جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

موج اعتراضات جهانی به رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه بمباران مناطق مسکونی غزه

بر اساس آخرین اخبار رسیده از غزه،  توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر حملات خود را علیه مناطق شرق شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه از سر گرفته است. غرب خان یونس نیز با توپخانه ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت.

Loading

رسانه‌ها؛ آمریکا در تقابل با چین و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اقدام آمریکا در اعلام تنگه تایوان به عنوان آبراه بین‌المللی، گفتگوی رؤسای جمهور چین و روسیه، اعلام آمادگی شی جینپینگ برای کمک به حل بحران اوکراین،کمک یک میلیارد دلاری دیگر آمریکا به اوکراین، ابراز خرسندی شدید اوکراین از بسته جدید کمک نظامی آمریکا، موافقت روسیه با طرح سازمان ملل برای صادرات غلات از اوکراین، اظهار نظر ریابکوف درباره چگونگی پایان عملیات ویژه روسیه در اوکراین، گفتگوی اردوغان با استولتنبرگ دبیرکل ناتو، انتقاد دوباره ترکیه از رویکرد و اقدامات یونان در دریای اژه و شرق مدیترانه، درخواست بنی گانتس برای تشکیل ائتلاف نظامی ضد ایران در خاورمیانه، تلاش گانتس برای جلوگیری از کابینه در حال سقوط، نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با مقام‌های دولتی درباره ایران، توافق با صهیونیست‌ها در ارسال گاز به غارت رفته فلسطینیان از طریق مصر به اروپا، سقوط صادرات گاز روسیه به اروپا، تهدید اتحادیه اروپا علیه لندن درخصوص تعلیق توافق تجاری برگزیت و گسترش همکاری های دفاعی  ژاپن و استرالیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مخالف مواضع دولت چین، تنگه تایوان را یک آبراه بین‌المللی خوانده و ادعای حاکمیت پکن بر آن را رد کرد. علی‌رغم هشدارهای پکن به آمریکا درباره دخالت نکردن در امور تایوان، واشنگتن اما همچنان به اقدامات تنش‌آفرین در آب‌های جنوب چین ادامه می‌دهد.وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات تحریک‌آمیز، از موضع تایوان مبنی بر اینکه تنگه جداکننده این جزیره از چین یک آبراه بین‌المللی است، حمایت کرد و ادعای حاکمیت پکن بر آن را رد کرد. در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی آمریکا و گاهاً کشتی‌های کشورهای متحد  آن مانند انگلیس و کانادا، از این تنگه عبور کرده‌اند و خشم پکن را برانگیخته‌اند.روز دوشنبه، وزارت خارجه چین گفت که این کشور «کنترل، حقوق حاکمیت و صلاحیت قضایی بر تنگه تایوان دارد» و بین‌المللی دانستن این آبراه را ادعاهای نادرست و غیرقانونی می‌داند.

رادیو چین: شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد.شی جین پینگ اظهار کرد، از آغاز سال جاری میلادی، در مقابل ناآرامی و تغییرات جهانی، روابط چین و روسیه گرایش توسعه مطلوب خود را حفظ کرده و همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور پیشرفت های باثبات داشته و با توجه به راه اندازی پل بزرگراه هی هه – بلاگوشچنسک، یک کانال جدید برای تقویت ارتباطات دو کشور ایجاد شده است. چین مایل است ضمن پیشبرد همکاری های عملی دو جانبه، در مسائل مهم و مربوط به منافع اصلی طرفین از جمله حق حاکمیت و امنیت ملی از یکدیگر حمایت کنند.پوتین نیز در این گفتگو گفت که روسیه از ابتکار «امنیت جهانی» مطرح شده از سوی  چین حمایت و با مداخله هر گونه نیرویی در امور داخلی چین با بهانه شین جیانگ، هنگ کنگ و تایوان مخالفت می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری چین گفت که پکن در حال اتخاذ موضع مستقل در مورد مسئله اوکراین، “با در نظر گرفتن حقایق و واقعیت‌های تاریخی” است.، تلویزیون مرکزی چین اعلام کرد، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، آمادگی کشورش را برای کمک به حل و فصل بحران اوکراین اعلام کرد. این شبکه تلویزیونی به نقل از شی گفت: «همه طرف‌های ذی‌ربط باید موضعی مسئولانه اتخاذ کنند و در نتیجه حل و فصل صحیح بحران در اوکراین را ترویج کنند. چین آماده است تا به ایفای نقش سازنده خود ادامه دهد.»

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به اوکراین کمک امنیتی جدید به مبلغ یک میلیارد دلار ارائه خواهد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به گفت‌وگوی تلفنی خود با ولودمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود اشاره و اعلام کرد که به این کشور کمک امنیتی جدید به مبلغ یک میلیارد دلار ارائه خواهند کرد.بایدن در این بیانیه با اشاره به تداوم کمک‌های آمریکا برای اوکراین تصریح کرد: «زلنسکی» را مطلع کردم که آمریکا برای اوکراین به مبلغ یک میلیارد دلار دیگر کمک امنیتی ارائه خواهد کرد. این کمک مشتمل بر سلاح‌های سنگین، سلاح‌های دفاعی ساحلی و همچنین سامانه‌های موشکی پیشرفته برای عملیات دفاعی اوکراین در دونباس خواهد بود».

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری اوکراین به بسته جدید کمک نظامی یک میلیارد دلاری به اوکراین واکنش نشان داد و به شدت نسبت به آن ابراز خرسندی کرد.ولودیمیر زلنسکی گفت : حمایت جدید آمریکا برای ما به ویژه در دونباس بسیار مهم است. ما همچنین از مقامات آمریکا در بسیج کمک همه شرکا ممنون هستیم. زلنسکی تاکید کرد: ما همه روزه برای به دست آوردن سلاح و تجهیزات نظامی لازم در تکاپو هستیم.

العالم فارسی: وزارت خارجه ترکیه می‌گوید که از نظر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، طرح سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراینی قابل قبول است اما باید نگرانی‌های مسکو رفع شود. بعد از اتهام‌زنی کشورهای غربی به سردمداری آمریکا علیه روسیه مبنی بر ایجاد بحران غذایی در جهان به‌دلیل محاصره دریایی اوکراین، آنکارا از موافقت مسکو با طرحی برای صادرات غلات اوکراینی خبر داد.«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه چهارشنبه گفت روسیه و ترکیه مکانیسم پیشنهادی سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراین را قابل قبول می‌دانند.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت: روسیه به عملیات نظامی ویژه (SVO) در اوکراین در جایی که به آن نیاز دارد پایان خواهد داد. وی افزود: مسکو آماده است قاطعانه بر مواضع اعلام شده در آغاز عملیات ویژه بایستد. سرگئی ریابکوف افزود: واکنش ما این است که ثابت کنیم این نقشه ها (برای شکست روسیه ) از بین می رود، شکست می خورند، جایی که به آن نیاز داریم پایان می دهیم، نه جایی که برخی استراتژیست ها، ایدئولوژیست ها، برنامه‌ریزان نظامی در واشنگتن یا سایر پایتخت‌ها این وضعیت را تصور می‌کنند. ما باید با اراده، با زور اسلحه، با آمادگی خود برای ایستادگی، کاملاً روی مواضع اعلام شده توسط رهبریمان بایستیم و دستاورد آنها را تضمین کنیم.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  با استولتنبرگ دبیرکل ناتو تلفنی گفتگو کرد.درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو؛ محور گفتگوی اردوغان و استولتنبرگ بود. اردوغان در این دیدار تاکید کرد که باید برای رفع نگرانی‌های قانونی ترکیه در مورد درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اقدامات لازم انجام شود. وی تاکید کرد که بدون مشاهده گام‌های مشخص که انتظارات به‌حق ترکیه را برآورده می کند، از سوی هر دو کشور و بدون دادن تعهدات کتبی به تغییر پارادایم در مبارزه با تروریسم و ​​همکاری صنایع دفاعی، نمی توان به پیشرفتی در این روند دست یافت.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور ترکیه گفت: رویکرد و اقدامات اشتباه یونان این کشور را در نقش سیاهی‌لشکر برای کشورهای دیگر قرار داده است. رجب طیب اردوغان طی سخنرانی در نشست هفتگی فراکسیون حزب عدالت و توسعه در مجلس که روز چهارشنبه انجام گرفت، با انتقاد از رویکرد و اقدامات اخیر یونان در دریای اژه و شرق مدیترانه، گفت: اقدامات یونان تداعی کننده نقش سیاهی‌لشکر در فیلم‌ها است.وی افزود: همانگونه که در طی تاریخ شاهد بوده ایم، هم اکنون نیز برخی دولت‌ها با لوث کردن یونان این کشور را علیه ترکیه تحریک می‌کنند. ما متوجه این مساله هستیم.

دویچه وله: در آستانه سفر بایدن به خاورمیانه، بنی گاتس خواهان تقویت توان نظامی کشورهای عربی و اسرائیل برای رفع نگرانی‌های مشترک مربوط به ایران شد. بنی گانتس عنوان کرد: «در مواجهه با جنگ افروزی ایران آن چه که نیاز است، تنها همکاری نیست بلکه ایجاد نیرویی منطقه‌ای با رهبری آمریکاست که همه طرف‌های درگیر را تقویت می‌کند.»

خبرگزاری ایرنا:  در شرایط فعلی که هر لحظه امکان سقوط کابینه نفتالی بنت می‌رود بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی رایزنی‌های خود را برای انتخاب رئیس جدید ستاد کل ارتش این رژیم آغاز کرده است، موضوعی که باعث نارضایتی «آویو کوخاوی» رئیس فعلی این ستاد شده است. دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «بنی گانتس» هفته آینده فرایند تعیین رئیس ستاد کل ارتش را آغاز و در این رابطه با سه نامزد این پست دیدار خواهد کرد.بر اساس این گزارش، «ایال زمیر» جانشین سابق ستاد کل ارتش، «هرتزی هالِوی» جانشین فعلی ستاد کل ارتش و «یوئل استریک» فرمانده نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی گزینه‌های جانشینی کوخاوی هستند که گانتس قرار است با آنها دیدار کند.

خبرگزاری ایلنا: کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طی نشستی غیرعلنی با مقام‌های دولت این کشور، چشم‌انداز مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار داد.«رابرت مالی» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و «برت مک گورگ» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز از جمله مقام‌های دولتی حاضر در این نشست بودند.در این گزارش آمده است که شرکت کنندگان در نشست کمیته روابط خارجی سنا گفته‌اند که مقامات دولت بایدن در نشست توجیهی محرمانه با اشاره به کاهش احتمال موفقیت مسیر دیپلماتیک، اطمینان داده‌اند که در صورت لزوم در مسیر تشدید تحریم‌ها علیه ایران گام برخواهند داشت.

خبرگزاری صدا وسیما: رژیم صهیونیستی با استفاده از گاز به غارت رفته فلسطینیان، برای افزایش انتقال گاز به اتحادیه اروپا به مصر یادداشت تفاهم امضا کرد.اتحادیه اروپا، رژیم اشغالگر قدس و مصر برای صادرات گاز اسرائیل از شرق دریای مدیترانه به اروپا یادداشت تفاهمی امضا کردند. بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی از صادرات گاز غارت شده فلسطین به اروپا از طریق مصر، استفاده می‌کند و این بُعد دیگری از ابعاد عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر است. به این ترتیب تل آویو از پیامد‌های بحران کنونی جهانی انرژی، برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کند. نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «دو طرف در خصوص راه‌های ممکن برای همکاری اتحادیه اروپا و اسرائیل در زمینه امنیت غذایی، انرژی و … بحث و گفتگو خواهیم کرد.

ایران پرس: صادرات گاز روزانه روسیه به مشتریان خارجی بزرگ، با تصمیم گازپروم برای توقف عرضه به خریداران متعدد، از ابتدای ژوئن تاکنون به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسیده است.اروپا و ترکیه بزرگترین بازارهای گاز روسیه هستند که از طریق خط لوله گاز این کشور را وارد می کنند و سال گذشته گازپروم ۳۰ درصد از نیازهای این منطقه برای گاز را تامین کرده بود.اتحادیه اروپا بدنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات انرژی از روسیه است و درخواست مسکو برای پرداخت پول به روبل، این روند را سرعت بخشیده است.

یورونیوز: کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید تعلیق توافق تجاری برکسیت (برگزیت) را در صورت تصویب لایحه مورد نظر دولت بریتانیا که در آن بخش‌هایی از این توافق نادیده گرفته شده است منتفی نمی‌داند. ماروش شفچوویچ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و معاون کمیسیون این اتحادیه گفت: «واکنش‌ ما [به لندن] بسیار قاطع و آرام و درعین حال متناسب خواهد بود.»وی پیش از این گفته بود که بروکسل اقدام حقوقی علیه بریتانیا را بار دیگر در دستور کار قرار می‌دهد. توافق تجاری اتحادیه اروپا با بریتانیا که به دنبال برکسیت صورت گرفت از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به اجرا در آمد.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران دفاع ژاپن و استرالیا همکاری نزدیک با یکدیگر را تأیید کردند. وزیران دفاع ژاپن و استرالیا، با نظر به حضور روز افزون دریایی چین، تلاش های مشترک برای حفظ نظم بین المللی بر پایه مقررات را مورد تأیید قرار دادند.کیشی نوبوئو وزیر دفاع ژاپن و همتای استرالیایی او ریچارد مارلس، روز چهارشنبه در توکیو با هم ملاقات کردند.آنها در مورد اهمیت روابط دفاعی بین ژاپن و استرالیا با هم موافقت کردند که در یک شراکت راهبردی ویژه با چالش ها و منافع امنیتی مشترک در منطقه اقیانوس های هند و آرام با هم حضور دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *