جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ تنش سیاسی در سرزمین های اشغالی و…

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: استعفای سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعتراض ترکیه به برگزاری رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی و قبرس، تلاش  ترکیه برای ادامه استخراج گاز طبیعی در دریای سیاه، درخواست لبنان از آمریکا برای میانجی گری در اختلاف مرزی با اسرائیل در دریای مدیترانه، برگزاری رزمایش ناتو در ترکیه، نبرد اوکراینی‌ها برای پس گرفتن سورو دونتسک ، تنش در نشست شورای امنیت، تحریم‌های جدید ژاپن علیه روسیه، آزمایش موفق موشک اتمی هند با بردی معادل 4 هزار کیلومتر، تشدید دوباره تنش میان کانادا و چین؛ این بار بر فراز آسمان، همکاری ۳ کشور عربی برای تکمیل پروژه خط لوله نفت و اتصال خطوط برق، هشدار سازمان ملل درباره بحران غذا، موافقت احتمالی آمریکا با صادرات محدود نفت ونزوئلا به اروپا، وضع تحریم های جدید وزارت خزانه‌ داری آمریکا علیه ایران، تلاش قطر برای احیای مذاکرات وین، تلاش دقیقه نودیِ جانسون برای فرار از سرنگونی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  در ادامه استعفا‌های سریالی در دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، متان سیدی (Matan Sidi) سخنگوی نفتالی بنت نیز استعفا داد. این چهارمین استعفا میان کارمندان ارشد دفتر نفتالی بنت طی هفته‌های اخیر به شمار می‌آید.گفتنی است “حزب لیکود” نیز پس از شکست کنست رژیم صهیونیستی در تمدید قانون مقررات اضطراری در شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری اعلام کرد دولت نفتالی بنت باید کناره گیری کند و اسرائیل باید به دوره حاکمیت احزاب راست گرا بازگردد.”بنی گانتس” وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به شکست لایحه دولت برای تمدید قانون مربوط به مقررات اضطراری شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری در کنست گفت: با تمدید نشدن این قانون، دولت بازنده نیست بلکه اسرائیل و همه شهروندان آن بازنده هستند.

الکوثرفارسی:  برگزاری رزمایش مشترک رژیم نژادپرست اسرائیل با بخش یونانی نشین جزیره قبرس (قبرس جنوبی) نگرانی مقام های ترکیه را در پی داشته است.رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی و گارد ملی جزیره قبرس موسوم به “آگاپینور 2022” از 29 ماه می تا روز دوم ماه جاری میلادی (ژوئن) برگزار شد. این رزمایش مشترک که بخشی از آن در آب های جزیره قبرس برگزار شد ، خوشایند دولت آنکارا نبود. در نخستین واکنش به این اقدام، “تانژو بیلگیچ” سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه از برگزاری این رزمایش انتقاد کرد و گفت: بار دیگر از کسانی که در این قبیل اقدامات دولت قبرس جنوبی مشارکت می کنند ، می خواهیم که ابزار این اقدامات تحریک آمیز و تبلیغاتی نشوند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین ، برگزاری این رزمایش را تلاشی برای برهم زدن ثبات در منطقه همزمان با مطرح شدن طرح های جدید همکاری های منطقه ای توصیف کرد.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در خصوص تلاش‌ها برای استخراج 540 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی کشف شده در دریای سیاه ارزیابی‌هایی انجام داد. فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اظهار داشت که فاز بحرانی گاز دریای سیاه پشت سر گذاشته شده است. فاتح دونمز گفت: ما در حال پشت سر گذاشتن یک فاز بحرانی در گاز دریای سیاه هستیم و یک قدم به هدف نزدیک‌تر می‌شویم. کشتی که لوله‌ها را در بستر دریا قرار می‌دهد، امروز تنکه چاناک‌قلعه را ترک کرده و به سمت فیلیوس (بندر) حرکت کرد.

یورونیوز: لبنان خواستار میانجیگری آمریکا در اختلاف مرزی با اسرائیل در مدیترانه شد .یک روز پس از ورود یک کشتی اسرائیلی برای آغاز عملیات استحصال گاز به آب‌های مورد مناقشه این کشور با لبنان، بیروت از ایالات متحده آمریکا درخواست میانجیگری کرد. لبنان می‌گوید این حرکت اسرائیل می‌تواند یک تجاوز علیه این کشور تلقی شود. لبنان و اسرائیل به‌صورت رسمی همچنان در حال جنگ هستند و از زمان ورود نیروهای اسرائیلی به این کشور در دهه ۱۹۸۰، پیمان صلحی میان این دو دولت امضاء نشده است. بیروت و تل‌آویو از اکتبر سال ۲۰۲۰ و با میانجیگری ایالات متحده آمریکا مذاکرات برای تعیین دقیق مرزهای آبی را با هدف از میان برداشتن موانع استخراج گاز آغاز کردند.این گفت‌وگوها در ماه مه سال ۲۰۲۱ و پس از بالا گرفتن اختلاف میان دو طرف بر سر مالکیت ملی و اعمال حاکمیت بر آب‌های مورد مناقشه متوقف شد.

العالم فارسی: وزارت دفاع ترکیه از برگزاری رزمایش انتقال و تدارک ناتو در این کشور در اواخر ماه جاری میلادی خبر داد. رزمایش انتقال و تدارک ناتو «رامشتاین داست ۲-۲۰۲۲» (RADU II-۲۲) در روزهای ۲۰ الی ۲۸ ژوئن ماه جاری در ترکیه برگزار خواهد شد. بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، پرسنل ناتو، مرکز فرماندهی و کنترل هوایی قابل انتقال، مرکز رسمی تولید هوایی تعیین شده، واحد یکپارچه سازی حسگر در راستای رزمایش مذکور به ترکیه منتقل شده‌اند.

ان. اچ.کی ژاپن: نبرد اوکراینی‌ها برای پس گرفتن سورو دونتسک ادامه دارد.نیروهای اوکراینی هر روز شاهد از دست رفتن بخش بیشتری از منطقه لوهانسک، آخرین سنگرشان در شرق این کشور بوده اند. آنها یک ضد حمله علیه نیروهای روسیه به راه انداخته‌اند و تا روز دوشنبه دو طرف، درگیر جنگی برای به دست گرفتن کنترل این منطقه بودند. تمرکز نیروهای دو طرف به گونه ای است که تبدیل به یکی از بزرگترین نبردهای زمینی در این جنگ شده است. نیروهای اوکراینی به گفته‌ی خود کنترل ۸۰ درصد شهر سورودونتسک را از دست داده بودند. با این وجود آنها می گویند توانسته اند با عقب راندن روسها نیمی از شهر را آزاد کنند.

رادیو چین: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نشست شورای امنیت را ترک کرد. «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همزمان با سخنرانی «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین این جلسه را ترک کرد. نمایندگی دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل نیز این اقدام «واسیلی نبنزیا» را بدون جزئیات بیشتر تأیید کرد. رئیس شورای اروپا در این جلسه اقدامات نظامیان روسی در اوکراین را محکوم و از شورای امنیت خواست تا برای توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین اقدام کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت ژاپن به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین تحریم‌هایی را علیه روسلخوزبانک (Rosselkhozbank ) روسیه و بانک اعتباری مسکو و همچنین بانک توسعه و بازسازی بلاروس اعمال کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه ژاپن، تحریم‌های مربوط به مسدود کردن دارایی‌ها در ژاپن، در صورت وجود، و همچنین ممنوعیت تراکنش‌های مالی با این سازمان‌ها، از ۷ ژوئن اجرایی می‌شود.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع هند از آزمایش موفق یک موشک اتمی با برد برابر با چهار هزار کیلومتر خبر داد. موشک بالستیک «آگنی-۴» با قابلیت حمل  کلاهک اتمی روز دوشنبه تحت فرماندهی نیروهای راهبردی هند با موفقیت آزمایش شد. برد این موشک بالستیک ۴۰۰۰ کیلومتر است. وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که پرتاب موفقیت‌آمیز یک موشک بالستیک آگنی در ششم ژوئن ۲۰۲۲ (دوشنبه ۱۶ خرداد) در جزیره «عبدالکلام» در منطقه «اودیشا» با موفقیت انجام شد. وزارت دفاع هند اعلام کرد که این آزمایش موفقیت آمیز  در پرتاب این موشک تاییدی بر قابلیت امنیتی هند و سیاست بازدارندگی دهلی نو است. هند مدعی عدم استفاده اولیه از سلاح اتمی است.

خبرگزاری ایرنا: جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با تشدید تنش بین اتاوا و پکن، اقدامات چین در قبال هواپیماهای کشورش را غیر مسئولانه و تحریک آمیز خواند. ترودو در یک کنفرانس خبری با اشاره به اتهام ارتش کانادا به هواپیماهای چین مبنی بر عدم رعایت هنجارهای ایمنی اعلام کرد: اقدامات چین غیرمسئولانه و تحریک آمیز است و ما همچنان قویاً اعلام می کنیم که آنها مردم را در معرض خطر قرار می دهند و در عین حال به تصمیمات سازمان ملل احترام نمی گذارند. چند روز پیش ارتش کانادا چندین بار هواپیماهای چینی را به رعایت نکردن هنجارهای ایمنی بین المللی و به خطر انداختن خدمه کانادایی متهم کرد. در بیانیه ای آمده است که هواپیماهای چینی سعی کردند یک هواپیمای گشت زنی دوربرد کانادایی را از مسیر خود منحرف کنند و خدمه مجبور شدند برای جلوگیری از برخورد احتمالی به سرعت مسیر خود را تغییر دهند.

خبرگزاری مهر :  وزیران خارجه سه کشور عراق، مصر و اردن بر همکاری سه‌جانبه و تکمیل پروژه خط لوله نفت و اتصال خطوط برق میان سه کشور تاکید کردند. فواد حسین وزیر امور خارجه عراق به همراه سامح شکری و ایمن الصفدی، همتایان مصری و اردنی خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بغداد بر همکاری سه‌جانبه و تکمیل پروژه خط لوله نفت و اتصال خطوط برق میان سه کشور تاکید کردند. فواد حسین همچنین  گفت: در دیدارهای مشترک با وزرای خارجه مصر و اردن درباره تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر کشورهای منطقه رایزنی کردیم و رویکردی عربی برای ارتباط و تماس با طرفین بحران اوکراین وجود دارد.

آناتولی  ترکیه: سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) و برنامه جهانی غذا با انتشار بیانیه‌ای مشترک نسبت به بحران گسترده غذایی و گرسنگی به عنوان عامل تهدید ثبات در ده‌ها کشور هشدار داد. در این بیانیه آمده است که جنگ، شرایط شدید آب و هوایی، شوک‌های اقتصادی، اثرات ماندگار همه‌گیری کووید-19 و جنگ در اوکراین میلیون‌ها نفر را به گرسنگی و فقر کشاند و افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت کشورها را به سمت بی ثباتی سوق داده است.در این بیانیه خاطرنشان شد که وضعیت به دلیل پیامدهای جنگ در اوکراین وخیم‌تر و منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت در بسیاری از کشورها شده است.

دویچه وله: ظاهرا با توجه به بحران در بازار انرژی جهان، آمریکا قصد دارد به طور مشروط با صدور نفت ونزوئلا به اروپا موافقت کند. کشورهای غربی پس از تجاوز نظامیان روسی به اوکراین نفت روسیه را تحریم کردند و باید آن را جایگزین کنند.ونزوئلا تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده آمریکا قرار دارد. با این حال از نخستین هفته‌ها پس از آغاز تجاوز نیروهای نظامی روسی به اوکراین زمزمه احتمال جایگزینی بخشی از نفت روسیه با کمک این دو کشور مطرح شده است. نفتی که  از ونزوئلا صادر می‌شود و تاثیر چندانی در بهای انرژی در بازارهای جهانی نخواهد داشت.ظاهرا یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های آمریکا برای موافقت با صادرات محدود نفت ونزوئلا این است که این نفت فقط برای مصرف در اروپا در نظر گرفته شود و در بازار دیگری فروخته نشود.

اسپوتنیک روسیه:  وزارت خزانه داری آمریکا امروز دوشنبه از تحریم سه فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.طبق این خبر، اعضای “مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم” ۱۶ فرد، نهاد و گروه‌های وابسته به سازمان‌ های تروریستی در منطقه را تحریم کردند. از جمله این افراد، سه فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بوده است. مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم، یک مرکز مشترک میان هفت کشور آمریکا، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات عربی متحده است.

ایران پرس: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه قطر گفت: خواستار بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای هستیم چرا که این توافق رکن کلیدی امنیت و ثبات در منطقه است. مذاکرات وین به دلیل اختلاف نظر میان ایران و آمریکا از 11 مارس تاکنون متوقف شده است. محمد بن عبدالرحمن در گفتگو با شبکه الجزیره قطر گفت: توافق هسته‌ای افق هایی برای همکاری و گفت‌وگوی منطقه‌ای وسیعتر با ایران را فراهم می‌کند.وی افزود: با ایران و آمریکا برای زمینه سازی مشترک به منظور بازگشت به توافق هسته‌ای سخن می‌گوییم.

خبرگزاری تسنیم:  «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس باقی ماند. با حمایت ۲۱۱ نماینده محافظه‌کار از بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، وی از رای عدم اعتماد در پارلمان نجات پیدا کرد.این در حالی است که نخست‌وزیر انگلیس در صورتی ناگزیر به کناره‌گیری می‌شد که دست کم 180 تن از نمایندگان پارلمان به او رأی عدم اعتماد می‌دادند.جلسه رأی عدم اعتماد به جانسون، دیشب در پارلمان انگلیس برگزار شد. اخیراً انتشار نتیجه تحقیقات رسوایی‌های برگزاری پارتی‌های ضد قواعد کرونایی در «داونینگ استریتپ» به شدت بوریس جانسون را تحت فشار قرار داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *