جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رایزنی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و یونان و تقدیر از آتن برای مشارکت در تامین امنیت دریای سرخ

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در تماسی تلفنی با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود، از وی به خاطر مشارکت یونان در تامین امنیت دریای سرخ قدردانی کرده است.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ سلاح هسته ای بایدن برای دفاع از سئول و…

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اشاره صریح بایدن به استفاده از سلاح هسته‌ای برای دفاع از کره جنوبی، اذعان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تضعیف موقعیت جهانی ایالات متحده ، تاکید رهبر چین بر توانمندی کشورهای بریکس در رویارویی بلوکی، تحریم گسترده مقامات و شخصیت های‌ آمریکایی از سوی روسیه، امضای فرمان کمک ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین  توسط بایدن، حرکت اعتراضی در نشست اَپک ضد روسیه، تاکید زلنسکی برحل دیپلماتیک جنگ اوکراین، گفتگوی تلفنی اردوغان و سران فنلاند و سوئد درباره عضویت آنها در ناتو، تظاهرات هزاران نفر از مخالفان اردوغان در استانبول،حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق، رزمایش مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان، ادامه تنش سیاسی در ارمنستان با تظاهرات علیه پاشینیان، تاکید سازمان ملل بر خویشتنداری همه طرف‌ها در تاجیکستان ، آغاز رزمایش ارتش رژیم صهیونیستی، پیروزی آلبانیزی در انتخابات استرالیا، دوبرابر شدن تورم در یک سوم کشورهای اروپایی و خبر جدید وزیر خارجه قطر درباره مذاکرات هسته‌ای  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر به سئول در بیانیه‌ای بر تعهد ایالات متحده به دفاع از کره جنوبی با سلاح هسته‌ای تاکید کرد. بایدن و یون سوک-یئول روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی در خصوص برگزاری رزمایش‌های نظامی بزرگتر و استقرار تسلیحات بیشتر از سوی آمریکا برای بازدارندگی در مقابل کره شمالی (در صورت لزوم) موافقت کردند.دو طرف همچنین بر توسعه پیمان چند دهه‌ای خود برای نه فقط مواجهه با تهدیدهای کره شمالی بلکه «آزاد و باز» نگه داشتن منطقه هند-اقیانوسیه و حفاظت از زنجیره تامین جهانی تاکید کردند.بایدن در بیانیه‌ای مشترک بر تعهد آمریکا برای دفاع از کره جنوبی با تسلیحات هسته‌ای در صورت لزوم، تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با تاکید بر اینکه ۲۵ سال آینده مانند گذشته نخواهد بود، از نسل آینده این کشور خواست ارتش را برای نبرد در جنگ‌های آینده که به گفته وی شباهتی به جنگ‌های امروزی ندارد، آماده کنند. ژنرال مارک میلی در جمع دانشجویان فارغ التحصیل از آکادمی نظامی در “وست پوینت”، تصویری تاریک از جهانی متلاطم‌تر را ترسیم کرد که قدرت‌های بزرگ قصد تغییر نظم جهانی را دارند.رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده به حاضران گفت که آنها مسئولیت دارند مطمئن شوند آمریکا آماده است. میلی همچنین  با بیان اینکه با تحولات جنگ در اوکراین نیاز به انواع تسلیحات بیشتر شد، تصریح کرد: در هفته‌های اول جنگ بر روی تسلیحات دقیق دوربرد مانند موشک‌های “استینگر” و “جاولین” تمرکز شد، اما اکنون تمرکز بر روی توپخانه و افزایش محموله‌های هویتزر است.

رادیو چین: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین  از کشورهای بریکس خواست تا از پذیرش ذهنیت جنگ سرد و رویارویی بلوکی خودداری کنند. او این درخواست را در سخنرانی ویدیویی گشایش نشست وزرای خارجه بلوک بازارهای نوظهور شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی مطرح کرد.شی جین پینگ خاطرنشان ساخت، تغییرات عمده و پاندمی که در یک قرن گذشته تشابهی نداشته سبب افزایش ابهامات، بی ثباتی و ناامنی در سطح جهان شده است.وی با تاکید ادامه داد: اما به رغم این مسایل، صلح و توسعه همچنان موضوع تغییر ناپذیر زمانه است و خواست مردم در همه کشورها برای زندگی بهتر و ماموریت تاریخی جامعه بین المللی برای پیگیری همبستگی و همکاری برد- برد بدون تغییر خواهد ماند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه روسیه از انتشار فهرستی ۹۶۳ نفره از شخصیت‌های آمریکایی خبر داد که ورودشان به خاک کشور روسیه ممنوع شد.وزارت امور خارجه روسیه با انتشار این فهرست ۹۶۳ نفره در پایگاه اینترنتی خود، اعلام کرد این فهرست مسئولان دولتی، اعضای پارلمان و اعضای جامعه مدنی آمریکا را شامل می‌شود.این در حالی است که مسکو، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا را – که در حال حاضر نام هایشان در این فهرست قرار دارند – پیش از این تحریم کرده بود.همچنین ​نام «مورگان فریمن»، بازیگر هالیوودی در این فهرست جای دارد. دستگاه دیپلماسی روسیه مورگان فریمن را به ضبط تصویری در سال ۲۰۱۷ متهم کرده است که در آن او اعلام می‌کند روسیه علیه آمریکا اقدام به توطئه کرده است.

خبرگزاری مهر : در ادامه حمایت‌های نظامی واشنگتن به کی یف، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا فرمان ۴۰ میلیارد دلاری کمک به اوکراین را امضا کرد.کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا، که هم اکنون در تور شرق آسیایی خود در کره جنوبی به سر می‌برد، با امضا قانون کمک‌های جدید به اوکراین، به آن قابلیت اجرایی بخشید.این لایحه که به پیشنهاد شخص بایدن به صحن کنگره آمریکا رفت، پیشتر در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با ادعای کمک به اوکراین تصویب شد و برای اجرایی شدن به امضا بایدن نیاز داشت.آمریکا به صراحت اعلام کرده است که قصد دارد از اوکراین حمایت طولانی مدت به عمل آورد و تاکنون میلیاردها دلار کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مسئله‌ای که از سوی مسکو به عنوان ریختن بنزین بر روی آتش درگیری‌ها تلقی شده است.

تی .آر.تی ترکیه: نمایندگان 5 کشور از جمله آمریکا و ژاپن در اعتراض به تهاجم روسیه علیه اوکراین، هنگام سخنرانی نماینده روسیه در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (APEC) جلسه را ترک کردند. وزرای تجارت منطقه آسیا و اقیانوسیه و نمایندگان سایر کشورهای شرکت کننده در مراسم افتتاحیه دو روزه اَپک در بانکوک، پایتخت تایلند دیدار کردند.در حین برگزاری این نشست وزرای ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کانادا، استرالیا و نیوزلند هنگام ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه جلسه را به نشانه اعتراض به حمله این کشور به اوکراین ترک کردند.در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک که پس از دو سال برگزار می‌شود، 21 کشور گرد هم آمده و درخصوص رونق تجارت و سرمایه‌گذاری در دوره پس از کرونا به‌ویژه در مسیرهای تجارت آزاد به تبادل نظر می‌پردازند.

دویچه وله: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین می‌گوید، جنگ و درگیری‌ها در این کشور “خونین و سنگین ” خواهند بود اما در نهایت تنها از طریق دیپلماسی پایان خواهند یافت. زلنسکی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اوکراینی گفت: «جنگ خونین و شدید خواهد بود، اما تنها با دیپلماسی پایان خواهد یافت. چیزهایی وجود دارد که ما فقط می‌توانیم در میز مذاکره به آن‌ها دست پیدا کنیم.»رئیس جمهور اوکراین از سندی در مورد تضمین‌های امنیتی برای کشورش صحبت کرد و گفت که این سند توسط “دوستان و شرکای اوکراین، بدون روسیه” امضا خواهد شد. زلنسکی افزود در عین حال با روسیه نیز گفت‌وگوهای دوجانبه انجام خواهد گرفت.

ان. اچ.کی ژاپن: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بار دیگر اعتراض خود را نسبت به پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرده است.ماگدالنا آندرسون، نخست وزیر سوئد، و سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، دیروز به طور جداگانه با اردوغان گفتگوی تلفنی داشتند. سوئد و فنلاند سال هاست که موضعی بیطرفانه داشته اند اما تجاوز روسیه به اوکراین باعث شده است که موضع خود را تغییر دهند. روز چهارشنبه، آنها درخواست عضویت در ناتو را تسلیم کردند. ترکیه که خود عضو ناتو است، مخالف پیوستن این دو کشور است. اردوغان ادعا می کند که این دو کشور به پیکارجویان کرد وابسته به سازمان هایی که از طرف ترکیه و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان های تروریستی معرفی شده اند، پناه می دهند. موافقت همه کشورهای عضو ناتو برای پذیرش یک عضو جدید ضروری است. ترکیه تنها کشوری است که مخالف عضویت فنلاند و سوئد است.

خبرگزاری فارس: هزاران نفر روز شنبه در تظاهراتی در شهر «استانبول» در ترکیه در اعتراض به محکومیت «جانان کفتانچی اوغلو » سیاستمدار برجسته مخالف دولت حاکم ترکیه به دلیل توهین به رئیس جمهورو دولت این کشور تجمع کردند.کفتانجی اوغلو که به کمتر از پنج سال زندان محکوم شده است، ریاست شعبه استانبول «حزب جمهوری خواه خلق» را بر عهده دارد. در سال ۲۰۱۹، او نقش مهمی در انتخابات شهرداری در این شهر ایفا کرد.

خبرگزاری ایلنا: پایگاه «زلیکان» که محل استقرار نظامیان ترکیه در شمال عراق است، بامداد امروز -یکشنبه- هدف حمله پهپادی قرار گرفت.این پایگاه که در منطقه بعشیقه واقع در شرق موصل قرار دارد، با چهار فروند پهپاد هدف قرار گرفت.بر اساس این گزارش، گروه عراقی «احرار سنجار» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

آناتولی  ترکیه: رزمایش صحرایی نیروهای مسلح ترکیه و جمهوری آذربایجان در استان قارص ادامه دارد.وزارت دفاع ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش صحرایی نیروی عملیاتی آتش مشترک/گردان مشترک حیدر علی‌اف-2022 (ترکیه-آذربایجان) که با مشارکت نیروهای مسلح ترکیه و نیروهای مسلح آذربایجان در استان قارص انجام می‌شود با موفقیت ادامه دارد.

العالم فارسی: منابع رسانه‌ای از تداوم تظاهرات علیه دولت «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در اعتراض به مذاکرات وی با دولت جمهوری آذربایجان بابت مسئله قره باغ کوهستانی خبر دادند.معترضان که در «میدان فرانسه» تجمع کرده بودند خواستار استعفای فوری نیکول پاشینیان شدند.خبرگزاری «نیوز آرمنیا» نیز نوشت که در ر راهپیمایی امروز تجمع کنندگان شعارهای «شرم بر پاشینیان» و «نیکول خائن است» سر دادند.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی سازمان ملل در پی حوادت تاجیکستان خواستار خویشتنداری همه طرف ها در این کشور شد.استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از افزایش تنش و خشونت در استان خودمختار گورنو-بدخشان تاجیکستان، از جمله تلفات جانی گزارش شده در این منطقه نگران است.وی افزود: دبیر کل سازمان ملل از همه طرف ها می خواهد خویشتنداری کنند و تمام تلاش ها برای حل و فصل وضعیت کنونی به صورت مسالمت آمیز را انجام دهند.سخنگوی سازمان ملل متحد اظهار داشت: سازمان ملل به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهد داد.در پی بروز خشونت ها در منطقه دورافتاده گورنو-بدخشان و درگیری بین نیروهای امنیتی و “مخالفان” در این منطقه ناآرام تاجیکستان در مرز افغانستان و چین، روز چهارشنبه حداقل ۹ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند.

الکوثرفارسی: منابع رسانه ای از آغاز رزمایش هوایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی خبر دادند.آویخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت، از روز یکشنبه تا پنجشنبه نیروی هوایی اسرائیل مانورهایی انجام می‌دهد و در جریان آن حرکت انواع هواپیماها و جنگنده‌ها در سراسر سرزمین‌های اشغالی انجام خواهد شد. همزمان، منابع خبری اعلام کردند، رزمایش‌های نظامی دیگری توسط نیروهای زمینی اسرائیل در مناطق “منشیه”،‌” وادی عاره” و جزرییل برگزار خواهد شد. پیش از این، گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کردند، شمشیر قدس همچنان بیرون از غلاف است و ارتکاب هرگونه حماقت در قبال مسجدالاقصی و فرماندهان مقاومت، درهای جهنم را به روی صهیونیست‌ها بازخواهد کرد.

یورونیوز: آنتونی آلبانیزی، رهبر حزب کارگر استرالیا با پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی این کشور جای اسکات موریسون، نخست‌وزیر کنونی را خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که حزب کارگر در پارلمان آینده اکثریت مطلق کرسی‌ها را در اختیار خواهد داشت یا خیر. با این حال آنتونی آلبانیزی، ۵۹ ساله با اعلام پیروزی خود تاکید کرد که «استرالیایی‌ها به تغییر رای داده‌اند.»اسکات موریسون، نخست‌وزیر کنونی و رهبر محافظه‌کاران شکست خود را در انتخابات پذیرفته است. از عدم توجه دولت اسکات موریسون به موضوع تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از دلایل شکست حزب محافظه‌کار و رویگردانی رای‌دهندگان از این حزب یاد می‌شود. شکست اسکات موریسون در انتخابات پارلمانی استرالیا به ۹ سال زمامداری محافظه‌کاران در این کشور پایان داد.

خبرگزاری ایرنا: نرخ تورم در یک سوم از کشورهای اروپایی تقریباً دوبرابر شده است.روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز انگلیس در گزارش این هفته خود از  بازارهای اروپایی بالا رفتن قیمت مواد غذایی و هزینه‌های زندگی را در قاره اروپا به خصوص منطقه دریای بالتیک فزاینده و افزایشی ارزیابی کرد.به نوشته این روزنامه ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا نرخ تروم بالای ۱۰درصد را در سال جاری تجربه کردند که در کشور استونی وضع به مراتب بدتر است و این نرخ به ۱۹درصد هم رسیده است.

ایران پرس: وزیر خارجه قطر عنوان کرد جمهوری اسلامی ایران آماده یک راه حل بینابین در پرونده هسته‌ای است.مذاکرات وین میان ایران و 4+1 از 11 مارس گذشته تاکنون متوقف است. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر اخیراً به تهران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.محمد بن عبدالرحمن آل ثانی روز شنبه گفت یافتن راهکار برای حل پرونده هسته‌ای ایران، باعث افزایش ثبات در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *