جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن‌ وارد چهارمین روز شد

دونالد ترامپ صبح جمعه در چهارمین روز از محاکمه خود، در دادگاهی با حضور ۱۲عضو اصلی هیات منصفه و یک نفر علی‌البدل که همگی از قبل انتخاب شده بودند وارد شد. پنج عضو علی‌البدل دیگر نیز احتمالا تا پایان هفته انتخاب خواهند شد. ترامپ در لحظه ورود طوری به نظر می‌رسید که گویی رویداد‌های اخیر اندکی بر او تأثیر گذاشته است

Loading

رسانه‌ها؛ سناریوی عضویت فوری اوکراین درناتو و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمایت چهارکشور اروپا از عضویت فوری اوکراین درناتو، ادعای تایوان درباره توان حمله به چین با موشک مافوق صوت، به آب انداخته شدن سومین ناو هواپیمابرچین ، نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی، برگزاری نشست هجدهم «آستانه» و تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، مخالفت همزمان آمریکا، روسیه و ایران با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، آغاز به کار نهمین مجمع جهانی باکو با موضوع "تهدیدات نظم جهانی"، مخالفت دوباره ارمنستان با واگذاری کریدور به باکو و آنکارا، دکترین جدید السیسی و فاصله گرفتن مصر از سیاست تمرکز بر آفریقا، تشکیل کابینه جایگزین با نتانیاهو در دستور کار نفتالی بنت، چراغ سبز دولت جدید پاکستان برای از سرگیری روابط با هند، تحریم چند شرکت چینی و اماراتی توسط آمریکا به دلیل تجارت با ایران، تهدید سالیوان به تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران، نامه پادشاه عربستان سعودی به امیر قطر، تغییر بزرگراه بین المللی چین – اروپا به سمت ایران و واردات گازی اروپا از رژیم صهیونیستی از  سال آینده و کاهش صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی از امروز،  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: چهار کشور اروپایی از اعطای «وضعیت نامزدی فوری» به اوکراین حمایت کردند. رهبران چهار کشور اروپایی روز پنجشنبه پس از ورود به اوکراین برای بازدید از مناطق جنگ‌زده به ایرپین در حومه کی‌یف، پایتخت این کشور رفتند.امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا و کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهوری رومانی گفتند که از تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و این کشور باید فورا وضعیت نامزدی دریافت کند. شولتس، صدراعظم آلمان گفت که اوکراین و مولداوی به خانواده اروپا تعلق دارند اما همچنان باید معیارهای پیوستن به اتحادیه اروپا لحاظ شود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که اوکراین می‌تواند روی حمایت متحدانش حساب کند. رهبران اروپایی همچنین گفتند که تسلیحات بیشتری به اوکراین فرستاده شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مقامات تایوانی به چین هشدار می‌دهند که قبل از حمله به این کشور جزیره‌ای دو بار فکر کند و ادعا می‌کنند که تایوان توانایی موشکی برای حمله به پکن را دارد.«یو سی کان» رئیس مجلس قانونگذاری تایوان اخیراً در مصاحبه‌ای با رسانه‌های تایوانی گفت که در صورت حمله چین، کشورش از استفاده از موشک‌های کروز مافوق صوت “یون فنگ” خودداری نخواهد کرد. این مقام گفت: موشک‌های یونگ فن می‌توانند پکن را هدف بگیرند و تایوان توانایی حمله به پکن را دارد. وزارت دفاع تایوان در سال‌های اخیر بودجه بیشتری را برای تقویت قابلیت‌های موشک‌های یونگ فنگ برای حمله به عمق بیشتر در چین اختصاص داده است.

خبرگزاری فارس: چین سومین ناو هواپیمابر خود، اولین کشتی از این نوع که به طور کامل در داخل این کشور طراحی و ساخته شده را به آب انداخت. رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که این کشور جمعه (۱۷ ژوئن) سومین ناو هواپیمابر خود به نام «فوجیان» را به آب انداخت. این کشتی جنگی که کاملاً در داخل چین طراحی و ساخته شده، گامی دیگر به سوی نوسازی ارتش چین محسوب می‌شود. این ناو هواپیمابر دارای یک عرشه پرواز تمام طول با سیستم پرتاب منجنیق است.

العالم فارسی: برخی رسانه های عراقی به نقل از یک مقام آگاه گزارش دادند که سران چارچوب هماهنگی شیعه نشستی با حضور «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور برگزار کردند. نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه در خانه «فالح فیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی و از شخصیت های سیاسی مهم عراق برگزار شد.این نخستین نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه با الکاظمی نخست وزیر عراق به شمار می رود. جزییات بیشتری از این نشست منتشر نشده است .

الکوثرفارسی: هجدهمین نشست «آستانه» با محوریت بازگشت آوارگان سوری و حفظ تمامیت ارضی  این کشور  در پایتخت قزاقستان به کار خود پایان داد. مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 میلادی با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شد. کشورهای ضامن نشست آستانه دیروز پنج شنبه در بیانیه پایانی بر تعهد راسخ خود به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

یورونیوز: روسیه بار دیگر با عملیات احتمالی ارتش ترکیه در سوریه مخالفت کرد. خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه در سوریه نوشت که روسیه عملیات نظامی احتمالی ترکیه در سوریه را غیرعاقلانه می‌داند زیرا می‌تواند اوضاع را تشدید و بی‌ثبات کند.آنکارا بر عزم خود برای حمله به شمال سوریه اصرار دارد و می‌گوید که برای مقابله با کردهای سوریه باید وارد عمل شود زیرا واشنگتن و مسکو نتوانستند وعده‌های خود مبنی بر عقب راندن «ی پ گ» به ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه را محقق کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: نهمین مجمع جهانی “تهدیدات نظم جهانی” با حضور ۴۰۰ نماینده از ۵۳ کشور در باکو آغاز به کار کرد.در نهمین مجمع باکو موضوعاتی مانند “جنگ اوکراین، مقاومت، پناهندگان و بازسازی”، “بازنگری در ساختار امنیت جهانی و چشم انداز صلح”،  و “تهدید‌های فعلی برای امنیت انرژی “و..  در مدت سه روز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ” الهام علی اف ” رییس جمهور آذربایجان در اولین روز نشست گفت: در صورت عدم گشایش کریدور زنگه زور، گفتگو از صلح سخت خواهد شد.گشایش کریدور زنگه زور عنصر اصلی و اساسی صلح در منطقه است. مردم آذربایجان از کریدور زنگه زور که ما را با نخجوان مرتبط می‌کند نمی‌توانند استفاده کنند و ما با این وضعیت کنار نخواهیم آمد.

ایران پرس:  دولت ارمنستان بار دیگر با واگذاری کریدور به جمهوری آذربایجان و ترکیه مخالفت و ایجاد کریدور را خط قرمز دولت ایروان قلمداد کرد. نخست وزیر ارمنستان، درخواست جمهوری آذربایجان در خصوص ایجاد کریدور ارتباطی در جنوب ارمنستان را خط قرمز دولت ایروان دانست.«نیکول پاشینیان» در مصاحبه با خبرنگاران گفت: “با وجود آن که ایجاد کریدور ازسوی جمهوری آذربایجان و ترکیه، برای ارمنستان «غیرقابل قبول» است، مقام های باکو و آنکارا این درخواست خود را مدام تکرار می کنند.”نخست‌وزیر ارمنستان گفت: طرف آذری بارها خواستار ایجاد یک کریدور شده است که استان سیونیک در جنوب ارمنستان را به نخجوان متصل می کند. این در حالی است که ایروان بارها ضمن مخالفت با دخالت باکو در مذاکرات برای ایجاد کریدور، فقط با رفع انسداد حمل و نقل در منطقه موافقت کرده است.

خبرگزاری ایرنا:  عبدالفتاح السیسی با فاصله گرفتن از دیپلماسی ۳۰ ساله حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصر سیاست خارجی خود را بر گسترش روابط و همکاری با کشورهای آفریقا بعنوان دکترین جدید بنا نهاده‌است. مصر با میزبانی کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ به دنبال تنوع بخشیدن به روابط و تقویت موقعیت و گشودن درهای جدیدی در روابط بین الملل است. دولتمردان مصری امیدوارند این کنفرانس قرار است فرصتی را برای این کشور حوزه شمال آفریقا فراهم کند تا “مصر را در کانون توجه کشورهای بزرگ قاره آفریقا که به دنبال بازیگران اصلی حوزه گاز طبیعی در فرآیند انتقال انرژی هستند” قرار دهد. مصر در سال های اخیر سعی کرده از توافقنامه منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا حمایت  و فعالانه در نشست های اتحادیه آفریقا (AU) شرکت کند. این پیکربندی مجدد سیاسی، قاهره را به افزایش محبوبیت ژئوپلیتیکی از طریق مشارکت بیشتر در قاره سیاه، نزدیک کرده است.

 خبرگزاری مهر :  منابع صهیونیست اعلام کردند که نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از سقوط کابینه خود احتمال تشکیل دولت جایگزین با بنیامین نتانیاهو رهبر جناح مخالف و نخست وزیر سابق این رژیم را بررسی می‌کند. نظرسنجی جدیدی که توسط کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی انجام شده است نشان می‌دهد که بیشتر صهیونیست‌ها بر این باورند که کابینه نفتالی بنت طی ۶ ماه آینده سقوط خواهد کرد. این در حالیست که با استعفاء و کناره گیری یک عضو دیگر از ائتلاف کابینه نفتالی بنت، نخست وزیری تل آویو یک گام دیگر به فروپاشی نزدیکتر شد.«ام. کی. نیر اورباخ» از اعضای شرکت کننده در کابینه ائتلافی نفتالی بنت کناره گیری و جدایی خود از کابینه بنت را اعلام کرد و گفت که او دیگر بخشی از ائتلاف کابینه نفتالی بنت نیست.همزمان بنیامین نتانیاهو، رهبر جناح مخالف در کنست گفت که کابینه «نفتالی بنت»، نخست وزیر در بستر مرگ است و تنفس مصنوعی دریافت می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر ضرورت تعامل با هند گفت که به دلیل سیاست‌های غلط دولت سابق، این کشور در سطح بین‌المللی منزوی شده است. «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان و رئیس حزب مردم در موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد در پاسخ به پرسشی اظهارداشت: آیا این در راستای منافع ماست که من به عنوان وزیر خارجه، به عنوان نماینده کشورم، نه تنها با دولت هند بلکه با مردم هند نیز صحبت نکنم؟ آیا این بهترین راه برای دستیابی به اهداف پاکستان است؟ روابط بین پاکستان و هند از زمانی که دهلی وضعیت ویژه جامو و کشمیر را در آگوست 2019 لغو کرد، در بن بست قرار دارد.

آناتولی  ترکیه:  وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شرکت چینی و اماراتی را به دلیل تجارت با ایران تحریم کرد. دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا «اوفک» طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام چندین شرکت در چین و امارات متحده عربی به دلیل تجارت نفت با ایران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند.گفته شد این شبکه به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک کرده و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر منطقه شرق آسیا حمایت می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی، این کشور را به تشدید تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تهدید کرد.وی با انتقاد از اقدام‌های ایران در واکنش به قطعنامه سیاسی شورای حکام، مدعی شد که رویکردهای این در راستای غنی‌سازی از جمله حذف دوربین‌های آژانس، غیرسازنده است.وی با تکرار برخی فرافکنی‌ها بار دیگر مدعی شد که در حال حاضر توپ در زمین ایران است.

تی .آر.تی ترکیه: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی نامه دریافت کرد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور منصور بن خالد بن فرحان  سفیر عربستان سعودی در دوحه را به حضور پذیرفت. طرفین روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن را مورد بحث و گفت‌وگو کردند. همچنین در این دیدار بن فرحان به آل ثانی نامه سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی را تقدیم کرد.

اسپوتنیک روسیه: بزرگراه مریدین با سرمایه 600 میلیارد روبل از چین به سمت ایران تغییر مسیر می دهد. رئیس شرکت دولتی آواتودور اعلام نمود که مسیر پیش بینی شده چین به اروپا که قرار بود از خاک قزاقستان و بلاروس عبور کند به سمت ایران هدایت می شود. هزینه این پروژه 600 میلیارد روبل تخمین زده شد، اکنون نیاز به ارزیابی مجدد و تعیین مسیر جدید دارد.ویاچسلاو پتوشنکو، رئیس هیئت مدیره شرکت دولتی آوتودور در مصاحبه با RBC TV گفت: بزرگراه مریدین که به عنوان مسیری از اروپا به چین برنامه ریزی شده بود از چین به کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله ایران می گذرد.

دویچه وله: طبق توافقی که میان اتحادیه اروپا، اسرائیل و مصر امضا شد، از سال ۲۰۲۳ گاز اسرائیل از طریق مصر به اروپا منتقل می‌شود. اتحادیه اروپا بدین ترتیب می‌خواهد نیازش به گاز روسیه را کمتر و کمتر کند.  کمیسر انرژی اتحادیه اروپا با همتایان اسرائیلی‌ و مصری‌‌اش در قاهره توافقی را امضا کردند که بر اساس آن از سال ۲۰۲۳ گاز اسرائیل ابتدا به مصر ارسال می‌شود و سپس در این کشور به گاز مایع تبدیل شده و توسط کشتی‌های انتقال گاز LNG از طریق دریایی به ترمینال‌های اروپایی حمل می‌شود و در نهایت از طریق شبکه خط لوله داخل اروپا در کشورهای اتحادیه پخش می‌‌شود.این توافق ابتدا برای مدت سه سال است. اورزولا فون درلاین که هنگام امضای این توافق در قاهره حضور داشت، آن را “قدمی بزرگ به سمت جلو برای تامین انرژی اروپا” دانسته است.

ان. اچ.کی ژاپن: گازپروم، بزرگترین شرکت گاز روسیه اعلام کرده که ارسال گاز طبیعی به آلمان از طریق خط لوله «نورد استریم» را برای دومین روز متوالی کم کرده است.این شرکت عظیم انرژی وابسته به دولت گفت کاهش جدید که در مجموع به میزان ۶۰ درصد خواهد بود از روز پنجشنبه آغاز می شود. گازپروم علت این کاهش را تاخیر در تعمیر تجهیزات ذکر کرده است.وزیر اقتصاد آلمان، رابرت هابک، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که این تعمیرات برای فصل پاییز برنامه ریزی شده و در حال حاضر ضروری نیست.هابک در بیانیه ای که پس از این کاهش اعلام شده منتشر کرد از روسیه انتقاد کرد و گفت استراتژی آنها به طور آشکار ناپایدار کردن شرایط و افزایش قیمت ها بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *