جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

Loading

رسانه‌ها؛ توافق اروپایی ها برای تحریم نفتی روسیه و…

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: توافق اتحادیه اروپا برای توقف بخش بزرگ واردات نفت از روسیه، برنامه اتحادیه اروپا برای خروج بانک بزرگ روسیه از سوئیفت، معافیت مجارستان از تحریم نفتی روسیه، مذاکرات محرمانه‌ رژیم صهیونیستی با اتحادیه اروپا و مصر برای انتقال گاز، پیش‌روی ارتش روسیه در شرق اوکراین، طرح نوسازی ارتش آلمان، سفر لاوروف به بحرین، ادامه نظامی سازی جزایر شرق یونان دریای اژه ، گسترش روابط نظامی-امنیتی آمریکا و تایوان، بی نتیجه ماندن مذاکرات امنیتی و تجاری چین با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، واکنش چین به نشست تاجیکستان درباره افغانستان، انعقاد یادداشت تفاهم همکاری دفاعی‌ بین ترکیه و امارات در آنکارا، سفر نخست‌وزیر گرجستان به سرزمین های اشغالی، سفر مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به اسلو و پیشتازی نامزد چپگراها در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری ایرنا: شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که رهبران این اتحادیه با ممنوعیت واردات نفت از روسیه موافقت کردند. میشل در حساب توییتری خود نوشت: این تصمیم به سرعت بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را متوقف می‌کند و منبع عظیمی از درآمد روسیه برای تامین مالی ماشین جنگی خود را کاهش می‌دهد. وی افزود: رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند پخش سه شبکه تلویزیونی دیگر این کشور را متوقف کنند.

خبرگزاری صدا وسیما: سران اتحادیه اروپا توافق کردند تا ششمین بسته تحریمی علیه مسکو شامل اقدامی در زمینه خارج کردن بانک Sberbank روسیه از سیستم مالی سوئیفت باشد.بانک Sberbank بزرگترین وام دهنده روسیه است و اضافه کردن آن به فهرست تحریم‌ها باعث انزوای بیشتر سیستم مالی روسیه شود. دراین حال، شرکت روسی گازپروم، تحویل گاز به یکی از مهمترین خریداران خود را متوقف کرد. گازپروم روسیه از سه شنبه تحویل گاز به شرکت گازی «گَستِرا» را، که بخشی از آن به دولت هلند اختصاص دارد، متوقف می‌کند. چنین تصمیمی به علت مخالفت هلند با پرداخت به روبل (واحد پول روسیه) است.

خبرگزاری مهر : رهبران اتحادیه اروپا موافقت کردند مجارستان را از تحریم نفتی روسیه معاف کنند. در این ارتباط، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد، رهبران اتحادیه اروپا اواخر شب دوشنبه به توافقی مبنی بر کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت روسیه و معافیت نفت خام حمل شده از طریق خط لوله به مجارستان دست یافتند. اورسولا فون در لاین پس از اولین روز نشست اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «بسیار خوشحالم که رهبران توانستند به طور اصولی در مورد بسته تحریمی ششم به توافق برسند.»

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های صهیونیستی از مذاکرات محرمانه‌ این رژیم با اتحادیه اروپا و مصر برای انتقال گاز خبر دادند. یک رسانه اسرائیلی فاش کرد که مذاکرات سه‌جانبه محرمانه‌ای برای انتقال گاز از فلسطین اشغالی به اروپا از طریق مصر در حال انجام است و به‌زودی به امضا خواهد رسید. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد، مذاکرات محرمانه‌ای بین اسرائیل، اتحادیه اروپا و مصر برای انتقال گاز از فلسطین اشغالی به اروپا از طریق مصر انجام گرفته است و به‌زودی مفاد آن رسانه‌ای خواهد شد. وزیر انرژی رژیم صهیونیستی هم دوشنبه  ضمن تأیید این خبر تأکید کرد که یادداشت تفاهم این امر طی چند هفته آینده به امضا خواهد رسید، اما اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه نکرد.براساس طرح ارائه‌شده، پروژه مذکور گاز را از طریق لوله از فلسطین اشغالی به مصر منتقل و از آنجا به اروپا منتقل خواهد کرد.

یورونیوز: شهر سیویرودونتسک در شرق اوکراین در آستانه سقوط قرار گرفت . در حالی که شرق اوکراین همچنان دستخوش تحولات ناشی از تهاجم نظامی گسترده روسیه است کی‌یف از بازپس‌گیری بخشی از منطقه خرسون در جنوب این کشور خبر داد.از سوی دیگر سیورودونتسک، بزرگ‌ترین شهر منطقه لوهانسک واقع در استان دونباس یکشبه شب زیر آتش سنگین توپخانه ارتش روسیه قرار داشت و نیروهای اوکراینی بر ادامه مقاومت برای حفظ این منطقه تاکید کردند.همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای نخستین بار از زمان شروع جنگ در فوریه گذشته در بخشی از مناطق شرقی این کشور حضور یافت و از منطقه تازه بازپس گرفته شده خارکیف دیدن کرد.

خبرگزاری ایلنا:  ۱۰۰ میلیارد یورو برای نوسازی ارتش آلمان تایید شد. دولت آلمان و اپوزیسیون محافظه کار توافق کردند که ۱۰۰ میلیارد یورو برای نوسازی ارتش در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین اختصاص دهد.میان دو طرف توافقی برای ایجاد یک صندوق ویژه برای تدارکات نظامی به دست آمد که به برلین اجازه می‌دهد تا به هدف ناتو برای صرف ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برای دفاع دست یابد.این توافق که شامل اصلاح قوانین بودجه در قانون اساسی ملی است، پس از هفته ها مذاکرات دشوار بین احزاب ائتلاف دولتی و محافظه‌کاران «آنگلا مرکل»، صدراعظم سابق  به امضا رسید.

العالم فارسی: وزیر خارجه روسیه به منظور دیدار با مقامات آل خلیفه وارد «منامه» پایتخت بحرین شد. «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین از لاوروف در هنگام ورود به منامه استقبال به عمل آورد. قرار است وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه با «عبداللطیف بن راشد الزیانی» همتای بحرینی خود دیدار و گفتگو کند. دو طرف در جریان این دیدار در خصوص تحولات منطقه رایزنی خواهند کرد. لاوروف پیش از سفر به بحرین عنوان کرده بود: آنچه که من از کشورهای عربی و نیز کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین می بینم، این است که آنها نمی خواهند عزت و کرامت ملی خود را قربانی دیکته های دوستان بزرگترِ خود [آمریکا و غرب] سازند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یونان همچنان به نظامی کردن جزایر شرق دریای اژه ادامه می‌دهد. به‌رغم توافق‌ها و پیمان‌های بین‌المللی، یونان همچنان به استقرار نیروهای مسلح در جزایر شرق دریای اژه به ویژه جزایر دودکانسا و جزایر کوچک اطراف آن از جمله جزایری که به ساحل غربی ترکیه بسیار نزدیک هستند، علاقه دارد.در ماده ۱۳ پیمان لوزان که در سال ۱۹۲۳ میلادی به دنبال پایان جنگ جهانی اول امضا شد، آمده است: به منظور تضمین حفظ صلح، دولت یونان متعهد می‌شود تا محدودیت‌های ذیل را در جزایر موتیلنه، خیوس، ساموس و ایکاریا رعایت کند؛ هیچ پایگاه دریایی و هیچ دیوار دفاعی در جزایر مذکور ایجاد نخواهند شد.

خبرگزاری فارس: علی‌رغم هشدارهای پیاپی چین در خصوص عدم مداخله در امور داخلی تایوان، رئیس‌جمهور تایوان اعلام کرد که گارد ملی ایالات متحده قصد همکاری با ارتش تایوان را دارد. ارتش چین هفته گذشته اعلام کرد که اخیراً رزمایشی را به عنوان یک «هشدار جدی علیه تبانی تایوان» با ایالات متحده انجام داده است.با این حال خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای «همکاری» بین گارد ملی این کشور و ارتش تایوان است.رئیس‌جمهور تایوان می‌گوید که با تقویت همکاری بین گارد ملی آمریکا و ارتش تایوان، به دنبال تعمیق روابط امنیتی در مواجهه با آن چیزی است که تایوان «تهدید رو به رشد چین» می‌نامد.تسای در این خصوص گفت: «ما برای همکاری نزدیک‌تر و عمیق‌تر تایوان-ایالات متحده در خصوص موضوعات امنیت منطقه‌ای مشتاق هستیم».

ان. اچ.کی ژاپن: مذاکرات امنیتی و تجاری چین با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام ناکام ماند.وزیر خارجه چین وانگ یی نشستی با همتایان خود از کشورهای اقیانوس آرام برگزار کرده است تا همکاری‌ها با چین را تقویت کند اما نتوانست به توافق کلی جدیدی در مورد امنیت و تجارت منطقه‌ای دست یابد.نخست وزیران و وزیران خارجه ۱۰ کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام در این جلسه به میزبانی چین که روز دوشنبه در فیجی برگزار شد شرکت کردند. وانگ از روز پنج‌شنبه سفر ۱۰ روزه‌ای به کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام را آغاز کرده است.

رادیو چین:  سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به برگزاری نشست چهارجانبه مساله افغانستان در تاجیکستان در هفته گذشته  گفت: اکنون افغانستان در یک دوره حساس سیاسی از هرج و مرج تا برقراری آرامش قرار دارد. چین مایل است به کمک خود به این کشور در برقراری هرچه سریع تر ثبات و امنیت درازمدت ادامه دهد.جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد چین مایل است با تلاش مشترک کشورهای منطقه، از مقابله افغانستان با چالش های گوناگون پشتیبانی کند.وی گفت که امنیت پیش شرط توسعه است. چین مایل است با ادامه تقویت رایزنی و هماهنگی با کشورهای منطقه و با همگرایی، برای برقراری ثبات و امنیت درازمدت در افغانستان تلاش وافر داشته باشد.

آناتولی  ترکیه: ترکیه و امارات متحده عربی 2 یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گسترش مناسبات تولیدات صنایع دفاعی در آنکارا امضا کردند. به گزارش نهاد ریاست صنایع دفاعی ترکیه، در نشستی با حضور اسماعیل دمیر رئیس این نهاد و طارق عبدالرحیم حوسنی مدیرعامل شورای اقتصادی توازن امارت متحده عربی به همراه جمعی از نظامیان ارشد و شرکت‌های دفاعی دو کشور به میزبانی آنکارا، 2 یادداشت تفاهم در حوزه گسترش مناسبات صنایع دفاعی دو جانبه به امضا رسید.​​​​​​​سند همکاری ترکیه و امارات متجده عربی در سفر رسمی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به امارات متحده عربی به امضا رسیده بود.

تی .آر.تی ترکیه: نخست وزیران اسرائیل و گرجستان درباره تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند.دفتر مطبوعاتی نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که نفتالی بنت، نخست وزیر با ایراکلی غاریباشویلی، همتای گرجستانی‌ خود دیدار کرده است.بنت و غاریباشویلی، فرصت‌های همکاری مشترک بین اسرائیل و گرجستان در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و کشاورزی را مورد ارزیابی قرار دادند.

الکوثرفارسی:  مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به اسلو رفت و در این باره اعلام کرد گفت‌وگوهای جدی و سازنده درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستورکار این سفر است. علی باقری در توئیتی در این باره نوشت: در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، امروز عازم اسلو شدم. گفت‌وگوهای جدی و سازنده پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این سفر است.وی افزود: در کنار کوشش برای پیشبرد منافع ملی از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی، توسعه روابط ایران و نروژ نیز مورد تاکید ماست.

ایران پرس: انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا درحالی به دور دوم کشیده شده است که بر اساس نتایج اولیه، «گوستاوو پترو» نامزد چپگراها، با اختلاف آرا، پیشتاز دور اول انتخابات است. در دور دوم انتخابات که قرار است 19 ژوئن برگزار شد، «گوستاوو پترو» با «رودولفو هرناندز» نامزد مستقل رقابت خواهد کرد.پترو پس از اعلام نتایج، در جمع حامیانش در بوگوتا گفت: آنچه امروز شکی در آن وجود ندارد، تغییرات است. پترو وعده داده است که نظام اقتصادی کلمبیا را به کلی متحول کند و کشور را به سوی صنعت و کشاورزی داخلی سوق دهد. در مقابل هرناندز رقیب وی نیز که تا پیش از این چندان چهره شناخته شده‌ ای نبود، خود را مخالف فساد اقتصادی معرفی کرده و  وعده داده است که برای رسیدن به اهداف خود، در کشور وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *