نشست انجمن نقب با حضور نمایندگانی از بحرین، امارات، مصر، مراکش، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در بحرین و در قالب یک نشست کاری برگزار خواهد شد.

ایران پرس: کاخ سفید به اقدام ایران در پرتاب ماهواره بر ذوالجناح واکنش نشان داد و از آن ابراز نگرانی کرد.دومین پرتاب ماهواره بر ذوالجناح به منظور اهداف تحقیقاتی از پیش تعیین شده، روز یکشنبه انجام شد.سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از پرتاب ماهواره بر ذوالجناح مدعی شد که  این اقدام «غیر مفید و بی ثبات کننده» است.کاخ سفید همچنین اعلام کرد که متعهد به استفاده از تحریم‌ها و سایر اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر ایران در برنامه موشکی بالستیک است.

خبرگزاری ایلنا: در حاشیه‌ نشست گروه هفت، سران تروئیکای اروپا و آمریکا امروز درباره صادرات نفت ایران گفت‌وگو می‌کنند.یک مقام فرانسوی اعلام کرد که رایزنی درباره ایران و صادرات نفت این کشور از جمله محورهای رایزنی این نشست چهارجانبه در روز سه‌شنبه خواهد بود.وی به جزئیات بیشتری در این‌باره اشاره نکرده است.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، ایالات متحده را مایه تمسخر و کشوری رو به زوال خواند. ترامپ در گردهمایی در ایالت ایلینویز گفت: ایالات متحده آمریکا در دو سال گذشته چنان تکان خورده است که تبدیل به مایه خنده شده است.رئیس سابق کاخ سفید به جو بایدن، رهبر کنونی و دولت وی حمله کرد و واشنگتن را به از دست دادن مزیت اقتصادی و سیاسی واشنگتن در صحنه جهانی متهم نمود.ترامپ گفت: این دیگر کشور بزرگی نیست، کشور رو به افول است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *