جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم

تهران- ایرنا- کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) در جریان نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه من درباره گزارش‌ها و تحولات امروز در خاورمیانه نظری ندارم، گفت: من نمی‌توانم در این باره بر اساس حدس‌ها و گمان‌ها چیزی بگویم.

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه فشارها به کره شمالی و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تمدید وضعیت اضطراری کره شمالی از سوی بایدن، ادعای بلینکن درخصوص آماده شدن پیونگ یانگ برای آزمایش اتمی، توافق آمریکا و متحدانش برای ادامه فشار بر کره شمالی، دیدار مقام ارشد چینی  و جیک سالیوان، تاکید دبیرکل ناتو برعضویت سریع  فنلاند و سوئد، درخواست اوکراین از ناتو، اظهارات سخنگوی کاخ کرملین درخصوص اهداف اصلی عملیات ویژه روسیه، ارائه لایحه جنجالی به پارلمان بریتانیا، فعال شدن دوباره کارزار استقلال اسکاتلنداز انگلستان، وضعیت متزلزل کابینه «نفتالی بنت»، واکنش روسیه به اقدامات شرورانه‌ رژیم صهیونیستی در سوریه، دیدار میانجی آمریکایی با مقامات لبنانی درخصوص پرونده مناقشه مرزی بیروت – تل‌آویو، کناره گیری رهبر جریان صدر عراق از سیاست، افزایش تنش نظامی  میان کنگو و  رواندا، محدودیت روادید آمریکا برای ۹۳ مقام نیکاراگوئه ای، اظهارات جدید ترامپ درخصوص انتخابات آینده آمریکا و گسترش  زرادخانه‌های اتمی جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره، از تمدید وضعیت اضطرار ملی درباره کره شمالی خبر داد. همزمان وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز اطمینان از تصمیم پیونگ یانگ برای انجام آزمایشات هسته‌ای، از این کشور خواست به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط پاسخ مثبت دهد.جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نامه خود نوشت: ماده ۲۰۲ از قانون حالت فوق العاده ملی ایالات متحده(۵۰ U.S) مربوط به کره شمالی پس از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲ هم به قوت خود باقی خواهد ماند. وی افزود: وجود و خطر تکثیر مواد قابل استفاده در صنعت ساخت تسلیحات شبه جزیره کره و اقدامات و سیاست‌های دولت کره شمالی که شبه جزیره کره را بی‌ثبات کرده و نیروهای مسلح ایالات متحده و شرکای تجاری آن در منطقه را تهدید می‌کند.بایدن ادامه داد: به همین دلایل حفظ وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۴۶۶ در رابطه با کره شمالی “ضروری” است.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه آمریکا با ادعای آماده‌شدن کره شمالی برای انجام آزمایش اتمی، گفت با متحدان واشنگتن برای پاسخ دادن به این اقدام احتمالی در گفتگو هستند. بلینکن پس از دیدار با «پارک چین» وزیر امور خارجه کره جنوبی در واشنگتن مدعی شد: «آگاه هستیم که کره شمالی برای آزمایش‌های اتمی آماده شده است و در حال مذاکره با متحدان برای پاسخ، از جمله تعدیل حضور نظامی خود در منطقه هستیم».

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران آمریکا و دیگر متحدانشان امیدوارند که بتوانند مقامات کره شمالی را از انجام آزمایش های موشکی بیشتر و دیگر اقدامات تحریک آمیز منصرف کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در واشنگتن با پارک جین، وزیر خارجه کره جنوبی به منظور بحث درباره استراتژی «گسترش دامنه بازدارندگی» دیدار کرد.بلینکن گفت هدف آنها داشتن «یک منطقه با صلح و ثبات» است و افزود تا زمانیکه مقامات پیونگ یانگ تغییری در رفتار خود ایجاد نکنند «به اعمال فشار بر کره شمالی ادامه خواهیم داد.»پارک گفت هرنوع اقدام تحریک آمیزی از سوی پیونگ یانگ از جمله انجام آزمایش هسته ای با «پاسخی واحد، محکم و قاطع» مواجه خواهد شد.

رادیو چین:  یانگ جیه چی، عضو اداره سیاسی و رییس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در لوکزامبورگ با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کرد. دو طرف در این دیدار با اجرای تفاهمات مهم رهبران دو کشور، تقویت رایزنی و گفت و گ، کاهش سوء تفاهم و قضاوت نادرست، مهار مطلوب اختلافات بین دو کشور موافقت و بر ضرورت و مفید بودن حفظ کانالهای ارتباطی بین دو کشور تاکید کردند.یانگ جیه چی گفت: جو بایدن رییس جمهور آمریکا بارها خطاب به شی جین پینگ رییس جمهور چین اعلام کرده که آمریکا جنگ سرد جدید علیه چین، تغییر نظام چین و ایجاد ائتلاف مخالف چین دنبال نمی کند، حامی”استقلال تایوان” نیست و قصد درگیری با چین را نیز ندارد.

خبرگزاری ایرنا: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با بیان اینکه هدف من عضویت سریع فنلاند و سوئد در ناتو است، گفت: با این حال هیچ ضرب الاجلی برای حل این موضوع تا نشست سران ناتو در مادرید در اواخر ماه جولای (مرداد) وجود ندارد. استولتنبرگ افزود: در ابتدا ما هیچ دلیلی نداشتیم که فکر کنیم برای عضویت این دو کشور مشکلی وجود خواهد داشت و نگرانی‌های امنیتی ترکیه هم جدید نبودند.او ادامه داد: ترکیه یک متحد مهم است و زمانی که یک متحد نگرانی‌های امنیتی مطرح می‌کند ما باید به آن‌ها رسیدگی کنیم. فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را برای استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند.تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند.

تی .آر.تی ترکیه: مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت : برای پایان دادن به جنگ با روسیه به سلاح‌های سنگین نیاز داریم.میخائیل پودولیاک در حساب توییتر خود نوشت: رک می‌گویم، برای پایان دادن به جنگ و بیرون راندن روسیه از اوکراین، ما به 1000 هویتزر کالیبر 155 میلی‌متری، 500 تانک، 300 سامانه موشک پرتاب چندگانه، 2000 خودروی زرهی و 1000 پهپاد نیاز داریم. پودولیاک تاکید کرد که اوکراین منتظر تصمیم‌گیری درباره این موضوع از نشست وزیران دفاع ناتو که در 15 ژوئن برگزار خواهد شد است.

اسپوتنیک روسیه: دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفت: هدف اصلی عملیات نظامی ویژه روسیه حفاظت از دونتسک و لوهانسک است.پیش از این، دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک، گفته بود که جمهوری در رابطه با افزایش موارد گلوله باران دونتسک توسط نیروهای اوکراینی، از فدراسیون روسیه نیروهای بیشتری درخواست می کند.وی درعین حال موضوع حمایت بیشتر را به وزارت دفاع ارسال کرد.

یورونیوز: کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) دولت بریتانیا را پس از ارائه لایحه‌ای که وضعیت گمرکی ایرلند شمالی را زیر سوال می‌برد، به اقدام قانونی تهدید کرد. دولت بریتانیا  لایحه‌ای را به پارلمان ارائه کرد که طبق ارزیابی مقامات اتحادیه اروپا در تضاد با توافق پسابرکسیتی در ارتباط با مرز ایرلند شمالی است. برخی قانونگذاران بریتانیا با ابراز مخالفت این اقدام دولت آقای جانسون را در تضاد با قوانین بین‌الملل دانسته و ابراز نگرانی کردند.قانون پیشنهادی خواستار لغو بازرسی‌های گمرکی بر برخی کالا‌ها از مبدا بریتانیا به ایرلند شمالی است. اقدامی که در تضاد با توافقی است که دولت بوریس جانسون کمتر از دو سال پیش با اتحادیه اروپا منعقد کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: اسکاتلندی‌ها باردیگر ساز جدایی از انگلیس را به صدا درآوردند. نیکولا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند اعلام کرد، لایحه برگزاری همه پرسی استقلال از انگلستان به زودی ارائه خواهد شد. نیکولا استورجن در مصاحبه با رسانه‌های انگلیس گفت: قصد دارد پیش از پایان سال آینده همه پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس را در این منطقه برگزار کند.وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به رغم مخالفت ۵۵ درصدی مردم اسکاتلند با جدایی از انگلیس در همه پرسی قبلی چرا دوباره این رویکرد را در پیش گرفته است، گفت: اگر در سال ۲۰۱۴ مردم همه آنچه را که اکنون می‌بینند می‌دانستند، شک ندارم که استقلال اسکاتلند در آن زمان رای مثبت می‌آورد و اکثریت مردم اسکاتلند با آن موافقت می‌کردند.

العالم فارسی: کابینه «نفتالی بنت» به فروپاشی نزدیک‌تر شد. بعد از شکست خوردن کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در تصویب یک قانون امنیتی در کنست، استعفای یکی از نمایندگان عضو ائتلاف کابینه را به فروپاشی نزدیک‌تر کرد.خبرگزاری «رویترز» در این‌باره گزارش داد: «به نظر می رسد که ائتلاف شکننده کابینه اسرائیل روز دوشنبه پس از گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم یک قانونگذار از حزب راستگرای بنت برای خارج شدن از دولت، نزدیک به فروپاشی است». «نیر اورباخ» عضو حزب راست‌گرای افراطی «یامینا» دیروز در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، گفت: «من به نخست وزیر اطلاع داده‌ام که بر اساس وضعیت فعلی، دیگر بخشی از ائتلاف نیستم».

الکوثرفارسی:  سفیر روسیه در سوریه با محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق گفت، اسرائیل اقدامات شرورانه‌اش را متوقف کند.«الکساندر یفیموف» در گفت‌وگو با روزنامه الوطن سوریه اظهار کرد، حملات مداوم اسرائیل به سوریه، نقض قوانین بین المللی بوده و غیرقابل قبول است. یفیموف افزود، روسیه شدیدا این حملات را محکوم می‌کند زیرا این اقدامات بی‌مسئولانه خطر بزرگی به پروازهای بین المللی است و جان مسافران بی گناه را به خطر می‌اندازد.رژیم صهیونیستی بامداد جمعه با شلیک چندین موشک از جولان اشغالی برخی نقاط دمشق از جمله فرودگاه بین المللی این شهر را هدف قرار داد.

خبرگزاری تسنیم: منابع گزارش می‌دهند که بعد از موضع‌گیری‌های قاطع سیدحسن نصرالله درباره محافظت از حقوق دریایی لبنان، این کشور در پرونده مناقشه مرزی با فلسطین اشغالی در موضع قدرت قرار گرفته است. «آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی عصر روز گذشته (دوشنبه) وارد بیروت شد.در همین زمینه «ولید فیاض» وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور لبنان در جریان نشستی که با میانجی آمریکایی داشت اعلام کرد، لبنان در جریان مذاکرات غیر مستقیم در پرونده مناقشه مرزی میان این کشور و رژیم اسرائیل بر محافظت از همه حقوق خود پایبند بوده و موضع واحد ملی لبنان همان چیزی است که رئیس جمهور و رئیس پارلمان و نخست وزیر دولت پیشبرد امور روی آن توافق کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه: احمد المطیری، رئیس دفتر سیاسی جریان صدر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقتدی صدر رهبر این جریان از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده است.وی در این بیانیه که پس از استعفای نمایندگان این جریان در مجلس عراق منتشر کرد، این اقدام صدر را «جسورانه» دانست و گفت: واگذاری کرسی‌های نمایندگان مجلس به این معنی است که وی خود را فدای عراق کرده است.مقتدی صدر، رهبر جریان صدر شب گذشته از نمایندگان وابسته به خود در مجلس عراق خواست تا استعفا دهند.وی سه روز پیش اعلام کرده بود که به صفوف مخالفان خواهند پیوست و از نمایندگان خود نیز خواسته بود تا استعفا نامه خود را تهیه کنند.نمایندگان گروه صدر، حزب دمکرات کردستان (KDP) و ائتلاف حاکمیت برای تشکیل دولت ائتلافی تشکیل داده بودند.

خبرگزاری مهر : در پی تصرف شهر کلیدی توسط شورشیان؛ «کنگو» کشور همسایه خود «رواندا» را به تجاوزگری متهم کرد. ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو با تاکید بر اینکه از خاک این کشور در برابر هر گونه تجاوز دفاع خواهد کرد، اعلام کرد که اقدام شورشیان در این کشور با تحریک و حمایت رواندا انجام شده است.ارتش کنگو پس از اینکه گروه شورشی موسوم به «ام۲۳» (M۲۳) کنترل یک شهر مهم را دست گرفتند، کشور همسایه خود یعنی رواندا را به نوعی تجاوز متهم کرد و همچنین سوگند یاد کرد که نیروهای این کشور از خاک سرزمین خود دفاع خواهند کرد.دولت رواندا هنوز به این مسئله واکنشی نشان نداده است.

ایران پرس: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم دخالت های واشنگتن در امور داخلی کشورها اعلام کرد، واشنگتن برای ۹۳ مقام کشور نیکاراگوئه به بهانه تضعیف دموکراسی محدودیت های روادیدی وضع کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: آمریکا عمیقاً نگران بازداشت های ناعادلانه زندانیان سیاسی توسط دولت اورتگا-موریلو و اقدامات مداوم علیه اعضای جامعه مدنی این کشور است. دانیل اورتگا، پس از برگزاری انتخابات عمومی هفتم نوامبر (۱۶ آبان) با کسب ۷۵.۹۲ درصد آراء از حدود ۹۷ درصد آراء شمارش شده، برای بار پنجم (و چهارمین دور متوالی) بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه زد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده کمیته بررسی حمله به کنگره را به مانع‌تراشی در روند شرکت مجدد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری متهم کرد.«دونالد ترامپ»کمیته تحقیق مجلس نمایندگان در رابطه با حمله به کنگره را به کوشش برای جلوگیری از فعالیت‌های وی برای شرکت در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ متهم کرد. ترامپ در بیانیه ۱۲ صفحه‌ای خود نوشته است: «اقدامات این کمیته تلاشی برای جلوگیری کردن از انتخاب مجدد مردی است که در تمامی نظرسنجی‌هایی که چه از سوی جمهوری‌خواهان و چه از سوی دموکرات‌ها انجام شده‌اند، با اختلاف زیادی پیشتاز است.»  رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، ناتوانی دموکرات‌ها، به رهبری رئیس‌جمهوری «جو بایدن»، در غلبه بر تورم و قیمت بالای بنزین و وابستکی به رقبای آمریکا در حوزه انرژی را از دلایل اصلی پیشتازی خود در نطرسنجی‌ها عنوان کرد.

 انستیتو سیپری: زرادخانه‌های اتمی جهان رو به گسترش است. انستیتوی پژوهش‌های صلح سیپری می‌گوید از زمان جنگ سرد بدین سو، خطر به کار بردن سلاح‌های اتمی تشدید شده است. این نهاد می‌افزاید زرادخانه‌های هسته‌ای ۹ کشور اتمی در حال مدرن‌سازی هستند.دن اسمیث، مدیر انستیتوی سیپری به مناسبت معرفی سالنامه این نهاد پژوهش‌های صلح می‌گوید خطر به کار بردن سلاح‌های اتمی، از زمان جنگ سرد بدین سو، رو به تشدید گذاشته است.پژوهشگران سیپری می‌گویند، از حدود ۱۲هزار و ۷۰۵ کلاهک هسته‌ای ۹ قدرت اتمی جهان، در آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی، در اوایل سال جاری ۹هزار و ۴۴۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های نظامی برای کاربست احتمالی آن‌ها انبار شده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *