جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با همکاری با یکدیگر از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

اردوغان در دیدار با هنیه: اسرائیل بهای جنایت علیه فلسطینیان را خواهد پرداخت

تهران- ایرنا- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز (شنبه) در دیدار با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در استانبول، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی قطعا روزی بهای جنایت، ظلم و ستم علیه فلسطینیان را خواهد پرداخت.

مراسم بزرگداشت روز سعدی در ترکمنستان برگزار شد

تهران- ایرنا- روز بزرگداشت سعدی شیرازی، شاعر نامدار پارسی‌سرا با مشارکت سفارت ایران در ترکمنستان و گروه زبان فارسی دانشگاه دولتی زبان‌های خارجی دولت‌محمد آزادی، در شهر عشق‌آباد برگزار شد.

کرملین ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس متهم کرد

تهران- ایرنا- کمیته تحقیقات روسیه و کرملین روز شنبه در واکنش به کشته شدن «سیمون ارمین» خبرنگار روزنامه روسی «ایزوستیا»، ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس در حال پوشش اخبار منطقه جنگی متهم کرد.

انفجار یک خودرو در غرب کابل

تهران- ایرنا- رسانه‌های افغانستان از انفجار یک مین مغناطیسی خبر دادند که یک خودرو را در کابل هدف قرار داده بود.

Loading

 رسانه‌ها؛ حمایت قاطع بایدن از الحاق فنلاند و سوئد به ناتو و…

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  واکنش آمریکا ، کرواسی و ترکیه به درخواست رسمی  فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه بر سر پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، بازخورد تصمیم فنلاند برای پیوستن به ناتو در میان مقامات روسی، واکنش روسیه به وقوع جنگ جهانی سوم، هشدار شدیدالحن آمریکا به کره شمالی در آستانه سفر بایدن، رد پیشنهاد کمک آمریکا برای مقابله با کرونا از سوی پیونگ یانگ، توافق هسته ای ایران از محورهای طرح راهبردی اروپا و کشورهای خلیج فارس ، فرمان حکومتی سلطان عمان برای همکاری کشورش با ایران، اذعان عالی‌ترین مقام نظامی رژیم صهیونیستی به توانمندی جبهه مقاومت، آغاز عملیات مقابله با ترویسم تاجیکستان نزدیک مرز افغانستان، اذعان رئیس جمهوری نیجر به مرگ گروه 5، هشدار جدی درباره روند سوء تغییرات اقلیمی در جهان و هشدار دوباره دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص ناامنی غذایی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: قویاً از پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو حمایت می‌کنیم و با این دو کشور برای بیداری نسبت به هرگونه تهدیدهایی علیه امنیت مشترک‌مان و رویارویی با تجاوزات تلاش خواهیم کرد. جو بایدن گفت: آمریکا از حضور نظامی قوی در منطقه دریای بالتیک حفاظت خواهد کرد و به آموزش‌های نظامی در این منطقه ادامه خواهد داد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری کرواسی بار دیگر بر مخالفت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تاکید کرد.«زوران  میلانوویچ» اعلام کرد که امکان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو تا پیش از تغییر قانون انتخابات در بوسنی و هرزگوین، وجود ندارد.وی گفت که تصمیم دارد به نماینده دائم کرواسی در ناتو دستور دهد، تا زمان اصلاح قانون انتخابات، با پیوستن سوئد و فنلاند مخالفت کند. وی پیش از این نیز گفته بود که به طور رسمی نمی‌تواند به تنهایی در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تصمیم بگیرد اما آن را یک «ماجراجویی بسیار خطرناک» می‌داند.

دویچه وله: به دنبال ارائه رسمی درخواست عضویت سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است: «ما نمی‌توانیم آری بگوییم، وقتی که نهاد امور امنیتی (ناتو) پس از آن دیگر از امنیت برخوردار نخواهد بود.» اردوغان سوئد و فنلاند را متهم می‌کند، در برخورد با “سازمان‌های تروریستی” از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)  اهمال می‌کنند. او همچنین این دو کشور را متهم به توقف ارسال اسلحه به ترکیه کرده است.

یورونیوز: وزرای خارجه آمریکا و ترکیه بر سر پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مذاکره کردند.ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه به رغم مخالفت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تلاش کرد تا مواضع آنکارا را در این خصوص اندکی نرم‌تر کند.در همین راستا آنتونی بیلنکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل متحد با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود دیدار و گفتگو کرد.وزیر خارجه ترکیه در این دیدار ضمن اعلام حمایت کشورش از سیاست درهای باز ناتو و نیز درک تمایل سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی پس از تهاجم روسیه به اوکراین همچنان بر مواضع پیش‌تر اعلام شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کشورش مبنی بر نگرانی‌های امنیتی در خصوص پیوستن دو نامزد تازه به ناتو تاکید کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که واکنش این کشور به تصمیم فنلاند برای پیوستن به ناتو غافلگیر کننده خواهد بود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: واکنش روسیه به تصمیم فنلاند برای پیوستن به ناتو غافلگیرکننده خواهد بود، اما اقدامات نظامی خواهد بود. وی گفت: غافلگیر کننده خواهد بود. این برای وزارت دفاع ما است. البته تصمیم مناسب با در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل و ویژگی های چگونگی توسعه عضویت فنلاند در ناتو اتخاذ خواهد شد. بر اساس همه این پارامترها تصمیم گیری خواهد شد که البته اول از همه به ارتش بستگی دارد.

ایران پرس:­ دیمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: مسکو اجازه وقوع جنگ جهانی سوم را نمی‌دهد. دیمیتری مدودوف که در مرکز فدرال هسته‌ای «ساروف» روسیه سخن می‌گفت، اظهار کرد: تاریخ مرکز هسته‌ای ساروف برای همیشه با نام و یاد کسانی که سپر هسته‌ای را برای کشور ما ایجاد کردند، گره خورده است.معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد: زرادخانه سلاح‌های مدرن، قابل اعتماد و موثر، جاه طلبی کسانی که آماده شروع جنگ جهانی سوم هستند را از بین می‌برد.

خبرگزاری مهر : مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که این کشور آماده پاسخ به هرگونه تحرکات کره شمالی در جریان سفر بایدن به شرق آسیا است.«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در یک نشست خبری گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد احتمال آزمایش موشکی از سوی کره شمالی، از جمله آزمایش موشک دوربرد، یا یک آزمایش هسته‌ای در روزهای منتهی به سفر جو بایدن به شرق آسیا وجود دارد.سالیوان سپس گفت که ایالات متحده برای همه موارد احتمالی از جمله احتمال وقوع چنین اقدامات تحریک آمیزی در طول سفر رئیس جمهور به شرق آسیا آماده می‌شود.بایدن قرار است این هفته اولین سفر آسیایی خود را آغاز کند و از جمعه تا یکشنبه به سئول سفر خواهد کرد و از یکشنبه تا سه شنبه نیز مهمان ژاپنی‌ها خواهد بود.

ان. اچ.کی ژاپن: کره شمالی پیشنهاد کمک آمریکا برای مقابله با کرونا را بی‌پاسخ گذاشته است.کیم تائه هیو، معاون اول رئیس دفتر امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی این موضوع را روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص محوریت کمک های آمریکا برای مقابله با کرونا در کره شمالی در نشست میان رئیسان جمهور امریکا و کره جنوبی در روز شنبه گفت ممکن است آنها در مورد همکاری‌های بهداشت و سلامت عمومی گفتگو کنند اما به جزئیات نخواهند پرداخت زیرا کره شمالی هنوز پاسخی نداده است.

العالم فارسی: اتحادیه اروپا نخستین بار از راهبرد جامع خود برای روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رونمایی کرد.«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم رونمایی از این طرح گفت: «زمانی که نظم بین‌المللیِ قانون‌محور با چالش‌های قابل‌ توجه و ناامنی روبرو شده است، اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس ایستاده‌اند تا از شراکت قوی‌تر و راهبردی‌تر خود دستاورد داشته باشند.» وی اضافه کرد: «لازم است برای ایجاد ثبات در خلیج فارس و خاورمیانه و تهدیدهای امنیتی در جهان، امنیت انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و سرمایه‌گذاری با یکدیگر همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم.»

خبرگزاری تسنیم:  رسانه‌های عمانی از صدور فرمان حکومتی پادشاه این کشور برای تایید موافقتنامه همکاری با ایران در زمینه حمل و نقل دریایی خبر دادند. « هیثم بن طارق » سلطان عمان امروز  با صدور فرمانی سلطنتی موافقتنامه همکاری حمل و نقل دریایی بین کشورش و جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد.

 خبرگزاری فارس:  درحالی که اقدامات رژیم صهیونیستی تمام منطقه را در معرض تهدید قرار داده، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم مدعی شد، تل‌آویو از جِنین تا اصفهان با تهدید مواجه است. «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در دیدار با ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده جدید تروریست‌های سنتکام در غرب آسیا ادعا کرد، ارتش این رژیم با چندین جبهه و تهدید از «چاقو» (عملیات‌های استشهادی با سلاح سرد) گرفته تا برنامه هسته‌ای (ایران) و از جنین تا اصفهان روبروست.ژنرال مایکل کوریلا در غرب آسیا روز سه شنبه هفته جاری وارد فلسطین اشغالی شد. این نخستین سفر وی در مقام رئیس سنتکام به این منطقه محسوب می‌شود.

الکوثرفارسی: وزارت کشور تاجیکستان  اعلام کرد، این کشور عملیات مقابله با تروریسم را در مرزهای مشترک با افغانستان و چین آغاز کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد عملیات مذکور در استان “گورنو-بدخشان” نزدیک مرز تاجیکستان با افغانستان و چین آغاز شده است.این عملیات در پی انتشار گزارش‌هایی از درگیری‌های اخیر بین معترضان و نیروهای امنیتی در مرکز این استان با کشته شدن دست کم یک معترض توسط پلیس آغاز شد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری نیجر با اذعان به مرگ گروه ۵ (گروه کشورهای ساحل) با انتقاد از فرانسه، گفت: خروج فرانسوی ها از مالی در حالی که یک شریک اصلی محسوب می‌شوند، ما را از هماهنگی اقداماتمان باز می‌دارد و انزوای مالی در غرب آفریقا برای این منطقه بد است.«محمد بازوم» در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه‌های «لا کروا در نیامی پایتخت نیجر، از نیروهای فرانسوی و اروپایی خواستار پایبندی گسترده‌تر و محکم‌تر علیه گروه‌های تروریستی در منطقه ساحل شد.

او تاکید کرد که، گروه ۵ که مالی به تازگی خروج خود از آن را اعلام کرده به پایان کار خود رسیده است و با این اوضاع «گروه ۵ مرده است.»گروه ۵  در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد در سال ۲۰۱۷ نیروهای مشترک ضد تروریستی خود را راه اندازی کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:  دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی گفت: امسال شاهد آن هستیم که رکورد میزان اسیدی بودن و گرمای آب‌های اقیانوسی در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. «پیتری تالاس»  گفت: در حال حاضر، تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین چالش برای بشریت در قرن کنونی است. در آینده نزدیک، همه گیری کووید-۱۹ پایان خواهد یافت و امیدواریم جنگ اوکراین نیز به زودی پایان یابد و به چالش اصلی، یعنی تغییرات اقلیمی پرداخته شود.

رادیو چین: دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار اقدام هماهنگ بین المللی در مورد ناامنی غذایی شد.آنتونیو گوترش در یک نشست وزیران درباره گرسنگی جهانی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که تعداد افراد مبتلا به ناامنی شدید غذایی تنها در 2  سال دو برابر شده است. – از 135 میلیون قبل از همه گیری به 276 میلیون امروز، با بیش از نیم میلیون نفر در شرایط قحطی – افزایش بیش از 500 درصدی از سال 2016.او گفت: این ارقام ترسناک هم به عنوان علت و هم به عنوان معلول به طور جدایی ناپذیری با تضاد و ناسازگاری پیوند دارد. اگر ما به مردم غذا ندهیم، تضاد را تغذیه خواهیم کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *