جدیدترین مطالب

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

أحدث المقالات

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

سومالی در جامعه شرق افریقا: چشم‌انداز و چالش‌ها

پیوستن سومالی به جامعه شرق افریقا مزیت‌های سیاسی و اقتصادی را برای این کشور فراهم کرده که می‌تواند به سیاستمداران این کشور کمک کند تا عادی‌سازی وضعیت سومالی در نظام بین‌الملل را در ادغام‌های منطقه‌ای پیگیری کند. اما چگونه توانسته اعتبار بین‌المللی ازدست‌رفته خود را احیا کند؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ تصویب کمک‌های جدیدآمریکا برای اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصویب کمک ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین در مجلس نمایندگان،انتقاد چین از کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین،گفتگوی تلفنی روسای چین و فرانسه،هشدار چین به کشتی جنگی آمریکایی هنگام عبور از تنگه تایوان، گزارش نهاد اطلاعاتی آمریکادرباره جنگ اوکراین، واکنش لاوروف به انتقال دارایی های مسدود شده روسیه به اوکراین از سوی غرب، تاکید دوباره مسئول سیاست خارجی اروپابر حمایت از اوکراین، تمرکز حملات روسیه بر منطقه دریای سیاه،اعلام تلفات روسیه از سوی منابع اوکراینی، سفر نخست وزیر انگلیس به فنلاند و سوئد بامحوریت ناتو،پیوستن نظامیان آمریکایی به رزمایش مشترک ناتو در قطب شمال،هشدار مقامات اروپایی به لندن درباره اقدامات یکجانبه در لغو توافقات برگزیت،تشدید تنش در روابط مسکو و تل‌آویو، ادامه بحران در سریلانکا، لفاظی نفتالی بنت بعداز آغاز رزمایش موسوم به ارابه های آتش، دیدار «انریکه مو» با علی باقری در تهران وافزایش بهای نفت در بازار‌های جهانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: درحالی که فشارهای همه جانبه کشورهای غربی علیه روسیه در قبال بحران اوکراین ادامه دارد، مجلس نمایندگان آمریکا کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را مصوب کرد. رسانه‌های آمریکایی صبح روز سه شنبه (امروز به وقت تهران) گزارش دادند که مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمک‌ حدود ۴۰ میلیارد دلاری این کشور به اوکراین را تصویب کرد و آن را به مجلس سنای آمریکا ارجاع داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری چین از دخالتهای آمریکا و کمک‌رسانی به اوکراین در بحبوحه حمله روسیه به این کشور انتقاد کرد. شی جین پینگ درعین حال گفت پکن روش خود را در پیگیری مذاکرات صلح در پیش گرفته است و از کشورهای اروپایی در حفظ صلح اروپا به روش خودشان حمایت می‌کند. رئیس جمهوری چین همچنین خطاب به اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت: طرف اروپایی باید مسئولیت‌پذیری تاریخی و هوشمندی سیاسی خود را نشان دهد

رادیو چین: شی جین پینگ، رییس جمهور با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود تلفنی گفتگو کرد.شی جین پینگ در این تماس خاطرنشان کرد:پکن مایل است در کنار پاریس با حفظ مبادلات دوجانبه در سطوح مختلف، برای پیشبرد توسعه سالم مناسبات دو کشور و حفاظت از صلح و ثبات جهان تلاش کند.رییس جمهور چین تاکید کرد: باید اولویت‌های همکاری چین و فرانسه در پنج سال آینده را از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه برنامه‌ریزی کنیم

العالم فارسی:  ارتش چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که یک کشتی جنگی آمریکایی را که از تنگه حساس تایوان عبور کرده بود، زیر نظر گرفته و به آن هشدار داده است؛ اقدامی که اندکی پس از رزمایش‌های چین در نزدیکی جزیره تایوان انجام شد.ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد رزمناو مجهز به سیستم موشکی هدایت‌شونده «یواس‌اس پورت رویال» روز سه‌شنبه عبوری معمول از تنگه تایوان را «بر اساس قوانین بین‌المللی» از طریق آب‌های بین المللی انجام داد که دومین ماموریت از این دست در دو هفته گذشته بوده است.

دویچه وله: آژانس اطلاعات نظامی آمریکا می‌گوید در جنگ اوکراین “وضعیت پات” حاکم است و پیشروی‌های روسیه در دونباس پایان جنگ نیست.اسکات بریر، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) می‌گوید، در جنگ اوکراین “وضعیت پات” حاکم شده است، به این معنی که روس‌ها برنده نشده‌اند و اوکراینی‌ها هم نباخته‌اند.

اسپوتنیک روسیه: لاوروف به ایده رئیس دیپلماسی اروپایی برای انتقال دارایی های مسدود شده روسیه به اوکراین به منظور پرداخت هزینه بازسازی پس از پایان عملیات ویژه، واکنش نشان داد. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه ایده جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انتقال دارایی های مسدود شده روسیه به اوکراین را دزدی خواند.لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “دزدی که آنها حتی سعی نمی کنند آن را پنهان کنند.”وی خاطرنشان کرد که برای غرب، چنین اقداماتی در حال حاضر به یک عادت تبدیل شده است.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مصرانه تاکید کرد که این اتحادیه در حال جنگ با روسیه نیست بلکه تنها در حال دفاع از اوکراین است. وی در حاشیه نشست وزیران خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا در فلورانس ایتالیا گفت: من اصلا از این داستان غرب علیه روسیه یا غرب علیه بقیه خوشم نمی‌آید. مسئلهٔ غرب نیست. مسئلهٔ منشور سازمان ملل است. مسئلهٔ حق حاکمیت ملت‌ها و احترام به مرزهای همسایگان است که نباید با زور جابه‌جایشان کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروهای روسیه برای در دست گرفتن کنترل مناطق کلیدی در جنوب اوکراین در حال افزایش حملات هوایی خود هستند. جنگ در بنادر و جزایر در منطقه دریای سیاه متمرکز شده است اما در عین حال، آنها با مقاومت شدید روبرو شده اند. شهردار شهر بندری اودسا می گوید در یک حمله موشکی یک نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. مقامات می گویند هفت موشک به یک مرکز خرید و یک انبار اصابت کرد.

آناتولی  ترکیه: ستاد کل ارتش اوکراین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:ازآغاز حمله روسیه تاکنون (24 فوریه تا 10 مه)، 26 هزار سرباز روسیه کشته و 199 فروند جنگنده، 158 فروند بالگرد و 1170 عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است.

خبرگزاری ایلنا: نخست وزیر بریتانیا امروز- چهارشنبه برای بررسی طرح الحاق فنلاند و سوئد به ناتو به دو کشور سفر می‌کند.بوریس جانسون پیش از تصمیم گیری برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به این دو کشور سفر می‌کند. سخنگوی جانسون گفت: «ما از پتانسیل دموکراسی در دو کشور برای تصمیم‌گیری درباره اموری مانند عضویت در ناتو حمایت می‌کنیم».

خبرگزاری مهر : نظامیان آمریکایی به رزمایش مشترک ناتو در قطب شمال پیوستند.مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که نظامیان این کشور با هدف تقویت عملکرد نیروها در محیط قطب شمال به همراه دیگر متحدان ناتو در رزمایشی مشترک در نروژ شرکت کردند. ۷۰۰ نظامی آمریکایی از ایالت آلاسکا برای انجام مانورهای مشترک با سایر متحدان ناتو به عنوان بخشی از رزمایش واکنش سریع وارد نروژ شدند.طبق گفته مقامات نظامی آمریکا و نروژ، هدف از این رزمایش افزایش همکاری و تقویت عملکرد نیروها در محیط قطب شمال است و تحریک مسکو در دستورکار نیست.

خبرگزاری تسنیم: بعد از اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه لندن می‌خواهد بخش‌های وسیعی از پروتکل ایرلند شمالی را به دلیل عدم توافق با اروپا لغو کند، مقامات این اتحادیه به انگلیس درباره اقدامات یکجانبه هشدار دادند. مناقشات پسا برگزیت بخصوص درباره پروتکل ایرلند شمالی همچنان هر از چند گاهی منجر به تنش هایی بین لندن و بروکسل می شود و حل نشده باقی مانده است. لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته اعلام کرد که می خواهد به مقررات گمرکی با اتحادیه اروپا درباره ایرلند شمالی خاتمه دهد. وزارت خارجه انگلیس وضعیت را بسیار جدی ارزیابی کرده است.

الکوثرفارسی: در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و روسیه، «آناتولی ویکتوروف» سفیر این کشور در فلسطین اشغالی، پس از آن که نمایندگان کنست از عملیات نظامی روسیه در اوکراین انتقاد کردند، پارلمان رژیم صهیونیستی را ترک کرد.رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که «آناتولی ویکتوروف» سفیر روسیه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دیروز (سه‌شنبه) پس از حمله لفظی اعضای کنست به روسیه به دلیل کارزار نظامی آن در اوکراین، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را با عصبانیت ترک کرد.

خبرگزاری ایرنا: بعد از استعفای نخست وزیر و بحرانی شدن اوضاع در سریلانکا، وزارت دفاع این کشور به نیروهای مسلح دستور داد به روی افرادی که اموال عمومی را غارت می کنند یا به دیگران آسیب می رسانند، شلیک کنند. «گوتابایا راجاپاسکا» رئیس جمهوری سریلانکا از مردم این کشور خواست آرامش خود را حفظ کنند و از خشونت و انتقام جویی علیه دیگران صرف نظر از وابستگی های سیاسی خودداری کنند.درپی درگیری های روز دوشنبه بین معترضان طرفدار دولت و گروه های ضد دولتی که منجر به کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ تن شد، وقایع خشونت باری در سریلانکا روی داده است.

تی .آر.تی ترکیه: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد، خواهان جنگ نبوده، اما برای هر سناریویی آماده است.بنت به همراه بنی گانتز وزیر دفاع، رزمایش نظامی موسوم به “ارابه‌های آتش” را که توسط ارتش اسرائیل آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت، مورد بررسی قرار داد.بنت ضمن کسب اطلاعات از مقامات ارتش در مورد این رزمایش، اظهار داشت، رزمایش “ارابه‌های آتش” یکی از طولانی‌ترین رزمایش‌های تاریخ ارتش اسرائیل ادامه دارد. ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای هر سناریویی آماده‌ایم.

ایران پرس: انریکه مو را معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگوهای وین در سفر به تهران با علی باقری مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات وین دیدار و گفتگو کرد.مو را دیروز در صفحه شخصی خود نوشت: بار دیگر برای دیدار با علی باقری کنی و دیگر مقامات ایرانی در خصوص مذاکرات وین و سایر موضوعات راهی تهران هستم. وی افزود: کار بر روی حل اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات ادامه دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک و ۹۴ صدم درصد افزایش، ۱۰۴ دلار و ۴۱ سنت معامله شد.بر اساس آمار پایگاه اینترنتی «اویل پرایس»، در معاملات روز چهارشنبه ۱۱ مه ۲۰۲۲ ساعت ۰۸:۳۰ به وقت تهران، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) برای تحویل در ماه ژوئن، با یک و ۸۱ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز سه شنبه (۹۹ دلار و ۷۶ سنت)، به ۱۰۱ دلار و ۵۸ سنت رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *