جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: ملاک آل سعود و امارات رضایت صهیونیست‌هاست

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که حکومت عربستان سعودی اقدام به تغییر شیوه های درسی و آموزشی خود کرد و پایه اساسی و سقف عملی تغییرات آموزشی را موضوع یهودیان صهیونیست و اسرائیل قرار داد(هرگونه مطلبی علیه صهیونیستها از شیوه های آموزشی حذف کرد)

وزارت بهداشت غزه: رژیم صهیونیستی عامدانه کودکان را ترور می‌کند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز(شنبه) با اشاره به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مراکز درمانی، گفت که بیمارستان‌های شمال نوار غزه به طور کامل تخریب شده‌اند و کودکان به طور عمدی و سازماندهی‌شده هدف قرار گرفته‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ بسته جدید 150 میلیون دلار کمک دفاعی آمریکا به اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: عربستان به دنبال اخراج کارگران یمنی در قالب پرونده تبادل اسرا، بیانیه شورای امنیت در حمایت از راه حل مسالمت آمیز در اوکراین، مخالفت آمریکا با گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، شکست سنگین حزب جانسون در انتخابات انگلیس، هشدار آمریکا نسبت به آزمایش هسته‌ای قریب‌الوقوع کره‌شمالی، تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات آخرین نظامیان ماریوپل، نگرانی استرالیا از توافقنامه امنیتی جزایر سلیمان با چین، سبقت ۴ رقیب مدعی از اردوغان، بسته جدید 150 میلیون دلار کمک دفاعی آمریکا به اوکراین، اقدام تهدیدآمیز روسیه علیه ژاپن و آمریکا، گاف جدید رئیس جمهور آمریکا درباره ایران، افزایش قیمت نفت به 113 دلار و هشدار حماس به تل‌آویو درباره احتمال وقوع درگیری فراگیر در فلسطین اشغالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» گفت، پرونده اسرا، انسانی است و نباید مشمول هیچ گونه محاسبات سیاسی شود. وی افزود، کسانی که عربستان سعودی به عدن فرستاده کارگر بوده‌اند نه اسیر؛ رفتارهای سعودی عمدی و حاوی نیت‌های خبیثانه است. المرتضی ادامه داد، عربستان سعودی از خلال ابتکارات بشردوستانه غیرواقعی در تلاش است که وجهه خود را بهبود ببخشد. این کشور همچنین سعی دارد تهمت بکارگیری استفاده از عناصر خارجی در ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به این نیروها نسبت دهد. وی تأکید کرد، پرونده اسرا از پرونده‌های اعتمادساز است و هرگونه اخلالی در آن بر پرونده‌های دیگر نیز تأثیر می‌گذارد. این رفتارهای سعودی منجر به سنگ‌اندازی در پرونده مذکور می‌شود. المرتضی از آمادگی صنعاء برای پایان کامل پرونده تبادل اسرا خبر داد و گفت، کمیته امور اسرا در صنعاء فقط در زمینه امور اسرای جنگی کار می‌کند. وی به شبکه «المسیره» هم گفت، عربستان به دنبال تجمیع کارگران یمنی و خارجی و اخراج آنها از کشورش در قالب ابتکارهای ویژه تبادل اسراست.

برگزاری ایرنا: شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد حمایت قوی خود را از تلاش های آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز در اوکراین اعلام می‌کند. شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل خواسته است که پس از تصویب این بیانیه، به شورای امنیت (در مورد وضعیت اوکراین) توضیح دهد. این شورا از شرایط صلح و امنیت اوکراین به شدت ابراز نگرانی و یادآوری کرده است که تمام اعضا بر اساس منشور سازمان ملل متعهد شده اند اختلافات خود را با اتکا به روش های مسالمت آمیز حل کنند. دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با اعلام اینکه سومین عملیات خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل اوکراین در حال انجام است، اظهار داشت: جنگ در اوکراین بحرانی ایجاد کرده است که بازارهای جهانی انرژی را تخریب و سیستم های مالی را مختل می‌کند.

العالم فارسی: وزارت خارجه آمریکا شب گذشته (جمعه) گزارش‌ها مبنی بر طرح گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم موقت صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه «سی ان ان» گفت: سیاست دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدا واضح بود و ما به شدت با گسترش شهرک‌سازی‌ها مخالفیم. پورتر در این خصوص افزود: «این امر به افزایش تنش‌ها و از بین رفتن اعتماد بین دو طرف منجر خواهد شد؛ طرح اسرائیل برای گسترش شهرک‌سازی‌ها شدیداً به امکان رسیدن به راه‌حل دودولت ضرر آسیب می‌زند». این اظهارات در حالی از سوی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شد که دو گذشته (پنجشنبه)، دولت موقت رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که شورای عالی برنامه‌ریزی تل‌آویو،جلسه‌ای با هدف تصویب یک طرح شهرک‌سازی جدید تشکیل خواهد داد.

خبرگزاری صدا و سیما: نتایج اولیه انتخابات محلی انگلیس، نشان می‌دهد حزب محافظه کار به ریاست بوریس جانسون نخست وزیر این کشور، متحمل شکست سنگین شد. این حزب، ۳۵ کرسی را در شورا‌های محلی از دست داد و حزب کارگر یک کرسی و حزب لیبرال دموکرات ۲۷ کرسی جدید به دست آوردند. این نتایج انتخابات در انگلیس، تحت تاثیر افزایش هزینه معیشت در این کشور به دست می‌آید. جریمه شدن بوریس جانسون به علت نقض تدابیر پیشگیرانه مربوط به مقابله با همه گیری کرونا، از جمله دیگر دلایل شکست حزب محافظه کار در این انتخابات است. هنوز نتایج کامل انتخابات در ۳۲ منطقه لندن اعلام نشده است، اما آمار‌های اولیه حاکی از پیروزی حزب کارگر در بعضی مناطق پایتخت انگلیس است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه کره‌شمالی احتمالا برای یک آزمایش هسته‌ای در همین ماه آماده می‌شود که اولین اقدام آن از سال ۲۰۱۷ خواهد بود، بار دیگر پیشنهاد مذاکره را تکرار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بیانیه وزارت خارجه آمریکا در شرایطی منتشر می‌شود که نگرانی واشنگتن از تحرکات موشکی کره‌شمالی که از ژانویه امسال ۱۴ آزمایش تسلیحاتی داشته است، افزایش می‌یابد.جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده اینطور برآورد می‌کند که جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) سایت پونگی‌ری خودش را آماده می‌کند و ممکن است همین ماه برای انجام یک آزمایش آماده شود.این سخنگو گفت: این ارزیابی با بیانیه‌های عمومی اخیر خود جمهوری دموکراتیک خلق کره همخوانی دارد. ما این اطلاعات را با متحدان و شرکایمان به اشتراک گذاشته‌ایم و همچنین هماهنگی نزدیک با آنها را ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری ایلنا: همزمان با خروج غیرنظامیان بیشتری از کارخانه فولاد «آزوفستال»، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرده است که تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات نظامیانی که در این کارخانه در حال نبرد هستند، در جریان است. نظامیانی که در این کارخانه در حال نبرد هستند، سوگند خورده‌اند که تسلیم نشوند و مقام‌های اوکراین نگران هستند که نیروهای روسیه تا امروز -شنبه- که مسکو پیروزی اتحاد شوروی سابق در برابر آلمان نازی را جشن می‌گیرد، تمامی این مدافعان را از بین ببرند. اوکراین روز گذشته ‌اعلام کرد که ۵۰ غیرنظامی از این کارخانه که هفته‌ها است تحت محاصره قرار دارد خارج شده‌اند و روسیه را متهم کردند که آتش‌بسی را که اجازه می‌داد تعداد بیشتری از این کارخانه خارج شوند را نقض کرده است.

خبرگزاری مهر : «ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا در دیدار با همتای خود از جزایر سلیمان درباره پیمان امنیتی اخیر همسایه شمال شرقی خود با چین، گفتگو کرد. دفتر وزیر خارجه استرالیا در همین رابطه در بیانیه‌ای اعلام کرد: کانبرا در بیان احترام خود به تصمیم گیری مستقل جزایر سلیمان ثابت و شفاف عمل کرده است، با این حال ما نگرانی عمیق خود را در مورد توافقنامه امنیتی این جزایر با چین، از جمله عدم شفافیت در توافق یادشده را، تصریح کرده ایم. دفتر ماریس پین همچنین در ادامه افزود که این دو توافق کردند که استرالیا همچنان شریک امنیتی طولانی مدت برای جزایر سلیمان باشد و جزایر یادشده میزبان پایگاه نظامی خارجی از جایی دورتر از ۲ هزار کیلومتر از سواحل شمال شرقی استرالیا نباشد. استرالیا پیشتر نگرانی خود را نسبت به توافق امنیتی منعقد شده بین پکن و جزایر مذکور ابراز کرده و چین را متهم به ساخت پایگاه نظامی در این کشور نموده بود.

خبرگزاری تسنیم: بر اساس تازه ترین نظرسنجی‌ها، چهار تن از سیاستمداران ترکیه، در شرایطی هستند که در صورت نامزد شدن، می‌توانند اردوغان را شکست دهند. ائتلاف گسترده ای متشکل از 6 حزب مخالف اردوغان، به دنبال آن است تا در سال 2023 میلادی، هر طور شده، رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و شریک او یعنی دولت باغچلی رهبر حزب راست افراطی حرکت ملی را از قدرت کنار زنند. نامزدهای اصلی و مورد نظر شرکت های بزرگ نظرسنجی، عبارتند از: 1.کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق. 2.مرال آکشنر رهبر حزب خوب. 3.منصور یواش شهردار آنکارا (مورد حمایت کلیچدار اوغلو و آکشنر). اکرم امام اوغلو شهردار استانبول (مورد حمایت کلیچدار اوغلو و آکشنر).

آناتولی  ترکیه:  جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کمک‌های دفاعی به اوکراین که همچنان درگیر جنگ است، ادامه دارد. وی با بیان اینکه حمایت 150 میلیون دلاری دفاعی جدید آمریکا نشانه حمایت آشکار از اوکراین علیه روسیه است، افزود: بسته جدید شامل مهمات توپخانه‌ای، سیستم های راداری و تجهیزات مشابه خواهد بود. بایدن خاطرنشان کرد: مهم است بسته دفاعی 33 میلیارد دلاری اوکراین در اسرع وقت به تصویب کنگره برسد تا حمایت‌هایی که قرار است به کی‌یف ارائه شود، به تاخیر نیافتد.

تی .آر.تی ترکیه: در حالی که روابط روسیه و ژاپن پس از تحریم‌های اعمال شده علیه اوکراین به دلیل حملات آنها وارد دوره پرتنشی شد، اقدامی از سوی مسکو برای افزایش تنش در منطقه انجام شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آخرین نسخه سامانه موشکی ضد زیردریایی با موفقیت در دریای ژاپن آزمایش شده است. خاطرنشان شد این موشک که با سامانه «اوتوت» از یک کشتی جنگی از نوع کوروت در ناوگان اقیانوس آرام روسیه پرتاب شد، با دقت به هدف تعیین شده زیر آب اصابت کرده است. اقدام مسکو به عنوان تهدیدی برای ژاپن و آمریکا بزرگترین متحد آن در منطقه اقیانوس آرام تعبیر شد. موشک‌های پرتاب شده با سامانه «اوتوت» که برد شلیک آن تا 50 کیلومتر است، می‌توانند اهدافی را در عمق 800 متری دریا مورد اصابت قرار دهند.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جمع کارکنان کارخانه یونایتد پرفورمنس متالز در همیلتون در اوهایو باز هم گاف داد و گفت که در دوران کاری خود، ۵۰ بار به ایران و عراق و افغانستان سفر کرده است.وی گفت: من بیش از ۵۰ بار داخل و خارج از افغانستان، ایران و عراق بودم، منظورم عراق است، ۵۰ بار، ۴۸ بار و هم‌اکنون همین کار‌ها را در اوکراین انجام داده‌ایم و در آنجا بوده‌ایم. به شما بگویم که تفاوت بسیار بزرگ و خارق العاده‌ای به وجود آورده‌اید.ستاد انتخاباتی خود بایدن نیز اعلام کرده است که تعداد سفر‌های بایدن به عراق و افغانستان ۲۱ بار بوده است و رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در این خصوص اغراق کرده است.رئیس جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدن در ژانویه سال ۲۰۲۱، در مناسبات مختلف گاف‌های وی به سوژه رسانه‌های دنیا و حتی رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است، طی هفته‌های اخیر به مراتب بیشتر از قبل گاف داده است.

ایران پرس: قیمت نفت با بی‌اعتنایی به رشد اقتصادی جهانی و متمرکز شدن بر چشم انداز عرضه به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، روز جمعه باز هم افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت در بازارهای جهانی با 2 دلار و 36 سنت افزایش 113.26 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 2 دلار و 28 سنت افزایش 110.54 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی در مسیر ثبت دومین هفته افزایشی هستند که ناشی از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای پایان دادن به خرید نفت از روسیه طی 6 ماه و محصولات نفتی تا پایان سال 2022 است. این ممنوعیت شامل ممنوعیت تمامی خدمات کشتیرانی و بیمه برای انتقال نفت روسیه می‌شود.

خبرگزاری موج: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ظهر امروز به ورود غیرقانونی شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ورود چند گروه از شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصای شریف تحت حمایت سربازان [رژیم] اشغالگر در روز (پنجشنبه)، یک [اقدام] تنش‌زای خطرناک و تحریک‌ مستقیم [مسلمانان] است که احتمال وقوع انفجاری فراگیری را دارد که کابینه [رژیم] اشغالگر کاملا مسئول تبعات آن خواهد بود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *