جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و در حال حاضر به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ریشه اصلی بحران در منطقه جنگ، نسل‌کشی اسرائیل در غزه و کرانه باختری است

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، گفت: گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

Loading

رسانه‌ها؛ شکل گیری ناتوی عربی و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمایت ملک عبدالله از تشکیل ناتوی عربی، واکنش روسیه به عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا،  اعتراض مردم گرجستان به کندی عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، حضور رهبران ژاپن و کره جنوبی برای اولین بار در اجلاس ناتو، مخالفت روسیه باحضور در پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای، آخرین تحولات شرق اوکراین وعقب‌نشینی  نظامیان  این کشور از سورودونتسک، واکنش ترکیه به تصمیمات اجلاس سران اتحادیه اروپا، ادامه تظاهرات ضددولتی در ایروان، سفر «شی جینپینگ» به هنگ کنگ، سخنرانی رهبر چین در گفت و گوی عالیرتبه توسعه جهانی، تصویب لایحه کنترل سلاح درآمریکا، شکست آمریکا درطرح امنیتی مشترک با نپال، بیانیه مشترک آمریکا و اروپا درخصوص لیبی ، تایید رکود اقتصادی درآمریکا توسط  صندوق بین المللی پول، کشته شدن ۱۸ مهاجر در جریان تلاش برای عبور از حصار مرزی اسپانیا و ورود مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  پادشاه اردن در دیدار با مقامات اماراتی، از علاقه کشورش به ایجاد اتحادی نظامی مشابه پیمان نظامی آتلانتیک شمالی سخن گفت و اظهار کرد که از شکل گیری پیمان نظامی در خاورمیانه حمایت می کند.ملک عبدالله دوم در مصاحبه با CNBC نیز گفت  که منشور چنین اتحادی باید بسیار روشن باشد. وی تاکید کرد: من یکی از اولین افرادی خواهم بود که ناتوی خاورمیانه را تایید می‌کنم، اما پیوندها با بقیه جهان و نحوه تنظیم و برقراری آن از سوی ما باید بسیار بسیار واضح باشد. در غیر این صورت، همه دچار سردرگرمی خواهند شد. همکاری نزدیکتر در زمینه نظامی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی چندین سال است که توسط آمریکا مطرح شده است.اخیرا قانونگذاران آمریکایی لایحه ای را به سنا و کنگره ارائه کردند که در آن خواستار طرحی برای یکپارچه سازی پدافند هوایی خاورمیانه شدند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن هشدار درباره عواقب منفی اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین و مولداوی، گفت آنها سعی در بردگی کشیدن از کشورهای شوروی سابق دارند. تصمیم کمیسیون اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه این قاره به کشورهای اوکراین و مولداوی با واکنش تند مسکو همراه شد. «ماریازاخارروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت تصمیم سران اروپا برای پذیرش اوکراین و مولداوی به عنوان نامزدهای عضویت در این اتحادیه، پیامدهای منفی خواهد داشت و به منزله «بردگی» کشورهای همسایه اتحادیه اروپا است.زاخارووا با صدور بیانیه‌ای، این اقدام سران اروپایی را تلاشی برای تجاوز به حوزه نفوذ روسیه در کشورهای همسود مستقل شامل کشورهای سابق شوروی خواند.

تی .آر.تی ترکیه: تظاهرات‌کنندگان در گرجستان خواستار استعفای حکومت شدند. مردم گرجستان حکومت این‌کشور را به دلیل عدم موفقیت در دریافت موقعیت کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا مورد اعتراض قرار داد. تظاهرات‌کنندگان با تجمع در کوچه و خیابان‌های شهر تفلیس پایتخت گرجستان، به حکومت این‌کشور که نتوانست موقعیت کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کند، واکنش نشان داده و ایراکلی گاریباشویلی نخست وزیر را دعوت به استعفا نمودند. مردم گرجستان در این تظاهرات که در مقابل ساختمان پارلمان ترتیب یافت، ضمن اعلام حمایت از روند عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا، از عدم موفقیت در اعطای موقعیت کشور نامزد عضویت در این اتحادیه به گرجستان، حکومت را مسئول دانستند. در این حال، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از طریق پیام تصویری خطاب به تظاهرات‌کنندگان در تفلیس گفت: به اوکراین موقعیت کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا داده شده و گرجستان نیز در همین راه قدم بر می‌دارد.

العالم فارسی: رهبران ژاپن و کره جنوبی قصد دارند برای اولین بار در اجلاس ناتو به عنوان ناظر شرکت کنند؛ امری که به نظر می رسد اهداف پنهانی چون گسترش مرزهای این ائتلاف نظامی غرب به سوی شرق در پس آن نهفته باشد و بدون تردید خشم قدرتهای شرقی از جمله چین و تشدید تنش های جهانی را بدنبال خواهد داشت.علاوه بر ژاپن و کره جنوبی، سران استرالیا و نیوزلند از منطقه اقیانوسیه هم در نشست سران ناتو به میزبانی اسپانیا حضور خواهندیافت.

اسپوتنیک روسیه: روسیه قصد ندارد به پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای بپیوندد. ماریا زاخارووا ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو قصد ندارد به پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای بپیوندد، گفت: مسکو قاطعانه به این موضع پایبند است که توسعه معاهده منع جنگ‌افزار هسته‌ای زودرس، اشتباه و اساسا معکوس بوده است. این هفته، وین میزبان اولین کنفرانس نمایندگان ۸۶ کشور امضا کننده معاهده منع جنگ‌افزار هسته‌ای بود. کشورهای امضا کننده این معاهده عضو ناتو نیستند و سلاح هسته‌ای ندارند.

یورونیوز: اوکراین از صدور فرمان عقب نشینی نظامیان این کشور  از کلیدی‌ترین شهر استان لوهانسک خبر داد. سرهی هایدای، فرماندار منطقه‌ای استان لوهانسک با انتشار پیامی تلگرامی اعلام کرد: «نیروهای مسلح اوکراین باید از سورودونتسک عقب نشینی کنند. آنها این دستور را دریافت کرده اند.» سورودونتسک چندین هفته است که به صحنه نبردهای سنگین میان ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی تبدیل شده و طبق آخرین خبرها بخش عمده آن تحت کنترل سربازان روس قرار گرفته است. نظامیان ارتش روسیه طی روزهای گذشته حمله به مناطق شرقی اوکراین را با هدف تنگ‌تر کردن محاصره شهرهای مهم منطقه دونباس تشدید کرده‌‌اند.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای به تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس سران اتحادیه اروپا درخصوص دریای مدیترانه شرقی و اژه اعتراض کرد. وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: مایه تاسف است که در تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس سران اتحادیه اروپا، نگرش مغرضانه، بی بصیرت و به دور از واقعیت نسبت به کشورمان دیده می‌شود. در بیانیه مذکور تاکید شده است: تلاش اتحادیه اروپا برای مشروعیت بخشیدن به تزهای ماکسیمالیست و مغایر با قوانین بین المللی در مورد مدیترانه شرقی و دریای اژه غیرقابل قبول است.

خبرگزاری ایلنا:  ایروان بار دیگر شاهد تظاهرات ضددولتی بود. اعتراضات علیه دولت ارمنستان و درخواست‌ها برای استعفای نخست‌وزیر این کشور بار دیگر در ایروان برگزار شد.معترضان به دولت ارمنستان و مخالفان «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور، شامگاه جمعه بار دیگر به تظاهرات در ایروان پرداختند.حدود دو ماه است که از آغاز اعتراضات گسترده در ارمنستان برای استعفای پاشینیان می‌گذرد.

خبرگزاری مهر : رسانه های چین از سفر «شی جینپینگ» به هنگ کنگ  خبر دادند. همزمان با تشکیل کابینه رهبر جدید هنگ کنگ که طرفدار پکن است، رئیس جمهور چین برای شرکت در مراسم تحلیف وی و همچنین سالگرد رهایی این منطقه از استعمار انگلیس، به هنگ کنگ سفر می کند. «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به مناسبت ۲۵ امین سالگرد رهایی هنگ کنگ از استعمار انگلیس و بازگشت آن به سرزمین مادری خود چین، به این منطقه سفر خواهد کرد. منابع خبری چین امروز شنبه در این رابطه اعلام کردند که رئیس جمهور چین در گردهمایی سالگرد بازگشت هنگ کنگ به سرزمین مادری و همچنین اولین جلسه دولت جدید «جان لی» رهبر این منطقه شرکت خواهد کرد. جزئیاتی درباره مدت زمان دیدار وی منتشر نشده است.اعلام سفر رئیس جمهور چین به هنگ کنگ نشانگر اهمیت بالای این منطقه برای وی و دولت چین است.

رادیو چین:  شی جین پینگ رئیس جمهور چین به صورت ویدیویی میزبانی گفتگوی عالی رتبه توسعه جهانی را برعهده گرفت و  سخنرانی مهمی ایراد کرد. شی جین پینگ خاطرنشان کرد: زمانی که مردم همه کشورها زندگی خوبی داشته باشند، شکوفایی پایدار می‌شود، امنیت تضمین خواهد شد و حقوق بشر پایه و اساس درست خواهد داشت. ما باید توسعه را در مرکز دستور کار بین المللی قرار دهیم، با اجرای دستور کار توسعه پایدار سال 2030 سازمان ملل، یک اجماع سیاسی ایجاد کنیم که همه به توسعه اهمیت دهند و همه کشورها به دنبال همکاری باشند.

ان. اچ.کی ژاپن:  قانونگذاران آمریکایی لایحه کنترل سلاح را تصویب کردند. طرفداران اعمال کنترل بر حمل سلاح در آمریکا، در پی تیراندازی های گسترده در ماه گذشته میلادی در نیویروک و تگزاس، خواستار اقدام در این زمینه شده اند. اکنون، قانونگذاران لایحه ای را با هدف مقابله با این خشونت ها تصویب کرده اند. روز جمعه، یک روز پس از تصویب این لایحه در سنا، مجلس نمایندگان نیز این لایحه را با ۲۳۴ رای موافق در مقابل ۱۹۳ رای مخالف تصویب کرد.بر اساس این قانون پیشینه افراد زیر ۲۱ سال که می خواهند سلاح بخرند سختگیرانه تر بررسی می شود. از جمله این اقدامات، حمایت مالی از قوانین به اصطلاح پرچم قرمز است که به مقامات محلی اجازه می دهند تا اسلحه افرادی که خطرناک می دانند را مصادره کنند.

ایران پرس:  دولت نپال از امضای توافقنامه امنیتی مشترک با امریکا صرف نظر کرد. از سال ۲۰۱۴ درخواست برای همکاری مشترک امنیتی با نپال از سوی آمریکا مطرح شده بود که بنا به گزارش راشاتودی و تایید دولت چین دولت کاتماندو دست رد به سینه امریکا زد. موضوع درخواست همکاری های امنیتی میان امریکا و کشورهای مختلف در جهان از جمله نپال واقع در شبه قاره هند به سال ۲۰۰۱ بعد از حملات به برجهای دوقلو در امریکا برمی گردد. در این سال امریکا به بهانه مقابله با تروریسم خیز بلندی را برای امضای توافقنامه های امنیتی با کشورهای جنوب شرق اسیا بخصوص مالزی و اندونزی و همچنین نپال برداشت که کاولین پاول وزیر امور خارجه وقت امریکا نیز به کاتماندو سفر کرد.با این حال هیچ یک از کشورها حاضر به امضای توافقنامه امنیتی مشترک با آمریکا نشدند .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا در بیانیه‌ای مشترک درباره مذاکرات لیبی، مخالفت خود را با هر اقدامی که منجر به تجزیه لیبی شود، اعلام کردند. پنج کشور غربی مذکور در بیانیه خود از رهبران سیاسی لیبی خواستند تا برای پایان دادن به بن بست سیاسی موجود و توافق بر سر نحوه اجرای انتخابات به شکلی سازنده مذاکره کنند. در این بیانیه آمده است: «ما هر اقدامی را که ممکن است به تقسیم لیبی منجر شود، رد می‌کنیم و مخالف ایجاد نهادهای موازی یا به دست گرفتن قدرت با زور هستیم».

خبرگزاری صدا و سیما:  کریستالینا جیورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول گفت‏‏، رکود اقتصادی در آمریکا اجتناب ناپذیر است. وی گفت: ما انتظار داریم رشد اقتصاد آمریکا کند شود. ما آگاهیم که رکود اقتصادی اجتناب ناپذیر است. ما همچنین ابهام در وضعیت موجود را به خوبی می‌بینیم. اقتصاد از همه گیری احیاء می‌شود. شوک‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین بر اقتصاد آمریکا وارد می‌شود. این اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه‌ها از کشته شدن حدود ۱۸ مهاجر و زخمی شدن تعداد زیادی از آن‌ها در اثر هجوم به حصارهای مرزی اسپانیا و تلاش برای رسیدن از مراکش به خاک اروپا خبر دادند. حدود 100 تا 200 مهاجر هم مجروح شدند. حصارهای مرزی در این منطقه مرزی مجهز به سیم خاردار، دوربین فیلمبرداری و سکوهای نگهبانی است. تصاویر منتشر شده در رسانه های اسپانیایی تصاویری از مهاجران را نشان می دهد که خسته در پیاده رو دراز کشیده اند و برخی دست های خون آلود و لباس های پاره شده داشتند. سئوتا و ملیلا، که تنها مرزهای زمینی اتحادیه اروپا در آفریقا را تشکیل می دهند، مقصدی منظم برای افرادی است که امیدوار به زندگی بهتر در اروپا هستند.

الکوثرفارسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درتهران دیدار و گفتگو کردند. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه  امروز از جوزپ بورل سیاستمدار چپگرا اهل اسپانیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درتهران استقبال کرد.طرفین سپس بر سر یک میز به گفت‌وگو درباره آخرین تحولات مذاکرات وین پرداختند.این نخستین سفر بورل به تهران در دولت سیزدهم است. انریکه مورا معاون بورل پیش از این به تهران سفر کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *