جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه برای تامین امنیت دست به دامن متحدان شد

فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

رسانه پاکستانی: تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع آگاه در پاکستان تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران را از موانع اصلی ایجاد کانال بانکی میان تهران و اسلام‌آباد و همچنین دلیل کاهش صادرات پاکستان به کشور همسایه خود عنوان کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ شتاب فنلاند برای عضویت در ناتو و…

۱۴۰۱/۰۲/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اعلام تصمیم فنلاند برای الحاق به پیمان ناتو در روزهای آینده، جلسه اضطراری اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم گاز روسیه، هشدار لاوروف به اجرای یک طرح "ضدروسی" از سوی آمریکا، واکنش آمریکا به سخنان روسیه در باره تسلیحات هسته‌ای، تنش سیاسی بین تل‌آویو و مسکو، اعلام علنی رئیس اسرائیل برای سفر به عربستان سعودی، ابراز نگرانی پکن از افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، گسترش همکاری های دفاعی کره جنوبی و نروژ، مذاکره رهبران ژاپن و تایلند درباره انتقال تجهیزات دفاعی، ادامه رقابت نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای سنای آمریکا، استقبال اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان از تفاهم میان ترکیه و عربستان، تظاهرات در ارمنستان با فراخوان استعفای پاشینیان، ائتلاف گسترده چپ‌های فرانسه برای انتخابات پارلمانی، رشد 12.2 درصدی تجارت چین-اتحادیه اروپا و پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شکستن بن بست مذاکرات احیای برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا:  دولت فنلاند تصمیم خود مبنی بر عضویت در ناتو را در تاریخ ۱۲ مه اعلام خواهد کرد. روزنامه فنلاندی «ایلتالهتی» ‌به نقل منابع ناشناسی در دولت فنلاند گزارش داد که این کشور در تاریخ ۱۲ مه  در خصوص عضویت در ناتو تصمیم‌گیری می‌کند. اتخاذ این تصمیم‌ در دو مرحله صورت خواهد گرفت. در مرحله اول، «سائولی نینستو»، رئیس‌جمهوری فنلاند عضویت این کشور در ناتو را تأیید می‌کند و به دنبال آن پارلمان فنلاند در خصوص، رأی‌گیری خواهد کرد.

خبرگزاری مهر :   در جلسه اضراری امروز دوشنبه، اعضای اتحادیه اروپا در تحریم گاز روسیه به حصول توافق نزدیک هستند.همزمان با نگرانی ها درباره قطع شدن گاز از سوی روسیه در صورت عدم پرداخت گازبها به روبل، وزرای انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رسیدن به توافقی برای توقف واردات انرژی روسیه نزدیک شدند. وزرای انرژی اتحادیه اروپا در آستانه رسیدن به توافق در مورد تحریم نفت روسیه هستند.پیشرفت حاصل شده در مذاکرات مربوط به این مسئله پس از هفته‌ها گفتگوهای فشرده، پس از آن صورت می‌گیرد که آلمان با ممنوعیت تدریجی واردات انرژی روسیه که از پایان سال جاری آغاز می‌شود، موافقت کرده است.اتریش، ایتالیا و مجارستان به دلیل وابستگی اقتصادی خود به سوخت فسیلی روسیه و تأثیر اقتصادی اقدامات بالقوه برضد واردات آن، نسبت به تحریم انرژی روسیه ابراز نگرانی کرده اند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحریف سخنانش درباره جنگ هسته‌ای، گفت: این کشور همواره در جهت ممانعت از وقوع چنین رویدادی تلاش کرده و ابتکارعمل مسکو برای برگزاری نشست سران ۵ عضو شورای امنیت نیز در این راستا بود که با مخالفت آمریکا و انگلیس مواجه شد.”سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روزنامه نگاران غربی سخنان وی در خصوص جنگ هسته‌ای را تحریف کردند. به گفته وی، چنین ارائه نادرستی باعث احترام به روزنامه نگاری غربی نخواهد شد.لاوروف با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی سخنان وی درباره جنگ هسته‌ای تحریف کردند، تاکید کرد: «از من در خصوص تهدیدهایی که اکنون در حال انباشته شده پرسیدند و اینکه جنگ جهانی سوم چقدر واقعی است. من به معنای واقعی کلمه چنین پاسخ دادم: روسیه هرگز تلاش خود را برای دستیابی به توافقاتی که تضمین کننده عدم آغاز جنگ هسته‌ای باشد، متوقف نکرده است

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، “بی احترامی به ایالات متحده” را در لفاظی های روسیه در مورد سلاح های هسته ای مشاهده کرد. این سیاستمدار خاطرنشان کرد که در دوران ریاست جمهوری، نگرش منفی نسبت به ایده مدرن سازی نیروهای هسته ای ایالات متحده داشت، اما از آنجایی که اقدامات مشابهی از سوی دیگر کشورها انجام شد، “چاره ای نداشت”ترامپ افزود: “هیچ کس تا به حال در مورد سلاح های هسته ای صحبت نکرده است، شما نباید در مورد آنها صحبت کنید، این یک کلمه ممنوع است زیرا بیش از حد مخرب است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همیشه در مورد آن صحبت می کند زیرا او به برتری و ریاست جهانی ما احترام نمی گذارد”.

خبرگزاری فارس:  وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با احضار سفیر مسکو، اعتراض شدید خود نسبت به اظهارات وزیر خارجه روسیه را ابلاغ کرد. رسانه‌های عبری امروز (دوشنبه) از احضار «آناتولی ویکتوروف» سفیر روسیه در فلسطین اشغالی به وزارت خارجه رژیم موقت صهیونیستی خبر دادند.   «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی همچنین اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مقایسه «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با «آدولف هیتلر» دیکتاتور آلمان نازی را «نابخشودنی» توصیف کرد. لاپید از اینکه لاوروف روز گذشته گفته بود برخی از بزرگترین یهود-ستیزان، خود یهودی بودند، به‌شدت انتقاد کرد.

العالم فارسی: رسانه‌های عبری گزارش دادند رئیس رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای خواستار سفر به عربستان سعودی و پیوستن ریاض به توافقات سازش شده است.شبکه صهیونیستی «کان نیوز» در توییتی اعلام کرد، «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل هیوم» خواستار سفر علنی به عربستان سعودی شده است. هرتزوگ گفت می‌خواهم بازدید علنی از عربستان سعودی داشته باشم؛ ریاض باید به توافقات ابراهیم بپیوندد.عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته همکاری‌های مخفیانه‌ای با یکدیگر در زمینه‌های مختلف داشته‌اند با این حال، ریاض تاکنون بر خلاف دولت‌های عربی نظیر امارات و بحرین هنوز عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو را علنی نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده چین در امور کره پس از ورود به سئول برای انجام یکسری گفت‌وگو اعلام کرد، پکن نگران افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره است و افزود: هم علل زمینه‌ای و هم نشانه‌هایی از تنش باید مورد بررسی قرار گیرند.در میانه گفت‌وگوهای متوقف شده اتمی، کره شمالی یکسری آزمایش‌های تسلیحاتی در سال جاری میلادی انجام داده که شامل موشک‌های فراصوت و موشک‌های بالستیک قاره پیما می‌شود.پیونگ یانگ از ۲۰۱۷ هیچ سلاح اتمی یا موشک بالستیکی آزمایش نکرده بود. مقام‌های سئول و واشنگتن می‌گویند نشانه‌هایی از آماده سازی برای انجام یک آزمایش اتمی جدید از سوی کره شمالی وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا:  کره جنوبی و نروژ روز دوشنبه مذاکرات سالانه سه روزه ای در زمینه همکاری در بخش صنایع دفاعی در سئول را آغاز کردند. این مذاکرات در حالی کلید خورد که سئول به دنبال حمایت از تلاش شرکت های محلی برای دستیابی به بازار این کشور اروپایی است.دو طرف نهمین جلسه کمیته مشترک خود را در زمینه همکاری در صنعت تسلیحات با دستور کاری شامل تمهیدات کره جنوبی برای صادرات تانک های کی – ۲ به نروژ آغاز کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه در بانکوک با پرایوت چان او چا نخست وزیر تایلند ملاقات خواهد کرد.کیشیدا در سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا غروب یکشنبه وارد تایلند شد.تایلند امسال ریاست مجمع همکاری اقتصادی آسیا واقیانوس آرام را برعهده دارد. کیشیدا امیدوار است برای رسیدگی به چالش های مختلف منطقه ای و جهانی همکاری دوجانبه با تایلند را تایید کند. انتظار می رود این رهبران درباره اوضاع اوکراین، کره شمالی و میانمار مذاکره کنند. همچنین انتظار می رود آنها درباره پیمانی برای انتقال تجهیزات دفاعی و فناوری از ژاپن به تایلند گفتگو کنند.ژاپن در حال شدت بخشیدن به همکاری امنیتی با سایر کشورها در منطقه اقیانوس های هند و آرام است. این در حالی است که چین فعالیتهایش در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی را افزایش می دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: در حالی که فقط دو روز تا برگزاری انتخابات میان دوره ای در ایالت اوهایو باقی مانده، برخی از رای دهندگان حمایت خود را از نامزد جمهوری خواه مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا اعلام کردند.رقابت تنگاتنگ نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس سنا درحال جریان است. «جیمز دیوید ونس» JD Vance نویسنده و منتقد محافظه کار که در انتخابات سال ۲۰۱۶ سروصدای زیادی به پا کرد حالا قصد دارد در انتخابات میان دوره اوهایو شرکت کرده و رای مردم این ایالت را به دست آورد.

آناتولی  ترکیه:  دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از تفاهم میان ترکیه و عربستان استقبال کرده و آن را گامی در مسیر درست دانست. علی محی‌الدین قره‌داغی، دبیرکل اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان در حساب توئیتر خود ضمن استقبال از تفاهم ترکیه و عربستان سعودی نوشت: این اقدام گامی در مسیر درست است. وی افزود: آیات قرآن مانند «همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید» ،«صلح بهتر است» و «با یکدیگر نزاع نکنید» امت اسلامی را حفظ می‌کند و تجارب، حقیقت آن را ثابت کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه هنگام بازگشت از عربستان سعودی در هواپیما در پاسخ به سوالات خبرنگاران دستاورد سفر به عربستان سعودی که به دعوت سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه این کشور صورت گرفت را مثبت ارزیابی کرد.

دویچه وله: هزاران نفر در شهرهای مختلف ارمنستان علیه نیکول باشینیان شعار داده و خواستار استعفای او شدند. معترضان نگرانند که دولت، منطقه قره‌باغ را به آذربایجان واگذار کند.هواداران اپوزیسیون ارمنستان در چندمین روز از تظاهرات خود در ایروان و دیگر شهرهای این کشور در برابر ادارات دولتی تجمع کردند و برخی از خیابان‌ها را بستند.نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان این ادعا را رد کرده که قصد دارد بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان “امتیاز” بدهد. این در حالی است که او در ماه مارس در پارلمان اعلام کرده بود که جامعه جهانی از ارمنستان می‌خواهد “خواسته‌‌های خود در باره قره‌باغ را تقلیل دهد”. رهبر اپوزیسیون ارمنستان یکشنبه اول ماه مه، نخست وزیر را به “خیانت” متهم کرد و گفت که وضعیت منطقه کوهستانی قره‌باغ “غیرقابل قبول” است.

یورونیوز: احزاب «فرانسه تسلیم ناپذیر» (LFI) به رهبری ژان لوک ملانشون و «اکولوژیست‌های اروپا؛ سبزها» (EELV)  بالاخره و پس از مذاکرات طولانی در ساعات اولیه دوشنبه دوم می به توافق رسیدند تا در انتخابات پارلمانی پیش‌رو در جبهه‌ای واحد برای کسب کرسی‌های بیشتر تلاش کنند. طرفین می‌گویند بر روی مسائل اروپایی و همچنین در مورد تقسیم حوزه‌های انتخابیه به توافق رسیده اند و قرار است تحت «اتحادیه مردمی نوین زیست‌بوم‌گرا [اکولوژیک] و اجتماعی» همکاری کنند. طبق توافق به‌عمل آمده در حدود صد حوزه انتخابیه نماینده سبزها، کاندیدای انحصاری خواهد بود و همزمان حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» درصدد است تا طی روزهای آتی با دیگر جریان‌های عمده چپ و در راس آن‌ها حزب سوسیالیست و حزب کمونیست هم به توافق مشابهی دست یابد. این حزب پیش‌تر با «نسل. سوسیالیست» (Génération.s) از انشعاب‌های حزب سوسیالیست فرانسه به رهبری بنوآ امون به توافق رسیده است.

رادیو چین: «گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد تجارت دوجانبه میان چین و اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری افزایش بسیار خوبی داشته است.وی در کنفرانس خبری گفت: تجارت دوجانبه در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12.2 جهش تجربه کرده است.گائو تاکید کرد: چین و اتحادیه اروپا منافع مشترک زیاد و یک پایه قوی برای همکاری دارند. دو اقتصاد به شدت مکمل یکدیگر هستند.

ایران پرس:  برخی منابع اعلام کردند هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به همتایان ایرانی گفته است که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن بست پیدا شود.مذاکرات وین از 11 مارس گذشته تاکنون به دلیل تعلل طرف‌های غربی به ویژه دولت «جو بایدن» برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری متوقف شده است.در روزهای اخیر برخی منابع خارجی خبرهایی در خصوص شکست مذاکرات وین منتشر کردند.وال استریت ژورنال نوشت: به گفته دیپلمات های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای تلاش جدیدی در جهت نجات برجام هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *