جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ اروپا در تلاش برای تحریم کامل نفت روسیه و…

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید جوزپ بورل برتحریم کامل  نفت روسیه، واکنش لاوروف به تحریمهای ضد روسی، ادامه پیش روی نیروهای روسیه در اوکراین، مخافت دوباره اردوغان با الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، لفاظی جدید نفتالی علیه ایران،ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از توقیف کشتی‌های یونانی توسط ایران، نقشه ترکیه و رژیم صهیونیستی برای صدور گاز سرقتی فلسطین به اروپا، فراخوان عمران خان برای راهپیمایی اعتراضی جدید علیه "دولت تحمیلی"، آغاز رزمایش دریایی عربستان سعودی در دریای سرخ با مشارکت آمریکا، دیدار نماینده ویژه آمریکا با مخالفان طالبان در ترکیه، سفر وزیر دفاع ترکیه به امارات متحده عربی، تصمیم اردوغان برای ادامه عملیات ترکیه در شمال سوریه، تنش شدید ژاپن و کره جنوبی برسر جزیره مورد اختلاف تاکِشیما، انتقاد ماهاتیر محمد از آمریکا به خاطر سیاست های منزوی ساختن چین، تاکید چین بر گسترش روابط با کشورهای حوزه اقیانوس آرام  و واکنش پکن به اظهارات ضد چینی وزیرخارجه آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رغم اختلافات و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای تحریم نفت روسیه در این اتحادیه، وعده توافق درباره این موضوع داد.به رغم ناکام ماندن تحریم نفتی روسیه به دلیل اختلافات در درون کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در بسته تحریمی بعدی قطعا نفت روسیه تحریم خواهد شد.اعضای اتحادیه اروپا روز یکشنبه (دیروز) نتوانستند بر سر تحریم نفت روسیه به توافق برسند اما همچنان قصد دارند آن را در جلسات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پیش ببرند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور مدت‌ها پیش در حال طراحی شده‌اند و احتمال برداشته شدن‌شان پایین است. «سرگئی لاوروف»، گفت: «سرعت اعمال این تحریم‌ها و حجم‌شان نشان دهنده این است که یک‌شبه برنامه‌ریزی نشده‌اند و مدت زمانی است که در حال طراحی شدن هستند. احتمال برداشته شدن این تحریم‌ها پایین است.»

العالم فارسی: یک مقام اوکراینی از ورود نظامیان روسیه به «سورودونتسک»، بزرگترین شهر تحت کنترل «کی یف» در استان «لوهانسک» اوکراین خبر داد. «سرهی هایدی» استاندار استان لوهانسک گفت: نیروهای روسیه از حومه شهر «سورودونتسک» به سمت مرکز شهر در حال حرکت هستند. پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین ادامه دارد و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که وضعیت در «دونباس» به ویژه در مناطق «سورودونتسک»، «لیسیچانسک»، «باخموت» و «پوپاسنا» همچنان دشوار است.دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین است که شامل بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپر و پتروفسک است.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد تا زمانی که من رئیس‌جمهور هستم، نمی‌توانیم به ورود کشورهای حامی تروریسم به ناتو «بله» بگوییم. رجب طیب اردوغان در راه بازگشت از جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه کشورهای عضو ناتو باید به حمایت از تروریست‌ها پایان دهند، گفت: تا زمانی که من رئیس‌جمهور ترکیه هستم، نمی‌توانیم به ورود کشورهای حامی تروریسم به ناتو «بله» بگوییم. وی تصریح کرد: اگر آمریکا به وظیفه خود در مبارزه با تروریسم عمل نکند، چه خواهیم کرد؟ ما از خود محافظت می‌کنیم. برای مبارزه با تروریسم از جایی اجازه نمی‌گیریم.

الکوثرفارسی: «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در لفاظی جدید خود با اشاره به ترور اخیر یکی از اعضای سپاه پاسداران ایران مدعی شد دوره مصونیت تهران به سر آمده و اگر تحریک و حمله‌ای به تل آویو انجام شود، بی‌پاسخ نخواهد ماند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی در تازه ترین لفاظی های خود علیه تهران مدعی شده که تحریک حملاتِ ایران از طریق نیروهای نیابتی‌ خود بدون مجازات نمی‌ماند و دوره مصونیت ایران به سر آمده است، که به دنبال افشای دست داشتن این رژیم در ترور شهید صیاد خدایی بیم آن دارد با پاسخ تهران در برابر این اقدام تروریستی مواجه شود.در همین حال یک پایگاه خبری در سرزمین‌های اشغالی بامداد پنجشنبه فاش کرد که مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به درز اطلاعات به آمریکا درباره ترور شهید صیاد خدایی در تهران غافلگیر شده و از این اقدام واشنگتن بسیار خشمگین هستند.

دویچه وله: اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مراتب نگرانی شدید خود را از توقیف دو کشتی یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط سپاه پاسداران اعلام کرد. در این بیانیه از ایران خواسته شده با حل سریع این موضوع از تنش‌ها بکاهد. اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران را “غیر قابل قبول” خواند. سپاه پاسداران پس از آن که کشتی “لانا” حامل ۷۰۰هزار بشکه نفت ایران در آب‌‌های یونان توقیف شد در روز جمعه ۶ خرداد اقدام به توقیف دو فروند نفتکش یونان در آب‌های خلیج فارس و پایین کشیدن پرچم آن‌ها کرد. پیشتر یونان بعد از توقیف نفتکش روسی “لانا” اعلام کردکه این تانکر را که حامل بیش از ۱۰۰هزار تن نفت ایرانی است به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران توقیف کرده است.

خبرگزاری ایرنا: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از آمادگی رژیم صهیونیستی برای همکاری با کشورش در زمینه صدور گاز طبیعی سرقتی از فلسطین اشغالی به قاره اروپا خبر داد. «النشره» لبنان امروز (دوشنبه) خبر داد که اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این مطلب گفته است که وزیر انرژی ترکیه به زودی گفت وگوها در این باره را آغاز خواهد کرد.رئیس جمهور ترکیه افزود که در دوران نخست وزیر پیشین «بنیامین نتانیاهو» قرار بود این طرح در زمینه انرژی به اجرا در آید اما تصمیم تل آویو به ناگاه عوض شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر سابق پاکستان در فراخوانی از حامیانش خواست خودشان را برای راهپیمایی طولانی بعدی به سمت اسلام‌آباد آماده کنند و با حمله به دولت نوپا هم گفت، “دولت تحمیلی قصد دارد با آمریکا بر سر خون کشمیری‌ها مصالحه کرده و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.”«عمران خان» رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان در سخنرانی خطاب به یک کنوانسیون کارگران کشورش بیان داشت: ملت پاکستان تحت “لا اله الا اللّه” موجودیت یافته است که به معنی عدم تعظیم در برابر هیچکس است اما امروز آمریکا اقدام به تحمیل یک دولت متشکل از دزدان بر ما کرده است.

خبرگزاری مهر : نیروی دریایی ارتش عربستان سعودی از روز گذشته مانوری در دریای سرخ با مشارکت پنج کشور مختلف از جمله آمریکا آغاز کرده است.رزمایش جدید دریایی عربستان سعودی در دریای سرخ از روز گذشته (یکشنبه) با مشارکت نیروی دریایی پنج کشور آغاز شد که برای نخستین بار بالگردهای آپاچی نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز در آن مشارکت داشتند. این مانور دریایی تحت عنوان «موج سرخ» با مشارکت کشورهای مصر، اردن، سودان، جیبوتی برگزار می‌شود و هدف از آن تأمین امنیت آبراه‌ها در دریای سرخ اعلام شده است.

خبرگزاری تسنیم: نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در سفر به ترکیه با نمایندگان احزاب سیاسی عضو شورای مقاومت علیه طالبان دیدار کرد. «محمد محقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان اعلام کرد که «توماس وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در سفری 2 روزه به ترکیه با نمایندگان احزاب سیاسی عضو شورای مقاومت ملی، جامعه زنان و جامعه مدنی دیدار و گفت‌وگو کرده است.محقق در پیامی در فیسبوک نوشت: در این ملاقات روی مسایل افغانستان و شرایط ناگوار کشور تبادل نظر صورت گرفت و روی مذاکرات و توافق سیاسی در مورد دستاوردها و حقوق مردم افغانستان، پیش از رسیدن به یک دولت فراگیر تاکید شد. این در حالی است که «دونالد لو» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیای مرکزی با ادعای اینکه واشنگتن از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند، گفته بود که این کشور از حملات مسلحانه علیه طالبان پشتیبانی نمی‌کند.

تی .آر.تی ترکیه: خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه برای انجام دیدارهای رسمی به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.در چهارچوب ترافیک روز افزون دیپلماتیک بین ترکیه و امارات متحده عربی، ابوظبی فردا از یک دیدار مهم میزبانی خواهد کرد. خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه بنابه دعوت رسمی محمد بن احمد البورادی وزیر مسئول از امور دفاعی امارات متحده عربی از این‌کشور دیدن خواهد کرد. انتظار می‌رود در چهارچوب این دیدار در موازات موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه، همکاری نظامی و صنایع دفاعی نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گیرد.

یورونیوز: اردوغان گفت: هرلحظه امکان آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه وجود دارد . رئیس جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت که آنکارا خود را متعهد به ریشه‌کن کردن شبه نظامیان کرد سوری در شمال سوریه می‌داند. رجب طیب اردوغان پس از به جمهوری آذربایجان در هواپیما به خبرنگاران گفت: «همانطور که همیشه می‌گویم، یک شب به طور ناگهانی به سراغشان خواهیم رفت و با آنها برخورد خواهیم کرد.»اردوغان بدون اشاره به زمان مشخصی گفت که ترکیه عملیاتی برون مرزی را علیه یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه یا «ی‌ پ‌ گ» که آن را یک گروه تروریستی مرتبط با پ ک ک می‌داند آغاز خواهد کرد.

ان. اچ.کی ژاپن:  دولت ژاپن می گوید به انجام مطالعات دریایی یک کشتی تحقیقاتی کره جنوبی در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن در نزدیکی جزایر تاکِشیما در دریای ژاپن به این کشور به شدت اعتراض کرده است. گارد ساحلی ژاپن کشتی هائه یانگ ۲۰۰۰ را در شمال شرقی این جزایر در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن شناسایی کرد که از روز شنبه تا یکشنبه مشغول عملیات بود. به نظر می رسید این کشتی کره جنوبی چیزی مانند کابل را در آب به دنبال خود می کشید.

رادیو چین: ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مالزی به طور جدی از “چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام” به رهبری ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که این گروه قصد دارد چین را منزوی کند. وی افزود: بدون مشارکت پکن این گروه نمی تواند  به رشد اقتصادی منطقه ای کمک کند.جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده پیش تر در زمان دیدارش از ژاپن، “چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام” با مشارکت 13 کشور را راه اندازی کرد. کشورهای شرکت کننده شامل ایالات متحده، ژاپن، استرالیا، هند، نیوزیلند، کره جنوبی، فیلیپین، ویتنام، سنگاپور، مالزی، تایلند، اندونزی و برونئی هستند.ماهاتیر در کنفرانس “آینده آسیا” گفت: بسیاری از کشورها متوجه شده اند که این یک گروه اقتصادی نیست، بلکه یک گروه سیاسی واقعیست.

خبرگزاری صدا و سیما: چین خواستار گسترش روابط با کشورهای حوزه اقیانوس آرام شد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین خواستار گسترش روابط با کشورهای حوزه اقیانوس آرام شد. وانگ یی در دیدار با هنری پونا، دبیر کل مجمع جزایر اقیانوس آرام (PIF) در شهر سووا، پایتخت فیجی، گفت که چین همکاری دوجانبه در زمینه اقتصاد آبی و تغییرات آب و هوایی را با کشور‌های جزیره اقیانوس آرام افزایش خواهد داد.

ایران پرس: وزیر امور خارجه چین، آمریکا را منبع آشوب و ناآرامی برای نظم جهانی دانست.«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه گفت، آمریکا به منبعی از آشوب و ناآرامی تبدیل شده است که این موضوع نظم جهان کنونی را تضعیف می‌کند و مانع حاکم شدن اصول دموکراسی در مناسبات و روابط بین الملل می‌شود. «وانگ یی» این اظهارات را در پاسخ به سخنرانی اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد که چین را جدی‌ترین چالش بلندمدت در برابر نظم بین المللی توصیف کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *