جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پس از «۲۰۰ روز مقاومت» امروز در جایگاه به کرسی‌نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم

تهران – ایرنا – دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، انتقال اجباری فلسطینیان از غزه را غیرممکن دانست و تصریح کرد: پس از «۲۰۰ روز مقاومت»، امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم.

بورل اوضاع غزه را بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی دوم توصیف کرد

لندن- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اوضاع وخیم انسانی در غزه گفت که شمار شهرهایی که بر اثر حملات رژیم اسرائیل در این باریکه ویران شده است، بیشتر از مناطقی است که در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان ویران شد.

۲ چالش پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان

« تا زمانی که تهران و اسلام آباد به نحوی جدی و فعال تر از گذشته، برای مقابله با تروریسم با یکدیگر وارد تعامل نشوند، اینکه معادلات و پیوندهای اقتصادی میان دو طرف توسعه قابل توجه پیدا کند، گزاره‌ای است که تحقق آن با اما و اگرهای زیادی همراه است.  »

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش پوتین به عضویت اوکراین دراتحادیه اروپا و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اظهارات پوتین درخصوص پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ، هشدار ناتو وانگلیس درباره طولانی شدن جنگ اوکراین، هشدار دوباره ترامپ درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، اقدام پنتاگون به ارسال موشک‌اندازهای جدید به اوکراین، تلاش نیروهای روسی برای فتح شهر استراتژیک لیسیچانسک اوکراین، استفاده کشورهای اروپایی از ذخیره گازی زمستانی ، پایان همکاری هسته‌ای اروپا با روسیه و بلاروس، پافشاری انگلیس بر تداوم سیاست اخراج پناهجویان، ابراز تمایل جو بایدن برای دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، صدور مجوز فعالیت «واحد سوم نیروگاه هسته‌ای امارات»، سفر ولیعهد سعودی به مصر ، تظاهرات مجدد مخالفان دولت ارمنستان در ایروان ، سخنرانی رهبر چین در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ، درخواست مجدد طالبان از همسایگان همسایگان افغانستان برای شناسایی طالبان و ایجاد فضای رعب و وحشت در سرزمین های اشغالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور روسیه در واکنش به نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا، پیوستن به اتحادیه‌های اقتصادی را حق هر کشوری برشمرد.پس از چراغ سبز بروکسل به عضویت کی یف در اتحادیه اروپا، «ولادیمیر پوتین» اعلام کرد با الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا مشکلی ندارد.رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا گفت ما مخالفتی با آن نداریم. این (اتحادیه اروپا) یک ائتلاف نظامی نیست. این حق هر کشوری است که به اتحادیه‌های اقتصادی بپیوندد.اتحادیه اروپا روز جمعه توصیه کرد که اوکراین و مولداوی نامزدهای عضویت در این اتحادیه به شمار بروند. اگر تصمیم و پیشنهاد کمیسیون اروپا در نشست هفته آینده به تصویب برسد، چنین تصمیمی بر آینده جنگ و درگیری در اوکراین نیز تأثر خواهد گذاشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای هشدار داد، جنگ روسیه در اوکراین ممکن است سال ها طول بکشد. استولتنبرگ گفت: ما باید خود را برای این واقعیت آماده کنیم که ممکن است جنگ سال‌ها طول بکشد. ما نباید در حمایت از اوکراین حتی اگر هزینه آن بالا باشد تردید کنیم. وی افزود: این حمایت به ارتش و در زمینه نظامی محدود نمی شود، بلکه فراتر از آن و شامل حمایت از قیمت انرژی و مواد غذایی می‌شود. قرار است نسران ناتو در نشستی که اواخر ماه جاری در مادرید برگزار می‌شود درباره ارسال بسته کمکی به اوکراین تصمیم‌گیری کنند.همزمان بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، از متحدان غربی خواست تا برای جنگ طولانی در اوکراین آماده شوند. جانسون در این اظهارات که در بازگشت از یک سفر اعلام نشده از کی‌یف، ایراد شد، به متحدان غربی خود گفت: “برای یک جنگ طولانی در اوکراین آماده شوید”.

اسپوتنیک روسیه: ترامپ به آمریکا توصیه کرد در اوکراین به دلیل خطر جنگ جهانی مراقب باشد.دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که ایالات متحده باید مراقب اوضاع پیرامون اوکراین باشد تا از وقوع جنگ جهانی جلوگیری کند. ترامپ با ابراز اطمینان از اینکه اگر ریاست جمهوری ایالات متحده را حفظ می کرد، وضعیت کنونی پیرامون اوکراین رخ نمی داد، گفت: ما باید مراقب باشیم، زیرا شیوه مدیریت این امر می تواند به جنگ جهانی بعدی ختم شود. ترامپ احتمال وقوع یک جنگ جهانی جدید را “به دلیل نحوه مدیریت” آمریکا رد نکرد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده “40 میلیارد دلار به علاوه 16 میلیارد دلار دیگر، 56 میلیارد دلار تخصیص می دهد.”

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی ارسال چهار موشک‌انداز در قالب بسته های کمکی به اوکراین است. در صورت تایید کاخ سفید برای ارسال محموله جدید، این وزارتخانه تعداد سامانه های موشکی توپخانه ای به اوکراین را دو برابر می کند. همانطور که نیروهای اوکراینی و روسیه به نبرد توپخانه دوربرد خود در شرق اوکراین ادامه می دهند.آمریکا پیش از این نیز چهار فروند از موشک انداز متحرک HIMARS را همراه با مهمات دقیق به اوکراین ارسال کرده بود که می تواند اهدافی را در ۴۸ مایلی دورتر مورد حمله قرار دهد.از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود

یورونیوز: در حالی که نیروهای اوکراینی در دونباس در شرق این کشور زیر آتش نیروهای روسی و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار دارند، گزارش‌ها نشان می‌دهد مسکو برای فتح شهر استراتژیک لیسیچانسک آماده می‌شود.نبردها برای چندین هفته است که در ناحیه سورودونتسک و لیسیچانسک، دو شهر کلیدی برای کنترل دونباس متمرکز شده است. سرگوئی گایدایی، فرماندار این ناحیه، در پستی در کانال تلگرامی خود گفته است شهر سورودونتسک « «بمباران‌‌شده‌ترین مکان» در استان لوهانسک است و نبرد سختی در جریان است که در آن نیروهای روسی در حال گلوله‌باران کردن خانه‌ها و ویران‌کردن شهر هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: اتحادیه اروپا از ذخیره گازی زمستانی اش استفاده کرد. موسسه “زیرساخت گاز اروپا” اعلام کرد، میزان ذخیره گاز اتحادیه اروپا این هفته برای نخستین بار در دو ماه (گذشته) کاهش یافت.کشور‌های اتحادیه در حال تجربه نخستین کاهش در میزان ذخیره (خود) از زمانی هستند که به طور فعالانه، ذخیره سازی انرژی برای استفاده بعدی را آغاز کردند.این کاهش، که به عنوان نشانه‌ای از بحران اقتصادی در حال عمیق شدن در اروپا، تلقی می‌شود، سبب شد تا (قیمت) داد و ستد‌های آینده سوخت، بالاترین افزایش هفتگی خود را از اواخر فوریه داشته باشد.

تی .آر.تی ترکیه:  سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای به همکاری خود با روسیه و بلاورس پایان داد. سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای (سرن) به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین تصمیم گرفت به همکاری خود با این کشور و بلاروس پایان دهد. سرن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: موافقت‌نامه همکاری بین‌المللی با روسیه و بلاروس را که تا سال 2024 اعتبار داشت، فسخ کردیم. با تداوم نظارت بر وضعیت فعلی، آماده اتخاذ تصمیمات بعدی هستیم.موافقت‌نامه‌های همکاری بین المللی سرن با کشورها به مدت 5 سال امضا می‌شود٬ در صورتی یکی از طرفین اخطار کتبی مبنی بر فسخ قرارداد ارسال نکند٬ این موافقت‌نامه به طور خودکار تمدید می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: وزیر کشور انگلیس حکم اخیر دادگاه حقوق بشر اروپایی در لغو پرواز اخراج پناهجویان از انگلیس به رواندا را سیاسی خوانده و به شدت به آن انتقاد وارد کرد.رسانه ها چند روز پیش گزارش دادند که اولین پرواز اخراج از بریتانیا به رواندا با پناهجویان از ملیت های مختلف اندکی قبل از عزیمت توسط دادگاه اروپایی متوقف شد.پس از آن که دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ با مداخله‌ای نادر، طرح های دولت بریتانیا در این باره را خنثی کرد، وزارت کشور بریتانیا این موضوع را تایید کرد. دادگاه اروپایی حقوق بشر اعلام کرد که در این اقدام خطر واقعی آسیب جبران ناپذیر برای پناهجویان مربوطه وجود دارد.

ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می گوید مایل است با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، ملاقات کند. بایدن به سؤال خبرنگاران در دلاور آمریکا درخصوص اینکه آیا قصد دارد در آینده نزدیک با شی ملاقات کند یا خیر، پاسخ مثبت داد. از او همچنین پرسیده شد که آیا تعرفه هایی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا، بر چین وضع کرده است مورد بازبینی قرار خواهد داد یا خیر. بایدن پاسخ داد که سرگرم بررسی این مسئله است.

العالم فارسی: نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از مجوز بهره برداری سومین واحد نیروگاه هسته‌ای این کشور خبر داد. «حمد الکعبی» در نشستی در شهر ابوظبی با حضور مقامات سوئدی اعلام کردن مجوز بهره برداری سومین واحد نیروگاه هسته‌ای این کشور تایید شده است.«ویتکورسون» مقام سوئدی حاضر در این نشست نیز گفت که درخواست مجوز بهره برداری واحد سوم نیروگاه اماراتی در سال ۲۰۱۷ دریافت شد.

خبرگزاری ایلنا: «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان دوشنبه طی سفری منطقه‌ای، عازم مصر می‌شود.وی پس از قاهره، عازم اردن شده و در نهایت نیز به ترکیه سفر می‌کند.یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که بن‌سلمان در جریان این سفر منطقه‌ای درباره مسائل بین‌المللی و چشم‌انداز همکاری‌های جهانی رایزنی می‌کند.به گفته وی، امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری و انرژی نیز از محورهای مهم این سفر خواهد بود.

خبرگزاری فارس: اعتراضات علیه دولت ارمنستان و درخواست‌ها برای استعفای نخست‌وزیر این کشور بار دیگر در ایروان برگزار شد. معترضان به دولت ارمنستان و مخالفان «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور، شامگاه شنبه بار دیگر به تظاهرات در ایروان پرداختند.حدود دو ماه است که از آغاز اعتراضات گسترده در ارمنستان برای استعفای پاشینیان می‌گذرد. مخالفان وی بر این باورند که وی تلاش می‌کند در تعیین مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان امتیازات جدیدی به باکو بدهد و اعلام می‌کنند که قصد دارند جلوی برنامه‌های او را بگیرند.

رادیو چین: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به صورت آنلاین در بیست و پنجمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پیترزبورگ شرکت و سخنرانی کرد.این نشست با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس ‌جمهور مصر و «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان برگزار شد.شی جین پینگ گفت: به دلیل تغییرات صد ساله جهان، پاندمی کووید-19 و جریان کنونی ضد فرایند جهانی شدن اقتصاد، برای اجرای دستور کار 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار با چالش‌های بی سابقه‌ای روبرو هستیم و جامعه بین‌المللی نیز مشتاق دستیابی به توسعه عادلانه‌تر، پایدارتر و ایمن‌تر است.

ایران پرس: عضو ارشد دفتر سیاسی دولت طالبان در قطر از کشورهای منطقه به ویژه همسایگان افغانستان خواست تا منتظر غرب نباشند و حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.«سهیل شاهین» مدعی شد: “درحالیکه گروه طالبان همه شرایط برسمیت شناختن را دارا بوده و در صورت تحقق این موضوع زمینه همکاری بین حکومت طالبان و سایر کشورها فراهم می شود، نباید هیچ موضوعی سد راه به رسمیت شناخته شدن طالبان گردد چرا که به گفته وی به رسمیت شناخته شدن طالبان بویژه از سوی کشورهای همسایه به نفع همه است.” طالبان که از تابستان گذشته قدرت را در افغانستان مجددا در اختیار گرفته است، در ده ماه گذشته تلاش هایش برای متقاعد سازی جامعه جهانی برای پذیرش رسمی حاکمیت این گروه به در بسته خورده است.

 دویچه وله: هشدارهای اسرائیل در مورد حملات احتمالی ایران به شهروندانش همچنان ادامه دارد. مقامات اسرائیلی در طی هفته گذشته هشدار داده‌اند که خطری جدید از سوی جمهوری اسلامی شهروندان اسرائیل در ترکیه را تهدید می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *