جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ برگزاری کنفرانس امنیتی «شانگری لا» بعد از دوسال و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:آغاز کنفرانس امنیتی «گفتمان شانگری-لا» از امروز بامحوریت تایوان و دریای چین جنوبی، انتقاد دوباره چین به  همکاری زیردریایی هسته‌ای آمریکا، انگلیس و استرالیا،هشدار روسیه درباره بروز درگیری نظامی مستقیم با غرب، حضور رسمی زلنسکی  در نشست ناتو، پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف کشورهای تحریم کننده روسیه، موافقت اورتگا با استقرار نیروهای روسیه در خاک نیکاراگوئه، درخواست جدی اتحادیه اروپا از مصر و رژیم صهیونیستی برای صادرات گاز، هشدار سید حسن نصرالله به اسرائیل درخصوص دست اندازی به منابع  دریایی لبنان، دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن زاید در ابوظبی، ادعاهای جدید تروئیکای اروپا درباره برجام، مخالفت چین با اعمال فشار غربی‌ها به شورای حکام، تصویب طرح «متوقف‌کردن پهپادهای ایران» در کمیته روابط خارجی سنا، استقبال مادورو از بازگشت مخالفان به گفت‌وگوهای مکزیک، برگزاری رزمایش ترکیه با حضور 37 کشور دوست و متحد، هشدار اردوغان به یونان در مورد جزایر دریای اژه و محکوم شدن ترامپ از سوی کمیته تحقیق کنگره درزمینه حمله طرفدارانش به ساختمان کاپیتول از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: کنفرانس امنیتی «گفتمان شانگری-لا» از روز جمعه در سنگاپور آغاز می‌شود. در نشست مجمع امنیتی«گفتمان شانگری-لا» وزیران دفاع، سایر مقامات دفاعی و رهبران تجاری کشورهای آسیایی و غربی در آن حضور خواهند داشت. این کنفرانس ۳ روزه به دلیل شیوع جهانی کرونا، امسال پس از یک وقفه ۲ ساله برگزار می شود. مسائل مربوط به تایوان و دریای چین جنوبی در دستور کار این گردهمایی است . منطقه اقیانوس آرام جنوبی نیز که آمریکا و چین به طور فزاینده ای در آن رویاروی یکدیگر قرار گرفته اند، مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. احتمال دارد شرکت کنندگان درباره تجاوز روسیه به خاک اوکراین و نیز کره شمالی که در این اواخر چندین موشک بالستیک پرتاب کرده است، تبادل نظر کنند. قرار است روز شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به صورت اینترنتی در این کنفرانس سخنرانی کند.

رادیو چین: نماینده چین در نشست شورای حکام گفت : همکاری زیردریایی هسته‌ای آمریکا، انگلیس و استرالیا یک عمل با سه تخلف است و باید به جامعه بین‌المللی پاسخ دهد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 9 ژوئن، مباحثی را درباره تاثیر انتقال مواد هسته‌ای مربوط به همکاری زیردریایی هسته ای ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا و نظارت بر آن بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)  بررسی کرد. وانگ چون، نماینده دایمی چین در سازمان ملل در وین گفت که همکاری زیردریایی هسته ای ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا نقض NPT، توافق نامه پادمان جامع آژانس و پروتکل اضافی امضا شده توسط استرالیا و آژانس است. مهم نیست که سه کشور از چه نامی برای همکاری زیردریایی هسته‌ای خود استفاده می‌کنند و مهم نیست که مواد تسلیحات هسته‌ای مربوط چگونه ساماندهی می شود، ماهیت انتقال غیرقانونی مواد تسلیحات هسته‌ای مربوط به همکاری‌های سه جانبه قابل اجتناب نیست.

ایران پرس: روسیه به غرب هشدار داد که حملات سایبری علیه زیرساخت‌های این کشور خطر رویارویی مستقیم نظامی را به دنبال دارد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تصریح کرد: زیرساخت‌های حیاتی و نهادهای دولتی این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند و گروه‌های هکری در آمریکا و اوکراین مسئول این حملات هستند. در ادامه این بیانیه آمده است: “روسیه اقدامات تهاجمی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. تمام گام‌های ما مطابق با قوانین روسیه و قوانین بین‌المللی به صورت سنجیده و هدفمند خواهند بود.” مسکو همچنین  هشدار داد: “تلاش‌ها برای به چالش کشیدن روسیه در فضای سایبری با اقدامات متقابل مواجه خواهد شد.”

العالم فارسی: معاون دبیرکل ناتو تایید کرد که رئیس جمهور اوکراین به نشست سران این ائتلاف نظامی در مادرید دعوت شده است. بعد از گزارش‌ها درباره تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای دعوت از اوکراین جهت شرکت در نشست مادرید، مقامات این سازمان نیز چنین خبری را تایید کردند. «میرچا جوآن» معاون دبیرکل ناتو امروز (جمعه) تایید کرد که «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به نشست سران این ائتلاف نظامی در مادرید دعوت شده است. به نوشته وبگاه «بیزنس اینسایدر» جوآن با بیان اینکه این اجلاس قرار است در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شود، گفت: «این اجلاس برای اولین بار با حضور شرکای ناتو از اقیانوس آرام یعنی استرالیا، نیوزلند، ژاپن و کره جنوبی برگزار می‌شود».

اسپوتنیک روسیه: وزیر خزانه داری آمریکا خواستار تشکیل ائتلافی از کشورهای تحریم کننده روسیه شد. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا پیشنهاد ایجاد ائتلافی از کشورهایی را داد که به دلیل عملیات نظامی ویژه در اوکراین، روسیه را تحریم می کنند.وزیر خزانه داری آمریکا طی گفتگویی با نیویورک تایمز گفت: به نظر من، ما به گروه نسبتاً بزرگی از کشورها نیاز داریم که با اعمال تحریم ها علیه روسیه موافقت کنند. ایجاد چنین ائتلافی برای موثرتر کردن تحریم ها در مقیاس جهانی ضروری است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که سیاست مهار و تضعیف روسیه یک استراتژی بلند مدت برای غرب است و تحریم ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است.

خبرگزاری ایرنا: دولت دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه با استقرار نیروها، هواپیماها و کشتی‌های روسیه در خاک این کشور موافقت کرده است. در فرمان رئیس جمهور نیکاراگوئه که این هفته منتشر شد و روز پنجشنبه روسیه نیز آن را تأیید کرد، نیروهای روسیه در اجرای قانون، ارائه کمک‌های بشردوستانه، مأموریت‌های نجات و جستجو در مواقع اضطراری یا بلایای طبیعی شرکت خواهند کرد. دولت نیکاراگوئه همچنین با حضور تعداد کمی از نیروهای روسیه در این کشور برای تبادل تجربیات و آموزش موافقت کرده است. اورتگا از زمان رهبری انقلاب ۱۹۷۹ که حکومت دیکتاتوری آناستازیو سوموزا را سرنگون کرد، متحد سرسخت روسیه بوده است.

خبرگزاری مهر : کمیسیون اتحادیه اروپا برای افزایش واردات گاز به طور جدی در حال رایزنی با مقامات صهیونیستی و مصری است. اتحادیه اروپا در گفتگو با مقامات رژیم صهیونیستی و مصر خواستار عقد قراردادی به منظور افزایش صادرات گاز از دریای مدیترانه به کشورهای عضو این اتحادیه شد.بر اساس گزارش، رویترز به نقل از پیش نویس ۹ صفحه‌ای این یادداشت همکاری، به منظور کاهش اتکای اتحادیه اروپا بر واردات گاز از روسیه به عنوان شریک اصلی تأمین انرژی گازی اروپا، قرار است در صورت موافقت تل آویو و قاهره میزان واردات گاز از مبدأ میادین گازی در دریای مدیترانه به کشورهای اروپایی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. این تصمیم سران اروپایی چند ماه پس از آغاز جنگ اوکراین و به خطر افتادن قراردادهای گازی کشورهای های عضو اتحادیه اروپا با روسیه اتخاذ شده است.

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه موضوع مرزهای دریایی این کشور باید به یک مسأله ملی بزرگ تبدیل شود، گفت: اقدام اسرائیل در میدان گازی «کاریش» نقض حاکمیت لبنان است. سید حسن نصرالله گفت: ما در برابر مرحله جدیدی قرار داریم، علی الخصوص که تحولات روزهای اخیر، تجاوز به لبنان و قراردادن کشور در موضعی سخت است. وی  با بیان اینکه اقدام اسرائیل در میدان گازی «کاریش» نقض حاکمیت لبنان است، افزود: موضوع مرزهای دریایی لبنان باید به یک مسأله ملی بزرگ تبدیل شود. دبیرکل حزب الله گفت: منابع گازی و نفتی موجود در آبهای لبنان تنها امید باقی مانده برای نجات لبنان در عرصه اقتصادی است. دبیرکل حزب الله گفت: نباید اجازه دهیم که دشمن گاز و نفت را از میدان کاریش استخراج کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جدید امارات درباره روابط دوجانبه در ابوظبی خبر دادند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پنج شنبه وارد ابوظبی شده بود با محمد بن زاید، رئیس جدید امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق این گزارش، بن زاید و نفتالی بنت درباره مسیرهای همکاری دوجانبه و فرصت‌های توسعه آن در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، اقتصادی و توسعه و همچنین حوزه‌های امنیت غذایی، بهداشت و سایر بخش‌های حیاتی رایزنی کردند.

خبرگزاری فارس: انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه جدیدی از ایران خواسته‌اند اجرای پروتکل الحاقی را از سر بگیرد. دولت‌های سه کشور اروپایی، با نادیده گرفتن قصور کشورهای غربی در به سرانجام رساندن مذاکرات وین در این بیانیه ادعا کرده‌اند: «ما- دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده- از آوریل ۲۰۲۱ به همراه سایر طرفهای برجام و ایالات متحده آمریکا با حسن نیت، به صورت فشرده با ایران برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم.»تروئیکای اروپایی همچنین بار دیگر ادعاها درباره اینکه از مارس ۲۰۲۲ توافقی برای بازگشت به برجام میان طرف‌ها حاصل شده و بر روی میز قرار گرفته را تکرار کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «از مارس ۲۰۲۲ توافقی عملی که ایران را به پایبندی به تعهداتش در برجام و ایالات متحده را به توافق برمی‌گرداند بر روی میز قرار گرفته است.»

خبرگزاری صدا وسیما: سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن مخالف فشار آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است که به تصویب قطعنامه علیه ایران منجر شده است. ژائولی جیان افزود: سیاست فشار، کمکی به حل مشکل نمی‌کند بلکه تنها تضاد‌ها را تشدید می‌نماید. وی گفت اکنون مذاکرات احیای برجام در نقطه پایانی است، اتخاذ رویکرد تقاضای در شورای حکام آژانس تنها به همکاری ایران با آژانس آسیب می‌رساند و روند مذاکرات هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: طرح «متوقف‌کردن پهپادهای ایران» درکمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصویب شد.این طرح پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود. این طرح که تحت عنوان «قانون توقف پهپادهای ایران» ارائه شده است، در هماهنگی با تحریم‌های فعلی بوده و عرضه، فروش یا انتقاد پهپاد را نیز در بر می‌گیرد. این قانون‌گذاران اعلام کرده‌اند که هدف از ارائه چنین طرحی، ممانعت از دستیابی ایران و هم‌پیمانان آن به پهپادهایی است که می‌تواند برای حمله به آمریکا یا متحدان آن مورد استفاده قرار گیرند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که این کشور می‌کوشد برای بازگشت به گفت‌وگوهای مکزیک با تمام بازیگران مخالف به اجماع برسد. نیکلاس مادورو اظهار داشت: آمریکا بر گفت‌وگوهای مکزیک میان دولت کاراکاس و مخالفان از پشت خنجر زده است، ولی ما در تلاش هستیم تا برای بازگشت به این روند با تمام بازیگران مخالف به اجماع برسیم.وی متذکر شد که خودش به‌تازگی با تمام بازیگران مخالف و احزاب سیاسی در ونزوئلا دیدار و با این احزاب مخالف احتمال برگشت به دستورکار گفت‌وگوهای مکزیک را بررسی کرده‌اند.

تی .آر.تی ترکیه: رزمایش نظامی ترکیبی افس-2022 در منطقه دوغان‌بی شهرستان سفری‌حصار استان ازمیر آغاز شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه و وزرای دفاع ده‌ها کشور در این رزمایش حضور یافتند. این رزمایش با مشارکت نیرو و تجهیزات نظامی 37 کشور دوست و متحد برگزار می‌شود.  در این رزمایش 11 هزار نیروی نظامی که 1100 نفر از آ‌ن‌ها خارجی هستند مشارکت دارند. این رزمایش با مشارکت نیروهای آمریکا، آلمان، آلبانی، استرالیا، جمهوری آذربایجان، بحرین، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، بورکینافاسو، چک، اتیوپی، فرانسه، گامبیا، گرجستان، عراق، انگلستان، ایتالیا، کامرون، قطر، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری کره، کوزوو، کویت، مقدونیه شمالی، لتونی، لیبی، مجارستان، مالزی، مغولستان، نیجریه، ازبکستان، پاکستان، رواندا، اسلواکی، سومالی و اردن برگزار می‌شود.

یورونیوز:  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت درباره هشدارهایش به یونان مبنی بر نظامی زدایی از جزایر دریای اژه «شوخی ندارد». وی افزود : من به یونان هشدار می‌دهم که از هرگونه خیال‌پردازی، اقدام یا اظهارنظری که منجر به پشیمانی شود پرهیز کند. سر عقل بیایید. اختلافات اخیر ژئوپلیتیکی در دریای اژه بین یونان و ترکیه ماهیتی پایدار دارد، به‌گونه‌ای که هر دو کشور سعی می‌کنند تا در دریای اژه و مناطق پیرامونی آن دست برتر خود را حفظ کنند. این دو کشور عضو ناتو، علاوه بر فراز و نشیب‌ها در روابط چندصدساله، بر سر اکتشافات در حوزه منابع طبیعی دریای اژه، بر سر قبرس و همچنین تفاسیر متفاوت از معاهدات بین‌المللی با یکدیگر اختلاف دارند.

دویچه وله: کمیته تحقیق کنگره آمریکا درباره وقایع روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور مسئول حمله به ساختمان کاپیتول است. در آن روز، شماری از طرفداران ترامپ به این ساختمان در واشنگتن حمله کردند. طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کاپیتول در واشنگتن یورش بردند تا مانع از اعلام پیروزی جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ شوند. بنی تامپسون، رئیس کمیته تحقیق گفت هجوم به ساختمان کاپیتول “نقطه اوج تلاش برای کودتا” بود و “دونالد ترامپ در مرکز این توطئه قرار داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *