جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

رسانه‌ها؛ موافقت بروکسل با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: موافقت اروپا با اعطای «وضعیت نامزدیِ اتحادیه اروپا» به اوکراین و مولداوی، تاکید روسیه به  عدم بازگشت به مرزهای قبلی  اوکراین، افشای خواسته محرمانه اروپا از زلنسکی، گسترش حضور نظامی آلمان در پهنه شرقی اروپا، تنش در روابط  دانمارک و روسیه، قطع گاز روسیه به روی  فرانسه و ایتالیا ، هشدار آنتونوف در خصوص خطر جنگ بین روسیه و ایالات متحده، حمله هوایی روسیه به پایگاه آمریکایی «التنف» در سوریه، انتقاد پوتین از غرب به دلیل تحریم‌ها، هشدار ترکیه در تبدیل سوئد و فنلاند به لانه تروریست‌ها برای ناتو،هشدار دوباره اردوغان به یونان، خودداری جو بایدن ازدیدار با ولیعهد عربستان، توافق نهایی لبنان با مصر برای واردات گاز از خاک سوریه، آغاز مذاکرات تجاری هند و اتحادیه اروپا، برگزاری چهاردهمین نشست سران بریکس به میزبانی رهبر چین و درخواست سئول از شورای امنیت برای پاسخ قاطع به اقدام‌های کره شمالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از موافقت بروکسل با نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا خبر داد.خانم فن در لاین که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت یادآور شد که کمیسیون اروپا اعطای «وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا» به اوکراین را پذیرفته و برای تحقق آن توصیه‌ لازم را انجام داده است. شرکت کنندگان در نشست نهاد اجرایی اتحادیه اروپا همین وضعیت را برای مولداوی، همسایه اوکراین توصیه کرده و با نامزدی این کشور نیز برای پیوستن به اتحادیه موافقت کرده‌اند.این اعلام موضع در اجلاس سران اروپا طی روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن مورد بحث قرار خواهد گرفت و رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا به آن چراغ سبز نشان دهند.

الکوثرفارسی:  «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: برای اوکراین دیگر بازگشت به مرزهای قبلی این کشور امکان‌پذیر نیست. این مقام روس در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت: اوکراینی که من و شما می‌شناختیم و در مرزهایی که قبلا این کشور در آن قرار داشت، دیگر وجود ندارد و هرگز نیز وجود نخواهد داشت. این موضوع روشن است.در همین حال «لئونید پاسچنیک» رئیس‌جمهوری خودخوانده لوهانسک گفت این کشور ممکن است درباره الحاق به روسیه همه‌پرسی برگزار کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک روزنامه آلمانی نوشت؛ شولتس، ماکرون و دراگی به طور غیر علنی از زلنسکی خواستند با روسیه مذاکره کند. روزنامه آلمانی “دی ولت” می‌نویسد؛ در جریان سفر رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به اوکراین، آنها احتمالاً از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواسته‌اند تا پای میز مذاکره با روسیه بنشیند.این روزنامه در ادامه می‌نویسد؛ خسارت اقتصادی متحمل شده به این کشورهای اروپایی به دلیل پیامدهای بحران موجود، بدتر و سخت‌تر می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع آلمان از هماهنگی برای حضور در پهنه شرقی اروپا از طریق راه اندازی تیپ چندملیتی از نیرو‌های نظامی خبر داد. کریستیه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان در جمع خبرنگاران در برلین گفت به عنوان یک اقدام بازدارنده در پهنه شرقی اروپا حضور نظامی خواهیم داشت.  وی در مورد آخرین تصمیمات دولت آلمان برای حمایت تسلیحاتی از اوکراین گفت: در نشست  وزرای دفاع عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره جنگ و حمایت از اوکراین گفتگو می کنیم. وی ادامه داد: تاکنون در خصوص ارایه زودهنگام آموزش به نظامیان اوکراینی در مورد استفاده از «تانک مجهز به توپ هویتزر ۲۰۰۰» با وزرای دفاع هلند و اوکراین توافق حاصل شده است و سپس این سامانه تانکی با نظامیانش به اوکراین منتقل می‌شود.

خبرگزاری فارس:
وزارت امور خارجه دانمارک سفیر روسیه در این کشور را در اعتراض به نقض حریم آبی دانمارک توسط یک کشتی جنگی روس، احضار کرد. نیروهای مسلح دانمارک اعلام کردند که یک کشتی جنگی روسی روز جمعه آب‌های منطقه‌ای شمال جزیره بورنهولم در دریای بالتیک را نقش کرده است.در پی این رویداد، وزارت خارجه دانمارک نیز سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد.چند روز پیش بود که دولت دانمارک تصمیم گرفت به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا بپیوندد که نشان‌دهنده جدیدترین تغییرات در میان کشورهای شمال اروپا برای تقویت روابط نظامی بعد از حمله روسیه به اوکراین است. دانمارک تنها عضو اتحادیه اروپاست که تاکنون بخشی از سیاست دفاعی و امنیتی این اتحادیه نبوده است.

دویچه وله: روسیه شیر گاز را بر فرانسه و ایتالیا هم بست. گاز یک برگ برنده استراتژیک برای روسیه به حساب می‌آید و مسکو از “سلاح گاز” علیه کشورهای اروپایی استفاده می‌کند. گازپروم، شرکت دولتی روسیه اکنون پس از آلمان شیر گاز را بر فرانسه و ایتالیا هم بست.شبکه انتقال گاز فرانسه (GRTgaz) اعلام کرد، این کشور دیگر گاز روسیه را از طریق خط لوله دریافت نمی‌کند. فرانسه ۱۷ درصد گاز خود را از روسیه تامین می‌کرد که قسمت قابل توجه آن از طریق خط لوله و بقیه به صورت گاز طبیعی مایع بوده است.روسیه در چند روز گذشته صادرات خود به تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان را هم کاهش داده بود.

اسپوتنیک روسیه: سفیر روسیه در واشنگتن، پمپاژ سلاح به کی یف را راهی برای رویارویی روسیه و ایالات متحده خواند. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در مقاله ای برای نشریه “نیوزویک” نوشت: تقویت اوکراین با سلاح راهی برای رویارویی روسیه و ایالات متحده است.آنتونوف اظهار داشت: کوته‌ اندیشی آمریکایی‌ها در شرایط کنونی نیز مشهود است. نخبگان محلی که تحت تأثیر تمایل برای تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه قرار گرفته اند، در تشدید تنش ها، تسلیحات را به کی یف ارسال می کنند. آیا واقعاً مشخص نیست که این مسیری است برای رویارویی نظامی مستقیم بین بزرگترین قدرت های هسته ای، مملو از پیامدهای غیرقابل پیش بینی.

خبرگزاری مهر : منابع نظامی آمریکا اعلام کردند  که پایگاه آمریکایی التنف در شرق سوریه طی هفته گذشته هدف حملات جنگنده های روسیه قرار گرفت. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع نظامی آمریکایی گزارش داد که نیروهای روسیه طی ماه جاری میلادی سلسله عملیاتی را علیه نیروهای ائتلاف ائتلاف آمریکایی در سوریه انجام داده اند. به گفته این منابع و در چارچوب عملیات مذکور، پایگاه نظامی «التنف» در شرق سوریه هفته گذشته هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفت. در این حمله، دو جنگنده «سوخو» روسیه یک مقر در پایگاه التنف را هدف قرار دادند

 ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ غرب را متهم به راه اندازی کارزاری برای بدنام کردن روسیه کرد و گفت که غرب تلاش دارد اعتماد جهان به شرکت ها و روبل واحد پول روسیه را خدشه دار کند. پوتین گفت که کشورهای غربی قصد داشتند از تحریم ها استفاده کنند تا بدین طریق با از بین بردن زنجیره های لجستیکی، وادار کردن شرکت های غربی به خروج از بازار روسیه، مسدود کردن دارایی های این کشور و ضربه زدن به صنعت، جریان مالی و استانداردهای زندگی، اقتصاد روسیه را ویران کنند. او افزود که آنها در دستیابی به این اهداف شکست خورده اند.

آناتولی ترکیه:  وزیر دفاع ترکیه هشدار داد حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی سوئد و فنلاند از گروه‌های تروریستی و تبدیل این کشورها به لانه‌های تروریستی، تهدیدی برای ناتو محسوب می‌شود. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در نشست خبری پس از نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در بروکسل در ارتباط با درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو تصریح کرد: درخواست عضویت در یک سازمان دفاعی هم‌زمان با حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی یک رفتار متناقض است.

تی .آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که هیچ نشست عالی استراتژیک با یونان برگزار نخواهد شد. وی افزود: پاسخی واضح‌تر از این وجود ندارد. یونان از این پس چاره‌ای برای خود بیاندیشد.  اردوغان گفت: ما گفتیم که دیگر با آنها ملاقات نخواهیم کرد، جلسات شورای عالی راهبردی خود را به پایان رسانده‌ایم و یک نشست عالی استراتژیک با یونان برگزار نخواهیم کرد، مگر اینکه یک سیاستمدار درستکار مقابل من باشد.

العالم فارسی: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت قصد ندارد در سفر ماه آینده خود به ریاض با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیداری دو جانبه داشته باشد و تنها با او در چارچوب یک نشست گسترده بین المللی حضور خواهد داشت.گروه‌های مدافع حقوق بشر پیش از این از احتمال دیدار رئیس جمهور آمریکا با ولیعهد عربستان انتقاد کرده و گفته‌اند چنین دیداری با شعار جو بایدن در خصوص در اولویت قرار دادن حقوق بشر منافات دارد. جو بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره طرح موضوع قتل جمال خاشقچی در دیدار با ولیعهد عربستان گفت: من قرار نیست با محمد بن سلمان ملاقات کنم. من در یک جلسه بین المللی حضور خواهم داشت و او (ولیعهد عربستان) نیز در آن شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت انرژی لبنان اعلام کرد که توافق نهایی با مصر جهت واردات گاز به زودی امضا می‌شود. وزارت انرژی لبنان اعلام کرد که توافق نامه نهائی برای واردات گاز از مصر از طریق خاک سوریه در تاریخ 21 ژوئن امضا خواهد شد.سخنگوی وزارت انرژی لبنان اعلام کرد که  یک قرارداد جداگانه نیز برای واردات برق از اردن در حال بررسی است و انتقال انرژی از اردن می‌تواند تامین برق لبنان را به مدت 10 ساعت در روز افزایش دهد.

خبرگزاری ایرنا:  دور جدیدی از مذاکرات عقد توافقنامه تجارت آزاد دیروز (۲۷ خرداد) با حضور هیأت های بلندپایه ای از هند و اتحادیه اروپا آغاز شد. این گفت و گوها با حضور پیوش گویال وزیر بازرگانی هند و والدیس دومبرووسکیس مسئول تجارت اتحادیه اروپا با هدف به انجام رساندن این مذاکرات تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام شد.طرفین در سال ۲۰۰۷ گفت و گو برای عقد توافقنامه تجارت آزاد را آغاز کردند که به دلیل عدم پیشرفت در سال ۲۰۱۳ متوقف شد. سران اتحادیه اروپا و هند در مه ۲۰۲۱ توافق کردند که مذاکرات را از سرگیرند.

رادیو چین:  شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین، 23 ژوئن، ریاست چهاردهمین نشست سران بریکس را برعهده خواهد گرفت. این نشست به صورت ویدئویی و با موضوع “ایجاد روابط مشارکتی با کیفیت بالا وعصر جدید توسعه جهانی” برگزار خواهد شد.رئیس جمهور چین، همچنین 24 ژوئن میزبان گفتگوی سطح بالا در مورد توسعه جهانی در پکن خواهد بود. رهبران کشورهای عضو بریکس و رهبران کشورهای صاحب بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در این نشست شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری کره جنوبی خواستار پاسخ قاطعانه و متحد شورای امنیت سازمان ملل به اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی شد. «یون سوک یول»، در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل از شورای امنیت خواست که در برابر اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی پاسخ قاطعانه و متحد اتخاذ کند.وی گفت: «اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی تهدید خطرناکی علیه صلح در شبه‌جزیره کر‌ه و جامعه جهانی به شمار می‌رود».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *