جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

رسانه‌ها؛ آغاز جنگ گازی روسیه ضد اروپا و…

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: قطع صادرات گاز روسیه به لهستان و بلغارستان، تصویب قطعنامه‌ای برای محدود کردن حق وتو در شورای امنیت، هشدار لاوروف به انجام روندی خطرناک در شورای امنیت سازمان ملل، اتمام ذخایر تسلیحاتی آمریکا طی چند ماه در صورت ادامه جنگ اوکراین، تاکید پوتین برحل دیپلماتیک بحران اوکراین، بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین سه ماه پس از آغاز جنگ، واکنش ترکیه به  عبور ناو های روس و اوکراینی از تنگه استانبول، عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان، سفر وزیر دفاع چین به تهران، ابراز نگرانی ژاپن در مورد پیمان امنیتی جزایر سلیمان با چین، تجویز مجدد راه‌حل «دو دولتی» از سوی سعودی‌ها، نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره دارفور به درخواست ۶ کشور غربی، فراخوان گروه های مقاومت فلسطین بر انسجام جهادی در روز قدس، آغاز مذاکرات ترکیه و امارات برای توافق جامع اقتصادی، تاکید آنکارا برتحویل  دومین سری سامانه موشکی اس ۴۰۰، کناره‌گیری «تاکایف» از حزب حاکم قزاقستان، شرط  روسیه برای به رسمیت شناختن گروه طالبان و هشدار بانک توسعه آفریقا در خصوص افزایش قیمت مواد غذایی  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  شرکت گازپروم خط لوله گاز به لهستان را قطع کرد.  در پی انتشار بیانیه شرکت انرژی گازپروم روسیه مبنی بر توقف تحویل گاز به لهستان و بلغارستان، قیمت گاز اروپا تا ۲۴ درصد افزایش یافته است.  این مبلغ در حالی به ۱۲۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده است که با گرم شدن هوا و کاهش تقاضا برای گرم کردن خانه‌ها و ادارات انتظار می‌رفت قیمت انرژی نیز افت کند. حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی شصت و سومین روز خود را پشت سر می‌گذارد که تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ شدت گرفته است، هرچند در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای پایان درگیری‌ها به چشم نمی‌خورد.

دویچه وله:  مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را برای مقابله با استفاده از حق وتو توسط اعضای دائم شورای امنیت تصویب کرد.این قطعنامه مجمع عمومی را ملزم می‌کند در پی استفاده از حق وتو برای جلوگیری از تصویب یک قطعنامه توسط یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت، نشستی را برای ارائه توضیحات کشور وتوکننده برگزار کند. پیشنهاد چنین تصمیمی به دنبال تجاوز نظامی روسیه به اوکراین توسط کشور لیختن‌اشتاین ارائه شده و مورد حمایت آلمان، آمریکا و شماری دیگر از کشورها قرار گرفته است.بنا بر آنچه تصویب شده، جلسه مجمع عمومی ظرف ۱۰ روز پس از استفاده از حق وتو در شورای امنیت باید برگزار شود. کشورهایی که از حق وتو استفاده کرده‌اند، باید این اقدام خود را در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو توجیه کنند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، از تلاش آمریکا برای کاهش ارزش حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد که این یک روند خطرناک است. سرگی لاوروف توضیح داد که واشنگتن و متحدانش تلاش می کنند با انتقال اختیارات خود از شورای امنیت سازمان ملل به مجمع عمومی، حق وتو را بی ارزش کنند. جایی که از طریق بازو چرخاندن، باج خواهی، تهدید و از جمله تهدید در مورد محل نگهداری حساب های بانکی نمایندگی ها، محل تحصیل فرزندان، اکثریت” را زیر فشار قرار بدهند. به نظر وی، این روند خطرناکی است، زیرا شورای امنیت سازمان ملل با پنج عضو دارای حق وتو “آخرین جزیره حقوق بین الملل” است.

خبرگزاری ایلنا: بلومبرگ از اتمام ذخایر تسلیحات آمریکا ظرف چند ماه در صورت ادامه جنگ اوکراین خبر داد. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که اگر کاخ سفید به ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه دهد، ذخایر تسلیحات آمریکا ظرف چند ماه به پایان خواهد رسید.در این گزارش به نقل از «الین لرد»، معاون وزیر دفاع سابق آمریکا آمده است: «این موضوع یک تهدید بزرگ برای امنیت ماست». لرد در گفت‌و‌گو با قانونگذاران آمریکایی افزود: «ایالات متحده نزدیک به یک‌چهارم از ذخایر سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل از نوع استینگر را به مقامات کی‌یف تحویل داده است».

رادیو چین: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در دیدار خود با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد، روسیه از مذاکرات با اوکراین امتناع نمی‌کند  و امیدوار است از مسیر دیپلماتیک بحران با اوکراین را حل کند. پوتین و گوترش در مورد موضوعاتی چون عملیات نظامی ویژه روسیه و اوضاع اوکراین مذاکره کردند. پوتین گفت که روسیه همیشه از سازمان ملل و اصول آن حمایت کرده و خواهد کرد.

ایران پرس:  مقامات آگاه آمریکایی اعلام کردند، دیپلمات‌های این کشور روز سه شنبه، سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، به این کشور بازگشته‌اند. یک مقام آمریکایی گفت: دیپلمات‌های آمریکایی از لهستان وارد اوکراین شده و در شهر لویو واقع در غرب اوکراین مستقر شدند.حضور دیپلمات‌های آمریکایی در لویو، پس از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به اوکراین و دیدار او با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور انجام می‌شود.

آناتولی ترکیه:  وزیر دفاع ملی ترکیه اظهار داشت که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین هیچ ناوی از تنگه بسفر استانبول در محدوده مونترو عبور نکرده است.خلوصی آکار پس از نشست گروه مشاوره دفاعی اوکراین به میزبانی ایالات متحده آمریکا در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان اظهار داشت: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ترکیه به همه طرف‌ها اعلام کرد که هیچ کشتی جنگی نمی‌تواند از تنگه بسفر استانبول در محدوده مونترو عبور کند، تاکنون هیچ عبوری از تنگه بسفر صورت نگرفته است.

خبرگزاری مهر : در راستای سیاست های خصمانه ، ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد. چین به عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه راهبردی تایوان اعتراض و چنین اقداماتی را موجب تضعیف امنیت و صلح و ثبات در منطقه قلمداد کرد.«شی یی» (Shi Yi) سخنگوی فرماندهی رزمی منطقه شرق ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبور ناوشکن «یو اس اس سمپسون» (USS Sampson) از تنگه تایوان موجب تضعیف صلح و ثبات در منطقه می‌شود. طبق اعلام وی، ناوشکن مذکور روز گذشته از این تنگه عبور کرده است. همچنین ارتش چین ناوشکن مزبور را در سراسر مسیر عبورش از تنگه تایوان، اسکورت کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن یک مقام ارشد خود را به جزایر سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی فرستاده است تا نگرانیش در مورد توافق امنیتی این کشور جزیره ای با چین را ابراز کند.اوئه سوگی کنتارو، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن با نخست وزیر ماناسه سوگاواره، دیدار کرد. او به سوگاواره گفت ژاپن به تاثیرات بالقوه ای که این توافق بر مسائل امنیتی در منطقه اقیانوس آرام دارد به دقت توجه می کند.جزایر سلیمان و چین هفته گذشته اعلام کردند که یک پیمان همکاری امنیتی امضا کرده اند.استرالیا و نیوزیلند هم در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.

الکوثرفارسی: ارتشبد «وی فنگ هه» وزیر دفاع جمهوری خلق چین به منظور گفتگو با مقامات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وارد تهران شد. وزیر دفاع جمهوری خلق چین که ساعتی پیش وارد تهران شده بود مورد استقبال رسمی امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع در محل وزارتخانه قرار گرفت.قرار است ارتشبد «وی فنگ هه» وزیر دفاع چین با مقامات عالی ایران دیدار و در خصوص آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای و راه های ارتقای سطح تعاملات نیروهای مسلح، روابط دو جانبه و موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو نمایند.

العالم فارسی: کاردار هیات دائمی عربستان در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت، باری دیگر حمایت کشورش از راه‌حل «دو دولتی» برای فلسطین را تکرار کرد. روز گذشته (سه‌شنبه) «محمد بن عبدالعزیز العتیق» کاردار هیات دائمی عربستان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، باری دیگر بر حمایت ریاض از تشکیل دولتی مستقل برای فلسطین به پایتختی قدس شرقی در چارچوب راه‌حل «دو دولتی» تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با ادامه درگیری‌های مسلحانه در دارفور سودان و افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌های این درگیری، شورای امنیت سازمان ملل امروز (چهارشنبه) نشست فوق‌العاده‌ای را در این باره برگزار می‌کند. منابع دیپلماتیک اعلام کردند، صبح امروز (چهارشنبه) شش کشور عضو شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایرلند، نروژ و آلبانی) خواستار برگزاری نشستی در خصوص اقدامات خشونت‌بار و روز افزون در اقلیم دارفور در غرب سودان شدند. طبق گزارش هیأت وکلای دارفور، درگیری‌های قبیله‌ای از روز جمعه در محله “کیرینک” آغاز شد که در نتیجه آن ده‌ها تن کشته و زخمی و حدود ۲۰ هزار تن دیگر آواره شدند.

خبرگزاری صدا و سیما: با انتشار بیانیه ای؛ گروه‌های مقاومت ملی و اسلامی فلسطین در نوار غزه تأکید کردند: در روز جهانی قدس، نیازمند وحدت میدانی و رزمی و آماده باش کامل گروه‌های مقاومت خصوصا شاخه‌های مسلح آن‌ها در دفاع از قدس و مسجد الاقصی هستیم. گروه‌های مقاومت ملی و اسلامی فلسطین در نوار غزه تأکید کردند: «روز جهانی قدس که مصادف با آخرین جمعه ماه رمضان است، در شرایطی برگزار می‌شود که مقدسات این شهر آماج حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و نیازمند وحدت میدانی و رزمی و آماده باش کامل گروه‌های مقاومت خصوصا شاخه‌های مسلح آن‌ها در دفاع از قدس و مسجد الاقصی است».

خبرگزاری فارس: ترکیه و امارات گفت‌وگوهای خود برای ایجاد توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی بین دو کشور را آغاز کردند. وزرای تجارت ترکیه و امارات عربی متحده روز گذشته (سه شنبه) گفت‌وگوهای دوجانبه خود برای ایجاد توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی بین دو کشور را آغاز کردند. در همین چارچوب، «مهمت موش» وزیر تجارت ترکیه با «ثانی بن احمد الزیودی» وزیر تجارت خارجی دولت امارات یک نشست مطبوعاتی در استانبول برگزار کرد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفت: ما از همان ابتدا برای خرید دو سری از سامانه موشکی اس ۴۰۰ قرارداد امضا کرده بودیم. اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه در مصاحبه ای در خصوص خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه اظهار داشت: از همان ابتدا توافق ما بر اساس خرید 2 سری از این سامانه بود. آمریکا تصور می کند که ترکیه از روی لجبازی به دنبال خرید دومین سری از این سامانه است در صورتیکه ما برای دو سری قرارداد منعقد کردیم، البته این نگاه آمریکا مهم نیست.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور قزاقستان در بیست و سومین کنگره فوق العاده حزب حاکم «امانت»، با بیان این که رئیس جمهور نباید به هیچ حزبی اولویت بدهد، در مورد خروج خود از ریاست و عضویت این حزب خبر داد. «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در کنگره فوق العاده امروز حزب حاکم امانت خروج خود از عضویت این حزب را اعلام کرد.وی گفت: از امروز تصمیم گرفتم از ریاست و عضویت حزب امانت کناره گیری کنم. این گام معنایی نمادین دارد. در این راستا، از اعتماد و حمایت همه شما در انتخابات ریاست جمهوری تشکر می‌کنم.

خبرگزاری ایرنا: روسیه برای به رسمیت شناختن گروه طالبان شرط گذاشت. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که اگر دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود، مسکو در راستای به رسمیت شناختن طالبان اقدام خواهد کرد. سرگئی لاوروف روز گذشته طی کنفرانسی خبری پس از گفت‌وگو با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل عنوان کرد که روسیه خواهان حرکت در مسیر به رسمیت شناختن کامل دیپلماتیک مقامات جدید در افغانستان  است در صورتی که یک دولت فراگیر واقعی در آنجا تشکیل شود.

تی .آر.تی ترکیه: آکین وومی آدسینا رئیس بانک توسعه آفریقا اعلام کرد: قمیت گندم در قاره آفریقا در پی جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. آدسینا در دیدار با محمد بوهاری رئیس دولت نیجریه اعلام کرد: برای مقابله با بحران مواد غذایی در قاره آفریقا بانک توسعه آفریقا به طرح فوری کمک غذایی یک و نیم میلیارد دلاری نیاز دارد. در حال حاضر 25 کشور آفریقایی بیش از  یک سوم گندم وارداتی خود را از دو کشور روسیه و اوکراین تامین کرده و در برخی از کشورها میزان وابستگی به این‌کشورها بیش از نود درصد است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *