جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه‌ها؛ توافق بر سر انحلال کنست و…

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: توافق شرکای دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی  بر سر انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام، واکنش بنت به تحولات سرزمین های اشغالی، برنامه رژیم صهیونیستی برای  ایجاد "دفاع هوایی خاورمیانه" جهت مقابله با ایران، سفر بایدن به فلسطین اشغالی همزمان با فروپاشی کابینه تل‌آویو، اظهارات بایدن و رییس اتحادیه اروپا  دوباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپایی، بسته هفتم تحریم‌ها علیه روسیه روی میز وزرای خارجه اتحادیه اروپا، اتهام صدراعظم آلمان به پوتین مبنی بر تلاش کردن برای گسستگی اروپا، رای عدم اعتماد پارلمان فرانسه در یک قدمی ماکرون، ابراز امیدواری دبیرکل ناتو به ورود پ .ک.ک به فهرست تروریسم سوئد، فنلاند و اتحادیه اروپا، اولتیماتوم روسیه به لیتوانی درباره کالینینگراد، برنامه دانمارک برای افزایش تهدیدات امنیتی روسیه، واکنش چین به سخنرانی اخیر آنتونی بلینکن در سازمان غیرانتفاعی «انجمن آسیا»، اعتراض ژاپن به چین برای نصب تجهیزات حفاری در میدان گازی دریای چین شرقی، آغاز سفر ولیعهد عربستان به کشورهای منطقه و جلسه فوق العاده پارلمان عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل بر سر انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کردند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه توافق کردند که هفته آینده درباره انحلال کنست رای‌گیری شود.در صورت تصویب، اسرائیل برای پنجمین بار در 3.5 سال گذشته انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد. بر اساس توافق شرکای دولت ائتلافی، یائیر لاپید وزیر امور خارجه تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام نخست وزیر موقت خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین اظهاراتش پس از اعلام توافق بر سر انحلال کنست، اذعان کرد که اسرائیل در آستانه ورود به هرج و مرج قرار دارد و لاپید به زودی سکان نخست وزیری را بر عهده خواهد گرفت.بنت تصمیم انحلال کنست را یک تصمیم صحیح و درست برای اسرائیل برشمرد و افزود: لحظه سختی است اما ما تصمیم درست را اتخاذ کردیم. وی مدعی شد: پس از انجام گفتگوها و مشورت‌هایی حقوقی، به این نتیجه رسیدم که اسرائیل در آستانه ورود به هرج و مرج قرار دارد و من اجازه این را نمی‌دهم.
دویچه وله:
 اسرائیل از برنامه “دفاع هوایی خاورمیانه” برای مقابله با ایران خبر داد. بنی گانتس، وزیر اسرائیلی می‌گوید در حال تشکیل ائتلافی برای “دفاع هوایی خاورمیانه” تحت حمایت آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی است. آمریکا در صدد است پیوند نزدیک‌تری میان اسرائیل و کشورهای عربی برقرار شود.

خبرگزاری صدا و سیما: وجود بحران کابینه رژیم موقت صهیونیستی که به فروپاشی نزدیک شده و احتمال برگزاری انتخابات مجدد قوت گرفته، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا باز هم قصد سفر به فلسطین اشغالی را دارد. «توماس نایدز» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی بامداد سه‌شنبه گفت که بایدن علی‌رغم فروپاشی ائتلاف کابینه، همچنان قصد دارد ماه آینده به فلسطین اشغالی سفر کند.سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اظهار داشت: «ما با اسرائیل رابطه راهبردی داریم که فراتر از هر دولتی است. رئیس جمهور مشتاقانه منتظر دیدار ماه آینده است».

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه قصدی برای سفر به کی‌یف در آینده نزدیک ندارد، احتمال عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را بسیار زیاد توصیف کرد. علی‌رغم اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم حرکت قدم به قدم و حساب‌شده درخصوص اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین، کاخ سفید اما نسبت به عضویت کی‌یف امیدوار است.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه گفت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بسیار محتمل است.

خبرگزاری ایرنا: رییس اتحادیه اروپا از وضعیت نامزدی اوکراین و مولداوی حمایت کرد. چارلز میشل رئیس شورای اروپا گفت که از اتحادیه اروپا دعوت خواهد کرد تا در نشست این هفته به اوکراین و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه عنوان نامزد اعطا کند.میشل در دعوت نامه ای به اعضای شورا نوشت: اکنون زمان آن است که اذعان کنیم که آینده اوکراین، مولداوی و گرجستان در اتحادیه اروپا نهفته است، من از شما دعوت خواهم کرد که به آن ها  وضعیت نامزدی اعطا کنید.وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به ارائه حمایت های انسانی، نظامی، اقتصادی و مالی قوی به اوکراین ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری ایلنا: وزرای خارجه اتحادیه اروپا ‌هفتمین بسته تحریم های علیه روسیه در حوزه انرژی را بررسی می‌کنند.«آندرس سوت»، سرپرست وزارت خارجه استونی اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است هفتمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه از جمله موضوع تامین انرژی را بررسی کنند.سوت درباره دستور کار نشست وزرای خارجه اروپا افزود: «ما باید به افزایش فشار بر روسیه و حمایت از اوکراین از طریق کمک‌های بشردوستانه و نظامی ادامه دهیم. طبیعتا برای انجام این کار باید روی بسته هفتم تحریم‌ها کار کنیم، تحریم هایی که باید شامل انرژی شود و به طور قابل توجهی بر تنوع منابع سوخت در اتحادیه اروپا تأثیر مثبت بگذارد».

العالم فارسی: صدراعظم آلمان با اتهام‌زنی به رئیس جمهور روسیه مبنی بر تلاش کردن برای گسستگی اروپا، مدعی شد او قصد دارد به دنیایی بازگردد که تحت سلطه حوزه‌های نفوذ خود است.«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه سعی در تقسیم کردن کشورهای اروپایی دارد. شولتز در مصاحبه با روزنامه آلمانی «مونیخ مِرکور» ادعا کرد که پوتین از انتشار «جرقه دموکراسی» به روسیه می‌رسد و قصد دارد به دنیایی بازگردد که تحت سلطه حوزه‌های نفوذ وی است.

 خبرگزاری مهر : دولت فعلی فرانسه به دلیل از دست دادن اکثریت مطلق پارلمانی، ممکن است در آستانه فروپاشی قرار گیرد. نتایج اولیه دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه، رئیس جمهور این کشور را در آستانه گرفتن رأی عدم اعتماد از سوی نمایندگان پارلمان قرار داده است. ائتلاف چپگرای «نوپس» که دومین گروه بزرگ در مجلس سفلی پارلمان فرانسه است، اعلام کرده در ۵ ژوئیه به دولت «امانوئل ماکرون» رأی عدم اعتماد خواهد داد. ائتلاف نوپس آرا کافی برای تصویب رأی عدم اعتماد علیه ماکرون را در اختیار ندارد. در نتیجه برای به نتیجه رساندن رأی عدم اعتماد به دولت فعلی فرانسه، این ائتلاف ممکن است با مشکلاتی روبرو شود و چاره‌ای جز ائتلاف با دیگر احزاب نداشته باشد.نتایج اولیه دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه از عدم دستیابی ائتلاف «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور به اکثریت مطلق در این انتخابات حکایت دارد.

تی .آر.تی ترکیه: دبیرکل ناتو یادآور شد کشورهای عضو ناتو، سوئد، فنلاند و اتحادیه اروپا، پ‌ک‌ک را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهند.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اظهار داشت: “ترکیه یک کشور مهم ناتو با اهمیت استراتژیکی در خصوص اروپا، روسیه، عراق و سوریه است.”استولتنبرگ در گفت و گو با روزنامه آلمانی بیلد، نگرانی‌های ترکیه در مورد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را یادآور شده،  گفت: “درخواست برای عضویت لحظه ای تاریخی است که ما باید از آن استفاده کنیم. مشارکت نه فقط فنلاند و سوئد بلکه همه ما را تقویت خواهد کرد.”

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه روسیه تهدید کرد در صورتی که لیتوانی ترانزیت بار به کالینینگراد را از سر نگیرد، اقدامات تلافی جویانه ای انجام خواهد داد. وزارت امور خارجه روسیه افزود، اگر لیتوانی در آینده نزدیک ترانزیت کامل محموله به منطقه کالینینگراد را از سر نگیرد، روسیه این حق را برای حفاظت از منافع ملی محفوظ می دارد. وزارت خارجه روسیه در همین راستا، کاردار لیتوانی را احضار و به شدت به وی اعتراض کرد.راه آهن لیتوانی اخیرا به راه آهن کالینینگراد اطلاع داده است که ترانزیت کالاهای مشمول تحریم های اتحادیه اروپا را از 18 ژوئن خاتمه می دهد.

یورونیوز: دانمارک به‌دلیل تهدید روسیه جنگنده‌های اف-۱۶ خود را از رده خارج نمی‌کند . مورتن بودسکوف، وزیر دفاع دانمارک گفت که ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶خود را فعلا در بحبوحه افزایش تهدیدات امنیتی روسیه از رده خارج نمی‌کند و فعال نگه می‌دارد. او گفت: «حملات پوتین در اوکراین وضعیت اروپا و تهدیدهایی را که ما با آن روبرو هستیم تغییر داده است.» این کشور عضو ناتو مبلغ ۱۵۶ میلیون دلار را با حفظ این جنگنده‌ها تا سال ۲۰۲۷ هزینه خواهد کرد. دانمارک در سال ۲۰۱۶ با خرید ناوگان جنگنده‌های اف-۳۵ از شرکت لاکهید مارتین موافقت کرد.

رادیو چین: پکن اعلام کرد : سیاست آمریکا در قبال چین فریبکارانه، ریاکارانه و خطرناک است. وزارت خارجه چین در بیانیه ای با اشاره به سخنرانی اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در سازمان غیرانتفاعی «انجمن آسیا»، از تلاشهای آمریکا برای ترویج “نظریه تهدید چین”، مداخله در امور داخلی چین و بی اعتبار نشان دادن سیاست های داخلی و خارجی چین انتقاد کرد. وزارت امور خارجه چین در این بیانیه خاطرنشان کرده است: آمریکا همواره خود را متعهد به حفظ به اصطلاح نظم بین‌المللی می‌داند اما این نظم برای تامین منافع خود ایالات متحده و تداوم سلطه این کشور طراحی شده است.

ان. اچ.کی ژاپن:  بعد از تائید اینکه چین تجهیزات حفاری خود را برای اکتشاف یک میدان گازی در دریای چین شرقی پیاده و نصب کرده است، ژاپن اعتراضی را تسلیم پکن کرد. این منطقه بخشی از محدوده ای است که توکیو و پکن در سال ۲۰۰۸ توافق کردند که مشترکا در آن میدان‌های گازی بسازند. با آن که توافقنامه انجام این برنامه توسعه مشترک هنوز به امضا نرسیده چین به طور یکجانبه برنامه‌های ساخت و ساز خود را پیش برده است که برپایی سازه‌های داخل آب در نزدیکی مرز دریایی بین دو کشور از جمله آنها است.

ایران پرس:  محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سفر منطقه ای خود که به مدت سه روز ادامه خواهد داشت را از مصر آغاز کرد.محمد بن سلمان، که سفر منطقه ای خود را از مصر آغاز کرد، با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد. وی در سفر به مصر و دیدار با رئیس جمهور این کشور، همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه های مختلف و شماری از پرونده ها و مسائل داخلی، منطقه ای و بین المللی به ویژه بحران اوکراین و تاثیر آن بر خاورمیانه را بررسی خواهد کرد. محمد بن سلمان پس از سفر به مصر به اردن و ترکیه خواهد رفت.

خبرگزاری تسنیم: منابع عراقی با اشاره به تحرکاتی که در زمینه تشکیل دولت جدید از سوی هیئت هماهنگی سیاسی شیعی انجام می‌شود از برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان عراق در روز ۲۳ ژوئن جاری خبر دادند. «فادی الشمری» عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق از انسجام چارچوب هماهنگی سیاسی شیعی عراق خبر دادو اعلام کرد که تاکنون به موضوع نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق پرداخته نشده،  و هر آنچه که بیان شده، نادرست است.الشمری گفت: بر خلاف آنچه برخی به دنبال ترویج آن هستند، هیچ شکافی در داخل چارچوب هماهنگی وجود ندارد. این نخستین جلسه مجلس عراق بعد از استعفای 73 نماینده جریان صدر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *