جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار سید حسن نصرالله و دستپاچگی یونان و رژیم اسرائیل و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش آتن به هشدار سیدحسن نصرالله به کشتی یونانی در آب‌های لبنان، تشدید تدابیر امنیتی در میدان گازی کاریش ازسوی ارتش رژیم صهیونیستی، انتقاد چین از سخنرانی نخست وزیر ژاپن  در «گفتمان شانگری‌لا»، اظهارات وزیر دفاع آمریکا درخصوص خشن‌تر شدن رفتار چین در منطقه، تنش جدید درروابط  کانادا و چین، قرارداد نظامی قزاقستان با قرقیزستان و قرارداد هسته‌ای با چین، انتقاد دوباره بایدن از غول نفتی آمریکا، غرامت ۵۵۵ میلیون یورویی استرالیا به فرانسه، درخواست «کیم جونگ اون» به ایجاد دفاع ملی قوی تر برای کره شمالی، نشست محرمانه مجلس نمایندگان آمریکا درباره افغانستان، تاکید پوتین به الزام آمریکا به انجام تعهدات خود در بازسازی افغانستان، افتتاح اولین پل بزرگراه بین روسیه و چین، آمادگی دوباره روسیه برای گفتگو با غرب، هشدار روسیه به غرب درزمینه ادامه حملات سایبری علیه زیرساخت‌های این کشور، تعطیلی ۲ بندر نفتی مهم در شرق لیبی، توافق کشورهای اتحادیه اروپا بر سر توزیع پناهجویان و تایید انتقال پناهجویان به رواندا دردیوان عالی بریتانیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه لبنان اعلام کرد، یونان به کاردار سفارت لبنان در آتن گفته که کشتی مستقر شده در میدان «کاریش» متعلق به دولت یونان نیست. رژیم صهیونیستی اخیرا با وارد کردن یک کشتی یونانی به منطقه مورد منازعه با لبنان در میدان گازی «کاریش»، بر تنش‌ها در این باره دامن زده است.در همین ارتباط، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی پنجشنبه هفته گذشته ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی برای شروع استخراج گاز از میادین نفتی واقع در آب‌های لبنان، به کشتی یونانی حاضر در میدان گازی کاریش نیز هشدار داد و گفت: «مقاومت مقتدر نمی‌تواند در برابر غارت منابع لبنان دست بسته بماند و نخواهد ماند. همه گزینه‌های روی میز است… کشتی یونانی و صاحبان آن بدانند که آنان نیز شریک تجاوز [اسرائیل] به لبنان هستند. این مسئله نیز تبعاتی دارد و به همین دلیل باید فورا کشتی خود را خارج کنند»

الکوثرفارسی:  ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل احتمال حمله احتمالی از سوی حزب الله لبنان، تدابیر امنیتی در اطراف میدان گازی کاریش را افزایش داد. ارتش رژیم صهیونیستی از امکان حمله حزب‌الله به میدان گازی کاریش نگرانی دارد و به همین دلیل یک یگان ویژه برای جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه تشکیل داده است. در روزهای اخیر به دلیل نگرانی از عملیات حزب‌الله، پرواز پهپادها بر فراز دریای مدیترانه به ویژه میدان گازی کاریش افزایش یافته است. این افزایش تدابیر پس از سخنان نصرالله صورت می‌گیرد که در آن به پرونده نفت و گاز در آب‌های سرزمینی لبنان و تجاوزات رژیم صهیونیستی پرداخته بود و تاکید کرد: مقاومت در مقابل غارتگر ساکت نخواهد ماند.

ان. اچ.کی ژاپن: چین نسبت به نطق اصلی کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن در کنفرانس امنیتی «گفتمان شانگری‌لا» در سنگاپور ابراز انتقاد کرده است. هه لِی که یکی از اعضای هیئت نمایندگان چین در این نشست است، از رهبر ژاپن به دلیل اشاره به این که چین ناقض قوانین است و برای تغییر وضعیت موجود از زور استفاده می کند، انتقاد کرد.او که معاون سابق آکادمی علوم نظامی چین است، گفت پکن با این که رهبر کشوری به طور عمومی حاکمیت و منافع اصلی چین را خدشه دار کند، کاملا مخالف است.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع ایالات متحده از خشن‌تر شدن رفتار چین در منطقه و تلاش‌های آمریکا برای مدیریت تنش‌ها و جلوگیری از درگیری خبر داد.«لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده، امروز -شنبه- اعلام کرد: «با وجود اینکه چین به صورت فزاینده‌ای در منطقه آسیا، از جمله در نزدیکی تایوان، خشن‌تر شده است، ایالات متحده به ایفای نقش خود در مدیریت تنش‌ها و جلوگیری از درگیری ادامه می‌دهد.» روابط چین و ایالات متحده در ماه‌های اخیر پر تنش بوده است و این دو اقتصاد بزرگ دنیا بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات از تایوان و سوابق حقوق بشری چین گرفته تا فعالیت‌های نظامی در دریای جنوبی چین با یکدیگر درگیری داشته‌اند.در جریان نشست روز گذشته آستین و همتای چینی‌اش، دو طرف بر مدیریت بهتر روابط‌شان مجدداً تأکید کردند ولی هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در حل‌وفصل اختلافات دیده نمی‌شود.

العالم فارسی: وزیر دفاع کانادا گفت: کانادا بر این باور است که چین در رهگیری هواپیمای گشت زنی این کشور در نزدیکی کره شمالی رفتارهای «بسیار نگران کننده و غیر حرفه ای» ازخود نشان داد.آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا، از اظهارنظر درباره این که آیا این موضوع را با همتای چینی خود در میان گذاشته یا نه، خودداری کرد.وزیر دفاع کانادا در حاشیه نشست «شانگری لا» در سنگاپور که نشست امنیتی آسیا محسوب می شود، گفت: این مساله از طریق کانال های دیپلماتیک مطرح شده است. ارتش کانادا درماه جاری هواپیماهای چین را متهم کرد، هواپیماهای گشت زنی کانادا را که مشغول نظارت بر جلوگیری از نقض تحریم های کره شمالی بودند، رهگیری کرده است و این امر باعث شده که هواپیماهای کانادایی تغییر مسیر دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری قزاقستان امروز (شنبه) قانونی را امضا کرد که همکاری نظامی و فنی دوجانبه و همچنین انتقال تجهیزات نظامی قزاقستان به قرقیزستان را تایید می‌کند.سلطان کمال‌الدینف، معاون وزیر دفاع قزاقستان در اوایل ماه مه اعلام کرد که این توافقنامه در شهر نور-سلطان در هفتم دسامبر ۲۰۲۱ و در پی درخواست طرف قرقیز برای ارائه کمک‌های نظامی امضا شده است. کمال‌الدینف گفت که با توجه به وضعیت پیچیده آسیای میانه و خطرهای فزاینده، ارائه کمک‌های نظامی توانایی‌های دفاعی قرقیزستان را افزایش خواهد داد.بر اساس این توافق، قرقیزستان اجازه دارد از این تجهیزات نظامی تنها برای دفاع از خود استفاده کند و نمی‌تواند آن را به کشور دیگری انتقال داده یا علیه «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» استفاده کند.قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان علاوه بر این، امروز قانون دیگری را امضا کرد که توافقی بین‌دولتی با چین را تایید می‌کند، قراردادی برای پیشگیری از جابجایی غیرقانونی مواد رادیواکتیو و هسته‌ای.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور آمریکا، بار دیگر از شرکت نفتی “اکسون موبیل” این کشور (غول نفتی آمریکا) بابت تولید نکردن نفت بیشتر که می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود، صرفا به این خاطر که سود بیشتری به جیب بزند، انتقاد کرد.«جو بایدن»، در حاشیه سخنرانی در مورد تورم در لس آنجلس گفت: «اکسون (شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا) این سه ماهه بیشتر از خدا پول درآورده است». جو بایدن قبلا نیز به شرکت‌های نفتی تاخته بود. او آن‌ها را متهم می‌کند که به جای سرمایه گذاری در تولید، فقط به فکر ثروت اندوزی به ضرر مصرف کنندگان هستند. رئیس جمهور آمریکا گفت: «هیچ چیز تغییر نکرده است و آن‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند.»وی افزود: «من همیشه فکر کردم که جمهوری خواهان موافق سرمایه گذاری هستند. اکسون، سرمایه گذاری را شروع و مالیات خود را پرداخت کنید.»

خبرگزاری ایرنا:
نخست وزیر استرالیا روز شنبه اعلام کرد شرکت فرانسوی سازنده زیردریایی، مبلغ ۵۵۵ میلیون یورو را بعنوان غرامت فسخ یکجانبه معاهده ۵۶ میلیارد یورویی آکوس از جانب کانبرا ، پذیرفته است.آنتونی آلبانز نخست وزیر جدید استرالیا امروزاین خبر را که به اختلاف مالی و تیرگی روابط حدود یک سال گذشته پاریس- کانبرا پایان می‌دهد، اعلام کرد. لغو این قرارداد عظیم از سوی استرالیا در پاییز گذشته بحران دیپلماتیک را میان این کشور و فرانسه ایجاد کرده بود.وزیر دفاع نیروهای مسلح فرانسه نیز امروز با استقبال از تصمیم دولت استرالیا، این توافق را «بسیار مهم» و مقدمه ای «برای گشوده شدن صفحه ای جدید در روابط دو جانبه و نیز نگاه به آینده» خواند.«اسکات موریسون» نخست وزیر وقت استرالیا در سپتامبر سال ۲۰۲۱، به شکل ناگهانی به قرارداد فرانسوی خرید زیردریایی که از ده سال پیش در حال آماده سازی بود، پایان داد. وی همچنین خبر داد که کشورش تصمیم دارد از آمریکا و انگلیس زیردریایی هسته‌ای بخرد.

خبرگزاری مهر : رهبر کره شمالی در کنگره عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم در این کشور اعلام کرد که پیونگ یانگ با چالش های امنیتی جدی مواجه است و در قبال این مسئله باید دفاع ملی خود را بیش از پیش تقویت کند. رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور خواستار اتخاذ اقدامات دفاعی قوی‌تر برای مقابله با چالش‌های امنیتی بسیار جدی شد.هیچ پیام خاصی از کنگره عمومی کمیته مرکزی حزب مبنی بر احتمال انجام آزمایش هسته ای دیگر صادر نشد.همچنین کره شمالی در طول این نشست که در روز جمعه پایان یافت، پیامی جدید به آمریکا یا کره جنوبی ارائه نکرد، در عوض ارتقای «چوئه سون هویی» معاون وزیر خارجه را که قبلا نقشی کلیدی در مذاکرات خلع سلاح هسته ای ایفا می کرد، به سمت وزیر خارجه اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم:  کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی نحوه عملکرد دولت بایدن درباره خروج از افغانستان نشستی محرمانه برگزاری می‌کند. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در تاریخ 15 ژوئن یک جلسه توجیهی محرمانه درباره نحوه عملکرد دولت بایدن درباره خروج از افغانستان برگزار خواهد کرد.به گزارش «هیل»، در این نشست همچنین قرار است تا سیاست دولت آمریکا درباره افغانستان مورد بررسی قرار گرفته و انتظار می‌رود مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور یابند.یک منبع آگاه درباره این نشست گفت که وزارت خارجه آمریکا تمایل داشت تا بخشی از این جلسه بطور عمومی برگزار شود تا برخی اطلاعات آن در دسترس عموم قرار گیرد اما اکثر نمایندگان دموکرات اصرار داشتند که نشست پشت درهای بسته برگزار شود.

 آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که آمریکا و متحدانش باید در بازسازی افغانستان تعهدات مالی را بر عهده بگیرند.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پی دیدار با سردار بردی محمداف، همتای ترکمنستانی خود در کاخ کرملین نشست خبری مشترک ترتیب داد. پوتین یکی از محورهای دیدار با بردی محمداف را بررسی وضعیت افغانستان اعلام کرده و گفت: دیدگاه مشترک و قطعی ما این است که آمریکا و متحدانش باید تعهدات مالی، به ویژه در بازسازی افغانستان را بر عهده بگیرند. حضور 20 ساله آنها این کشور را به نقطه حساسی رساند.رئیس جمهور روسیه همچنین برای ادامه کار روی موضوع افغانستان در چارچوب رایزنی‌های فرمت مسکو ابراز آمادگی کرد.

تی .آر.تی ترکیه: اولین پل بزرگراهی که روسیه و چین را از طریق رودخانه آمور به هم متصل کرده و انتظار می‌رود روابط اقتصادی دو کشور را بهبود بخشد، افتتاح شد. ساخت این پل 1080 متری بر روی رودخانه آمور بین شهرهای بلاگووشچنسک روسیه و هیهه چین در اواخر سال 2016 آغاز شده است. ساخت این پل که 19 میلیارد روبل (328 میلیون دلار) هزینه داشت، دو سال پیش به پایان رسیده، فقط به دلیل همه‌گیری کرونا به تازگی افتتاح شده است. یوری تروتنف معاون نخست‌وزیر روسیه در مراسم معرفی اظهار داشت، در جهان تجزیه‌شده امروزی، پل بلاگوشچنسک-هیهه بین روسیه و چین معنایی خاص و نمادین دارد. این پل به خط دوستی دیگری تبدیل خواهد شد که مردم روسیه و چین را به یکدیگر پیوند خواهد داد.

اسپوتنیک روسیه:  وزیر امور خارجه از آمادگی روسیه برای گفتگو با غرب خبر داد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: روسیه آماده گفتگو با غرب است، اما به جای تانگو دو نفره، مشغول بریک دنس هستند. وی اظهار داشت: ما همچنان برای گفتگو آماده ایم، برای رقص تانگو نیاز به دو نفر است، اما در حال حاضر شرکای غربی ما به تنهایی مشغول بریک دنس هستند.

رادیو چین: روسیه به غرب هشدار داد که حملات سایبری علیه زیرساخت‌های این کشور خطر رویارویی مستقیم نظامی را به دنبال دارد. روسیه همچنین اعلام کرد که تلاش‌ها برای به چالش کشیدن مسکو در فضای سایبری با اقدامات متقابل مواجه خواهد شد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تصریح کرد که زیرساخت‌های حیاتی و نهادهای دولتی این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند و گروه‌های هکری در آمریکا و اوکراین مسئول این حملات هستند. در ادامه این بیانیه آمده است: روسیه اقدامات تهاجمی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

ایران پرس: معترضان در لیبی، ۲ بندر اصلی نفت در شرق این کشور را تعطیل کردند. تظاهرکنندگان وارد بندرالسدر، بزرگترین پایانه نفتی لیبی و بندر راس لانوف شده و به کارگران دستور توقف فعالیت دادند. بر اساس این گزارش، در حالی معترضان دستور تعطیلی صادرات نفت در این بنادر مهم در شرق لیبی را دادند که جهان به دلیل بحران روسیه و اوکراین با بحران انرژی مواجه است.این گزارش افزوده است: آشفتگی در بخش انرژی لیبی به دلیل بحران سیاسی است که در این کشور به وجود آمده و در این زمان حساس به خصوص برای بازارهای جهانی ادامه دارد.اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود از قیمت‌های نفت خام در جهان پیش بینی کرد، در سال جاری قیمت‌ها دچار نوسان‌های شدید خواهد بود.

دویچه وله:  کشورهای اتحادیه اروپا سرانجام بر سر اتخاذ سیاستی مشترک در مورد پناهجویان و سازوکاری که تقسیم پناهجویان راهی از دریای مدیترانه را امکان‌پذیر می‌کند توافق کردند. برخی کشورها این توافق را پیامی اشتباه دانسته‌اند. در اصلاحات مربوط به سیاست مهاجران و پناهجویان در اتحادیه اروپا بعد از سال‌ها بن‌بست پیشرفت‌هایی به دست آمده است. نانسی فزر، وزیر کشور آلمان می‌گوید با همتایانش بر سر مکانیزمی برای توزیع پناهجویان راهی از دریای مدیترانه توافق کرده تا باری که بر دوش ایتالیا و یونان افتاده بود سبک‌تر شود.طبق این توافق، کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو راه دارند: یا پناهجویان را می‌پذیرند یا به کشورهایی که آن‌ها را می‌پذیرند کمک مالی می‌کنند.۱۲ کشور حاضرند کسانی را که از طریق دریای مدیترانه وارد خاک اتحادیه اروپا می‌شوند بپذیرند. رومانی و بلغارستان را می‌توان در زمره این کشورها دانست.آلمان نیز حاضر به پذیرش مهاجران رسیده از دریای مدیترانه است. اما این که دولت آلمان چه تعداد را دقیقا خواهد پذیرفت روشن نیست و قرار است در ۱۰ روز آینده بر سر آن تصمیم‌گیری شود.

 یورونیوز:  دیوان عالی بریتانیا با رد شکایت سازمان‌های حقوق بشری انتقال پناهجویان به رواندا را تائید کرد .سیستم قضایی بریتانیا روز جمعه  با رد درخواست انجمن‌های حامی حقوق بشر مجوز طرح جنجالی دولت برای فرستادن پناهجویان به رواندا را تایید کرد.جاناتان سوئفت، قاضی دادگاه عالی بریتانیا که به‌صورت فوری به این پرونده رسیدگی می‌کرد گفت: «از نظر منفعت عمومی مهم است که وزیر کشور بتواند دستورات مربوط به کنترل مهاجرت را اجرایی کند.»وی اضافه کرد برخی از خطرات پیش روی پناهجویان اخراجی که سازمان‌های خیریه روی آن تاکید دارند، «اندک و با حدس و گمان» همراه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *