جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

 رسانه‌ها؛ اعزام نظامیان تازه ‌نفس آمریکایی به اروپا و…

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصمیم پنتاگون برای اعزام  بیش از ۱۰ هزار سرباز تازه‌نفس به اروپا، هشدار مسکو به ناتو درخصوص استقرار تسلیحات هسته ای در نزدیکی مرزهای روسیه، گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌‌های اوکراین، واکنش پوتین به پیوستن فنلاند به ناتو ، استقبال آمریکا و واکنش سرد  ترکیه به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، حمایت قاطع نروژ از عضویت فنلاند و سوئد، دیدار رهبر جمهوریخواهان آمریکا با زلنسکی، برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان، هشدار امارات به آمریکا درباره عواقب احتمالی فشار بر اوپک، سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، تاکیدگروه هفت بر راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران ، خیز ترکیه برای وحدت دولت‌های ترک، درخواست علی‌اف از ترکیه برای  بازسازی  قره‌باغ، انتقاد عمران خان از نقش آمریکا در بحران اقتصادی پاکستان، حضور ناو جنگی چین در نزدیکی سواحل غربی استرالیا و توقف صادرات گندم  از سوی هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا طی دستوری اجازه صادر کرد تا ۱۰۵۰۰ نیرو به اروپا اعزام شوند و جایگزینی بخشی از نیروهایی باشند که قبلا در اروپا مستقر شده بودند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در اظهاراتی به خبرنگاران گفت که این نیروها در ماه‌های آینده مستقر خواهند شد و افزود که وضعیت نیروهای آمریکا در اروپا بدون تغییر باقی خواهد ماند. کربی بیان داشت: اینها اقدامات دائمی نیستند. این حرکت‌ها هدفشان پاسخ به جو امنیتی فعلی است. وی افزود: علاوه بر این، این نیروها قرار نیست در اوکراین بجنگند، بلکه از دفاع مستحکم کشورهای متحد با یکدیگر در ناتو حمایت خواهند کرد.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به تسلیحات هسته ای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه پاسخ مناسب خواهد داد.الکساندر گروشکوه گفت: اگر ناتو سخنان خود را در مورد امکان نزدیک‌تر کردن تسلیحات هسته‌ای به مرزهای روسیه عملی کند، لازم است با اتخاذ تدابیر احتیاطی مناسب به اقدامات آنها پاسخ داده شود. گروشکو اظهار داشت: ناتو متعهد شده است که سیاست هسته ای خود را تغییر ندهد و وضعیت نیروهای هسته ای خود را تغییر ندهد و تا همین اواخر هم به آن پایبند بود. در عین حال می بینیم که اخیرا اظهارات بیشتری مبنی بر آمادگی ناتو برای کنار گذاشتن این تعهد نیز بیشتر شده است.

یورونیوز: لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه برای اولین بار از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند.به گفته مقامات پنتاگون در این تماس که از سوی لوید آستین برقرار شده بود و حدود یک ساعت به طول انجامید، وزیر دفاع آمریکا بر برقراری آتش‌بس فوری در اوکراین تاکید کرده است.

خبرگزاری ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت وگو با «سالی نینیستو» همتای فنلاندی خود اعلام کرد، پیوستن (این کشور) به ناتو یک “اشتباه” است.پوتین در این گفت وگو تاکید کرد که پایان دادن به سیاست سنتی بی‌طرفی نظامی یک اشتباه است زیرا هیچ تهدیدی برای امنیت فنلاند وجود ندارد. از سوی دیگر سالی نینیستو رئیس جمهور فنلاند روز شنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که حمله مسکو به اوکراین، فضای امنیتی را برای این کشور اسکاندیناوی تغییر داده است.

دویچه وله: عضویت فنلاند و سوئد در ناتو با استقبال آمریکا و ملاحظه ترکیه مواجه شد. دیروز شنبه در خاتمه اجلاس وزیران خارجه هفت کشور صنعتی (گروه هفت) در شمال آلمان ، دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو ناتو دیدار و درباره عضویت سوئد و فنلاند رایزنی کردند. رئیس جمهوری ترکیه، پیش از این گفته تحولات مرتبط با سوئد و فنلاند را با دقت دنبال می‌کند اما نگاه مثبتی به تقاضای عضویت آنها در ناتو ندارد.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه نروژ با انتقاد از موضع ترکیه در مخالفت با مسئله عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو، اعلام کرد که کشورش تمام قد در قبال تصمیم این دو کشور همسایه خود در شمال اروپا ایستاده است.«آنیکن هویتفلد» وزیر خارجه نروژ در این باره گفت: نمی‌دانیم که منظور ترکیه واقعاً چیست، اما از دیدگاه نروژ، چنانچه فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست عضویت در ناتو بگیرند، ما صد در صد پشتیبان آنها هستیم.

رادیو چین: در بحبوجه درگیری اوکراین با روسیه، شماری از قانونگذاران ارشد آمریکا با رئیس جمهور اوکراین ملاقات کردند.«میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنای ایالات متحده  به همراه دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه در سفری اعلام‌نشده از کی‌یف دیدار و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.مک کانل به «رند پل» سناتور جمهوریخواه فشار می آورد تا به مخالفت خود با بسته کمکی ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین پایان دهد، بسته‌ای که از حمایت قاطع هر دو حزب اصلی ایالات متحده برخوردار است.

العالم فارسی: روند رای‌گیری بیست و چهارمین دوره انتخابات سراسری پارلمانی لبنان صبح امروز (یکشنبه) آغاز شد.درهای مراکز رای گیری از صبح امروز در بیست و چهارمین دوره پارلمانی لبنان برای تعیین 128 نماینده این کشور به روی مردم باز شد.مراکز رای گیری درهای خود را در 15 حوزه انتخاباتی به روی رای دهندگان لبنانی باز کردند. این مراکز تا ساعت هفت عصر بسته می شوند و پس از آن شمارش آرا آغاز می شود. این انتخابات از آن جهت اهمیت دو چندان دارد که با توجه به نظام حکومتی جمهوری/ پارلمانی در لبنان، پارلمان سرنوشت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آینده این کشور را نیز رقم خواهد زد. هم اکنون جریان 8 مارس که نزدیک به حزب الله است، 72 کرسی در پارلمان لبنان دارد و در مقابل جریان 14 مارس که مخالفان حزب الله و جریان مقاومت را شامل می‌شوند 48 کرسی را به خود اختصاص داده اند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر انرژی امارات هشدار داد، اگر در کار اوپک اختلال ایجاد کنید، لازم است مراقب آن چه دنبال آن هستید باشید. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات هشدار داد، اگر در کار اوپک اختلال ایجاد کنید، لازم است مراقب آن چه دنبال آن هستید باشید، زیرا با وجود بازاری آشفته باید در انتظار افزایش ۲۰۰ یا ۳۰۰ درصدی بهای نفت باشید که جهان نمی‌تواند آن را تحمل کند. المزروعی افزود، بی ثباتی شدید بازار به دلیل عرضه و تقاضا نیست بلکه به این دلیل است که برخی نمی‌خواهند نفت خام خاصی را بخرند و برای خریداران رفتن از بازاری به بازار دیگر زمان می‌برد. دیدگاه تحریم کردن نفت خاصی بدون توجه به انگیزه‌های پشت آن خطرناک است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس رژیم صهیونیستی به امارات سفر می‌کند.دفتر «اسحق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی از سفر وی به امارات برای دیدار با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» رئیس جدید این کشور خبر داد.وی قرار است امروز -یکشنبه- عازم امارات شود. این دومین سفر رییس رژیم صهیونیستی به امارات خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه گروه ۷ طی بیانیه‌ای حمایت خود از احیای برجام را اعلام و راه حل دیپلماتیک را بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانستند.وزرای خارجه گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به جی 7 پس از پایان نشست سه روزه خود در آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کردند: ما بر حمایت خود از احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مجددا تاکید می‌کنیم. راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

تی .آر.تی ترکیه: فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات ترکیه در چهارمین نشست وزیران و مسئولین رسانه و اطلاع‌رسانی سازمان دولت‌های ترک در استانبول گفت: رخدادهای سال‌های اخیر در جغرافیای ترک و اطراف آن، بار دیگر ثابت کرد که وحدت دولت‌های ترک چقدر ضروری و حیاتی است. وی تاکید کرد: ترکیه یک مدل ارتباطی دارد که از روابط عمومی گرفته تا دیپلماسی عمومی، از مبارزه با اطلاعات نادرست تا مدیریت بحران، از منظر منافع عمومی تا تنظیم حوزه رسانه‌ای بسیار موفق است.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه دولت و مردم ترکیه از روز اول تا آخرین روز جنگ دوم قره‌باغ در کنار آذربایجان بوده‌اند، تاکید کرد این حمایت آنکارا را فراموش نمی‌کنیم و با آنها قره‌باغ را می‌سازیم. الهام علی‌اف طی سخنانی در مراسم افتتاحیه فرودگاه ریزه-آرتوین با بیان اینکه بیانیه شوشا روابط ترکیه و آذربایجان را به سطح اتحاد رساند، گفت: هم دوست، هم برادر هستیم و دیگر رسما متحد هم هستیم. این سیاست ارثی است که از اجدادمان رسیده است. وی با تاکید بر اینکه حمایت ترکیه در جنگ قره‌باغ را فراموش نخواهند کرد، افزود: با ترکیه برای بازسازی قره‌باغ همکاری می‌کنیم.

الکوثرفارسی: نخست وزیر سابق پاکستان ضمن انتقاد از بی تحرکی دولت این کشور در برابر مشکلات اقتصادی، از رد پای آمریکایی ها در تشدید این بحران پرده برداشت.عمران خان با اشاره به  شرایط سیاسی – اقتصادی پاکستان و انتقاد از عملکرد دولت جدید این کشور گفت، اگر توطئه آمریکایی موفق شود، وضعیت اقتصادی پاکستان  شکننده تر خواهد بود. عمران خان با اشاره به کاهش ارزش روپیه، دولت جدید پاکستان را دست نشانده خواند و دولتمردان را به بی تحرکی در برابر سقوط ارزش پول ملی متهم کرد.عمران خان  که در ماه آوریل با رای احزاب مخالف در پارلمان پاکستان از سمت نخست وزیری کنار رفت، این اقدام را کودتای سیاسی آرام در پارلمان با محوریت آمریکا و همدستی گروه های سیاسی مخالف حزب تحریک انصاف  می داند.  

خبرگزاری فارس: مقام‌های استرالیایی خبر دادند که یک ناو جنگی چینی در نزدیکی سواحل غربی استرالیا ردیابی شده است.«پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا گفت که حضور این ناو جنگی چینی در نزدیکی سواحل غربی، نمایش تجاوزگری است.منابع خبری اعلام کردند که این ناو جنگی که قابلیت‌های اطلاعاتی نیز دارد، تا نزدیکی مواقع نظامی استرالیا  نیز حرکت کرده‌ است. چندی پیش «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا اعلام کرده بود که ساخت پایگاه نظامی چین  در جزایر سلیمان خط قرمز استرالیا و آمریکاست.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت هند با اشاره به بالا رفتن بهای گندم، صادرات گندم از هند را برای تضمین عرضه با ثبات در داخل کشور ممنوع کرد. در پی جنگ اوکراین، بهای گندم در سراسر جهان بالا رفته است.دولت هند اعلام کرده که صادرات گندم از این کشور فورا متوقف خواهد شد تا تامین باثبات گندم برای مصرف داخلی تضمین شود.هند دومین تولید کننده گندم در جهان است .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *