أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ استقرار موشک‌های هسته‌ای روسیه در بلاروس و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصمیم  مسکو به استقرار موشک‌های با قابلیت هسته‌ای در بلاروس، هشدار شدید لوکاشنکو به لیتوانی، توصیه روسیه به مولداوی  برای تشکیل «رومانی بزرگ» ، تسلط کامل نیروهای روسیه بر شهر «سیورودونتسک» اوکراین، هشدار جانسون درباره پیامد عدم حمایت گروه هفت از اوکراین، هشدار به روسیه در خصوص جنگ با انگلیس، ورود بایدن به آلمان برای شرکت در نشست گروه هفت، انصراف کی‌یف از پیوستن به ناتو، ابراز خرسندی سوئد از گفتگو با ترکیه ، سفر نخست وزیر عراق به عربستان ، نگرانی نفتالی بنت از ورود اسرائیل به جنگ داخلی، گفت وگوی نماینده آمریکا با صهیونیست‌ها درباره اختلافات دریایی با لبنان، واکنش حزب‌الله لبنان به ایده «ناتوی خاورمیانه‌» ، تصویب طرح کنترل سلاح در مجلس نمایندگان آمریکا، مکانیزم جدید آمریکا برای کمک به جزیره های اقیانوس آرام و اظهارات بورل درباره آخرین تحولات مذاکرات وین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: روسیه اعلام کرد که بنا دارد طی ماه‌های آینده موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در اختیار بلاروس قرار دهد.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان ملاقات با الکساندر لوکاشنکو در سن پترزبورگ این موضوع را با همتای بلاروس خود در میان گذاشت. رئیس جمهوری روسیه در این خصوص تصریح کرد: «در ماه‌های آینده سامانه‌های تاکتیکی اسکندر-ام را که قادر به استفاده از نمونه‌های متعارف یا هسته‌ای موشک‌های بالستیک یا کروز هستند، به بلاروس منتقل خواهیم کرد.» لوکاشنکو پیش‌تر در سال گذشته تاکید کرده بود که کشورش خواهان دریافت سامانه متحرک موشک‌های بالستیک اسکندر با برد ۵۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک های متعارف یا هسته ای است.

العالم فارسی: رئیس جمهور بلاروس محاصره کالینینگراد از سوی لیتوانی را در حکم اعلام جنگ غیررسمی خواند.«الکساندر لوکاشنکو»، اعلام کرد که تداوم محاصره «کالینینگراد» در غرب روسیه توسط لیتوانی در حکم «اعلام جنگ غیررسمی» است. لیتوانی از ورود کالاهایی نظیر زغال‌سنگ، فلزات، مصالح ساختمانی و فناوری‌های پیشرفته به منطقه کالینینگراد ممانعت کرده است. وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در همین رابطه سفیر لیتوانی احضار شده و از این کشور خواسته شده فوراً ممنوعیت ترانزیت کالا به کالینینگراد برداشته شود.دولت لیتوانی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد، ممانعت از رسیدن کالاهای روسی به منطقه کالینینگراد مطابق با تحریم‌های اعلام شده علیه روسیه انجام گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون شورای امنیت روسیه گفت، عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا ممکن است، اما نه به صورت مستقیم، بلکه از طریق ایجاد یک “رومانی بزرگ جدید”.«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پیشین روسیه که در حال حاضر معاون شورای امنیت روسیه است، در کانال تلگرام خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه مولداوی چند وقت دیگر می‌تواند عضو اتحادیه اروپا شود، گفت: مولداوی وارد صف طولانی الحاق به اتحادیه اروپا شده است که در طول دهه‌ها کشیده شده است. سفر به خیر! اما آنها این عضویت را  زودتر می‌خواهند! بنابراین، راه دیگری برای به دست آوردن عضویت در اتحادیه اروپا وجود دارد؛ ایجاد یک رومانی بزرگ جدید.

رادیو چین: رسانه ها از تصرف کامل شهر «سیورودونتسک» در لوهانسک از سوی نیروهای ارتش روسیه خبر دادند. فرماندار و شهردار شهر «سیورودونتسک» این خبر را تأیید کرد.شهردار «سیورودونتسک» در این خصوص گفت که نیروهای روسیه به طور کامل این شهر واقع در شرق اوکراین را به تصرف خود در آورده اند.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر انگلیس گفت اگر کمک‌ها مالی و نقدینگی جدیدی به اوکراین تزریق نشود، ​کی یف می‌ترسد تا فصل پاییز خزانه این کشور خالی و بی پول شود. بوریس جانسون در آستانه نشست گروه هفت در آلمان، از رهبران ایین گروه خواست پس از چهار ماه از آغار حمله نظامی روسیه، همچنان از اوکراین حمایت کنند و آن را تنها نگذارند.جانسون افزود: اوکراین می‌تواند در این جنگ پیروز شود و پیروز خواهد شد، اما اوکراینی‌ها برای رسیدن به پیروزی به حمایت و کمک ما نیاز دارند. اکنون زمان مناسبی برای دست کشیدن از اوکراین نیست.

اسپوتنیک روسیه: نشریه انگلیسی به روسیه هشدار داد در صورت اعدام مزدوران بریتانیایی، این کشور اعلام جنگ خواهد کرد. روزنامه اکسپرس نوشت ؛ لندن پس از حکم دادگاه عالی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد در صورت اعدام مزدوران انگلیسی به روسیه اعلام جنگ خواهد کرد. از مقاله اکسپرس چنین برمی‌آید که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، در صورت اجرای اعدام می‌تواند همه کاره باشد و این جنگ چرخشی بسیار خطرناک خواهد داشت که ممکن است راه بازگشتی نداشته باشد.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست گروه هفت وارد آلمان شد.آلمان امروز -یکشنبه- میزبان سران و مقام‌های ارشد کشور‌های ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن خواهد بود.نشست جاری گروه هفت با شعار «پیشرفت برای یک جهان عادلانه» برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس:  معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین با بیان اینکه اعضای ناتو آرمان‌های این کشور را رد کرده‌اند، از کنار گذاشتن آرزوی پیوستن به این ائتلاف نظامی خبر داد. «ایهور ژوکوا» معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف دیگر گامی برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برنمی‌دارد. ژوکوا در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز»، با بیان اینکه اعضای ناتو آرزوهای اوکراین را رد کرده‌اند،  اذعان کرد که پیوستن کی‌یف به این ائتلاف در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما ابراز امیدواری کرد که ناتو این مشارکت را تایید کند.

 آناتولی  ترکیه:  ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌ است.اندرسون گفت: گفت‌وگوی خوبی با رئیس جمهور اردوغان در مورد درخواست سوئد برای عضویت در ناتو داشتیم. من مشتاقانه منتظر دیدار رئیس جمهور اردوغان و سایر رهبران کشورهای متحد در اجلاس سران ناتو هستم که هفته آینده در مادرید برگزار خواهد شد. قبل از اجلاس، با اردوغان در مورد اهمیت پیشرفت روند به توافق رسیدیم.

خبرگزاری مهر : دفتر رسانه ای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از دیدار و رایزنی وی با ولیعهد سعودی در سفر به عربستان پیرامون روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی خبر داد.مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به عربستان با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و رایزنی کرد.در این دیدار روابط دوجانبه بین دو کشور و اهمیت توسعه آن در راستای تحقق منافع ریاض-بغداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.دو طرف همچنین شماری از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک و تلاش‌ها برای برقراری صلح و آرامش در منطقه را مورد تبادل نظر قرار دادند. الکاظمی قرار است روز یکشنبه نیز به تهران سفر کند.

خبرگزاری تسنیم: نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی گفت : نگران ورود اسرائیل به جنگ داخلی هستم. نفتالی بنت که چند روز بعد از یک‌سالگی کابینه‌اش مجبور به اعلام فروپاشی ائتلافش شد، در گفتگویی با شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی پرده از نگرانی‌‌ها برای آینده اسرائیل برداشت. شبکه 11 تلویزیون اسرائیل (کان) در گزارشی از این مصاحبه که در وبگاهش منتشر شد، به نگرانی درباره ازدست‌رفتن اسرائیل پرداخت و آن را به‌عنوان تیتر گفتگویش انتخاب و تأکید کرد بزرگترین نگرانی بنت در این گفتگو جنگ داخلی است که منجر به فروپاشی کامل اسرائیل می‌شود.

خبرگزاری ایرنا:  وزارت انرژی رژیم صهیونیستی شنبه شب اعلام کرد که مذاکره کنندگان این رژیم درباره اختلافات مرزی دریایی با لبنان با نماینده آمریکا که نقش میانجی را دارد، دیدار وگفت وگو کردند. وزارت انرژی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیأت مذاکره کننده صهیونیستی آخرین تحولات از سفر نماینده آمریکا به لبنان را شنید و طرفین برای پیشبرد مذاکرات گفت وگو کردند.وزارت انرژی رژیم صهیونیستی افزوده است که منافع اقتصادی و امنیتی این رژیم در مذاکرات را حفظ خواهد کرد اما قصد دارد مساله را در آینده نزدیک حل کند.

الکوثرفارسی:  معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به تلاش‌ها برای تشکیل «ناتوی خاورمیانه‌» گفت: همه تهدیدها توخالی است و ما به دیدن این تهدیدها بسنده می‌کنیم. شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در کنفرانس ملی عربی اسلامی در لبنان  با اشاره به تلاش کشورهای عربی سازشکار با رژیم صهیونیستی برای ایجاد ائتلاف‌های نظامی با این رژیم گفت: «رویکرد کشورهایی که به عادی‌سازی روابط  با رژیم صهیونیستی روی آورده‌اند، ایجاد ائتلاف‌های نظامی با این رژیم اشغالگر است. اسرائیل معتقد است که با این تهدیدها، در محور مقاومت نگرانی ایجاد می‌کند اما من می‌گویم که این تهدیدها توخالی است. با این وجود ما  آمادگی کامل داریم و در مانور بزرگ در آماده‌باش کامل بودیم و هر روز آماده هستیم.

تی .آر.تی ترکیه: مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا ضمن تصویب لایحه دو حزبی طرح کنترل سلاح، آنرا برای تایید نهایی به جو بایدن رئیس جمهور این‌کشور ارائه کردند.لایحه طرح کنترل سلاح که احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات پیرامون آن به توافق رسیده بودند، دیروز در مجمع عمومی مجلس سنا و امروز نیز در مجمع عمومی مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این لایحه با 193 رای منفی در مقابل 234 رای مثبت به تصویب رسید.لایحه مورد بحث کنترل سوسابقه خریداران اسلحه بین سنین 18 الی 21 را افزایش داده و خریداران دایمی اسلحه را نیز به داشتن مجوز وادار می‌کند.   

ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا می گوید به همراه ۴ کشور شریک خود از جمله ژاپن مکانیزم غیر رسمی جدیدی را برای حمایت از منطقه کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام راه اندازی کرده است. کاخ سفید گفت استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، بریتانیا و آمریکا درباره چالش‌های فوری که کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام با آنها روبرو هستند، همکاری خواهند کرد.راه اندازی این مکانیزم جدید پس از ۲ روز مشورت میان مقامات عالیرتبه این چهار کشور شریک و نمایندگانی از کشورهای منطقه اقیانوس آرام در واشنگتن حاصل شد.

ایران پرس: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات میان ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین برگزار نخواهد شد چرا که گفتگو‌ها در فرمت ۱+۴+آمریکا نیست.جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اروپا روز شنبه وارد تهران شد و با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.بورل و امیرعبداللهیان به مدت سه ساعت و نیم مذاکرات پشت درهای بسته داشتند. جوزف بورل در  نشست خبری گفت: هدف اصلی سفر من شکستن بن بست برجام و کم کردن تنش ها است. برای من مهم هست که بن بست برجام را از بین ببریم و قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *