جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading

رسانه‌ها؛ انتخابات فرانسه در ایستگاه پایانی و…

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری دور دوم انتخابات فرانسه، تصویب پیوستن فنلاند به ناتو ، سفر وزیران دفاع و خارجه آمریکا به کی یف، هشدار دوباره بایدن به وقوع جنگ جهانی سوم، ممنوع شدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر و سواحل آمریکا، انسداد حریم هوایی ترکیه بر روی هواپیماهای نظامی روسیه، هشدار روسیه به استفاده آمریکا  از سلاح‌های کشتار جمعی در اوکراین، درخواست  رئیس جمهور اوکراین از کشورهای آسیایی  برای تغییرنگرش خود نسبت به کی یف، حمایت و  دفاع هند از روسیه ، حمله سایبری بزرگ به عربستان، برگزاری پنجمن دور مذاکرات ایران و عربستان ، قوانین سختگیرانه‌تر اتحادیه اروپا برای پلتفرم‌های دیجیتال، انتقاد چین از ریاکاری آمریکا در پرونده آسانژ،آغاز اجلاس سران آب کشورهای آسیا-اقیانوس آرام در ژاپن، حضور فعال  چین در  مجمع آسیای بوآئو 2022 و ادامه درگیریها در لیبی و حمله به تاسیسات نفتی  این کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امروز، یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) در این کشور میان امانوئل مکرون میانه‌رو و مارین لوپن راست‌گرای افراطی برگزار می‌شود. دراین حال، شماری از سیاستمداران و رسانه‌های معتبر فرانسوی حمایت خود را از امانوئل مکرون اعلام کردند. صدراعظم آلمان نیز در اقدامی غیرمعمول به صورت تلویحی از مکرون حمایت کرد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیران اسپانیا و پرتغال چند روز قبل  با انتشار مقاله‌ای مشترک در روزنامه فرانسوی لوموند، در اقدامی بی‌سابقه از مردم فرانسه دعوت کردند تا به مکرون رای دهند.مارین لوپن یکی از منتقدان سرسخت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

ایران پرس: پارلمان فنلاند با 112 رای مثبت و 12 رای منفی از محموع 200 رای اعضای این پارلمان به پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)رای داد.این مصوبه به منزله چراغ سبز به دولت فنلاند برای ارائه درخواست به این سازمان نظامی برای عضویت در آن است. این اقدام با واکنش مثبت دولت فنلاند مواجه شده است. «پکا هاویستوPekka Haavisto» وزیر امور خارجه فنلاند با تاکید بر اینکه این کشور در ارسال درخواست برای عضویت در پیمان ناتو نباید تاخیر کند اظهار داشت که هم اکنون زمان مناسبی است تا هلسینکی درخواست عضویت در ناتو را مطرح کند.

العالم فارسی:  رئیس جمهور اوکراین خبر داد که وزرای خارجه و دفاع آمریکا روز یکشنبه به کی‌یف سفر خواهند کرد.«ولودمیر زلنسکی» در سخنانی مدعی شد که روسیه همواره به دنبال محروم کردن اوکراین از حق حاکمیت خود بوده و از همبستگی جامعه بین‌الملل با این کشور قدردانی کرد. رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «به مبارزه در راستای آزادی و استقلال خود ادامه خواهیم داد و توقف جنگ به جز توسط کسی که آن را آغاز کرده، ممکن نیست».وی افزود: «تمایل خود را برای انجام گفت‌وگو نشان دادیم و طرف روس به چیزی که می‌گوید پایبند نبوده و اطلاعات غلط را ترویج می‌دهد».

الکوثرفارسی: رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که یک جایگزین برای تحریم‌های سختگیرانه‌ای که واشنگتن علیه روسیه اتخاذ کرده است، جنگ جهانی سوم خواهد بود. جو بایدن در مصاحبه‌ای با براین تیلر کوهن که ویدیوی آن دیروز (شنبه) در صفحه یوتیوب او منتشر شد، گفت: «شما دو گزینه دارید؛ اینکه جنگ جهانی سوم را شروع کنید و به جنگ فیزیکی با روسیه بروید، یا راه دوم، اینکه مطمئن شوید کشوری که برخلاف قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، در نهایت بهای انجام این کار را می‌پردازد.» رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که هیچکدام از تحریم‌ها فوری نیست. بایدن گفت: «اما من گمان می‌کنم که این تحریم‌ها، گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ، تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های سیاسی هستند.» 

خبرگزاری مهر:  ورود کشتی‌های روسی به بنادر و سواحل آمریکا ممنوع می‌شود. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری نوشت: این اقدام بدان معناست که هیچ کشتی که تحت پرچم روسیه حرکت می‌کند یا اینکه تحت مالکیت یا در راستای منافع روسیه عمل می‌کند، اجازه نخواهد داشت که در بندرگاه‌های آمریکا پهلو گرفته یا به سواحل آمریکا دسترسی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ترکیه خبر داد که این کشور مانع انتقال نیروهای روسیه از طریق آسمان این کشور به سوریه می‌شود. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت که این کشور از این پس حریم هوایی خود را به روی انتقال نیروهای روسیه به سوریه خواهد بست. چاووش اوغلو به خبرنگاران گفت که این اقدام با هماهنگی مسکو صورت گرفته است.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت که با میسر نشدن فشار اقتصادی بر روسیه، اکنون ایالات متحده به سمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌رود. ماریا زاخارووا اظهار داشت: فشار اقتصادی بر روسیه شکست خورد، اکنون ایالات متحده به سمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می رود، اگر این اتفاق بیفتد، تعداد قربانیان غیرقابل محاسبه خواهد بود.زاخارووا در کانال تلگرامی خود نوشت: واضح است که طرح اولیه ایالات متحده اعمال فشار اقتصادی بر روسیه برای بازنگری کامل در منافع امنیتی مشروع خود بود. به نتیجه نرسیده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس‌جمهور اوکراین گفت امیدوار است کشورهای آسیایی مانند کشورهای اروپایی، نگرش خود را نسبت به اوکراین تغییر دهند. زلنسکی در کنفرانس خبری گفت که نپذیرفتن اوکراین به عنوان عضو ناتو یک اشتباه فاحش بوده است و برخی از کشورهای اروپایی عضو  این کشور را دست کم گرفته اند. وی افزود: اوکراین با وحدت و قدرت در پاسخ به تهاجم روسیه موفق شد نگرش ائتلاف و کشورهای عضو اروپایی را نسبت به این کشور تغییر دهد و من بسیار امیدوارم  که کشورهای آسیایی نیز نگرش خود را نسبت به اوکراین تغییر دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیرمالا سیتارامن، وزیر اقتصاد هند گفت، این کشور می‌خواهد که با کشورهای «دنیای لیبرال» دوستی قدرتمندی داشته باشد، اما برای حفاظت از مرزهایش به کمک روسیه نیاز دارد. هند بخش اعظم سخت‌افزار نظامی خود را از روسیه تامین می‌کند و در هفته‌های اخیر درخواست کشورهای غربی برای محدود کردن روابط دوجانبه‌اش با مسکو در واکنش به حمله روسیه به اوکراین را رد کرده است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به دلیل خودداری‌اش از این اقدام با انتقاد متحدان غربی مواجه شده است. سیتارامن با اشاره تلویحی به چین و پاکستان، گفت: همسایه‌ای دارید که با یک همسایه دیگر دست به یکی می‌کند و هردوی آن‌ها هم علیه (شما) هستند. در زمینه جنگ روسیه و اوکراین، اگر خدای نکرده اتحادهایی شکل بگیرد، هند باید قدرت کافی برای حفاظت از خود را داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم: حمله گسترده سایبری به وبگاه‌ها و سایت‌های دولتی عربستان سعودی، بسیاری از آنها را از دسترس خارج کرده است.یک رسانه عراقی با انتشار تصاویری از حمله گسترده سایبری به سایت‌های دولتی عربستان سعودی خبر داد.در این گزارش تأکید شده که سایت مربوط به شرکت هواپیمایی عربستان و وزارت نفت و انرژی این کشور، از جمله سایت‌هایی هستند که از دسترس خارج شده‌اند.این رسانه‌ها به نقل از عاملان این حمله سایبری گزارش دادند که عملیات سایبری مذکور با نام عملیات شهید «ابو فضل طومر» و راس ساعت 9 شب به وقت بغداد علیه وزارت نفت و شرکت هواپیمایی عربستان انجام گرفته است.

یورونیوز: پنجمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان عالی ایران و عربستان در بغداد پایتخت عراق برگزار شد. طبق این گزارش مقامات عالی عراق و عمان نقش موثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان تهران و ریاض بازی کرده‌اند.مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه‌ای را برای پلتفرم‌های دیجیتال وضع می‌کند. نهادهای اتحادیه اروپا با قانونی که محتوای پلتفرم‌های دیجیتال مانند فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر را برای کاربران ایمن‌تر می‌کند، موافقت کردند.کمیسیون اتحادیه اروپا، پارلمان و شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند که در مذاکرات در خصوص “قانون خدمات دیجیتال” به توافق رسیده‌اند.در این راستا، قوانین سختگیرانه جدیدی برای پلتفرمهای دیجیتال آورده می‌شود و مسئولیت این بسترها در قبال محتوای غیرقانونی افزایش می‌یابد.این بر این اصل استوار خواهد بود که آنچه در زندگی واقعی غیرقانونی است باید در اینترنت نیز غیرقانونی باشد و پلتفرم‌ها باید محصولات، خدمات و محتوای غیرقانونی گزارش شده را به سرعت حذف کنند.همچنین افراد زیر سن قانونی بیشتر محافظت میشوند و تبلیغات مستقیم برای خردسالان ممنوع خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت خارجه چین حکم دادگاهی در انگلیس برای استرداد جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس به آمریکا را اقدامی ریاکارانه توصیف کرد.یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین گفت این استرداد به خوبی طبیعت رفتار ریاکارانه دولت آمریکا را نشان می‌دهد.این سخنگو گفت این حکم چهره ریاکارانه آمریکا در رابطه با آزادی بیان و رسانه‌ها را نشان می‌دهد. او همچنین گفت این پرونده نشان می‌دهد آمریکا مخالف همه آن‌هایی است که رسوایی‌های این کشور را افشا می‌کنند.آسانژ در سال ۲۰۱۰ بیش از نیم میلیون سند نظامی را افشاء کرد و بخشی از آن‌ها به جنایات جنگی آمریکا در عراق و افغانستان مربوط می‌شد.

ان. اچ.کی ژاپن: هیئت های بلند پایه ای از کشورهای آسیا-اقیانوس آرام و سازمان های بین المللی در ژاپن گرد هم آمده اند تا درباره موضوعات مرتبط با آب گفتگو کنند. این چهارمین اجلاس سران آب کشورهای آسیا- اقیانوس آرام است که  در شهر کوماموتو در جنوب غرب ژاپن آغاز شد. امپراطور ناروهیتو ژاپن و همسرش، ملکه ماساکو، به صورت آنلاین در مراسم افتتاحیه این اجلاس شرکت کردند.

رادیو چین:   شرکت کنندگان چینی و خارجی در کنفرانس سالانه 2022 مجمع آسیای بوآئو، درباره چگونگی کاهش «شکاف ایمن‌سازی» جهان بحث  و خاطرنشان کردند که چین به یک نیروی مهم در پر کردن «شکاف ایمن‌سازی» تبدیل شده است. داده ها نشان می دهد که اختلاف زیادی در میزان واکسیناسیون بین کشورهای پردرآمد و کم درآمد وجود دارد.

خبرگزاری ایلنا:  شرکت ملی نفت لیبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه درگیری مسلحانه خسارت زیادی به پالایشگاه «زاویه» این کشور وارد شده است. موسسه ملی نفت لیبی از همه گروه‌های درگیر در این کشور خواست خویشتنداری کرده و تأسیسات نفتی را از هرگونه اقدامات مسلحانه برای نجات جان کارگران و جلوگیری از آسیب به زیرساخت‌های فرسوده بخش نفت این کشور دور نگه دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *