جدیدترین مطالب

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

انتقاد سناتور آمریکایی از کمک مالی به تل آویو

برنی سندرز در سنای آمریکا در مخالفت با تصویب بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، تل آویو و تایوان گفت: مردم غزه با جنایت‌های غیرقابل توصیفی مواجه هستند که اسرائیلی‌ها عامل آن هستند.

Loading

أحدث المقالات

بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا ایران را به گسترش تنش‌ها در منطقه متهم کرد اما اشاره کرد که تحریم‌ها به تنهایی، پاسخ کارآمدی به اقدامات ایران نیست.

کنعانی: اتهامات مطروحه در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است

سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ برخی از قضات آرژانتینی را درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده آمیا به شدت محکوم کرده و گفت که اتهامات مطروحه در این پرونده علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است.

ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها / یک مقام سازمان محیط زیست: تالاب هامون از رودخانه فراه مقدار کمی مرطوب شده اما حجم آن در مقایسه با سیلاب در رودخانه هیرمند بسیار ناچیز است / مداخلات انسانی در مسیر اتفاق افتاده

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ پیروزی تلخ جناح مکرون درانتخابات  و…

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پیروزی احزاب راست و چپ افراطی در انتخابات پارلمانی فرانسه، چرخش کلمبیا به چپ وپیروزی «گوستاوو پترو» در انتخابات، اظهارات جدید جانسون درباره جنگ اوکراین، مذاکرات محرمانه بین برلین و مسکو، هشدار زلنسکی درخصوص گسترش حملات روسیه به دیگر کشورهای اروپا، نشست وزیران اتحادیه اروپا فردا درباره امنیت غذایی و انرژی، درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت اوپک،ترکیه به دنبال تغییر جغرافیای جمعیتی در شمال سوریه، سفر  یائیر لاپید به ترکیه،سفر سرگئی لاوروف به تهران،رزمایش بزرگ جهاد اسلامی در نوار غزه، هماهنگی سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان برای کنار زدن نجیب میقاتی، پایان مذاکرات لیبی در قاهره، قتل و عام جدید قومیتی در اتیوپی ، انتخاب دختر رئیس‌ جمهور کنونی فیلیپین به معاونت مارکوس و افتتاح  بزرگ ترین پایانه راه آهن آسیا در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: در انتخابات پارلمانی فرانسه اتحاد احزاب چپ و سبز از یک سو و حزب راست افراطی از سوی دیگر به پیروزی چشمگیری دست یافتند. شکست مکرون در کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، تشکیل کابینه را برای او دشوار می‌کند.بر اساس نتایج رسمی انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ۱۹ ژوئن در فرانسه، ۲۴۵ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان به ائتلاف “با همدیگر” به رهبری امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تعلق گرفت و به این ترتیب برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته یک رئیس جمهور فرانسه اکثریت مطلق را در پارلمان این کشور از دست داد.ائتلاف مکرون برای حفظ اکثریت مطلق به کسب حداقل ۲۸۹ کرسی نیاز داشت. نتیجه این انتخابات ضربه بزرگی به مکرون به شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس: با شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، یک نامزد چپ گرا برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی دست یافت.  این اولین بار است که یک نامزد چپ گرا پیروز انتخابات کلمبیا شده است.مقامات انتخاباتی کلمبیا براساس بیشتر آرای شمارش شده پترو را برنده انتخابات اعلام کرده‌اند. ساعاتی پیش کمیسیون انتخاباتی کلمبیا از پیشتاز بودن پترو با ۶۵ درصد آرا در مقابل رقیبش «رودولفو هرناندز» غول ساخت و ساز و شهردار یکی از شهرهای بزرگ این کشور خبر داده بودند. گوستاوو پترو در اولین واکنش به پیروزی خود در انتخابات در حساب توئیتری خود آن را یک «پیروزی مهم و تاریخی» برای مردم کلمبیا خواند.

خبرگزاری صدا و سیما: بوریس جانسون در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی تایمز نوشت، ناکامی‌های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به معنای آن نیست که او درایت کافی برای عقب نشینی خواهد داشت.جانسون افزود: انگلیس و کشور‌های غربی نیاز دارند خود را برای جنگ بلندمدت آماده کنند. همه چیز بستگی به آن خواهد داشت که آیا اوکراین می‌تواند قدرتش را برای دفاع از خاک این کشور سریعتر از قدرت روسیه برای حمله، افزایش دهد یا نه؟

خبرگزاری ایلنا: نشریه فارین پالیسی از امکان کمک برلین به مسکو برای تحقق اهداف خود در اوکراین خبر داد. فارین پالیسی با اشاره به مذاکرات محرمانه‌ای که بین برلین و مسکو در جریان است، نوشت که آلمان ممکن است به روسیه برای تحقق اهداف خود در اوکراین کمک کند.فارین پالیسی نوشت که آلمان ممکن استن برای اجتناب از توهین به روسیه از کمک به اوکراین صرف نظر کند.در این گزارش تاکید شده است که به احتمال زیاد «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌‌جمهوری فرانسه درباره حل و فصل بحران اوکراین با ابزار دیپلماسی هم‌عقیده باشد.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که روسیه در هفته پیش رو ممکن است نه تنها حملاتش برضد اوکراین را تشدید کند، بلکه به دیگر کشورهای اروپایی نیز حمله کند. «ولودیمیر زلنسکی» اعلام کرد که همزمان با این مسئله که کشورش منتظر تصمیم اتحادیه اروپا درباره وضعیت نامزدی خود است، انتظار دارد که روسیه این هفته حملات خود به اوکراین را تشدید کند.وی گمانه زنی ها را بالاتر برد و افزود که پس از پیشنهاد کمیسیون اروپا در اعلام اوکراین به عنوان نامزد عضویت در این اتحادیه، روسیه احتمالاً به دیگر کشورهای اروپایی نیز حمله کند.زلنسکی در پیام ویدیویی شبانه خود در این رابطه مدعی شد: بدیهی است که در این هفته باید از روسیه انتظار تشدید فعالیت‌های خصمانه‌اش را نه تنها برضد اوکراین، بلکه برضد سایر کشورهای اروپایی داشته باشیم.

آناتولی  ترکیه: وزرای خارجه اتحادیه اروپا فردا در نشستی درباره تاثیرات جنگ اوکراین بر امنیت غذایی و انرژی به تبادل نظر خواهند پرداخت.این نشست پیش از اجلاس سران اتحادیه اروپا در روزهای 23 و 24 ژوئن برگزار می‌شود.به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، دستور کار اصلی این نشست جنگ اوکراین و پیامدهای جهانی آن به ویژه بر امنیت غذایی و انرژی است.این مقام مسئول با بیان اینکه اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های مختلف از جمله بلاروس برای صادرات میلیونها تن گندم است، اعلام کرد که بهترین گزینه دریای سیاه است.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا خواستار افزایش تولید نفت اوپک شد. جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا روز دوشنبه گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از همه تامین کنندگان نفت در سراسر جهان از جمله اوپک و تولید کنندگان داخلی نفت و گاز آمریکا خواسته است تا تولید خود را افزایش دهند. گرانهولم تصریح کرد، با وجود اینکه عربستان متهم به قتل جمال خاشقچی تبعه آمریکا و روزنامه نگار نشریه واشنگتن پست شده است، بایدن با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد. وی ادامه داد که در هفته آینده با مدیران شرکت‌های نفت و گاز آمریکا دیدار خواهد کرد تا درباره کمبود ظرفیت‌های فرآوری در پالایشگاه‌های نفت این کشور گفت وگو کند.

العالم فارسی: وزیر کشور ترکیه از شهر تل ابیض در شمال الرقه بازدید کرد و از اجرای طرح هایی برای ساخت مجتمع های مسکونی در چند شهر شمال سوریه با هدف اسکان یک میلیون آواره سوری به منظور تغییر دموگرافی (جغرافیای جمعیتی) در منطقه خبر داد. سلیمان صویلو گفت که طرح جدید ترکیه در شمال سوریه ، مشتمل بر ساخت 240 هزار باب منزل مسکونی در 13 منطقه سوریه ودرصدر آن منطقه اعزاز ، جرابلس ، الباب ، تل ابیض ، رأس العین و غیره است. آنکارا با اسکان آوارگان سوریه به دنبال تغییر جغرافیای جمعیتی منطقه به طور کامل به ویژه در عفرین است زیرا در وهله اول می خواهد جغرافیای جمعیتی عفرین را به طور کامل تغییر دهد و در وهله دوم می خواهد سوری هایی را که دارای وابستگی سیاسی و نزدیک به ترکیه هستند، اسکان دهد و در وهله سوم هم می خواهد از این افراد به عنوان اهرم فشاری در هر گونه مذاکرات در آینده استفاده کند .

تی .آر.تی ترکیه: بر اساس اطلاعیه صادره از سوی وزارت امور خارجه ترکیه، یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه برای انجام دیدارهای رسمی به ترکیه سفر خواهد کرد.در این اطلاعیه آمده است: در خلال دیدار لاپید از ترکیه روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روزهای 24 و 25 ماه می دیدار دو روزهای از فلسطین و اسرائیل به‌عمل آورده بود.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه روسیه این هفته به ایران سفر می کند.سفر لاوروف به ایران در 13 ژوئن اعلام شد. ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه گفت که تاریخ سفر وزیر در حال بررسی است.

الکوثرفارسی:  رزمایش «عزم الصادقین» با مشارکت چند تشکیلات نظامی وابسته به «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاداسلامی در غزه امروز دوشنبه آغاز شد. رزمایش «عزم الصادقین» با مشارکت چند تشکیلات نظامی وابسته به «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاداسلامی در غزه امروز دوشنبه آغاز شد. در این رزمایش چند تشکیلات نظامی وابسته به «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی مشارکت دارند.پیش‌تر «ابوحمزه» سخنگوی سرایا القدس اعلام کرده بود که در این رزمایش، عملیاتهای میدانی مختلف شبیه‌سازی خواهد شد.
خبرگزاری تسنیم:
منابع لبنانی گزارش دادند که سفارت‌خانه‌های عربستان و آمریکا در بیروت به صورت مشترک تلاش دارند تا آرای نمایندگان پارلمان لبنان را برای نامزدی نواف سلام جهت بر عهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت جدید این کشور جلب کنند.  در حالی که در جریان رایزنی‌های غیررسمی نیروهای سیاسی لبنان مشخص شده که هنوز «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور این کشور بیشترین شانس را برای برعهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت جدید دارد، اطلاعات نشان می‌دهد که برخی طرف‌های خارجی از جمله سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان در بیروت  تلاش دارند تا فرد دیگری را جایگزین نجیب میقاتی کنند، کسی که بتواند خواسته‌های واشنگتن و ریاض را به طور دقیق اجرا کرده و همه اعضای جریان 14 مارس را دور هم جمع کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پایان مذاکرات لیبی در قاهرهنشست‌های کمیته نظامی مشترک لیبی ۵+۵ در قاهره با توافق بر سر یکپارچگی موسسات نظامی این کشور برای “ایجاد ارتشی قدرتمند به دور از کشمکش‌های سیاسی” پایان یافت. دور سوم کمیته روند قانون اساسی لیبی در قاهره نیز به کار خود پایان داد.در نشست کمیته نظامی مشترک لیبی ۵+۵ در قاهره، محمد الحداد، رئیس ستاد ارتش وابسته به دولت وفاق ملی و عبد الرزاق الناظوری، رئیس ستاد ارتش به خلیفه حفتر حضور داشتند و در جریان آن شرکت کنندگان در این نشست بر برقراری آتش بس در این کشور تاکید کردند.حاضران در این نشست بر سر “یکپارچگی موسسات نظامی این کشور برای ایجاد ارتشی قدرتمند به دور از کشمکش‌های سیاسی از طریق تشکیل کمیته‌های مشترک” به اتفاق نظر رسیدند.

یورونیوز: مقامات اتیوپی می گویند یک گروه شورشی بیش از دویست نفر از قومیت «امهره» را قتل عام کردند. این یکی از خونبارترین درگیری‌های داخلی در دومین کشور پرجمعیت آفریقا محسوب می‌شود. شاهدان و مقامات محلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که در حمله اعضای «ارتش آزادیبخش اورومو» به روستایی در ایالت ارومیه، وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه اتیوپی، حداقل ۲۳۰ نفر کشته شدند.دولت اتیوپی گروه شورشی موسوم به «ارتش آزادیبخش اورومو» را یک سازمان تروریستی می‌داند. در عین حال، این گروه هرگونه ارتباط با این قتل عام را رد کرده و گفته است که این کشتار توسط یک گروه شبه نظامی حامی آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی انجام شده است.

ان. اچ.کی ژاپن: دختر رودریگو دوترته، رئیس‌ جمهور کنونی فیلیپین، اعلام کرده است که در مقام معاون رئیس‌ جمهور جدید به مبارزه با مواد مخدر ادامه خواهد داد.در این مراسم پدر دوترته و رئیس جمهور منتخب، فردیناند مارکوس جونیور، نیز حضور داشتند.گروه های حقوق بشر در فیلیپین در مورد اینکه آیا معاون جدید رئیس جمهور کارزار پدرش در مبارزه با مواد مخدر را ادامه خواهد داد و آیا موقعیت او می‌تواند بر تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری تأثیر بگذارد یا خیر ابراز نگرانی کرده‌اند.

رادیو چین: ایستگاه «فِنگ تای» پکن بزرگ ترین پایانه راه آهن آسیا امروز دوشنبه با یک قرن قدمت، با نما و شکل و اصلاحات و بازسازی جدید افتتاح و راه اندازی شد. قطارهای چندین مسیر از جمله قطار تندرو پکن- گوانگ جوئو و قطارهای معمولی پکن- شانگهای و پکن- کولون (Kowloon) از این پایانه ورود و خروج می کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *