جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان «ییل» آمریکا به خیل حامیان فلسطین پیوستند

تهران- ایرنا- درحالی که اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین در مراکز علمی آمریکا با وجود تعلیق و دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد، دانشجویان «ییل» در همبستگی با دانشجویان دانشگاه «کلمبیا» تظاهرات کردند.

Loading

رسانه‌ها ؛ قدرت نمایی چین و روسیه در شورای امنیت و…

۱۴۰۱/۰۳/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اقدام روسیه و چین به وتوی قطعنامه آمریکا درباره کره شمالی، هشدار آنتونی بلینکن به تقویت همکاری میان چین و روسیه، تایید درگیری های سنگین در شرق اوکراین  و درخواست زلنسکی برای کمک های نظامی بیشتر، مخالفت انگلیس با توافق صلح روسیه و اوکراین، ابراز نگرانی بورل از آمادگی ضعیف نظامی اتحادیه اروپا، برگزاری کنفرانس امنیتی افغانستان در تاجیکستان، ضرب‌الاجل ۶ روزه عمران خان به دولت پاکستان، ابراز امیدواری رئیس مجمع جهانی اقتصاد به حصول توافق در وین، دیدار هیئت‌های سیاسی فنلاند و سوئد با مشاور اردوغان، گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ترکیه و فرانسه، تاکید ترکیه برادامه عملیات‌های نظامی در مرزهای جنوبی کشور، ورود زمینی ارتش ترکیه به شمال سوریه، تصویب جرم انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق، تمجید مجمع جهانی اقتصاد از چین و عذرخواهی بوریس جانسون در پي رسوایی «پارتی گیت» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: چین و روسیه بامداد جمعه پیش‌نویس قطعنامه امریکا که خواستار تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایشهای موشکی جدید این کشور بود را وتو کردند.آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند. غیر از روسیه و چین تمامی ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا موافقت کردند. این نخستین بار از سال ۲۰۰۶ است که اعضای شورای امنیت بر سر کره شمالی به اختلاف علنی برمی‌خورند.قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار ممنوع کردن صادرات تنباکو و نفت به کره شمالی بود. این قطعنامه همچنین خواستار تحریم گروه هکری «لازاروس» بود که ایالات متحده مدعی است با حکومت کره شمالی مرتبط است.

یورونیوز: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به شدت چین را به دلیل حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین مورد انتقاد قرار داد و گفت که این سیاست پکن باید زنگ خطر را برای همه ما که منطقه اقیانوس هند و آرام را خانه خود می‌خوانیم، به صدا در آورد.  بلینکن در سخنرانی خود در دانشگاه جرج واشنگتن همچنین در خصوص سیاست دولت بایدن در قبال چین گفت: حتی در حالی که روسیه آشکارا برای حمله به اوکراین بسیج شده است، روسای جمهوری چین و روسیه اعلام کردند که دوستی بین کشورهایشان بدون محدودیت ادامه دارد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال درگیری نظامی یا جنگ سرد جدید با چین نیست افزود: ما نه دنبال درگیری و نه ایجاد یک جنگ سرد جدید با چین هستیم و برعکس مصمم هستیم که از هر دوی اینها اجتناب کنیم.

ان. اچ.کی ژاپن: زلنسکی نبرد شدید در منطقه شرق را تایید و خواهان کمک های نظامی بیشتر به اوکراین شد. ولودیمیر زلنسکی گفت که در بعضی مناطق شرقی تعداد نیروها و تجهیزات نظامی روسیه بسیار بیشتر از نیروهای اوکراینی است و درخواست کمک های نظامی بیشتری کرده است. زلنسکی همچنین گفت زمان خواهد برد تا بتوان مقامات روسیه را از ادامه جنگ منصرف کرد و اضافه کرد که کشورش هنوز به کمک شرکای خود به ویژه کمک تسلیحاتی آنها نیاز دارد.

خبرگزاری فارس:  وزیر امور خارجه انگلیس ضمن رد پیشنهادات اخیر درباره توافق صلح میان روسیه و اوکراین گفت: نباید «خشونت روسیه» را با مماشات پاسخ داد. «لیز تراس» در نشست جهانی اقتصاد در «داووس» گفت: «نباید خشونت روسیه را با مماشات پاسخ داد. نباید اجازه دهیم درگیری در اوکراین طولانی و به طور فزاینده‌ای دردآور شود». وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «باید برای تضمین برتری اوکراین از طریق کمک نظامی و تحریم [روسیه] بی‌امان تلاش کنیم. اکنون زمان آن نیست که پا را از روی پدال گاز برداریم».

خبرگزاری ایرنا: جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه برای جنگ آماده نیست و اگر با جنگی مانند اوکراین مواجه شود، مهمات ارتش‌های کشورهای اروپایی ظرف ۲ هفته به اتمام می‌رسد. بورل در اظهارات خود در اندیشکده مرکز مطالعات سیاسی اروپا گفت: به نظر نمی‌رسد کشورهای اروپایی بتوانند به موقع قابلیت‌های نظامی خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند زیرا این فرایند اختیاری است و قانونی وجود ندارد تا افزایش قابلیت‌های نظامی را محقق کند.او توضیح داد که اگرچه ضعف‌های دفاعی اتحادیه اروپا به خوبی شناخته شده است با این حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا به یک زنگ هشدار نیاز دارند تا به شیوه‌ای هماهنگ عمل کنند.

الکوثرفارسی:  رسانه های تاجیکستانی از برگزاری یک کنفرانس بین المللی امنیتی با حضور جمهوری اسلامی ایران ، چین، روسیه و هند در باره افغانستان از روز پنجشنبه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان خبر دادند. این کنفرانس بین المللی امنیتی در مورد افغانستان  به میزبانی تاجیکستان از روز پنجشنبه  به مدت دو روز آغاز شده است . وزارت خارجه تاجیکستان هنوز در مورد این نشست امنیتی اظهار نظری نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر سابق پاکستان  هشدار داد، دولت اسلام‌آباد باید ظرف شش روز آتی انتخابات جدیدی برگزار کند در غیر این صورت وی به همراه سه میلیون تن مجددا به طرف اسلام آباد دست به راهپیمایی خواهد زد. عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان این اظهارات را در یک راهپیمایی اعتراضی با حضور هزاران تن از حامیانش در اسلام‌آباد با هدف سرنگونی دولت و درخواست برگزاری انتخاباتی زودهنگام مطرح کرد.عمران خان پیش‌تر متعهد شده بود که تا زمان رسیدن به خواسته‌هایش یک تحصن طولانی برگزار خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس مجمع جهانی اقتصاد در دیدار امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین به نتیجه مورد نظر برسد و زمینه بهره گیری از توانمندیهای ایران در احیای اقتصاد منطقه و جهان بیش از پیش فراهم شود. رئیس مجمع جهانی اقتصاد با استقبال از دیپلماسی اقتصادی ایران بویژه گسترش تعاملات با همسایگان، اظهار علاقه مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس در نشست داوس ۲۰۲۲ برای گسترش همکاری اقتصادی با ایران را نیز یادآور شد و آمادگی مجمع جهانی اقتصاد برای بررسی پیشنهادات وزیر امور خارجه را نیز اعلام کرد.بورگه برنده همچنین ابراز امیدواری کرد مذاکرات ایران و قدرتهای جهانی با هدف احیای برجام به نتیجه مورد نظر برسد .

خبرگزاری تسنیم: هیئت های مذاکره کننده فنلاند و سوئد با طرف ترکیه ای در آنکارا دیدار و گفتگو کردند.این دیدارها در کاخ ریاست جمهوری و به ریاست ابراهیم کالین مشاور ارشد اردوغان و سدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه انجام گرفت. فنلاند و سوئد خواستار پیوستن به ناتو هستند اما ترکیه با آن مخالفت کرده است. آنکارا بارها نسبت به حمایت کشورهای اسکاندیناوی بخصوص سوئد از گروه تروریستی پ ک ک معترض بوده و راه دست کشیدن از مخالفت خود را عودت تعدادی از افراد عضو این گروه در فنلاند و سوئد و نیز تعهد کتبی به عدم حمایت از این گروه در این کشورها دانسته است.

آناتولی  ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و امانوئل مکرون همتای فرانسوی وی تلفنی گفت‌وگو کردند.رجب طیب اردوغان طی گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود درباره مسائل منطقه‌ای از جمله جنگ اوکراین و روسیه و درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو بحث و رایزنی کرد.اردوغان در این مکالمه پیرامون وضعیت درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی گفت: ارتباط سوئد و فنلاند با افراد و گروه‌های به اصطلاح تحت کنترل پ.ک.ک/ی.پ.گ با روح اتحاد ناتو سازگار نیست.

تی.آر.تی ترکیه:  شورای امنیت ملی ترکیه اعلام کرد : عملیات‌های نظامی که در مرزهای جنوبی انجام می دهیم هرگز تمامیت ارضی همسایگان را هدف قرار نداده بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد. در این بیانیه همچنین آمده است، از کشورهایی که با حمایت از تروریسم حقوق بین‌المللی را نقض می‌کنند، دعوت شد به این نگرش پایان داده و حساسیت امنیتی ترکیه را در نظر بگیرند.رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در طی سخنانی در نشست کابینه در مورد عملیات‌ها برای تامین امنیت مرزهای جنوبی کشور گفته بود: “روند لحاظ گام‌های لازم در جهت تکمیل کسری‌های مرتبط با ایجاد منطقه امن با عمق 30 کیلومتری در مرزهای جنوبی‌مان را آغاز می‌کنیم.

خبرگزاری مهر: ارتش ترکیه به منظور آنچه مقابله با نیروهای کرد موسوم به قسد خوانده شده حمله زمینی به شمال سوریه را آغاز کرد.ارتش ترکیه با ورود یک ستون بزرگ نظامیان خود از گذرگاه باب السلامه به سمت مناطق شمالی سوریه تجاوز گسترده نظامی را علیه این کشور آغاز کرد.ارتش ترکیه بامداد پنجشنبه هم به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی، مناطقی در شمال عراق و سوریه را بمباران کرده بود.

دویچه وله: مجلس عراق روز پنجشنبه لایحه “جرم‌انگاری” هر شکل از عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به اتفاق آرا به تصویب رساند.این اقدام قانونگذاران عراق چند ماه پس از برگزاری یک کنفرانس مناقشه‌برانگیز در اقلیم خودمختار کردستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل صورت می‌گیرد. از ۳۲۹ نماینده ۲۷۵ نفر در این جلسه مجلس عراق حضور یافتند و همگی به لایحه‌ای که از سوی جناح مقتدا صدر ارائه شده بود، پاسخ مثبت دادند و آن را به تصویب رساندند.

رادیو چین: نشست 2022 مجمع جهانی اقتصاد 26 مه در داووس سوئیس به پایان رسید. شان دوهرتی رئیس دپارتمان تجارت و سرمایه گذاری بین المللی مجمع جهانی اقتصاد در حاشیه این نشست در مصاحبه ای اختصاصی با رادیو و تلویزیون مرکزی چین با اشاره به بیستمین سالگرد پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی گفت: در سال‌های اخیر، چین در زمینه‌هایی مانند کنترل آلودگی پلاستیک و تسهیل سرمایه‌گذاری تلاش های مثبتی انجام داده و قدرت رهبری خود در زمینه اقتصادی را نشان داده است.

خبرگزاری صدا و سیما: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه به علت برگزاری مراسم دورهمی در دوره ممنوعیت‌های مرتبط با کرونا که به رسوایی «پارتی گِیت» نیز شهرت یافته است، عذرخواهی کرد. یک روز پس از انتشار نتایج تحقیقات اداری در مورد پارتی گیت که نشان داد به ماموران حفاظت یا نظافت محل با این کار بی احترامی شده است بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، امروز رسما از این کارکنان عذرخواهی کرد. بر اساس این گزارش برخی از ماموران حفاظت یا نظافت در محل کار خود شاهد رفتار‌هایی بوده یا در معرض رفتار‌هایی قرار گرفته‌اند که باعث احساس نگرانی در آن‌ها می‌شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *