جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: ملاک آل سعود و امارات رضایت صهیونیست‌هاست

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که حکومت عربستان سعودی اقدام به تغییر شیوه های درسی و آموزشی خود کرد و پایه اساسی و سقف عملی تغییرات آموزشی را موضوع یهودیان صهیونیست و اسرائیل قرار داد(هرگونه مطلبی علیه صهیونیستها از شیوه های آموزشی حذف کرد)

وزارت بهداشت غزه: رژیم صهیونیستی عامدانه کودکان را ترور می‌کند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز(شنبه) با اشاره به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مراکز درمانی، گفت که بیمارستان‌های شمال نوار غزه به طور کامل تخریب شده‌اند و کودکان به طور عمدی و سازماندهی‌شده هدف قرار گرفته‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ مولداوی گزینه انتخابی غرب بعد از اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اقدام انگلیس در گسیل سلاح به مولداوی، ابتکار عمل پیشنهادی ایتالیا برای حل بحران اوکراین، تشدید حملات روسیه برای تصرف کامل دونباس، مخالفت دوباره اردوغان با الحاق فنلاند و سوئد به ناتو و گفت‌وگوی وی با جانسون، ایجاد ۱۲ پایگاه نظامی جدید روسیه در واکنش به گسترش  ناتو، قطع صادرات گاز روسیه به فنلاند، تظاهرات گسترده ضد ناتو در ایتالیا، آغاز تور آسیایی رئيس جمهوری آمریکا، تصمیم آمریکا به برقراری گفت‌وگوهای جدی با کره شمالی، هشدار چین به آمریکا درخصوص حمایت کاخ سفید  از «استقلال تبت» ، نگرانی واشنگتن از افزایش اختلافات انگلیس با اتحادیه اروپا، تأکید فرانسه و عربستان بر انجام اصلاحات ساختاری در لبنان، کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی در آستانه انحلال، انتقاد روسیه از استعمار نوین اروپا درآفریقا، برگزاری سومین دیدار علی‌اف و پاشینیان در بروکسل و تاکید مقام آمریکایی بر عدم تغییر نظام سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: وزیر امورخارجه انگلیس از برنامه لندن برای ارسال سلاح به مولداوی در برابر احتمال گسترش دامنه جنگ اوکراین به این کشور خبر داد.«لیز تراس» در گفت‌وگو با نشریه دیلی تلگرف این مطلب را بیان و ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با وجود شکست در کی‌یف، مصمم به ایجاد یک “روسیه بزرگتر” است. وی افزود، مذاکرات در زمینه ارسال سلاح به مولداوی جریان دارد تا اطمینان حاصل شود که سیستم پدافند این کشور مطابق با “استاندارد ناتو” است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه ایتالیا از ابتکار عمل پیشنهادی این کشور به سازمان ملل برای حل و فصل بحران اوکراین خبر داد.لوئیجی دی مایو، اعلام کرد که کشورش به سازمان ملل پیشنهاد تشکیل یک گروه تسهیل کننده بین المللی جهت تلاش برای دستیابی به آتش بس گام به گام در اوکراین را داده است. دی‌مایو در کنفرانس مطبوعاتی وزرای شورای اروپا در نزدیکی تورنتو گفت: «طرح صلح پیشنهادی ایتالیا، همان چیزی است که من دو روز پیش با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نیویورک مطرح کردم. این طرح شامل ایجاد یک گروه بین‌المللی تسهیل‌کننده از جمله سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری در اروپا می‌شود.

ان. اچ.کی ژاپن: با تسلیم شدن تعداد بیشتری از نظامیان اوکراینی در کارخانه فولاد سازی ماریوپل، به نظر می رسد نیروهای روسیه آماده تشدید حمله برای تصرف کامل مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین هستند. اما احتمال دارد نیروهای اوکراینی سرگرم تدارک برای ضد حمله در تمام جبهه ها باشند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد حملات موشکی این کشور موجب نابودی تجهیزات توپخانه، زاغه های مهمات و سامانه های سپر موشکی در دونتسک و در منطقه میکولائیف در جنوب اوکراین شده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور ترکیه با اشاره به گفت‌وگوهایش با سران کشورهای غربی گفت: دیپلماسی را دنبال می‌کنیم اما درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو از موضع خود عقب نشینی نمی‌کنیم.رجب طیب اردوغان در جمع خبرنگاران در خصوص رای منفی این کشور به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو اظهار داشت: مبارزه با ترور یک موضوع ساده نیست. مقابله ما با پ ک ک دنبال می شود. اتحادیه اروپا باید، پ ک ک را به عنوان یک گروه تروریستی بپذیرد، امروز می گویند که پذیرفته اند، اما گروه ی پ گ را به عنوان یک گروه تروریستی نمی شناسند.وی افزود: حتی آمریکا نیز این گروه را به عنوان فرصت می شناسد. گروههای تروریستی در کشورهای مختلف مثل آلمان، فرانسه و سوئد هر طوری بخواهند تظاهرات برگزار می کنند. این اقدامات با تضمین های دولتها انجام می گیرد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه با نخست‌وزیر انگلیس در مورد درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو تلفنی گفت‌وگو کرد. رجب طیب اردوغان و بوریس جانسون طی گفت‌وگوی تلفنی مسائل منطقه‌ای از جمله درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو و جنگ روسیه-اوکراین را مورد بررسی قرار دادند. اردوغان در این تماس تلفنی گفت که روابط سوئد و فنلاند با افراد و گروه‌های تحت هدایت پ.ک.ک/ی.پ.گ مشکل ساز است.

دویچه وله: مسکو در واکنش به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو ، اعلام کرد ۱۲ پایگاه‌ نظامی در مرزهای غربی خود تاسیس می‌کند.سرگئی شویگو ، وزیر دفاع روسیه روز جمعه  از تاسیس ۱۲ پایگاه جدید در مرزهای غربی روسیه  تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.شویگو در ملاقات با نمایندگان ارشد وزارت دفاع و ارتش “افزایش تهدیدات نظامی در مرزهای روسیه” را محکوم و آمریکا و ناتو را به تشدید تنش متهم کرد.فنلاند و سوئد روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) تقاضای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را رسما به ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ارائه دادند.

اسپوتنیک روسیه:  شرکت روسی “گازپروم” از توقف گاز این کشور به فنلاند از امروز شنبه خبر داد.از سوی دیگر، شرکت دولتی گاز فنلاند موسوم به “گازم” روز جمعه اعلام کرد که از پیش برای رویارویی با چنین وضعیتی خود را آماده کرده و شبکه جایگزینی را برای تامین گاز فنلاند راه‌ اندازی کرده است.روسیه که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با فنلاند دارد، عضویت این کشور در ناتو را یک اشتباه خواند و تأکید کرد که این به روابط دوجانبه مسکو و هلسینکی آسیب خواهد زد.

ایران پرس: مردم ایتالیا بار دیگر تظاهرات گسترده‌ای را در شهرهای بزرگ این کشور ضد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزار کردند. دولت ایتالیا چند روز پیش دستور ارسال سومین محموله نظامی به اوکراین را صادر کرد. تعدادی از تظاهرکنندگان ایتالیایی همچنین با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی ضد تحرکات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از درخواست رسمی سوئد و فنلاند برای عضویت در این سازمان انتقاد کردند.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین توقف در سفر آسیایی خود وارد کره‌جنوبی شد تا با مقام‌های این متحد واشنگتن دیدار و گفتگو کند. بایدن که خود را بیشتر بر محور توسعه همکاری‌ها در بخش فناوری ایالات متحده برنامه‌ریزی کرده، در این سفر از کارخانه سامسونگ کره جنوبی بازددید کرد. رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر شش روزه خود به کره جنوبی و ژاپن، به مسائل مرتبط با سیاست خارجی نیز خواهد پرداخت؛ حوزه‌ای که با توجه به تحولات اخیر، چه در بحران روسیه و اوکراین و چه در خصوص تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، قابل توجه خواهد بود.

خبرگزاری ایلنا: «جک سالیوان» ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد که این کشور به برقراری گفت‌وگوهای جدی با کره شمالی متعهد است و تمایل دارد تا «اقدام‌های متقابلی» را در راستای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی انجام دهد. این موضع سلیوان، به عنوان یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا، مبنی بر تمایل این کشور برای دست زدن به «اقدام‌های متقابل» در راستای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، اتفاق نادری است. 

رادیو چین:  وزارت خارجه چین از ایالات متحده خواست تا اقدامات ملموس در جهت پایبندی به شناسایی تبت به عنوان بخشی از چین اتخاذ کند و از مداخله در امور داخلی چین به بهانه موضوعات مرتبط با تبت دست بردارد.«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه اظهارات فوق را در پاسخ به اظهار نظر درباره گزارشی که از دیدار «عذرا ضیاء» معاون وزیر خارجه و هماهنگ کننده ویژه امور تبت وزارت خارجه آمریکا با «دالایی لاما» و دیدار با گروه‌های تبتی در نپال خبر می‌دهد، مطرح کرد. همچنین گزارش شده که ضیاء روز چهارشنبه گذشته با رئیس «دولت در تبعید تبت» و برخی نمایندگان تبتی در هند دیدار کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: واشنگتن از بالاگرفتن اختلافات میان انگلیس و اتحادیه اروپا که در میانه جنگ اوکراین به وحدت غرب لطمه می‌زند نگران است.رسانه‌ها در انگلیس به نقل از مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا نوشتند: واشنگتن از بالاگرفتن اختلافات میان انگلیس و اتحادیه اروپا که در میانه جنگ اوکراین به وحدت غرب لطمه می‌زند نگران است.درک شولت در مصاحبه با بی بی سی، که در رسانه‌های این کشور بازتاب یافته است اظهارداشت: نباید وحدتمان تضعیف شود.مقامات ارشد آمریکا پیشتر نیز درباره هر گونه اقدامی که صلح را در ایرلند شمالی به مخاطره اندازد به لندن هشدار دادند.

خبرگزاری ایرنا: منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد سعودی در گفت وگوی تلفنی بر لزوم انجام اصلاحات ساختاری در لبنان تأکید کردند.کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد «امانوئل مکرون» و «محمد بن سلمان» در گفت وگوی تلفنی بر لزوم اجرای اصلاحات ساختاری لازم برای برای بهبود لبنان تأکید کردند. این در حالی است که کارشناسان و صاحبنظران اقدامات کشورهای غربی و دخالت‌های آنها را باعث به وجود آمدن شرایط کنونی در لبنان می‌دانند.همچنین دو طرف در این گفت وگو در خصوص بحران اوکراین به اثرات این بحران در سطح جهانی پرداختند و همچنین عدم تعادل ایجاد شده در بازارهای انرژی و اقدامات احتمالی برای تضمین عرضه انرژی برای همه و مهار افزایش قیمت‌های جهانی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الکوثرفارسی: رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند، یکی دیگر از اعضای کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» به اپوزیسیون پیوست. غیدا ریناوی-زعبی» نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی و عضو کابینه ائتلافی این رژیم از کابینه خارج شد تا تعداد نمایندگان عضو کابینه در پارلمان به ۵۹ نفر از مجموع ۱۲۰ کنست کاهش یابد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» خبر داد که با استعفای یک نماینده دیگر از کابینه نفتالی بنت، کابینه ائتلافی نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر گردشی این رژیم وارد بحران شد. «غیدا ریناوی-زعبی» نماینده عضو حزب مرتز در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی نامه‌‎ای به بنت و لاپید فرستاده و اعلام کرده است که دیگر عضو این کابینه ائتلافی نیست.

خبرگزاری مهر :  وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه «مالی» ضمن انتقاد از سیاست استعماری جدید کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه گفت امکان ندارد روسیه بپذیرد آفریقا حوزه نفوذ انحصاری اروپا باشد. «سرگئی لاوروف» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است همکاری روسیه با این کشور آفریقایی بر روابط آن با فرانسه تأثیر بگذارد، گفت: شاهد تلاش فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای تحمیل هژمونی خود بر این یا آن منطقه در جهان هستیم اما این تلاش‌ها مورد پسند ما نیست.لاوروف توضیح داد: اتحادیه اروپا سال‌هاست که با توسعه روابط مسکو با صربستان، بوسنی و هرزگوین و دیگر کشورهای حوزه غربی بالکان مخالفت کرده است.

تی .آر.تی ترکیه:  نشست سه‌جانبه رئیس‌جمهور آذربایجان، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس شورای اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می‌شود. نشست سه‌جانبه الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا روز 22 می در بروکسل برگزار خواهد شد.شارل میشل اعلام کرد که تصمیم گرفته‌اند با هدف تهیه توافقنامه صلح، روند ملموسی آغاز کنند.

خبرگزاری فارس:  پس از ناکامی دولت آمریکا در سرنگونی دولت سوریه و عادی‌ شدن روابط دمشق با چند کشور عربی، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور سوریه می‌گوید دولت این کشور برای تغییر نظام سوریه تلاش نمی‌کند.«ایتان داس گولدریچ» معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور سوریه در دفتر امور خاور نزدیک در گفت‌‌‌‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید» گفت که آمریکا از عادی‌سازی روابط با دمشق حمایت نمی‌کند.این مقام آمریکایی تکرار اتهامات واشنگتن علیه دولت سوریه، در بخشی از این مصاحبه مدعی شد: «پس از گذشت بیش از یک دهه از جنگ، همواره بر عدم استفاده از راهکار نظامی در آن تأکید می‌کنیم. این جنگ را تنها می‌توان از طریق یک انتقال سیاسی سازگار با قطعنامه ۲۲۵۴ حل و فصل کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *