جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ هشدار هسته ای روسیه ضد غرب و…

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تولید ۵۰ موشک اتمی جدید در روسیه، درخواست سنای آمریکا برای عضویت زودهنگام فنلاند و سوئد در ناتو، ممانعت برخی کشورهای اروپایی از فرایند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، پیش بینی‌رئیس پیشین سازمان اطلاعات‌ بریتانیا ازآینده پوتین، سفر شولتس به آفریقا برای جایگزینی گاز روسیه، واکنش لاوروف به پیشنهاد احتمالی مذاکره غربی ها، افزایش 30 درصدی نیروهای آمریکایی در اروپا، استقرار مجدد نظامیان آمریکایی  در سومالی به دستور بایدن، هشدار نظامی بایدن به چین درخصوص حمله به تایوان ، تاکید رهبران کوآد بر تعهد به باز و آزاد بودن اقیانوس‌های هند و آرام، تمرکز نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد بر چهار چالش بزرگ، شکنندگی کابینه نفتالی بنت، تعویق  رزمایش بزرگ رژیم صهیونیستی در اطراف غزه، عملیات نظامی جدید ترکیه برای «ایجاد منطقه امن تا عمق ۳۰ کیلومتری» شمال سوریه ، سفر وزیر امور خارجه ترکیه به فلسطین و سرزمینهای اشغالی و برگزاری نشست سه‌جانبه علی‌اف، پاشینیان و شارل میشل در بروکسل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: کرملین خبر داد، زرادخانه اتمی روسیه بزودی دارای ۵۰ موشک جدید خواهد بود و پیمان آتلانتیک شمالی ” ناتو” این موشک ها را “شیطان-۲” نامیده و آن را نوعی تهید هسته ای احتمالی علیه غرب می داند. دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی دولتی روسیه اعلام کرد که مراحل آماده سازی موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای Sarmat-۲ به زودی به پایان خواهد رسید. این موشک ها به ارتفاع یک ساختمان ۱۴ طبقه هستند. روگوزین گفت: من پیشنهاد می کنم متجاوزان با ما مودبانه تر صحبت کنند. او همچنین ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که حفره‌ای به عمق ۸ متر و قطر ۲۰ متر را نشان می‌دهد که توسط موشک سرمت-۲ در محدوده آزمایش موشکی کورا در منطقه کامچاتکا روسیه ایجاد شده است. روگوزین گفت: این موشک بی شک قوی‌ترین موشک هسته‌ای جهان خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا و مچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوری خواه سنا خواستار پیوستن زودهنگام فنلاند و سوئد به ناتو شده‌اند.چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا و مچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوری خواه سنا به عنوان دو قانونگذار بانفوذ ایالات متحده و 8 سناتور دیگر از طرح اعطای عضویت زودهنگام در ناتو به استکهلم و هلسینکی حمایت کردند. این طرح از جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌خواهد که فورا تمام اسناد و گزارش‌های لازم برای تصویب پروتکل‌های ورود فنلاند و سوئد به ناتو را برای سنا آماده کند و همچنین از همه کشورهای عضو ناتو می‌خواهد تا به سرعت برای تکمیل فرآیندهای تصویب اقدام کنند.

خبرگزاری فارس: یک مقام در دفتر ریاست‌جمهوری لهستان می‌گوید برخی کشورهای اروپایی مانع از انتخاب اوکراین به عنوان کاندید عضویت در اتحادیه اروپا هستند.«یاکوب کوموچ» رئیس میز سیاست بین‌الملل در دفتر رئیس‌جمهور لهستان بامداد سه‌شنبه افشا کرد که چند کشور غربی از انتخاب اوکراین به عنوان کاندید عضویت در اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کنند.کوموچ توضیح داد که «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان اما در مجمع اقتصادی داووس برای اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین لابی خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا:رئیس پیشین سازمان اطلاعات‌ بریتانیا (ام‌آی۶) مدعی احتمال کناره‌گیری رئیس‌جمهوری روسیه از قدرت، در آینده نزدیک شد. «سر ریچارد دیرلاو» که ریاست سازمان اطلاعاتی بریتانیا را در بین سال‌های۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به عهده داشت، این پیش‌بینی را در میانه شایعاتی که در خصوص وخامت شدید وضعیت سلامت این رهبر ۶۹ ساله وجود دارد، مطرح کرده است. وی در این‌باره بیان داشت: «من فکر می‌کنم که پوتین تا سال ۲۰۲۳ از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد. به آسایشگاهی منتقل می‌شود و از آنجا دیگر به عنوان رهبر روسیه خارج نخواهد شد.»دیرلاو در پایان گفت: «پس از کناره‌گیری پوتین، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت، کنترل امور را به دست خواهد گرفت.»

دویچه وله: صدراعظم آلمان در پی یافتن جایگزینی برای گاز روسیه راهی آفریقا شده است. جنگ اوکراین اروپا را برای رسیدن به منابع گاز کشورهای آفریقایی به تکاپو انداخته، اما چین پیشاپیش در بازار گاز این کشورها جای پای خود را محکم کرده است. اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در سفر خود به سنگال با مکی سال، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. موضوع محوری گفت‌وگوهای رهبران دو کشور همکاری در زمینه تامین گاز مورد نیاز آلمان و اروپا است.سنگال دارای ذخایر گاز قابل توجهی است و قصد دارد از پاییز ۲۰۲۳ گاز طبیعی مایع (LNG) صادر کند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه روسیه گفت : اگر غرب بخواهد در زمینه ازسرگیری روابط پیشنهادی ارائه دهد، روسیه به طور جدی بررسی خواهد کرد که آیا به آن نیاز دارد یا نه. سرگئی لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای غربی با روسیه روابط دیپلماتیک برقرار می کنند و چه زمانی ممکن است این اتفاق بیفتد، گفت: این کاملاً به کشورهای غربی بستگی دارد. وقتی آنها بر “دیوانگی” خود غلبه می کنند و تصمیم می گیرند که روسیه وجود دارد، از بین نرفته است و متقاعد شده اند که هر سال قوی تر می شود. اگر بخواهند چیزی در زمینه از سرگیری روابط ارائه دهند، به طور جدی بررسی می کنیم که آیا به آن نیاز داریم یا نه.

ایران پرس: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد: پس از حمله روسیه به اوکراین، حدود ۱۰۲ هزار نیرو در اروپا مستقر کردیم. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشستی خبری به همراه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا پس از برگزاری نشست مجازی وزرای دفاع بیش از ۴۰ کشور جهان گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۲ هزار سرباز آمریکایی در منطقه عملیاتی اروپا مستقر هستند که در مقایسه با دوره قبل از شروع جنگ در اوکراین ۳۰ درصد افزایش یافته است.این مقام ارشد نظامی آمریکا ادامه داد:  پیش از این، آمریکا حدود ۷۸ هزار نیرو در حوزه فرماندهی اروپا، ارتش، نیروی دریایی، نیروی ویژه و نیروی فضا در اروپا داشت. اکنون پس از گذشت چند ماه کوتاه، ما تعداد این نیروها را ۳۰ درصد افزایش دادیم. بنابراین امروز ما حدود ۱۰۲ هزار نیرو در حوزه عملیاتی مرکز فرماندهی اروپا در بسیاری از کشورهای اروپایی داریم.

خبرگزاری مهر: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با استقرار مجدد برخی از نیروهای زمینی این کشور در سومالی موافقت کرد.دو مقام نظامی آمریکا در این ارتباط گفتند که بیش از یک سال پس از اینکه دونالد ترامپ دستور خروج آنها را از سومالی صادر کرد، اکنون جو بایدن، باردیگر مجوز اعزام و استقرار دوباره چند صد نیروی نظامی آمریکایی در سومالی را صادر کرده است.قبل از دستور ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از سومالی، ایالات متحده حدود ۷۰۰ سرباز در سومالی داشت که بر کمک به نیروهای محلی برای شکست اعضای مسلح گروه الشباب متمرکز بودند.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در صورت حمله احتمالی چین به تایوان، امکان دارد مداخله نظامی کنند.جو بایدن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که اگر چین به تایوان حمله کند، امکان دارد برای دفاع از تایوان مداخله نظامی کنند. بایدن با اشاره به اینکه فردا در نشست گروه چهارگانه یا «کواد» با رهبران کشورهای ژاپن، هند و استرالیا دیدار خواهد کرد، گفت: همکاری بین دموکراسی‌های جهان می‌تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند در نشست چهارجانبه‌ی کوآد روز سه شنبه در توکیو درباره امنیت منطقه گفتگو کردند.این نشست پیرو مذاکرات دوجانبه کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برگزار شد. کیشیدا و بایدن در نشست کوآد به آنتونی آلبانیز، نخست وزیر جدید استرالیا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند ملحق شدند.انتظار می رود رهبران این چهار کشور حمایت قاطع خود از اصولی نظیر حق حاکمیت و تمامیت ارضی را ابراز کرده و خواستار ترویج و بهبود این اصول در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام و فراتر از آن شده باشند.این نشست در بحبوحه افزایش فعالیت های دریایی چین در این منطقه برگزار شد.

رادیو چین: نشست سال 2022 مجمع جهانی اقتصاد از روز دوشنبه در شهر داووس سوئیس آغاز شده و بر چهار چالش بزرگ جهان شامل خطرات ژئوپولیتیکی، همه‌گیری، تغییرات آب و هوایی و خطرات اقتصادی تمرکز دارد. دویستمین نشست این مجمع با موضوع «نقطه عطف تاریخی برای سیاست‌های کشورداری و راهبردهای کسب و کار» امسال در حالی برگزار می‌شود که برجسته‌ترین مدیران کسب و کارها و رهبران کشورهای مختلف از سراسر جهان کنار یکدیگر جمع شده‌اند و در مورد مقابله با چالش‌های جهانی و ایجاد یک آینده پایدار و فراگیر برای بشر با یکدیگر بحث و تبادل نظر می‌کنند. این نشست روز پنجشنبه به پایان خواهد رسید.  

خبرگزاری صدا و سیما: استعفای رئیس دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی جدیدترین نشانه اختلاف اعضای این دفتر است.نشریه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی از استعفای رئیس دفتر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد و آن را جدیدترین نشانه از اختلاف اعضای در این دفتر دانست.تال گان – زوی که از سال ۲۰۱۳ به بنت مشاوره می‌داد، جدیدترین دستیار ارشد بنت است که از سمت خود استعفا می‌کند.شیمریت میر نیز قرار است طی روز‌های آینده از سمت خود کناره گیری کند.

 خبرگزاری ایرنا: بیم و هراس ناشی از نفوذ افراد مسلح موجب شد که رژیم صهیونیستی دوشنبه شب بزرگ ترین رزمایش نظامی خود که قرار بود در اطراف نوار غزه برگزار شود، به تعویق بیاندازد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر افزود که این رزمایش درحال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.این درحالی است که بزرگترین رزمایش تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی تحت عنوان «ارابه‌های آتش» برگزار می‌شود. از روز دوشنبه دو هفته گذشته (۱۹ اردیبهشت ماه) آغاز شد.این رزمایش نظامی که ستاد مشترک ارتش اسرائیل برگزارکننده آن است، سال گذشته در پی آغاز عملیات «نگهبان دیوارها» (جنگ ۱۲ روزه علیه غزه) به تعویق افتاده بود.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش عملیات نظامی جدیدی را در امتداد مرزهای جنوبی خود برای ایجاد مناطق امن در عمق ۳۰ کیلومتری (شمال سوریه) آغاز خواهد کرد.رجب طیب اردوغان دیشب در سخنانی  تصریح کرد: مناطقی که از سمت آن به کشورمان و مناطق امن حمله می‌شود، در اولویت این عملیات‌ نظامی قرار دارد.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه ترکیه از سفر مولود چاووش‌اوغلو به رام الله و تل آویو خبر داد. در  اطلاعیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: چاووش‌اوغلو به منظور ریاست دومین نشست کمیته مشترک که اولین آن به ریاست وزرای امور خارجه ترکیه و فلسطین در سال 2010 تشکیل شد، در 24 ماه مه به فلسطین سفر خواهد کرد. در این اطلاعیه همچنین  آمده است که چاووش‌اوغلو در تاریخ 25 می به اسرائیل سفر خواهد کرد.

یورونیوز: الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بار دیگر در بروکسل با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا دیدار کردند و درباره حل اختلافات مرزی میان این کشور به مذاکره پرداختند. رهبران باکو و ایروان در نشست بروکسل با یکدیگر به توافق رسیدند تا مذاکرات درباره یک معاهده صلح بر سر منطقه قره‌باغ را پیش ببرند. شارل میشل با هر یک از این دو رهبر به صورت جداگانه گفتگو کرد و نتیجه این مذاکرات را مثبت و سازنده خواند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *